Hög felfrekvens för SSD-enheter

Permalänk
Melding Plague

Hög felfrekvens för SSD-enheter

Trots minneskretsar och inga rörliga delar, andelen fallerande SSD-enheter är lika hög som för mekaniska hårddiskar, tvärtemot vad tillverkarna låter påskina.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skönt att man valde Intel när man köpte ...

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem

Skönt att man har en Intel SSD
men inte lika skönt att man har 1.5TB Samsung HDD lagring

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem

Är detta direkt returer pga DOA?
Jag tror nog en SSD som väl funkar håller längre än en mekanisk disk. Skulle vilja se samma statistik över tid istället. Efter 3år misstänker jag att det skulle vara väldigt omkastade siffror för mekaniska vs SSD.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Kul hur högt Hitachi ligger i jämf med andra Mekansika

Permalänk
Medlem

Har haft två OCZ SSD på jobbet som havererat och som vi fick skicka in, tydligen var det något tillverkningsfel på dessa.

Permalänk
Skrivet av SayZk:

Kul hur högt Hitachi ligger i jämf med andra Mekansika

Jag blev också lite förvånad, trodde inte Hitachi skulle ligga så högt. Åtminstone inte med tanke på min egen erfarenhet där WD toppar listan.

Permalänk
Medlem

Jag är inte förvånad. Tycker inte de känns sååå pålitliga. Därför jag valde mekaniska diskar
till jobbet nu, när vi köpte in datorer...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kört WD för jag har sätt dom pålitligast i längden, har haft många seagate o dyligt som dött.
Men hur säkert är det då med att lagra saker på usb minne?
eftersom det är som en SSD teknisk sätt eftersom det inte innehåller några rörliga delar.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Har en Corsair...och jag hoppas att den håller ett bra tag.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem

Tappde 32GB på min Kingston V+ 128GB SSD ett år efter köp så sönder går de.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Intel har väl ingen ny modell ute just nu utan endast "gamla beprövade" där buggarna har fixats.
Maxtor har ju knappt några diskar på marknaden så jag gissar underlaget för statistiken är litet.
Intressant statistik i alla fall. När jag köper SSD blir det nog intel och nästa hårddisk blir nog western digital.

Permalänk
Medlem

Alltså, de här inte en objektiv undersökning eftersom det handlar om en enda butik under en begränsad tidsperiod. Någonting Sweclockers tycks missa att inkludera i sin artikel medans TechWorld faktiskt påpekar detta.

Jag tror att artikeln ger en fingervisning och önskar fler undersökningar i detta spår med ett större antal butiker som underlag och tar den med en nypa salt tills dess

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 580X | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MaLo:

Tappde 32GB på min Kingston V+ 128GB SSD ett år efter köp så sönder går de.

Nu är min dag förstörd

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

Det jag ställer mig frågan till är hur många diskar varje tillverkare har sålt? det kan ge en skev bild på antal returer och fel på diskarna och sen finns det alltid ett mörkertal som helt enkelt struntar i att lämna in de då det är föromständigt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Är det bäst att jag inte använder min Kingston?

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Första gången nu sen jag köpte den som jag är glad att ha intel 80gb G2 XD

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd

Har en Intel X25-M 80GB G2, en Intel X25-M 160GB G2 och en Corsair Force Series 60GB.

Alla tre fungerar utmärkt och jag har aldrig haft några problem.

Tur kanske... =0)

Permalänk

begreppsförvirring

Skrivet av Hawac90:

Alltså, de här inte en objektiv undersökning eftersom det handlar om en enda butik under en begränsad tidsperiod. [...]

Förklara gärna hur du menar när du skriver att ett begränsat underlag till en undersökning gör att densamma blir subjektivt utförd.

Visa signatur

Inger 78år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Har en Intel X25-M 80GB G2, en Intel X25-M 160GB G2 och en Corsair Force Series 60GB.

Alla tre fungerar utmärkt och jag har aldrig haft några problem.

Tur kanske... =0)

Hade du haft 1000st Intel enheter så skulle det nog vara tur att ingen är dålig. Att sitta på totalt 3 enheter som har en felfrekvens på mindre än 0,6% kan man inte säga är tur.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Nu är min dag förstörd

Varför det? Alla komponenter i en dator kan gå sönder, även en ssd...så länge din fungerar är det väl inget problem?

Skrivet av piddeman:

Är det bäst att jag inte använder min Kingston?

Varför det? Fungerar den? Använder du dina mekaniska diskar som även dom har en risk att gå sönder? Finns inget lagringsmedia som aldrig riskerar att gå sönder, har man något viktigt på disken så gör man backup. Finns ingen som helt anledning att inte använda en ssd bara för att den kan gå sönder...den är snabb och ungefär lika driftsäker som en vanlig disk.

Permalänk
Medlem

Hur stor är undersökningen? Totalt n liksom

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Typiskt, jag som går i tankarna på att köpa in några 2TB diskar men vill inte ha green/5400rpm :/

Permalänk

Tråkigt för OCZ, men för min del så spelar inte såna här undersökningar nån egentlig roll. Köper alltid WD när det behövs mekaniskt och SSD har jag inte fått nån direkt erfarenhet av än så där är jag öppen för allt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Trots minneskretsar och inga rörliga delar, andelen fallerande SSD-enheter är lika hög som för mekaniska hårddiskar, tvärtemot vad tillverkarna låter påskina.

Det är priset dagens entusiaster är villiga att betala. Det är bara i datorindustri halvfärdiga produkter släpps ut på marknaden nästan regelmässigt och företag på så sätt får betatestare som tom betalar dyrt för nöjet.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Skrivet av Thompa Bompa:

Jag blev också lite förvånad, trodde inte Hitachi skulle ligga så högt. Åtminstone inte med tanke på min egen erfarenhet där WD toppar listan.

Med tanke på de låga procentantalen enheter som måste retuneras måste det köpas en jäkla massa hårddiskar om det skall bli sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawac90:

Alltså, de här inte en objektiv undersökning eftersom det handlar om en enda butik under en begränsad tidsperiod. Någonting Sweclockers tycks missa att inkludera i sin artikel medans TechWorld faktiskt påpekar detta.

Jag tror att artikeln ger en fingervisning och önskar fler undersökningar i detta spår med ett större antal butiker som underlag och tar den med en nypa salt tills dess

Eh, på vilket sätt är detta en subjektiv undersökning? Dessutom nämns det i början av artikeln att siffrorna kommer från en fransk återförsäljare, så det verkar som du tycks missa att sweclockers inte missar att inludera det. Eller så vill du bara göra reklam för idg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av piddeman:

Är det bäst att jag inte använder min Kingston?

Jag fick en ny på garantin men jag köpte även en backup med RAID 1 för säkerhetskull.

Det är inget roligt att vara utan sin SSD så jag struntar i om det skulle vara en hög felprocent för prestandan övervinner risken.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Iceglow:

Skönt att man valde Intel när man köpte ...

Yep

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

Det är priset dagens entusiaster är villiga att betala. Det är bara i datorindustri halvfärdiga produkter släpps ut på marknaden nästan regelmässigt och företag på så sätt får betatestare som tom betalar dyrt för nöjet.

Jo, bara datorindustrin... och bilindustrin... och läkemedelsindustrin... och i stort sett all annan tillverkning.

Det som oroar mig mest för framtida SSDs är att de kommer bli mindre och mindre tåliga Micron's ClearNAND: 25nm + ECC, Combats Increasing Error Rates - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News