Patch 1.1.2 - Ute nu.

Permalänk
Entusiast

Patch 1.1.2 - Ute nu.

Citat:

from StarCraft II Patch Notes

Edit: Patch is Live on NA servers.

StarCraft II: Wings of Liberty – Patch 1.1.2

General

-Players will no longer receive achievement toasts while their status is set to "Busy."
-The messaging when attempting to load a saved game or replay from a previous version has been clarified
-Adjusted the amount of points earned and lost by random team participants to properly reflect the strength of a player's teammates.

Balance

PROTOSS
Buildings
-Nexus life and shields increased from 750/750 to 1000/1000.
Void Ray
-Damage level 1 increased from 5 to 6 (+4 armored).
-Damage level 2 decreased from 10 (+15 armored) to 8 (+8 armored).
-Flux Vanes speed upgrade bonus decreased from 1.125 to 0.703.
TERRAN
Buildings
-Barracks requirement changed from Command Center to Supply Depot.
-Supply Depot life increased from 350 to 400.
Medivac
-Acceleration reduced from 2.315 to 2.25.
-Speed reduced from 2.75 to 2.5.
Reaper
-Nitro Packs speed upgrade now has a Factory Requirement.
Thor
-Energy bar removed.
-250mm Strike Cannons is now cooldown-based on a 50-second cooldown. Ability starts with cooldown available (useable immediately after upgrade is researched).
ZERG
Buildings
-Hatchery life increased from 1250 to 1500.
-Lair life increased from 1800 to 2000.
-Spawning Pool life increased from 750 to 1000.
-Spire life increased from 600 to 850.
-Ultralisk Cavern life increased from 600 to 850.
Corruptor
-Energy bar removed.
-Corruption is now cooldown-based on a 45-second cooldown. Ability starts with cooldown expired (must wait for full 45-second cycle before usable).
Infestor
-Fungal Growth now prevents Blink.
Roach
-Range increased from 3 to 4.

Bug Fixes

-Fixed an issue where players could not cast the Feedback spell on Point Defense Drones.
-Fixed an issue where the Phoenix would continue to channel Graviton Beam after the target died.
-Fixed an issue that would cause Larvae to spawn and be hidden behind Zerg eggs.
-Fixed an issue where players were unable to navigate to the Single Player page or watch replays after canceling map downloads from the queue.
-Fixed a desync that could occur on user-created maps with custom mod dependencies.

Ännu mer nerfs till Terran och buffs för Zerg, intressant ändring på void rays också.. Jag gillar dock verkligen inte Barracks/Reaper nerfsen, de tar ganska mycket ifrån Terrans valmöjligheter tidigt..

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

... att inte kunna feedbacka thors + corruptors kommer ju suga asmycket! :S

Permalänk
Medlem

va snabbt ut de var denna gång..=)

Visa signatur

Starcraft 2 id: Pergius.756 | I don't want to succeed, I just do it my way...

Permalänk
Skrivet av Yuppi:

... att inte kunna feedbacka thors + corruptors kommer ju suga asmycket! :S

T går väl nästan aldrig Mech mot P i alla fall.
Speciellt sen tanknerfen.

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte den förra nerfen för Reapers var nog, man har inte stört sig lika mycket på dem på sista tiden som Toss så jag håller med om att den ytterligare nerfen är lite konstig. För när någonsin är en Reaper bra förutom i början?

Det jag tycker är bra är att det krävs Supply för att bygga Raxen, kanske minskar cheesen lite.
Stoppar ju dock inte när motståndaren har sin arme på 80 marines (bara marines)... man skickar en nuke, splosh och så rage quitar han

Annars verkar det mesta bra, är också lite förvånad över Ray ändringen, men kanske beror på de tidiga rusharna med dem?! eller inte.

Permalänk
Medlem

Så chargade voidrays går från 25 damage till 16 på armored targets?

Where did the baby steps go?

Oh well!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogga:

Jag tyckte den förra nerfen för Reapers var nog, man har inte stört sig lika mycket på dem på sista tiden som Toss så jag håller med om att den ytterligare nerfen är lite konstig. För när någonsin är en Reaper bra förutom i början?

Det jag tycker är bra är att det krävs Supply för att bygga Raxen, kanske minskar cheesen lite.
Stoppar ju dock inte när motståndaren har sin arme på 80 marines (bara marines)... man skickar en nuke, splosh och så rage quitar han

Annars verkar det mesta bra, är också lite förvånad över Ray ändringen, men kanske beror på de tidiga rusharna med dem?! eller inte.

Synd bara att nukes är så sega så man hinner springa undan!

Tycker det är bra på sätt och vis att de kör req på supply depot. En reaper rush är verkligen inte kul att bli drabbad av och det är alldeles för lätt att utplåna en hel bas med dem i början. Man kan ju iof ha försvar mot dem innan också, men nu hinner man med lite mer!
Synd dock på alla andra nerfs på terran, tycker inte de är OP någon stans.
Att Zerg får det bättre är dock grymt bra, varit segaste rasen att lira med imo.

Permalänk

Tror Roaches kommer bli sjukt bra nu. Och vissa Terran extreme proxy rushes kommer inte fungera. Samt att MMM kommer bli svagare pga medivacs nerfen.

Permalänk

Visst är det nice med mer liv på byggnader men 4 range på roaches kommer göra extrem skillnad (superbra anti-hellion och anti-reaper också), tror att det kommer hjälpa mycket.

Skrivet av Skogga:

Jag tyckte den förra nerfen för Reapers var nog, man har inte stört sig lika mycket på dem på sista tiden som Toss så jag håller med om att den ytterligare nerfen är lite konstig. För när någonsin är en Reaper bra förutom i början?

Det jag tycker är bra är att det krävs Supply för att bygga Raxen, kanske minskar cheesen lite.
Stoppar ju dock inte när motståndaren har sin arme på 80 marines (bara marines)... man skickar en nuke, splosh och så rage quitar han

Annars verkar det mesta bra, är också lite förvånad över Ray ändringen, men kanske beror på de tidiga rusharna med dem?! eller inte.

Toss har inga problem med reapers eftersom stalkers har 6 range men zerg kan inte göra så mycket åt 5RaxReapers så därför blev det som det blev. Synd bara att reapers nu blir helt oanvändbara i TvP :S

Tråkig men bra patch tycker jag

Permalänk
Medlem

Så, nu kan man inte bygga snabba rax längre vilket kommer minska Ts försvar tidigt. Tror det kommer ändras tillbaka senare dock. Reapers används ju knappt längre ändå så jag förstår inte varför dom endast fokuserar på dom egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Synd bara att reapers nu blir helt oanvändbara

Du kan ta bort tillägget, detta räcker.. Så tråkigt att man helt vill ta bort all form av cheeze. Låt oss sitta i baserna och bara köra hardcore macro i 45 min, verkar vara dit Blizzard vill komma. För varje patch tar de bort fler och fler alternativa strategier, snart kan man inte överraska folk alls längre, man kan ju snart skita i att scouta före typ 15.. Varför ska Zerg få köra 6pool fortfarande då ifall inte Terran får köra 6rax (att kräva supply innan e som att inte få)? Tvinga Zerg att ha minst två overlords för att få bygga pool så är det jämt..

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Ännu mer nerfs till Terran och buffs för Zerg, intressant ändring på void rays också.. Jag gillar dock verkligen inte Barracks/Reaper nerfsen, de tar ganska mycket ifrån Terrans valmöjligheter tidigt..

Jävlar vad gött skulle jag säga. Trött på alla jävla reaper ostare.

Och ja, jag spelar enbart Terran.
Dock så är jag tveksam till barrack nerfen

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

fan va skönt att ens paradras får lite buffs, tycker health buffsen på buildings var riktigt nice, samt roatch får mera range, yay! lättare att få dem att döda saker när man kör många

Reapar nerfen är ju sjukt bra, alla abusar ju reapaers i 1on1, speciellt mot zerg.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

fan va skönt att ens paradras får lite buffs, tycker health buffsen på buildings var riktigt nice, samt roatch får mera range, yay! lättare att få dem att döda saker när man kör många

Reapar nerfen är ju sjukt bra, alla abusar ju reapaers i 1on1, speciellt mot zerg.

kan ju vara för att countra alla 6pool rushar från zerg kanske ?

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Så jälla B, låt oss göra Zergling speed till en Spire upgrade också då, samt warpgate till en dark shrine upgrade!
Som sagt, Blizzard verkar vilja döda alla alternativa strategier, kan väl lägga in practice leauge banorna som standard också så får de sina långa macrogames som de verkar vilja ha!?

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem

Trevlig patch, nu kanske man kan börja spela T med gott samvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

kan ju vara för att countra alla 6pool rushar från zerg kanske ?

Kanske inte.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

När det gäller reaper nerfen hade jag hellre velat se att en "reaper byggnad" krävdes.

Permalänk

Att barracks kräver supply depot var väl lite överdrivet, kunde ha låtit Tech addon krävt supply depot istället så terran kunde ha lite marines tidigt.

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody."
-Bill Gates, 1981

Permalänk
Skrivet av Essin:

Du kan ta bort tillägget, detta räcker.. Så tråkigt att man helt vill ta bort all form av cheeze. Låt oss sitta i baserna och bara köra hardcore macro i 45 min, verkar vara dit Blizzard vill komma. För varje patch tar de bort fler och fler alternativa strategier, snart kan man inte överraska folk alls längre, man kan ju snart skita i att scouta före typ 15.. Varför ska Zerg få köra 6pool fortfarande då ifall inte Terran får köra 6rax (att kräva supply innan e som att inte få)? Tvinga Zerg att ha minst två overlords för att få bygga pool så är det jämt..

Fast att det behövs supply depot för barrack är väl lite samma sak som att det krävs pylon för gateway?

Aja jo jag håller med dig men det sämsta med ändringarna tycker jag är att blizzard inte tänker långsiktigt på något sätt, de gör det som är bäst för stunden men skapar inte ett helt spel utan ett spel med random inslag (nu kommer reapers vara ganska oanvändbara eller ja det klart man kan ha tre stycken när motståndaren movar ut att skicka in i mineral line men that's it), blizzard borde tänka om istället för att panik-implementera random grejer tycker jag.

Permalänk
Medlem

Mjo, fast P behöver ju inte bygga sina byggnader och är redan balanserade efter att det är så, som du också sa så känns detta bara som en panik åtgärd utan eftertanke, Reapers var redan nerfade ok efter förra patchen så, framförallt när roaches nu får samma range så är ju det en indirekt nerf på Reapers redan där. Känns nästan som Blizzard lyssnar mer på low tier folk som gråter för att de suger och blir ägda av reapers än pro players. Jag uppfattade inga klagomål på Reapers längre efter förra patchen.. Visst oftast bygger man supply innan rax ändå men det jag ogillar är att Blizzard verkar helt vilka patcha bort all form av Cheeze och det gör spelet väldigt stelt och enformigt. Sedan förstår jag inte varför det bara är Zerg som ska få kunna early rusha nu mera?

Zergling speed borde sitta i roachwarren eller något nu för att göra det jämt, inte rättvisst att lings ska kunna få speedtech gratis när reapers behöver factory och extra techlab för det (om man vill kunna fortsätta bygga reapers undertiden, vilket man vill)..

Har blizzard överlåtit all balansering åt activision eller?

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem

Nerfen på voids kändes rätt skum tycker jag. Hela meningen med att charga dom faller ju lite nu. Är ju asbra annars att låta voidsen laddas på någon av sina egna byggnader eller något i den stilen och sen flytta dom lite för att anfalla medans de fortfarande är laddade. Innan dom blir laddade är dom rätt sårbara. Så nu försvinner egentligen hela meningen med den. Nu är den just another air unit.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Skrivet av Essin:

Mjo, fast P behöver ju inte bygga sina byggnader och är redan balanserade efter att det är så, som du också sa så känns detta bara som en panik åtgärd utan eftertanke, Reapers var redan nerfade ok efter förra patchen så, framförallt när roaches nu får samma range så är ju det en indirekt nerf på Reapers redan där. Känns nästan som Blizzard lyssnar mer på low tier folk som gråter för att de suger och blir ägda av reapers än pro players. Jag uppfattade inga klagomål på Reapers längre efter förra patchen.. Visst oftast bygger man supply innan rax ändå men det jag ogillar är att Blizzard verkar helt vilka patcha bort all form av Cheeze och det gör spelet väldigt stelt och enformigt. Sedan förstår jag inte varför det bara är Zerg som ska få kunna early rusha nu mera?

Zergling speed borde sitta i roachwarren eller något nu för att göra det jämt, inte rättvisst att lings ska kunna få speedtech gratis när reapers behöver factory och extra techlab för det (om man vill kunna fortsätta bygga reapers undertiden, vilket man vill)..

Har blizzard överlåtit all balansering åt activision eller?

Fast i ZvT för progamers så har ju 3rax/5rax reapers varit mycket använda (nästan varje game), så det är väl inte direkt low tier folk som klagar på reapers.

Zergling speed på roach warren känns hyfsat fel, zerglings är T1 och får sin upgrade på T1, roaches är T1,5 och får sin upgrade på T2, så att reapers får sin upgrade på T2 är väl inte så konstigt (speciellt när det är mycket lättare/billigare/snabbare för T att techa än vad det är för Zerg. Dessutom kostar T upgrades mycket mindre än Z upgrades, Zergling speed kostar 100/100 fastän det är T1 men reapers T2-tech kostar 50/50 där har vi något som är obalanserat.

Skrivet av Sgart:

Nerfen på voids kändes rätt skum tycker jag. Hela meningen med att charga dom faller ju lite nu. Är ju asbra annars att låta voidsen laddas på någon av sina egna byggnader eller något i den stilen och sen flytta dom lite för att anfalla medans de fortfarande är laddade. Innan dom blir laddade är dom rätt sårbara. Så nu försvinner egentligen hela meningen med den. Nu är den just another air unit.

Tror att de tyckte att charged void rays var OP och därför ville nerfa dem lite utan att förstöra hela uniten. Tror fortfarande man kommer ladda upp dock eftersom skillnaden fortfarande är ganska stor right?

Permalänk
Skrivet av Marshmallow:

Att barracks kräver supply depot var väl lite överdrivet, kunde ha låtit Tech addon krävt supply depot istället så terran kunde ha lite marines tidigt.

Det var en bättre idé faktiskt. Sök jobb på blizzard så vi får in någon som tänker lite.

Permalänk
Entusiast

Reapers är T 1.5 alltså bör deras upgrade vara T 1.5 imo. Det räcker gott och väl nu när roaches får lite längre speed och att Reapers är segare att få ut, speciellt nu när barracks kräver en supply depot. Dom har inte balanserat reapern, dom har förstört den. Istället för att tweaka så bombar dom den med 3 nerfs dirr. Ingen jävel kommer använda reapers nu, de är för enkelt kontrade av zerg och speed uppgraderingen kommer för sent.

Säg mig ett scenario där reapers fortfarande är en användbar enhet tidigt förutom som scout? Hade inte Reapers varit mer balanserade med speed på 1.5 med tanke på de andra nerfsen som gjorts?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Skrivet av Firkraag:

Reapers är T 1.5 alltså bör deras upgrade vara T 1.5 imo. Det räcker gott och väl nu när roaches får lite längre speed och att Reapers är segare att få ut, speciellt nu när barracks kräver en supply depot. Dom har inte balanserat reapern, dom har förstört den. Istället för att tweaka så bombar dom den med 3 nerfs dirr. Ingen jävel kommer använda reapers nu, de är för enkelt kontrade av zerg och speed uppgraderingen kommer för sent.

Säg mig ett scenario där reapers fortfarande är en användbar enhet tidigt förutom som scout? Hade inte Reapers varit mer balanserade med speed på 1.5 med tanke på de andra nerfsen som gjorts?

Jo reapern är förstörd Tycker att reapern skulle varit som den var eftersom roaches nu fick 4 range.

Men terran upgrades/tech är fortfarande trettio gånger bättre än zergs upgrades/tech, inkluderat reaper.

Permalänk

Ni får kalla mig dum men jag fattar verkligen inte supplydepot req för raxx.
Ändrar hela spelet! och krymper terrans alternativ så jävla mkt.
Jag hoppas att det kommer en fix av detta som tar bort det...

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Hedersmedlem

zvt och tvp känns väl rätt välavvägda just nu (iaf bättre än vid release ),
men jag tycker att PvZ känns som auto-steamroll för P:n. Antingen det eller
så är jag bara väldigt kass som zerg, men även när jag lirar som P tycker jag
det är otroligt lätt att slå Z-motståndare.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Fast i ZvT för progamers så har ju 3rax/5rax reapers varit mycket använda (nästan varje game), så det är väl inte direkt low tier folk som klagar på reapers.

Zergling speed på roach warren känns hyfsat fel, zerglings är T1 och får sin upgrade på T1, roaches är T1,5 och får sin upgrade på T2, så att reapers får sin upgrade på T2 är väl inte så konstigt (speciellt när det är mycket lättare/billigare/snabbare för T att techa än vad det är för Zerg. Dessutom kostar T upgrades mycket mindre än Z upgrades, Zergling speed kostar 100/100 fastän det är T1 men reapers T2-tech kostar 50/50 där har vi något som är obalanserat.

Tror att de tyckte att charged void rays var OP och därför ville nerfa dem lite utan att förstöra hela uniten. Tror fortfarande man kommer ladda upp dock eftersom skillnaden fortfarande är ganska stor right?

Gör dock bara 2 mer skada nu i level 2 än i level 1. Visserligen buffades ju level 1.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Skrivet av qrounX:

Så, nu kan man inte bygga snabba rax längre vilket kommer minska Ts försvar tidigt. Tror det kommer ändras tillbaka senare dock. Reapers används ju knappt längre ändå så jag förstår inte varför dom endast fokuserar på dom egentligen.

tidiga rax för försvar? va?

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N