Inga filer syns på mina lagringsdiskar

Permalänk
Medlem

Inga filer syns på mina lagringsdiskar

Köpte en ny m.2 disk på 1tb, tänkte ha den som system disk, installerade windows 10 utan problem, när installationen var klar visades inga av mina hårddiskar i windows, efter lite pillande i bios så visas hårddiskarna i windows men det syns inga filer på dem. Körde mbr tidigare men av någon anledning envisas datorn med att formatera till gpt, första gången jag har fått ett sånt här problem med en dator. Skulle behöva lite tips för att lösa mitt problem.

Endast m.2 disken och min gamla ssd disken var ansluten till datorn då jag installerade, lät ssd disken vara ansluten då jag hade tänkt plocka lite data från den innan jag skulle tömma den. Läste någonstans att vissa grafikkort endast kan fungera med CSM Support Disabled, kan detta vara problemet?

Moderkort:
Gigabyte B550 Gaming X V2 (AM 4)

Grafikkort:
Sapphire Pulse AMD Radeon 770 XT.

Visa signatur

|/foo/|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mindflow:

Köpte en ny m.2 disk på 1tb, tänkte ha den som system disk, installerade windows 10 utan problem, när installationen var klar visades inga av mina hårddiskar i windows, efter lite pillande i bios så visas hårddiskarna i windows men det syns inga filer på dem. Körde mbr tidigare men av någon anledning envisas datorn med att formatera till gpt, första gången jag har fått ett sånt här problem med en dator.

Jag fastnade här. Har du, eller har du inte formaterat om nånting?

Sen, är ju tipset att koppla ur de diskar man inte vill ha ett spår av windows på, vid installation. Då det inte är omöjligt att Win sprider sina filer likt en gödselspridare, och kopplar man sedan ur en sån disk i framtiden... Well. Problem.
Går också att avaktivera en hårddisk i BIOS innan. Men det var ett sidospår.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Jag fastnade här. Har du, eller har du inte formaterat om nånting?

Sen, är ju tipset att koppla ur de diskar man inte vill ha ett spår av windows på, vid installation. Då det inte är omöjligt att Win sprider sina filer likt en gödselspridare, och kopplar man sedan ur en sån disk i framtiden... Well. Problem.
Går också att avaktivera en hårddisk i BIOS innan. Men det var ett sidospår.

Jag kopplade ur 2 diskar av 4 (den nya inräknad), formaterade endast m.2 disken under windows installationen.

Under installationen hade jag m.2 disken och en SSD disk inkopplade, ssd disken som fungerat som system disk tidigare är ej formaterad, det borde fortfarande finnas en installation av Windows 10 på den.

Edit:
Även mina andra 2 hårddiskar som var urkopplade under installationen visas som tomma om jag kopplar in dem.

Visa signatur

|/foo/|

Permalänk
Medlem

Mystiskt... Ladda hem en LiveISO av nån Linux och kolla disken den vägen? En Ubuntu, eller nåt. Ifall det är Win själv som bråkar...

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Du hade inte diskarna i raid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Mystiskt... Ladda hem en LiveISO av nån Linux och kolla disken den vägen? En Ubuntu, eller nåt. Ifall det är Win själv som bråkar...

Har installerat om windows då jag försökt få tillbaka mbr, men hur jag än ändrar i bios så lägger den in gpt, har secure boot disabled och CSM enabled så m.2 disken borde bli formaterad till mbr. Har backup på det viktigaste. Vore roligt att lyckas lista ut vad som orsakat detta problem då jag aldrig stött på något liknande tidigare.

Visa signatur

|/foo/|

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Du hade inte diskarna i raid?

Nej. Dom är inte i raid, ändrade inget i bios under installationen, datorn fungerade i mbr tidigare, nytt grafikkort, nytt psu och ny hårddisk men rörde inte bios. Så borde blivit mbr eftersom detta var vad jag använde tidigare..

Edit:
Konverterade till mbr via diskpart, men blir av någon anledning gpt igen så fort windows formaterar /installeras, kan det vara något jag missat i bios? Blir inte klok på att det blir gpt hur jag än ändrar i bios, windows borde ställa in sig efter bios och ändra själv?

Visa signatur

|/foo/|