MSI visar moderkort för AMD Bulldozer

Permalänk
Avstängd

Om AMD skulle få **** ur röven och köpa licens för SLI....kostar inte så mycket Men roligt att jag kan köpa ett AMD Bulldozer moderkort före jag köper Bulldozer processorn

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Exakt. Varför bytte dom då inte samtidigt som Intel med Pentium 4 på socket 775.

Istället blev det likadant med Socket 939 och AM2 som inte ens passade tillsammans. Tycker fortfarande det är ett litet meningslöst skippande. Precis som fästanordningen på AMD's kylare som är fruktansvärt usel.

Inget mot processorerna, använder en drös själv.

Man ska ju inte peta på dom oavsett vilken processor eller märke det är.

Det finns en viktig skillnad mellan socket 939 och AM2 och det är att AM2s minneskontroller stöder DDR2.

Detta omöjliggjorde all typ av bakåtkompabilitet då stödet för vanlig DDR togs bort helt från AM2s minneskontroller i samband med bytet till DDR2. I samband med AM2 blev också minneskontrollern integrerad i processorn snarare än att ha den som ett separat chip på moderkortet. Man förstår direkt varför bakåtkompatibilitet med 939 var omöjlig.

Layouten på pins var alltså helt annorlunda på AM2 jämfört med 939 trots att AM2 endast hade en pin extra. Så frågan är om du inte hade behövt en hammare för att få någon som helst kompatibilitet.

Sedan håller jag inte med om att AMDs fästen är dåliga. Det är dock lite svårt att komma åt ibland då fästena ofta hamnar under kylflänsarna. Men jag kör vattenkylning numera och då är det inga som helst problem.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Kaspersky 0_o:

http://www.intel.com/support/processors/sb/CS-030850.htm

Ta en titt på bilderna där. Det där är en äldre socket. 1366 är betydligt skörare än de äldre varianterna. Det räcker med att du nuddar dem med ditt finger (med minimal kraft) så har du böjt dem.

Nu var det vad som krävs för att böja en pinne på AMD:s processor jag syftade på.
Nej man skall som sagt inte peta på dom vare sig eller inte, men nog verkar Intels lösning vekare än AMD:s.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arrogant:

Det finns en viktig skillnad mellan socket 939 och AM2 och det är att AM2s minneskontroller stöder DDR2.

Detta omöjliggjorde all typ av bakåtkompabilitet då stödet för vanlig DDR togs bort helt från AM2s minneskontroller i samband med bytet till DDR2.

Sedan var layouten på pins helt annorlunda på AM2 jämfört med 939 trots att AM2 endast hade en pin extra. Så frågan är om du inte hade behövt en hammare för att få någon som helst kompatibilitet.

Sedan håller jag inte med om att AMDs fästen är dåliga. Det är dock lite svårt att komma åt ibland då fästena ofta hamnar under kylflänsarna. Men jag kör vattenkylning numera och då är det inga som helst problem.

Du missuppfattade mig. Varför bytte man inte från Socket 939 till ett (LGA)AM2?

Det var ju en nystart, varför bytte man inte ifrån PGA till LGA. Strunta i vad resten innebär.

AMD's backplate är ju värdelös. I många fall kunde man bara ha kylaren på fel håll, luftflöde nerifrån/upp(om man köpte annan än stock, vilket förövrigt är ett svin att få loss)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av Hotfuzz08:

Har du några siffror på att det verkligen fungerar bäst? Hör oftare att folk råkar böja pinnar o ha sig på moderkort oftare än på processorer. Dock har ju Intel en mycket större del av marknaden också men endå...

Nej jag har inga siffror som styrker mitt påstående, så det behöver inte tvungetvis vara som jag säger. Dock ser jag det som mest logiskt att man råkar böja pinnarna om de sitter på processorn, exempelvis för att kunna rengöra den från kylpasta som råkat fastna vid sidorna kring cpun.

Jag skulle gissa på att jag har använt lika många AMD processorer, som jag använt Intel processorer i min tid. Jag finner personligen det smidigare med pinnar som sitter fast i socket. Du kan i princip tappa en modern Intel processor i marken utan att den går sönder.

Intel hade tidigare med pinnarna på cpun, den enda anledning jag kan tänka mig till att de ändrade konstruktionen var för att det nuvarande sättet fungerar bättre.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk

Ingen SLI ingen

Aja, nu när CFx skalar bra så bryr jag mig inte lika mycket men ändå dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Du missuppfattade mig. Varför bytte man inte från Socket 939 till ett (LGA)AM2?

Det var ju en nystart, varför bytte man inte ifrån PGA till LGA. Strunta i vad resten innebär.

AMD's backplate är ju värdelös. I många fall kunde man bara ha kylaren på fel håll, luftflöde nerifrån/upp(om man köpte annan än stock, vilket förövrigt är ett svin att få loss)

Ärligt talat så ser jag inte riktigt fördelarna med LGA över μPGA. Den största anledningen som jag ser varför Intel egentligen bytte från PGA till LGA beror på tillverkningskostnader. Det är mycket billigare att producera LGA än det är att producera PGA. Intel hävdade dock att bytet berodde på att man med LGA kunde få högre klockfrekvenser då man fick större kontaktyta mellan CPU/MB. Och att man också får många fler pins med LGA jämfört med PGA att leka med. De här extra pinsen kan man ju t.ex använda till extra och bättre strömförsörjning.

Men frågan är om det inte egentligen var en kostnadsfråga då skillnaderna i prestanda inte kunde varit annat än marginella.

Varför AMD inte gick över till det kan man väl bara spekulera i. Jag tror personligen att AMD var relativt stressade i samband med AM2 platformen då Intel redan hade DDR2-stöd. AMD spenderade säkerligen väldigt mycket tid och pengar på att utveckla den integrerade minneskontrollern som kom i samband med AM2 (Intel fick ju inte detta förrän med Nehalem). Att byta till LGA på den här socketen hade nog helt enkelt tagit alldeles för mycket tid och resuser för AMD som ville ha ut AM2 snarast utan ytterligare förseningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arrogant:

Men frågan är om det inte egentligen var en kostnadsfråga då skillnaderna i prestanda inte kunde varit annat än marginella.

Varför AMD inte gick över till det kan man väl bara spekulera i. Jag tror personligen att AMD var relativt stressade i samband med AM2 platformen då Intel redan hade DDR2-stöd. AMD spenderade säkerligen väldigt mycket tid och pengar på att utveckla den integrerade minneskontrollern som kom i samband med AM2 (Intel fick ju inte detta förrän med Nehalem). Att byta till LGA på den här socketen hade nog helt enkelt tagit alldeles för mycket tid och resuser för AMD som ville ha ut AM2 snarast utan ytterligare förseningar.

Antagligen, får väl se hur det kommer se ut efter Bulldozer har släppts. Eller om det kommer en bättre lösning på det.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Antagligen, får väl se hur det kommer se ut efter Bulldozer har släppts. Eller om det kommer en bättre lösning på det.

Jag tror personligen att det dröjer. Dock använder ju sig AMD av LGA på serversidan så kunskapen om att utveckla en mainstream-platform med LGA finns ju där, men jag tror som sagt att bakåtkompatibiliteten är av avgörande faktor här. Så länge det finns möjligheter för kompatibilitet mellan nyare och äldre platformar så kommer vi att se PGA hos AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arrogant:

AMD spenderade säkerligen väldigt mycket tid och pengar på att utveckla den integrerade minneskontrollern som kom i samband med AM2 (Intel fick ju inte detta förrän med Nehalem).

Nej, AMD integrerade minneskontrollern för första gången i de första Athlon64/Opteron-processorerna som kom 2003. I samband med socklarna 940 och 754 alltså.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Ni som frågar varför AMD borde byta till LGA:
Varför? Som sagt, AMDs pinnar är mycket tåligare än Intels. Och har själv varit med om att i LGA så är en pinne en liten aning kortare än de andra och fick ingen kontakt. Det problemet har inte AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Trevligt att den är bakåtkompatibelt med AM3.. då kan man alltid köpa moderkort och ram först och sen köpa bulldozer i efterhand..

EXAKT min tanke! fan helt perfekt, nu ångrar jag inte mig en sekund att jag köpte ett billigt moderkort.

Fan vad nöjd jag är nu.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Intresserad av Asus version för Bulldozer men MSI:s verkar också fin.

edit Angående socklar, http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=234723.
Jag föredrar AMD:s lösning.

Var har du hittat Asus?

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Hjälpsam

Jodå Intels socket är mycket mer robust.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MulleEng:

Var har du hittat Asus?

Utryckte mig otydligt, jag väntar ivrigt på Asus version.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Utryckte mig otydligt, jag väntar ivrigt på Asus version.

OK, jo den vill man gärna lägga ögonen på, men det dröjer ju några månader till innan Bulldozer kommer.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

förmodligen inget alls... då Nvidia inte på något sätt värkar vilja samarbeta med AMD.. förmodligen så är ända sättet att köra "SLI" med ett lucid chip och jaa alla här vet väll typ hur pass bra dom presterar

De presterar ju lika bra i sli som nvidias chipsets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnny Calibanio:

Känns lite tragiskt att AMD ännu inte gått över till att placera pinnarna som ansluter cpu och socket, i socketen hellre än att ha dem på cpun.

Amd kör med pinnarna i socketen på sina server modeller! Anledningen till att de inte gör det konsumentprocessorerna är väl för att de den typen av sockets går sönder lätt. Intels sockets håller ju för ungefär 10-15 fastspänningar, sen kan den gå sönder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ajp_anton:

Ni som frågar varför AMD borde byta till LGA:
Varför? Som sagt, AMDs pinnar är mycket tåligare än Intels. Och har själv varit med om att i LGA så är en pinne en liten aning kortare än de andra och fick ingen kontakt. Det problemet har inte AMD.

Citat:

PGA technology imposes limitations on the electrical and thermal capability and form-factor requirements of next-generation platforms. Land-Grid-Array (LGA) socket technology was developed as a means to avoid those limitations.

ftp://download.intel.com/technology/itj/2005/volume09issue04/...
Om detta inte är påhitt så borde AMD göra likadant.

Skrivet av Defeat^:

Amd kör med pinnarna i socketen på sina server modeller! Anledningen till att de inte gör det konsumentprocessorerna är väl för att de den typen av sockets går sönder lätt. Intels sockets håller ju för ungefär 10-15 fastspänningar, sen kan den gå sönder.

Skulle snarare säga att det är för att få mer kontaktyta. Socket C32 har ju tex 1207 pins istället för 931 på AM3. Eller Socket G34 som har 1944.

Bara för att det är serverprocessorer betyder inte det att dom struntar i hållbarhet.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Du missuppfattade mig. Varför bytte man inte från Socket 939 till ett (LGA)AM2?

Det var ju en nystart, varför bytte man inte ifrån PGA till LGA. Strunta i vad resten innebär.

AMD's backplate är ju värdelös. I många fall kunde man bara ha kylaren på fel håll, luftflöde nerifrån/upp(om man köpte annan än stock, vilket förövrigt är ett svin att få loss)

Tycker det funkar ok med hållen för kylaren....sen att vissa moderkorts tillverkare monterar socketen åt fel håll är väll inte Amds fel? , vissa vänder den ju åt andra hållet..har tyvärr inte testat någon nyare Intel cpu så jag kan inte yttra mig hur de pinnarna funkar(om de funkar ok), men jag har aldrig haft några problem med amds pinnar som sitter på cpun...visst kan man råka böja dem när man lappar cpun eller dylikt...men de går lätt att börja tillbaka om man gör rätt

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Ta en titt på hur pinnarna på ett intel-moderkort ser ut. Du kommer då upptäcka hur lätt det är att skada dem. Pinnarna på en AMD-cpu är betydligt ttockare och robustare, och så länge du fäster CPUn enligt anvisningarna krävs det ett mindre mirakel för att misslyckas och böja pinnarna.

även ifall man som i mitt fall böjer pinnarna när man skall vända på kylaren så kan man ändå böja tillbaks dom lätt genom att använda en synål, vet inte om det är lika enkelt med en intel socket.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Amd kör med pinnarna i socketen på sina server modeller! Anledningen till att de inte gör det konsumentprocessorerna är väl för att de den typen av sockets går sönder lätt. Intels sockets håller ju för ungefär 10-15 fastspänningar, sen kan den gå sönder.

handlar inte om det.... dom kör fortfarande med pinsen på processorn för att deras moderkort ska klara av dom äldre processorerna.. och dom har gått ut med det själva tror det va i en intervju på linustechtips

Skrivet av Defeat^:

De presterar ju lika bra i sli som nvidias chipsets?

har för mig att den va aningen sämre då det bara finns ett moderkort med Hydra till AMD och då har det moderkortet inte äns stöd för SLI.. finns hack för det men har inte lyckats hitta något test av det som man kan lita på

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnny Calibanio:

Det är större risk att skada pinnarna då de sitter på cpun än om de sitter på moderkortet. Även om det är enkelt att undvika att skada pinnarna, finns det ändå ingen anledning att inte sträva mot det som fungerar bäst.

Snack!
Jag har böjt pinnar på AMD sedan urminnes tider med ett kreditkort.
Min sockel intel LGA-775 med 3-4 böjda stift på sockeln tog evigheter av pill under lupp att fixa till.
Då är det mycke enklare med stiften på processorn.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Nej, AMD integrerade minneskontrollern för första gången i de första Athlon64/Opteron-processorerna som kom 2003. I samband med socklarna 940 och 754 alltså.

Jo, för DDR. Men AM2 var först med en IMC för DDR2. Och som jag förstått det så var integreringen av DDR2
IMCn orsaken till att AM2 inte längre var pinkompatibel med tidigare sockets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Om AMD skulle få **** ur röven och köpa licens för SLI....kostar inte så mycket Men roligt att jag kan köpa ett AMD Bulldozer moderkort före jag köper Bulldozer processorn

Precis!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Om AMD skulle få **** ur röven och köpa licens för SLI....kostar inte så mycket Men roligt att jag kan köpa ett AMD Bulldozer moderkort före jag köper Bulldozer processorn

AMD har ju CF så varför konkurera med sig själv?
nvidia får väl fixa så sli funkar till AMD.
intel skiter väl i om det är nvidia eller AMD grafik till deras processorer?
Däremot så är det väl upp till moderkortstilverkarna att utrusta moderkorten med passande kretsar.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Du missuppfattade mig. Varför bytte man inte från Socket 939 till ett (LGA)AM2?

Det var ju en nystart, varför bytte man inte ifrån PGA till LGA. Strunta i vad resten innebär.

AMD's backplate är ju värdelös. I många fall kunde man bara ha kylaren på fel håll, luftflöde nerifrån/upp(om man köpte annan än stock, vilket förövrigt är ett svin att få loss)

Antagligen hade Intel velat ha licenspengar. Varför byta och lägga pengar på något nytt om det inte tillför något? Att byta sockel typ för ett par nördar som inte klarar av montera en cpu utan att böja pinnarna är nog inte lönande ;).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lurcazzus:

Antagligen hade Intel velat ha licenspengar. Varför byta och lägga pengar på något nytt om det inte tillför något? Att byta sockel typ för ett par nördar som inte klarar av montera en cpu utan att böja pinnarna är nog inte lönande ;).

Äsch, AMD använder ju redan LGA till sina Opterons

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD_PERA:

AMD har ju CF så varför konkurera med sig själv?
nvidia får väl fixa så sli funkar till AMD.
intel skiter väl i om det är nvidia eller AMD grafik till deras processorer?
Däremot så är det väl upp till moderkortstilverkarna att utrusta moderkorten med passande kretsar.

AMD har blivit erbjuden SLI,CUDA,PhysX licenser för några patenter....men AMD sket i det...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

AMD har blivit erbjuden SLI,CUDA,PhysX licenser för några patenter....men AMD sket i det...

Ja varför ska AMD ha nytta av att konkurenten nvidias grafikkort kan köras i sli med AMD processorer?
När dom gör egna grafikkort med CF.

Nån baktanke fins det med att dom inte hakar på physx & cudatåget.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...