Permalänk
Medlem

Inköp av ny DSLR!

Planerar att inom en inte allt för avlägsen framtid köpa nytt kamerahus, och det lutar just nu mest åt en Nikon D7000 då den verkar extremt lovande!
Har idag en Sony A200 som jag börjar känna mig väldigt begränsad med, har verkligen vuxit ifrån den.

Det jag känner att jag saknar idag/vill ha hos en ny DSLR:
Bättre brusprestanda
Aluminium/magnesium-hus
Info-display på ovansidan
Fler fokuspunkter
Snabbare seriebildstagning
Live view
Filminspelning

Och D7000 stämmer väldigt bra in på samtliga punkter Men har nån nåt annat förslag så får ni gärna kommentera!
Sen funderar jag lite på vilka objektiv jag ska köpa till den. Jag fotar mest natur och macro så ett macro-objektiv är iaf givet. Lutar mest åt ett Tamron 90/2.8 macro och sen vill jag ha antingen ett normalzoom-objektiv eller ett fast vidvinkel-objektiv. Har kollat på Tamron 17-50/2.8 och även Nikon 16-85/3.5-5.6. Vilket skulle ni rekommendera? Ni får självklart även gärna rekommendera andra! Det får gärna vara nåt objektiv som är bra att filma med också då jag tänkt börja lite med det också. Ska helst inte vara nåt objektiv för mer än 4-5k.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

Har du inte något system med massa objektiv idag då behöver du ju kanske inte ta så mycket hänsyn till märke osv i ditt val och då funkar det ju fint att satsa på en D7000, tex. Jag tycker åxå att D7000 verkar vara en riktig "killer". Personligen hade jag saknat dedikerad AF-ON-knapp och lite andra saker från min D300, men prestandamässigt lär nog D7000 leverera.
Vad gäller objektiv så är nog en normalzoom en sån sak som jag tycker att alla "ska" ha. En sådan är väldigt månsidig. Vad man ska välja för normalzoom beror ju lite på vilken typ av motiv man fotar ("natur" är ju ett ganska stort område och man kanske fotar lite tillvardags åxå).
Behöver man inte ljusstyrkan för kortare skärpedjup (tex porträtt) eller för kortare slutartider (rörliga motiv) skulle jag säga att Nikon 16-85 är det självklara valet. Stort brännviddsomfång, snabb AF, bildstabilisering, bra bildkvalitet. Bortsett ljusstyrkan är det den "ultimata" normalzoomen, om du frågar mig. Tamron 17-50/2.8 har lite långsam AF, annars är det ett kanonobjektiv. Du har ju även Sigma 18-50/2.8 som inte är riktigt lika skarpt som Tamronen, men som i gengäld har snabbare AF. Kan du tänka dig att lägga något mer pengar har du ju även Nikons 17-55/2.8 som går att hitta begagnat för 6000-7000kr om man har lite tålamod.
Tamron 90 är ett bra val för makro. Du har även Tokina 100/2.8 som optiskt är mycket lik Tamronen. Tokinan har inte inbyggd AF-motor, vilket BÖR göra att autofokusen blir något rappare på en D7000 (inget som jag kan säga med säkerhet dock).
Jag har själv Tamronen och är mycket nöjd med den. Jag hade garanterat varit nöjd även med Tokinan.

Permalänk
Medlem

D7000 ger säkert grym prestanda för pengarna. Iso prestanda i närheten av d700 trots många pixlar och gedigen konstruktion.

Håller med Dumbo om att Nikon 16-85vr är riktigt bra om man inte behöver ljusstyrkan för att t ex få till krämig bakgrundsoskärpa (bokeh). Men den funkar ändå bra i sämre ljus då vr är väldig effektiv.

Som macroobjektiv rekommenderas Sigma 150/2.8 EX DG HSM Macro. Denna ger grym skärpa, fina färger och bokeh. Lär också funka riktigt bra med telekonvertrarna Sigma X1.4 APO och Sigma X2 APO för större förstoringsfaktor med bibehållet arbetsavstånd. Men om du inte kommer att fota skygga insekter behöver du kanske inte ha ett så stort arbetsavstånd, varmed ett annat viktmässigt lättare objektiv kan bli smidigare.

Permalänk
Medlem

Nej, märket spelar inte så stor roll då jag ändå vill byta ut dom objektiv jag har idag. Har 2st objektiv: ett Sigma 70-300 och ett Sigma 50/2.8 macro. Telezoomen har bra skärpa, men är rätt kontrastlös och jag använder det inte ens så ofta.
Macro-objektivet har i stort sett inga bildkvalitetsmässiga brister; det är grymt skarpt, har fina färger och fin bokeh. Enda problemet är den korta brännvidden som gör att man måste gå så extremt nära motivet för 1:1, därför vill jag gärna ha lite högre brännvidd.
Normalzoomen har jag tänkt använda som allround-objektiv typ. Kommer fota allt från landskapsbilder till inomhusbilder och "vardagliga" bilder med det.
Det blir nog antingen ett Nikon 16-85 eller ett Tamron 17-50, men har svårt för att bestämma mig. Båda verkar vara riktigt bra objektiv.
En annan sak som jag också tänkt på; när man filmar, bör man då ha ett objektiv med inbyggd stabilisering kanske?

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

Jag har hört från lite olika håll att precisionen i Tamron 17-50 f/2.8:a autofokus är lite sisådär.
Dock går ju det att kompensera för i D7000 m.fl. Kan medföra lite extra pill m.a.o.
Sigma 18-50 är jag lite skeptisk till då zoom:en går åt "fel" håll, d.v.s. som på Canon-gluggar.

Har själv Nikon:s 16-85 & det är riktigt bra. Snabbt, tyst & väldigt skarpt i förhållande till pris.
Ska du ändå ha ett (ljusstarkt) normalobjektiv som komplement räcker f/3.5-5.6 väldigt långt.
Det finns dock ett Nikon 17-55 f/2.8 på blocket just nu .. för ~6500:- Köp det om du har pengarna.

Här:
Objektiv Nikon Nikkor AF-S 17-55 f/2,8G IF-ED | Göteborg | Blocket

Jag hade köpt det & bytt ut mitt 16-85 om jag hade haft råd, men det jag jag inte atm.

Permalänk
Medlem

Jag fick precis hem ett Tamron 17-50 2.8, den utan VC (vibration control). har läst mig till att den ska vara lite skarpare än den med VC, har bara provat den i några minuter, men än så länge är jag skitnöjd! Tänkta ha den när jag är ute och reser och det är lite jobbigt att ta med alla fasta objektiv. Fokuseringen låter lite, men brukar inte vara på ställen där det är något problem. Verkar skarpt redan på F2.8 och mitt verkar fokusera rätt.
Köpte det på Ebay från Portugal för ca 2200:- så det är ju rent ut sagt skitbilligt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kan även ta en titt på Pentax K-5, samma sensor som i D7000 men du får mer bilder per sekund, ett hus helt i magnesium istället för d7000 plast/magnesium. Bättre vädertätningar och möjlighet att köpa billigare vädertätade objektiv (kitobjektivet är vädertätat). Huset är mindre och har inbyggd bildstabilisering.
Isot går ett steg högre än D7000, hela vägen från 80 till 51200. Och bildkvaliten ser fantastisk ut både på höga iso och på låga iso. Dynamiska omfånget sägs vara i närheten av 14 (enligt DxOs sätt att mäta).

Vad du inte får om du köper Pentax k-5 är Autofocus i filmläget (även om de flesta som provat det säger att man lätt blir sjösjuk när man ser resultatet), Du får inte en nikon (ett stort minus enligt många då märket tydligen spelar roll).

Pentax har varit kritiserade länge om att deras autofokus inte har levt upp till konkurenterna, men med den nya safox IV så har de tagit sig tillbaka på banan igen.

Förhoppningsvis så får jag min i veckan och kommer att posta lite bilder här.

Permalänk
Medlem

Ber att få rätta mig själv lite: Hade blandat ihop Tamrons 17-50 med 28-75 i minnet.
Det här med fokuseringen är eg. inget problem, iaf inte med kameror som t.ex. D7000,
som jag förutsätter kan allt som t.ex.en D300 kan i fråga om fokusering.

Ett exempel på 28-75 f/2.8 & D300. (Dom Bower)
YouTube - Tamron 28-75mm f2.8 Dslr Lens review

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Du kan även ta en titt på Pentax K-5, samma sensor som i D7000 men du får mer bilder per sekund, ett hus helt i magnesium istället för d7000 plast/magnesium. Bättre vädertätningar och möjlighet att köpa billigare vädertätade objektiv (kitobjektivet är vädertätat). Huset är mindre och har inbyggd bildstabilisering.
Isot går ett steg högre än D7000, hela vägen från 80 till 51200. Och bildkvaliten ser fantastisk ut både på höga iso och på låga iso. Dynamiska omfånget sägs vara i närheten av 14 (enligt DxOs sätt att mäta).

Vad du inte får om du köper Pentax k-5 är Autofocus i filmläget (även om de flesta som provat det säger att man lätt blir sjösjuk när man ser resultatet), Du får inte en nikon (ett stort minus enligt många då märket tydligen spelar roll).

Pentax har varit kritiserade länge om att deras autofokus inte har levt upp till konkurenterna, men med den nya safox IV så har de tagit sig tillbaka på banan igen.

Förhoppningsvis så får jag min i veckan och kommer att posta lite bilder här.

Vad jag läst så är D7000 helt i aluminium/magnesium(ser även så ut på bilder). Sen har ju K-5 bara 11 fokus-punkter. Sen att D7000 är större är snarare bara positivt, vill ha en stor och rejäl kloss
D7000 lockar iaf mig betydligt mer än K-5.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor:

Vad jag läst så är D7000 helt i aluminium/magnesium(ser även så ut på bilder). Sen har ju K-5 bara 11 fokus-punkter. Sen att D7000 är större är snarare bara positivt, vill ha en stor och rejäl kloss
D7000 lockar iaf mig betydligt mer än K-5.

Pentax K-5s 11 fokus punkter har större täckning än nikon d7000s 39 och alla nikons korslagda är sammlade i en klump i mitten, medans pentaxens korslagda är utspridda på en stor yta.

Nikon D7000s hus har endast top och baksida av magnesium, reseten är plast
Ref: http://www.priyantha.nl/GoT/camera_vergelijking/7D_D7000_D300...

Iso 51k http://www.bertin.ca/tmp/K-5/ISO/K5__0078.jpg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HenrikM:

Du kan även ta en titt på Pentax K-5, samma sensor som i D7000 men du får mer bilder per sekund, ett hus helt i magnesium istället för d7000 plast/magnesium. Bättre vädertätningar och möjlighet att köpa billigare vädertätade objektiv (kitobjektivet är vädertätat). Huset är mindre och har inbyggd bildstabilisering.
Isot går ett steg högre än D7000, hela vägen från 80 till 51200. Och bildkvaliten ser fantastisk ut både på höga iso och på låga iso. Dynamiska omfånget sägs vara i närheten av 14 (enligt DxOs sätt att mäta).

Vad du inte får om du köper Pentax k-5 är Autofocus i filmläget (även om de flesta som provat det säger att man lätt blir sjösjuk när man ser resultatet), Du får inte en nikon (ett stort minus enligt många då märket tydligen spelar roll).

Pentax har varit kritiserade länge om att deras autofokus inte har levt upp till konkurenterna, men med den nya safox IV så har de tagit sig tillbaka på banan igen.

Förhoppningsvis så får jag min i veckan och kommer att posta lite bilder här.

Är väldigt intresserad av dina erfarenheter av K-5. Pentax är en tyvärr ofta förbisedd märke och jag kan bara hålla med dig att i den här prisklassen brukar man få mycket mer kamera för pengarna med Pentax.
Sen ska det tilläggas att Pentax vädertätnignen håller högre klass samt att kameran har bildstabilisering inbyggd i huset vilket ger mer flexibilitet vid val av optik.

EDIT: TS här har du en video inspelad av Chase Jarvis, hela filmen är gjord med D7000. Ska tilläggas också att filmen ingick i reklamkampanj för just D7000 och är finansierad av just Nikon. Med det sagt måste jag tillägga att D7000 verkar vara en grym videokamera iaf

YouTube - Nikon D7000: Camera Road Test With Chase Jarvis

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Pentax K-5 börjar ju brusa redan vid 1600 i ISO!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Pentax K-5 börjar ju brusa redan vid 1600 i ISO!

Ungefär som d700 då

Undrar om någon skulle våga göra detta med en d7000

YouTube - [PENTAX K-5] under the shower

YouTube - Pentax K5

Permalänk
Medlem

Om man hellre tar bilder med sin kamera än duschar med den då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av getskägg:

Om man hellre tar bilder med sin kamera än duschar med den då?

Jag är hellre ute och fotar utan att vara rädd för regn än att gömma kameran under en plastpåse. Men det beror nog på att jag är utomhus ibland

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HenrikM:

Jag är hellre ute och fotar utan att vara rädd för regn än att gömma kameran under en plastpåse. Men det beror nog på att jag är utomhus ibland

+1

K-5 är testad ner till -10C vilket kan vara bra att ha om man bor, ja där vi bor.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Pentax är säkert en alldeles utmärkt kamera men jag skulle ändå välja Nikon eller Canon. Båda har mycket större sortiment av objektiv och alla andra slags tillbehör.

Därmed finns det också en större andrahandsmarknad att hitta godis på.

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Ungefär som d700 då

Undrar om någon skulle våga göra detta med en d7000

YouTube - [PENTAX K-5] under the shower

YouTube - Pentax K5

Det är ju gjort med D300, som gissningsvis har ungefär samma vädertätning som D7000.
YouTube - Testing water resistance on D300

Och funka direkt efter man spolat lite vatten sådär skulle ju vilken kameran som helst göra. Men funkar den ett år senare, eller två. Det är ju en annan femma. K-5 gör säkert det, men....

Dock så har Pentax helt klart en fördel i att ha fler vädertätade objektiv i lägre prisklasser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det är ju gjort med D300, som gissningsvis har ungefär samma vädertätning som D7000.
YouTube - Testing water resistance on D300

Och funka direkt efter man spolat lite vatten sådär skulle ju vilken kameran som helst göra. Men funkar den ett år senare, eller två. Det är ju en annan femma. K-5 gör säkert det, men....

Dock så har Pentax helt klart en fördel i att ha fler vädertätade objektiv i lägre prisklasser.

Min k20d har överlevt snart 2.5år med konstant misshandel i regn snö och lera. Så tids aspektet är det inget problem med

Och att nikon och canon har fler objektiv, sant, nu vet jag inget om din ekonomi, men normalkonsumenten har råd med fler objektiv ifrån pentax. För att inte tala om alla dubletter som finns pga IS och inte IS.

Har träffat många som tittar på min pentax och sen skryter om objektiv utbud, trots att de bara har kitt objektiv på sin canikon.

Men jag gissar att det får folk att känna sig trygg om de har samma som den stora massan...

Permalänk
Medlem

Här hittade jag en ganska intressant jämförelse, även om det inte är dpprewiev-klass:
Nikon D7000 vs Pentax K5

Permalänk

Köp en D7000, Nikon är kung på ergonomi och menyer. Pentax känns några steg efter...

hej hej windows 98

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dumbo:

Det är ju gjort med D300, som gissningsvis har ungefär samma vädertätning som D7000.
YouTube - Testing water resistance on D300

Och funka direkt efter man spolat lite vatten sådär skulle ju vilken kameran som helst göra. Men funkar den ett år senare, eller två. Det är ju en annan femma. K-5 gör säkert det, men....

Dock så har Pentax helt klart en fördel i att ha fler vädertätade objektiv i lägre prisklasser.

Den överlevde i alla fall ett år till efter den behandlingen. Däremot behövdes det lite service efter närkontakt med ett betonggolv som kom farande i ganska hög fart (eller om det var tvärtom...).

Jag liksom flera väntar också på hur D7000 kommer att prestera. Det lilla jag har sett ser ju riktigt lovande ut.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av typewriter:

Köp en D7000, Nikon är kung på ergonomi och menyer. Pentax känns några steg efter...

http://a.img-dpreview.com/previews/pentaxk5/images/video.jpg

hej hej windows 98

Pentax är bättre än Nikon i mycket när det gäller ergonomi. Tex har man länge kunnat växla mellan manuell/auto ISO utan att gå in i menyerna på Pentax kameror. Det är inte mycket Nikon har att hämta jämfört med Pentax Hyper-Program och Hyper-Manuella lägen. Prova att använda polarisationsfilter med motljusskyddet monterat på Nikon och Pentax kameror och se vilken kombination som fungerar bäst.

En avancerad systemkamera där man måste använda menyerna till annat än grundläggande inställningar av kameran tycker jag är långt ifrån fulländad vad gäller ergonomi.

Nikon är duktiga på ergonomi, men har svårt att nå upp till Pentax i många detaljer. Bara en sån enkel sak som att Pentax tänkt på att sätta ett IR-öga både på fram- och baksidan av kameran.

Permalänk
Medlem

Alltså, i den här klassen, d.v.s. "avancerad amatör" tror iaf jag att många är intresserade av lite ..
.. blixtfoto, inte minst när det kommer till porträttfotografi. Var det någon som sade "Nikon CLS"?!?.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av getskägg:

Alltså, i den här klassen, d.v.s. "avancerad amatör" tror iaf jag att många är intresserade av lite ..
.. blixtfoto, inte minst när det kommer till porträttfotografi. Var det någon som sade "Nikon CLS"?!?.

Pentax kan inte vara bäst på allt så vi ger fördel till Nikon där...Fast annars är Pentax bäst.

Just blixtar är Pentax svaghet nummer ett och jag har inte sett något som kommer ändra på detta tyvärr.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt folk som närmast fanatiskt hävdar att ett speciellt märke är bäst. Alla DSLR som säljs nu är fantastiskt bra jämfört med vad amatörer hade tillgång till för bara 10 år sedan. Så bra att kameran inte längre har det minsta att göra med vem som får bäst bilder.

Även de allra enklaste och billigaste DSLR-kamerorna ger i händerna på folk som ser BILDEN i livets multimediashow bättre resultat än vad de flesta kan producera med den mest exklusiva superkamera.

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgix:

Förstår inte riktigt folk som närmast fanatiskt hävdar att ett speciellt märke är bäst. Alla DSLR som säljs nu är fantastiskt bra jämfört med vad amatörer hade tillgång till för bara 10 år sedan. Så bra att kameran inte längre har det minsta att göra med vem som får bäst bilder.

Även de allra enklaste och billigaste DSLR-kamerorna ger i händerna på folk som ser BILDEN i livets multimediashow bättre resultat än vad de flesta kan producera med den mest exklusiva superkamera.

Sen har ju iofs objektivet mer med bildkvalitén att göra än vad själva kamerahuset har Men ja, även den billigaste DSLR med ett någorlunda bra objektiv i händerna på en bra fotograf kan såklart producera grymt bra bilder! Sen är ju också såklart efterbehandlingen viktig.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

Ville bara informera om att jag kommer att ha en nikon d7000 ihelt för mig själv i 2 timmar under morgondagen.
Postar första intryck när jag pressat den max i två timmar

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk
Medlem

Enligt Kamera och Bild är SONY 580 den bästa APSc kameran som de någonsin har testat, gällande bildkvalite iaf.
Men är det är ett bättre hus du letar efter så bör du prova dig fram till ett hus som passar just dig.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Enligt Kamera och Bild är SONY 580 den bästa APSc kameran som de någonsin har testat, gällande bildkvalite iaf.
Men är det är ett bättre hus du letar efter så bör du prova dig fram till ett hus som passar just dig.

Den största delen av bildkvalitén ligger ändå hos objektivet, så det lär ju inte skilja mycket mellan A580 och D7000 ändå. Får väl se hur det är gällandes brusreducering, men där brukar ju Sony ligga lite efter. Och av det jag sett hittills av D7000 så imponerar den verkligen på den punkten!
Jämför man specifikationerna så är ju D7000 bättre på dom flesta punkter.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]