Permalänk

ASUS VS ASUS ATI VS GTX !

Hej hej hallå kära dagbok !

Vi alla kommer väl ihåg när vi var små och julen närkades och man hade svårt att somna dagen innan julafton, för man visste att nästa morgon kom jultomten med presenter.
Exakt så har jag mått den sista veckan, som en fem åring på julafton.
Men det blir aldrig julafton !

Det är nu en vecka sedan min Macbook Pro sa upp sig och hamnade på tippen.
Började genast leta efter en ny bärbar dator. gick in på komplett och fick kärlek vid första ögonkastet.
Asus Republic of Gamers F-117 Nighthawk Stealth Fighter !
Ringde direkt och skulle beställa den men så började helvetet det visade sig att det fanns två modeller.

Asus G73JH med ett ATI 5870

Asus G73JW med ett GTX 460M

Båda två är riktigt grymma datorer, men jag får ingen luft för att jag inte vet vilken jag ska ta !
Folk säger att ATI är 5%bättre medans andra säger att 460M är svalare och mer stabil men dessutom är de två veckors vänte tid, får panik vilken ska jag ta !? Hjälp !

Visa signatur

EVGA P55 SLi | EVGA GeFORCE GTX 470 | i7 Quad 870 + CROSAIR H70 | Dominator DHX+ 4GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emillindskog:

Hej hej hallå kära dagbok !

Vi alla kommer väl ihåg när vi var små och julen närkades och man hade svårt att somna dagen innan julafton, för man visste att nästa morgon kom jultomten med presenter.
Exakt så har jag mått den sista veckan, som en fem åring på julafton.
Men det blir aldrig julafton !

Det är nu en vecka sedan min Macbook Pro sa upp sig och hamnade på tippen.
Började genast leta efter en ny bärbar dator. gick in på komplett och fick kärlek vid första ögonkastet.
Asus Republic of Gamers F-117 Nighthawk Stealth Fighter !
Ringde direkt och skulle beställa den men så började helvetet det visade sig att det fanns två modeller.

Asus G73JH med ett ATI 5870

Asus G73JW med ett GTX 460M

Båda två är riktigt grymma datorer, men jag får ingen luft för att jag inte vet vilken jag ska ta !
Folk säger att ATI är 5%bättre medans andra säger att 460M är svalare och mer stabil men dessutom är de två veckors vänte tid, får panik vilken ska jag ta !? Hjälp !

Det är exakt som du säger.. 460M är svalare och har bättre kompatibilitet/färre buggar än ATI.. ca 5% sämre prestanda i 3Dmark.. sen kan ju 460 prestera bättre i spel ändå, finns väl inga direkta jämförelser vad jag hittat.

Men GSOD-problemen ATI-korten har/hade verkar vara fixat genom en vbios-update..

Jag ska köpa datorn med GTX460.. men det är för att jag ska köpa G53an som endast finns med GTX460

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Avstängd

har kört black ops mw2 och andra spel på min MSI GX660R med ett HD5870 Mobile kort.
Maxvärme då är 69c så inte fan blir det varmt! och då har jag icke satt på fläkten på högsta ens.

Tror inte att 460gtx kortet är svalare än så.

Permalänk
Medlem

Nu är ju inte Asus och MSI samma dator

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit 460M alla gånger.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

GTX 460 skulle jag ha tagit men jag tänker vänta på att nya laptops släpps med bättre grafikkort

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoppen:

Nu är ju inte Asus och MSI samma dator

Nej! men han frågade om 460/5870! och en snubbe säger att gtx kortet är svalare då jag själv "påpekade"
att så är inte fallet.

Spela roll vilken dator det sitter i? msi/asus lär ju ha samma kylnings egenskaper eftersom dom rä gaming laptop's.

Permalänk
Skrivet av biffen_OC:

Nej! men han frågade om 460/5870! och en snubbe säger att gtx kortet är svalare då jag själv "påpekade"
att så är inte fallet.

Spela roll vilken dator det sitter i? msi/asus lär ju ha samma kylnings egenskaper eftersom dom rä gaming laptop's.

Asus har faktiskt bättre kylning på sina laptops än MSI, om du kollar reviews eller benchmarks på MSI/ASUS så kommer du se skillnad i temps.

Visa signatur

Intel Core i7 875K 2.93Ghz (O.C 3.12Ghz) + Corsair H70.
Asus P7P55D-E PRO - Corsair 8GB (4x2048mb) 1600mhz
Gigabyte GF470 SoC
Fractal Design R3 Black - Corsair AX 850W.
M-Audio Delta 1010LT

Permalänk
Avstängd

Ja men vad är då problemet?

Permalänk
Medlem

Har själv haft problem med 5870m så jag skulle rekommendera GTX 460m.

(Äger en G73JH-TZ054Z)

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk

okej då blir de en 460M men en 15 eller 17" ?

Visa signatur

EVGA P55 SLi | EVGA GeFORCE GTX 470 | i7 Quad 870 + CROSAIR H70 | Dominator DHX+ 4GB |

Permalänk
Inaktiv

17'' trevligare för spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av biffen_OC:

Ja men vad är då problemet?

Att det lät som en ren gissning att GTX460M inte skulle vara svalare. Du får gärna lägga något bevis.

Ontopic 5870 är lite vassare men skiljer lite i olika spel.
Computer Games on Laptop Graphic Cards - Notebookcheck.net Tech
Men jag själv skulle nog köra GTX 460M, mest för att jag lite bättre på deras drivrutiner.

Visa signatur

P8P67 Deluxe | i5 2500K @ 4,4 GHz (H70) | 4x4GB Corsair PC12800 | 2x 6950 @ (1536 Shaders) 880 MHz/1375Mhz | 480GB Intel 520 | OCZ Silencer MKIII 750W | 800D
Det heter effekten och spänningen, inte watten och volten.

Permalänk
Skrivet av Emillindskog:

okej då blir de en 460M men en 15 eller 17" ?

Om du vill att den ska vara bärbar ska du ta 15"

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan 15" och 17" lär du inte märka av rent fysiskt när du har den i väskan vill jag tro. Båda är ganska klumpiga om man jämnför med en liten nätt 13" med bra batteritid. Själv har jag Asus G73Jw och är väldigt nöjd. 17" i full hd är underbar och känner inte ett behov att koppla in en extern bildskärm när jag spelar även om jag sitter hemma vid skrivbordet. Vid 15" kan jag tro att det behover kan vara större

Tror du blir mycket nöjd med vilken du än väljer

Permalänk
Inaktiv

Hoppas du blir nöjd! Inget av valen är dåliga...beror mer på de spelen du spelar om de är mest anpassade för ATI eller nVidia.
I vilket fall hoppas du blir nöjd. Både G73 och G53 har ju den här nya typ en av kylning. Chassit är vinklat så värmen pressas ut bakåt. Dessutom är de två stycken rätt effektiva fläktar i dessa.
Vi vill tro att vi spöar MSI modellerna i kylning men jag är ju "smått partisk" hehe
Hoppas du blir nöjd!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av seskima:

Att det lät som en ren gissning att GTX460M inte skulle vara svalare. Du får gärna lägga något bevis.

Ontopic 5870 är lite vassare men skiljer lite i olika spel.
Computer Games on Laptop Graphic Cards - Notebookcheck.net Tech
Men jag själv skulle nog köra GTX 460M, mest för att jag lite bättre på deras drivrutiner.

Nej! det påstod jag aldrig.
Utan snubbarna innan att 460GTX är svalare! då skrev jag att jag icke trodde på det då mitt maxar 69c och det är ett HD5870 fast jag har en msi laptop.
Och sen kommer ett inlägg att ASUS har bättre kylning än msi. då skrev jag vad är då problemet?.
Finns ju inga som helst belägg av nån att ett GTX460 är svalare i en laptop än ett HD5870.
Plus HD5870 är lite vassare.

Clear?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biffen_OC:

Nej! det påstod jag aldrig.
Utan snubbarna innan att 460GTX är svalare! då skrev jag att jag icke trodde på det då mitt maxar 69c och det är ett HD5870 fast jag har en msi laptop.
Och sen kommer ett inlägg att ASUS har bättre kylning än msi. då skrev jag vad är då problemet?.
Finns ju inga som helst belägg av nån att ett GTX460 är svalare i en laptop än ett HD5870.
Plus HD5870 är lite vassare.

Clear?

Jo, det finns. Gå in på notebookcheck och läs deras recensioner. Det är temperaturskillnader både mellan Asus (G73/G53) och MSI 600-serien, men också mellan 5870 och 460M i Asus G73.

Alltså; G73 har bättre kylning och 460M är något svalare än 5870.

Permalänk

jävla förseningar !

Visa signatur

EVGA P55 SLi | EVGA GeFORCE GTX 470 | i7 Quad 870 + CROSAIR H70 | Dominator DHX+ 4GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emillindskog:

jävla förseningar !

Vilken dator? . GTX modellen finns i lager på onoff

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Tror ni att datorn klarar COD Black ops på max?

Visa signatur

EVGA P55 SLi | EVGA GeFORCE GTX 470 | i7 Quad 870 + CROSAIR H70 | Dominator DHX+ 4GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emillindskog:

Tror ni att datorn klarar COD Black ops på max?

Det skulle jag tro. CoD-serien brukar ha förhållandevis låga krav. Möjligen får man skippa lite AA.