Permalänk
Medlem

CPU temp skyhög på random

Hej, kom hem ifrån plugget idag och satte mig vid datorn när jag hörde att radiatorfläkten snurrade för fullt.
Tänkte inte mer på det fören nu när den började snurra på fullvarv och då låter det en del! Har en Corsair H50 med Push-Pull till Radiatorn. Har haft systemet i 8 månader ungefär och aldrig haft något liknande problem. Kollade tempen och fick lite smått panik.

Notera CPU load på mellan 10-13%

Vad tror ni det kan vara som gör att den bara skjuter i höjden med temperaturen? Ja jag har provat reboota datorn, ja jag har kollat efter damm och ja jag har kollat kontakten mellan CPUn och pumpen.

MVH / Ossian

Visa signatur

RTX 3080/ 7700X

Permalänk
Medlem

Kan det ha blivit nån typ av stopp i H50:n? Något som har lossnat och försämrar genomflödet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andomys:

Hej, kom hem ifrån plugget idag och satte mig vid datorn när jag hörde att radiatorfläkten snurrade för fullt.
Tänkte inte mer på det fören nu när den började snurra på fullvarv och då låter det en del! Har en Corsair H50 med Push-Pull till Radiatorn. Har haft systemet i 8 månader ungefär och aldrig haft något liknande problem. Kollade tempen och fick lite smått panik.

http://i1097.photobucket.com/albums/g357/Andomys/temp.jpg

Notera CPU load på mellan 10-13%

Vad tror ni det kan vara som gör att den bara skjuter i höjden med temperaturen? Ja jag har provat reboota datorn, ja jag har kollat efter damm och ja jag har kollat kontakten mellan CPUn och pumpen.

MVH / Ossian

Har du kollat radiatorn så inte den är tät i damm?(Ja jag ser vad du skrivit men.....) Alltså ta bort fläktarna å kolla........har en CoolIt å radiatorn var rätt full med damm bara efter ca 2 månader å jag har inte speciellt dammigt hemma.........dammsuger minst 1 gång/vecka.

Fast när det kommer plötsligt kan de ju vara nå pumpfel eller nåt kanske? Prova montera om ifall det skulle vara fel på pastan men funkar inte det kontakta Corsair för RMA......

Permalänk
Medlem

Jag brukar göra rent eller blåsa ur min H50 en gång i månaden, den blir asdammig.

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Jo jag kom ju på det sen att det lär ju vara dammigt i radiatorn, ska ta och refresha med lite ny kylpasta och damsuga etc. till helgen.

Visa signatur

RTX 3080/ 7700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andomys:

Tack för alla svar. Jo jag kom ju på det sen att det lär ju vara dammigt i radiatorn, ska ta och refresha med lite ny kylpasta och damsuga etc. till helgen.

Ett litet tips dammsug inte utan kör med tryckluft, de enklaste är tryckluft på burk bör finnas i en välsorterad bensinstation.

Permalänk
Medlem

Ja, jag drog ut datorn lite snabbt idag när det inte regnade och blåste rent allting med kompressor. Nu kyler den helt ok igen, men det är ändå 40-50C i 20-40% load. Ska prova rengöra och byta kylpasta.

Visa signatur

RTX 3080/ 7700X

Permalänk
Medlem

Skumt. Min processor ligger 40-50C i 100 load, jag har stock kylare.
AMD 635 -3ghz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Noobenu:

Skumt. Min processor ligger 40-50C i 100 load, jag har stock kylare.
AMD 635 -3ghz

Hur tänkte du nu? Vad hjälper det Andomys?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Hur tänkte du nu? Vad hjälper det Andomys?

så han kan jämföra lite, eller nåt. Är trött. Förlåt.

Permalänk
Medlem

Ja, jag kan också bekrefta att det sammlas massa damm i h50(om man inte har ett xtra skydd). har samma problem men inte orkat göra något åt det:P

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P . Phenom 2 550BE @ x3 . OCZRPR13332G . HD6950 2GB . Corsair HX 750W 80+ .