Civilization V-tråden

Permalänk
Entusiast
Skrivet av daolo:

First impressions??!?! Någon som inte har sovit på hela natten?

orkade bara lira en timma igårnatt, och är ny till serien. men jag kan tyvvär se mig själv förlora för mycket tid i detta spel. så tummen upp

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Avstängd

Väntar på spelet!efter 1200 kommer posten!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Har bara hunnit köra demot i några timmar men hittills verkar det väldigt lovande!

Jag är en trogen Civ-spelare och för varje nytt spel i serien så har det känts lite ovant att spela i början. Det har tagit tid att vänja sig vid nya system och inse fördelarna. Förändringarna i Civ V känns spontant mycket mer naturliga än tidigare i serien och jag kände mig som hemma nästan direkt! Hexagonerna kändes lite krystade när jag såg dem första gången på screenshot, men de känns faktiskt bra och gör spelplanen mer organisk och mindre fyrkantig och uppstyltad.

Har nyligen kört ett par omgångar CivIV, och visst, diplomatin där är mycket tydligare och rakt på sak. Å andra sidan blev det lätt ganska matematiskt och förutsägbart när man kunde se nästan exakt vad motståndarna tyckte om dig, vad de tyckte om varandra, och hur starka de var. Bara att starta krig mot den svagaste och minst omtyckta och veta att du nästan garanterat kom undan med det.

I CivV verkar de försöka göra diplomatin mer mänsklig. Jag förstår ambitionen faktiskt, men jag får ha mer timmar i spelet innan jag kan uttala mig mer känner jag.

Också väldigt bra att de verkar ha fokuserat på färre men mer betydelsefulla enheter. Det tidsödande och enformiga enhets-skyfflandet mot slutet av en spelomgång är nog faktiskt en av de största bristerna i de tidigare spelen. Till sist spelade det ju knappt nån roll om en enstaka enhet vann eller förlorade ett slag vilket kändes lite tråkigt.

Inväntar ivrigt fullversionen som ska komma med posten idag!

Permalänk
Medlem

Har spelat en hel del nu, och tycker det är underbart än så länge. Visst är det förenklat på vissa håll, men nästan alla de gör spelet bättre, framförallt det nya enhets- och stridssystemet. Precis som Frux sa ovan, så är det nya systemet där enheter är mer värdefulla och man inte pumpar ut nya hela tiden en fördel på flera fronter. Det gör striderna överlägset mer intressanta och tar dessutom ner hanteringsproblemet i slutet när man skyfflar enheter kors och tvärs.

Permalänk
Medlem

Efter att ha spelat ett bra tag nu så måste jag erkänna att det är ett riktigt roligt spel. Saknar religon en del dock, lite tråkigt att dom inte kunde klämma in det också.

Som flera sagt så är det nya stridssystemet mycket bättre än tidigare versioner. Man måste planera en attack mer noggrant, använda terrängen mer, och se till att ha rätt sorts enheter på rätt platser.

Statsstatssystemet fungerar också bra, man slåss med granncivilisationerna om deras gunst och om en civ du inte tycker om attackerar en statsstat kan du indrekt gå med i kriget genom att ge dom enheter så dom kan försvara sig på ett bra sätt, likt ussr gjorde i vietnam eller kina i koreakriget.

Förstår inte varför dom inte införde hexrutor tidigare, det känns mycket mer naturligt än ett vanligt rutsystem.

Utöka sin stadsgräns är inte lika linjärt längre heller, nu kan man välja vilket håll staden ska expandera och man är inte begränsad till dom två närmsta rutorna. Fungerar bra att automatiskt få nya rutor runt staden efter hur mycket kultur den alstrar, men bra att man samtidigt kan snabbt köpa nya rutor för guld.

I tidigare civ byggde man vägar överallt för att ansluta resurser till städerna, det är borta och jag saknar det inte. Nu bygger man enbart vägar mellan städerna för att få bättre ekonomi och kunna skyffla försvar snabbt runt i riket. Att man slipper tillverka transportbåtar är också bra, fast jag kan tänka mig att det är lite svårt att försvara transportbåtar hela tiden då det blir ganska många om man ska skicka en arme över ett vattendrag...

Social Policys gör att man kan välja olika fördelar beroende på vad man hade tänkt och satsa på, det blir lite som ett rollspel i det hela. Sen att resurser är begränsade i hur många enheter dom kan ge är gör det hela lite mer intressantare att samla resurser, kommer bli krig om dem ganska omgående. Bli vän med rätt statsstater med viktiga resurser gör det hela mer dynamiskt, man har inte råd att låta någon annan bli allierad med en statsstat med järn då dom isf kan bygga fler swordsmen än dig och du får svårt att försvara dina städer

Ser fram emot många timmar med detta spelet!

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Jag köpte Civ 5 idag och installerar det så fort jag kommer hem.

FUNGERAR INTE PÅ VARKEN MIN STATIONÄRA ELLER BÄRBARA!

Crashar konstant när jag förlsöker starta under intro videon eller när man håller på och startar sin Campaign!

DÅLIGT!!!!!

Många andra på civ5 forumet har exact samma problem!

Visa signatur

Intel i7 2700K Asus Sabretooth, 16gb Corsair Dominator, Asus GF 580 GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

I CivV verkar de försöka göra diplomatin mer mänsklig. Jag förstår ambitionen faktiskt, men jag får ha mer timmar i spelet innan jag kan uttala mig mer känner jag.

Efter att ha kört ett tag nu så tycker jag diplomatin fungerar bra.

Kör Songhai och har expanderat en del, befinner mig i medieval. Så hjälpte jag Rio med lite barbarer och de blev vänner ett tag. Men turnen efter de slutade vara vänner så deklarerade Kina krig med dem (antagligen väntade de på detta). Kina låg precis brevid och Rio hade flera fina resurser de säkert vill ha. Rio ropade på hjälp och jag deklarera krig mot Kina rundan efter, lyckades inta en stad (som jag raserade) och döda så många enheter att Rio älskade mig och blev allierad på en gång. Jag hade hård press på Kina trots att jag missbedömde och fick min general och en enhet dödade. Rom verkade fatta att Kina låg illa till så de utnyttjade sitiuationen och deklarerade också krig mot Kina. Några rundor senare erbjöd Kina ett luckrativt fredsavtal med pengar, hästar, fred i 10 rundor och dessutom att de samtidigt deklarerar fred med Rio (eftersom de nu var mina allierade). Accepterade det tills vidare.

Permalänk

Efter att ha spelat i drygt 6 timmar nu så kan jag dra upp mina åsikter.

Bra hittills. Gillar hur städer expanderar sina gränser och hur statsstater gör spelet lite mer händelserikt med uppdrag (eller snarare vädjanden). Att antalet resurser är relativt till antalet enheter är också trevligt så att man inte kan träna oändligt många mördarmaskiner.

Jag står dock kvar vid att diplomatin är sämre än tidigare. Faktum är att jag nog vågar påstå att den är ganska usel och frustrerande med tanke på hur vag den är. Visst, det är lite "mänskligare" att inte visa siffror, dock är siffrorna bara osynliga. Och om det är något som är overkligt så är det att inte tala om varför något är fel. Det är overkligt att inte kunna tala om vad man har för relation till folk. Detta blir väldigt frustrerande när man försöker spela strategiskt utan att bara förlita sig på sin egna armé. Jag vet inte vem jag kan lita på för jag har ingen aning om vad de har för relation till mina fiender, vilket gör det onödigt svårt att bilda pakter. Man får förlita sig på trial-&-error som i värsta fall kan sluta i katastrof för att man litade på fel personer.

I min nuvarande kampanj som Japan så tror jag mig ha en god relation med Washington. Vi har haft öppna gränser, vi har aldrig krigat med varandra, vi har båda stridit mot samma fiende, vi har handlat med varandra, han talar med en god ton osv. Han verkar dock fortfarande undvika sådant som skulle gynna oss båda, som en samarbetespakt

Tycker de borde återinföra relationsstatusen. Behövs inga siffror, bara en lista på varför vår relation står som den gör. Visst, du kan använda informationen till din fördel, men det skulle du kunna göra i verkligheten också. Om du sviker någon allierad får du dock, likt i spelet, räkna med konsekvenser och andra nationer kommer inte lita på dig i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxelish:

Jag köpte Civ 5 idag och installerar det så fort jag kommer hem.

FUNGERAR INTE PÅ VARKEN MIN STATIONÄRA ELLER BÄRBARA!

Crashar konstant när jag förlsöker starta under intro videon eller när man håller på och startar sin Campaign!

DÅLIGT!!!!!

Många andra på civ5 forumet har exact samma problem!

Samma här och en vän till mig har samma problem heh... =/

Inga lösningar som kommit upp på deras forum än?

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gascogne:

Har du installerat den absolut senaste versionen av DirectX? Är vad jag kommer att tänka på spontant...

Jag trodde jag skulle fått mitt spel med posten idag eftersom det skickades från Spelbutiken i onsdags, men det kom inget. Får väl vänta till måndag antar jag. :C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Har du installerat den absolut senaste versionen av DirectX? Är vad jag kommer att tänka på spontant...

Jag trodde jag skulle fått mitt spel med posten idag eftersom det skickades från Spelbutiken i onsdags, men det kom inget. Får väl vänta till måndag antar jag. :C

Testade precis att installera senast DirectX när du sa det och jag hade redan senaste. =/

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Beställde från dustin home nu. 275kr med studentrabatt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Efter att ha provat ett snabbt game på 100 turns som Napoleon så måste jag säga att alla mina förhoppningar är mötta!
RIKTIGT riktigt kul, city-states är en otroligt bra boost på speltaktiken!
Grafiken känns väldigt mysig och sådär lagom som det ska vara i Civ, 1 enhet per tile är ju gudasänt gillar även att enheter nu representeras av Armér grafiskt sätt.
Även om man visste att man självklart hade en arme med warriors i dom tidigare spelen så när dom representerades av bara 3 så kändes det lite som känslan var borta.

Detta kommer förgylla min vinter!

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hockey Stick:

Jag står dock kvar vid att diplomatin är sämre än tidigare. Faktum är att jag nog vågar påstå att den är ganska usel och frustrerande med tanke på hur vag den är. Visst, det är lite "mänskligare" att inte visa siffror, dock är siffrorna bara osynliga. Och om det är något som är overkligt så är det att inte tala om varför något är fel. Det är overkligt att inte kunna tala om vad man har för relation till folk. Detta blir väldigt frustrerande när man försöker spela strategiskt utan att bara förlita sig på sin egna armé. Jag vet inte vem jag kan lita på för jag har ingen aning om vad de har för relation till mina fiender, vilket gör det onödigt svårt att bilda pakter. Man får förlita sig på trial-&-error som i värsta fall kan sluta i katastrof för att man litade på fel personer.

Du menar ungefär som det är i den riktiga världen?
"Adolf: Nej då, min gode herr Chamberlain, jag skulle aldrig komma på tanken att bruka våld mot mina grannar..
Neville: Peace in our time!"

Jag gillar skarpt att de ha abstraherat element i spelet, såsom diplomatin. Jag önskar egentligen att de skulle göra det med många fler saker i spelet som enheter och sådant. Det känns inte riktigt realistiskt att veta exakt hur stark en enhet är och hur stor bonus/penalty den får för att anfalla över en flod till exempel.

Jag spelar som Ryssland på prince i min första riktiga omgång. För tillfället håller jag på och invaderar Hiawata tillsammans med ett gäng stats-stater och Indien. Det går rätt bra än så länge, men jag känner på mig att de svekfulla engelsmännen snart kommer hugga mig i ryggen!

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Skrivet av Scanian:

Du menar ungefär som det är i den riktiga världen?
"Adolf: Nej då, min gode herr Chamberlain, jag skulle aldrig komma på tanken att bruka våld mot mina grannar..
Neville: Peace in our time!"

Jag gillar skarpt att de ha abstraherat element i spelet, såsom diplomatin. Jag önskar egentligen att de skulle göra det med många fler saker i spelet som enheter och sådant. Det känns inte riktigt realistiskt att veta exakt hur stark en enhet är och hur stor bonus/penalty den får för att anfalla över en flod till exempel.

Civilization har alltid varit ett spel om information. Information som odds och relationsstatus. Information som gör upp för den begränsade interaktionen vi har (vi är inte expertgeneraler, vi kan inte se hur terrängen verkligen ser ut, osv.). Utan information får vi förlita oss på trail-and-error-metoden som aldrig är kul och som bara frustrerar folk.

Diplomatin kan jag knappast njuta av då det är en sådan gråzon. Har man en god relation med någon finns det ingen anledning att dölja det. Det är inte orealistiskt att säga: "Vi har en god relation av följande anledningar..." Det behöver inte representeras av siffror, bara lista det som man annars hade talat om i verkligheten. Vår interaktion med spelet är som sagt begränsad, så det är svårt att tolka ledarna med de få meningar de häver ut sig. Svar man får är antingen, "ja", "nej" eller "hur vågar du?".

Vad Firaxis gjorde var att ta bort information utan att ersätta den med någon bättre feature. Därför failar diplomatin IMO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hockey Stick:

Därför failar diplomatin IMO.

Tycker inte det är något fel på diplomatin, enligt mig funkar den även om det är ändrat en hel del sen tidigare. Men jag är inte någon Civ-fanatic direkt även om jag spelat tidigare spel också.

Permalänk
Entusiast

Vad ska man med diplomati till? Conan sa det bäst.

Q: What is best in life?
A: To crush your enemies, see them driven before you, and to hear the lamentation of their women.

Visa signatur

Permalänk

Ska sluta gnälla nu, har sagt vad jag behöver säga och står för det

Fick till en något over powered enhet i min japanska kampanj. Var på upptäcktsfärd med en scout, hittade en ruin med avancerade vapen så han blev bågskytt. Vandrade vidare, hittade en till ruin med avancerade vapen, blev armborstskytt. Sen hittade man ännu en ruin med avancerade vapen och min fd. scout blev gevärsskytt. Och då var jag fortfarande i klassiska antiken!

Barbarerna föll som korthus

Permalänk
Medlem

Kört det en del nu på Prince, dvs Normal och vad jag har märkt hittills är att Artilleri är sjukt bra, rullar runt med 1 pikemen och 4 trebuchet och rullar över allt. Trebuchet på en kulle så skjuter man ner allt innan dem gör skada, och med lite vet så skjuter man ner städer på två röda. Keep em coming. solo mot 5 nationer, rullar på starkt än med min lilla kommandostyrka & pumpar wonders hemma i egypten [...] Visst det är Prince men ändå ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gascogne:

Kan det här vara något? Speciellt det med internationella tecken i Windows användarnamn.
Patch Notes - 2K Forums

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hockey Stick:

Ska sluta gnälla nu, har sagt vad jag behöver säga och står för det

Fick till en något over powered enhet i min japanska kampanj. Var på upptäcktsfärd med en scout, hittade en ruin med avancerade vapen så han blev bågskytt. Vandrade vidare, hittade en till ruin med avancerade vapen, blev armborstskytt. Sen hittade man ännu en ruin med avancerade vapen och min fd. scout blev gevärsskytt. Och då var jag fortfarande i klassiska antiken!

Barbarerna föll som korthus

Stötte på något liknande, såg att Amerika hade hamnat nyss kommit upp i clasical era samtidigt som jag var på väg ur den. Två rundor senare så står han där utanför min gräns med sin rifelman och frågar om han kan få "låna" 123(typ) gold. Bara att hosta upp guldet
Han är snart krossad såhär en 200 rundor senare i och för sig.

Permalänk

Frågan är ju hur man ser vad olika units kostar i maintenance.
Det står i manualen att; "See the individual entries on the units and buildings for specific amounts".
Men det gör man inte, så jag buggförklarar detta?

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Avstängd

har lite fgrafik buggar och sen tycker jag det laddar väldigt när man trycker next turn!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Skrivet av judge:

har lite fgrafik buggar och sen tycker jag det laddar väldigt när man trycker next turn!

När det kommer till just end turns så har jag hört att det är normalt om det laggar lite grann, om du nu har det problemet. Det är dock ett medvetet val av Firaxis då de vill att datorn ska fokusera sina beräkningar på AI: istället för att rendera en såpass mjuk bild som möjligt. Gör man både och skulle det ta onödigt lång tid innan det blev ens egen tur igen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Buio:

Kan det här vara något? Speciellt det med internationella tecken i Windows användarnamn.
Patch Notes - 2K Forums

Det fungerar i alla fall åt andra hållet: det kraschar om man har internationella tecken i namnet (eller snarare i sin hemmapp under c:\users eller liknande).

Permalänk
Medlem

Måste säga att spelet är en värdig uppföljare. Har dock problem med att spelet blir ruggigt slött när större delen av kartan är upptäckt, detta även på en liten karta. Kanske är dags att uppgradera CPUn då det verkar vara den som får jobba mest. Core 2 Duo kanske är lite för klen för detta..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Schluug:

Måste säga att spelet är en värdig uppföljare. Har dock problem med att spelet blir ruggigt slött när större delen av kartan är upptäckt, detta även på en liten karta. Kanske är dags att uppgradera CPUn då det verkar vara den som får jobba mest. Core 2 Duo kanske är lite för klen för detta..

min dator klarar det bra på high, och min processor är likvärdig din. däremot har jag bättre grafikkort, så det är möjligt att det är den som spökar för dig?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Firkraag:

min dator klarar det bra på high, och min processor är likvärdig din. däremot har jag bättre grafikkort, så det är möjligt att det är den som spökar för dig?

Jag har 260GTX core216 och Q9400 (2.66ghz) och det hackar för mig med när en stor del av kartan är upptäckt. Allt med High förutom High Detait Strategik View. Drog ner FSAA från x4 till noll och det vart ingen skillnad.

Tittade runt bland moddarna... Och vilken fantastisk idé att kunna browsa bland moddarna direkt i spelet. Ladda ner o installera samma sak. Det här kommer blir riktigt riktigt bra!

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Medlem

Testade demot på steam. Körde Egypten och mötte tyskar, rommare och hittade Oslo vid Röda Havet, allt under åren 3800-3360 f.kr.
Är det verkligen så i det riktiga spelet? =/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klockans:

Testade demot på steam. Körde Egypten och mötte tyskar, rommare och hittade Oslo vid Röda Havet, allt under åren 3800-3360 f.kr.
Är det verkligen så i det riktiga spelet? =/

Nu är det kanske inte meningen att det skall vara en korrekt simulering av den verkliga världen, men ja, du kommer sannolikt stöta på andra civilisationer och stadsstater tidigt även i fullversionen.