Kommer inte åt HDD i Win 7.

Permalänk
Medlem

Kommer inte åt HDD i Win 7.

Hejsan! Har 3st 500gb Samsung Spinpoint-diskar och även en fjärde hårddisk som agerar systemdisk (160gb). Häromdan gick jag från Windows XP till Windows 7 och nu är det en av dessa 3 Spinpoint som jag inte kommer åt i Windows 7.

Den hittar alla diskar i BIOS, inkl den jag inte kommer åt, och jag kan hitta alla inkl. den försvunna hårddisken i Disk Management där det dock det står status: Failed på just den som felar. Högerklickar jag på denna volym kan jag enbart använda alternativen Delete eller Reactivate Volume. Försöker reaktivera men inget händer. Vad i helsike? Har även noterat att kapacitet och fri späjs är ekvivalent vilket skulle indikera att allt har försvunnit på denna disk? Har viktiga saker på denna hårddisk jag onekligen inte vill ska gå förlorad.. Vad kan jag göra? Är hårddisken paj? Om inte, är all information på denna disk borta? Är det helt enkelt en fråga om "Shit happens.."? :/

Jag har provat byta SATA-kabel. Ingen skillnad. Spelar det någon roll vilka portar man använder till vilka diskar eller nått? Att RAID eller vad det heter ställt till det eller så? Jag har tyvärr noll koll på detta, varpå frågan.

Tackar å ödmjukast på förhand för all hjälp jag kan få.

Permalänk

Det kan vara så att dom har samma namn, typ 2 styckna C, så vare för mig med mina 2 hårdiskar, då syntes bara systemhårdisken men inga lagrings,

Kommer inte ihåg hur ja gjorde för o byta namn på hårdisken, men kolla google, Det kan vara problemet. Även jag hade XP och byte till win 7

Visa signatur

Define R4 - Msi G45 Z87 - 4670k (4.2ghz) - Be Quiet Dark Rock 2 - 16GB Vengeance 1600mhz - MSI GTX760 - Tesla R2 650W - Asus 24" 144hz 1ms

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Det låter inte dumt. Det enda som får mig att fundera på det är att den inte uppger någon etikett i Disk Management. Men det kanske den inte gör om den "heter" samma sak? Vad vet jag. Det är liksom bara en ikon på en hårddisk (dessutom med ett rött kryss) som indikerar att den existerar men att något är gääälet, dels för att det är ett rött kryss och dels för att det inte står något namn. "Change Driver Letters & Paths" är dessutom grått, går ej att välja. Ska dock göra som du säger och googla på det.

Permalänk
Medlem

Kanske den inte vet vilken som är vilken när du kopplar allt på en gång. Koppla 1 och fixa i diskhanteraren (ge enhetsbokstav och kanske namn) innan du stänger av datorn och koppla in nästa.

Permalänk
Medlem

Tack. *Provar*

.. problem uppstår dock om fallet är som för Pennybridgarns att den heter samma sak som systemdisken. Måste dessvärre ha systemdisken inkopplad. Kan jag prova byta systemdiskens etikett eller är det tabubelagt och ett big no-no? Ska dock prova de andra diskarna fo sho.

Permalänk
Hedersmedlem

Ladda ner ett datarecovery program. Dom brukar kunna laga diskar. Ingen bör vara borta om inget skrivits till disken.

Permalänk
Medlem

Det var då själva fan. Kopplade om diskarna, nu är ytterligare en lagringshårddisk borta. Hur f-n ska man koppla egentligen för att få det att fungera problemfritt? Trodde inte detta kunde påverka och besvära så oerhört mycket som det uppenbarligen gör. Nu är ju å andra sidan problemet förmodligen och troligtvis lokaliserat. Återstår bara att lösa hur det ska kopplas, får väl ta och läsa manualen och se om jag blir klokare.

Permalänk
Medlem

Om du bara vill byta namn på diskarna eller enhet så kan du ju göra den direkt under diskhanteraren.
Högerklickar du där och väljer ändra namn eller beteckning har jag för mig att det står så kan du ju
tex tilldela disken z: eller nått!

Visa signatur

XBOX 360 gör livet lättare :-)

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad jag vill göra för att få det att fungera, om jag ska vara ärlig.. Hehe..

Kalla mig korkad men nu kanske jag bör tillägga att jag bytt chassi och således inte noterat vilka hårddiskar som suttit i vilken port. Trodde aldrig att detta skulle spela någon som helst roll. Sparar hårddisken sin etikett sen tidigare? Därav komplikationer nu? Nu har ju nämligen en till hårddisk "försvunnit" när jag ändrat ordningen på hur de sitter. Trodde den skulle sköta detta och tilldela dessa etiketter automatiskt. Om det nu är detta som är problemet, men jag svårt att tänka mig något annat just nu.. What the hell? Tankar, reflektioner?

Permalänk
Medlem

Fattar seriöst ingenting. Nu är det som sagt två hårddiskar jag inte kommer åt. Pluggade ur alla hårddiskar förutom systemdisken, tog den disk som felade först och pluggade in den. Hittas i BIOS och i enhetshanteraren, men ingen åtkomst. Byter SATA-port, provar 3 stycken till. Ingen skillnad. Kopplade in allt igen, installerar om Win 7. Samma sak. Nu kan bara en av dessa tre Spinpoint HD501LJ användas. Alla hittas i BIOS, alla hittas i enhetshanteraren, alla hittas i Disk Management fast 2 av 3 nu visar ett rött kryss över respektive ikon, indikerandes att något självklart är fel.. ???