sladdfri bildöverföring från pc till skärm?

Permalänk

sladdfri bildöverföring från pc till skärm?

Så jag kände att det var dags att lägga min laptop åt sidan för att strx genomgå ett kirurgiskt ingrepp på hela sitt innanmöte. Men orken ska till.

Mitt mål var att ha en 27 tums gaming skärm på en gasarm vid sängen som jag trådlöst kunde streama till från min braiga spelrigg.

Börjar bli ltie less på detta med ha 3 datorer, uppdateringar och allt som kommer till som är ja, sjukt ointressant och irriterande.

Då fick jag den brillianta ideén att köra trådlöst och använda min pc som streamer när jag inte spelar.

Så jag köpte en miracast (dumt jag vet) kopplade in den i skärmen, köpte ett trådlöst usb nätverkskort stoppade in den i spel riggen och anslut till wifit och slutligen ansluta ett trådlöst tangentbord till spelriggen för kontroll. Funkade bra att hitta allt, men shit vilken riktigt usel kvalitet det var på bilden.

BIlden hade tonvis med artifakter och verkade ha problem med upplösningen i regel.
Tangentbordet laggade för mycket för att räknas som ens användbart och frös emelan åt, typ för tionde sekund.

Ja, jag var naiv. Trodde att detta skulle vara dugligt. Men icke.

Det jag undrar är då, trådlös hdmi, är det någon som använder dessa? Och är dom bra? Är dom känsliga, är det direct wifi på dom?
Är det värt det smått häftiga prislappen. Just nu så vill jag bara få detta att funga smidigt och bra, Men vill ju ha en lösning som är hållbar och so man längre fram kan anpassa och förbättra. För spelriggen är ju den enhet som är under konstant utveckling,

Jag vill ju helt undvika ha en "mediadator", för det är ju lite töntigt. Coolare att ha en enhet som styr allt sånt. Råd å tips.

Budget grejerna jag har är:
trådlöst nätverkskort från kjell & co
miracast ( till skärmen)
Trådlöst deltaco tangetbord. (sjukt uselt står max 7 meter, men det är 4 meter till miracasten så det är ju bullshit)

Min idé är väl trådlösa hdmi mottage/sändare direkt till skärmen. men som sagt vill gärna höra från folk som har liknande eller bättre uppsättning hemma för streaming.

Permalänk
Medlem

Du kommer alltid vara begränsad av bandbredd när du kör trådlöst. Även trådat ethernet är begränsat jämfört med HDMI/DP. Begränsad bandbredd betyder sämre upplösning och/eller bildkvalitet. Om det finns möjlighet att dra en optisk HDMI/DP samt optisk USB så skulle det vara att föredra och kommer ge samma kvalitet som om du satt vid datorn direkt. Den typen av lösning kostar lite men kommer ge bäst resultat.

Permalänk
Sötast

Rekommenderar parsec för game streaming.

Skickar all grafik, audio, mus, tangentbord, ev kontroller via lan/wlan (lan rekommenderat) med extremt låg latens.
Kräver såklart att något är kopplat till monitorn som kan ta emot signalen dock.

Nära på i princip allt kan vara mottagaren dock. till å med en raspberry Använt i flera år.

Permalänk

Så, jag gick med en lång hdmi kabel, just nu, Men jag skall gå mot en raspberry pi för jag vill kunna ligga i sängen och spela med gamepad, sen streama typ youtube från datorn. Tack för tipsen.

Permalänk

Vad med GeforceNow?

Permalänk
Medlem

Steam Link funkar skitbra (Även trådlöst)

Permalänk
Medlem

Moonlight är en open source implementation av NVIDIA's GameStream protokoll.

https://moonlight-stream.org/

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W