Gigabytes Windforce-kylare (3st fläktar), åsikter?

Permalänk
Medlem

Gigabytes Windforce-kylare (3st fläktar), åsikter?

Sitter precis och ska beställa ett nytt grafikkort. Funderade först på att smälla med en tredjepartskylare men så såg jag att gigabyte har släppt ett 6870 med en riktigt fet medföljande kylare. Tror att de har samma lösning på andra grafikkort också. GTX 470 bl a. Är det någon som har provat? Bra eller anus?
Jag är såklart ute efter god kylförmåga, men ljudnivån är minst lika viktig.

Här är iaf kortet jag tittat på http://www.inet.se/artikel/5409092/gigabyte-radeon-hd6870-1gb...

Permalänk
Medlem

Jag är också nyfiken på hur denna sorts fläktar påverkar ljudnivån. Fast är själv mest intresserad av 6850 http://www.inet.se/artikel/5409044/gigabyte-radeon-hd6850-1gb Någon som har Windforce kylare får gärna kommentera hur de beter sig jämfört med andra de haft.

Permalänk
Medlem

den är sval och tyst när man kör på 30%, min ligger runt 50 grader under load (50-60%). relativt tyst då också.

Permalänk

Jag kör på deras GTX 470 med windforce och enligt mig är det helt knäpptyst ända upp till 50%. Dessutom är det hela tiden svalare än normala ref kylare.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Keeper of Traditions

Jag funderar på detta kortet, är det nån som använt det och kanske även klockat det och som kan dela med sig hur detta gick?

Jag tycker ju att det borde vara lite mer överklocksvänligt jämfört med standard, då denna kylare borde kyla lite bättre.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Jag funderar på detta kortet, är det nån som använt det och kanske även klockat det och som kan dela med sig hur detta gick?

Jag tycker ju att det borde vara lite mer överklocksvänligt jämfört med standard, då denna kylare borde kyla lite bättre.

Det klockar inte så värst bra, inte mitt iallafall. Kan höja Core till 940 som max, vet inte om det går om man höjer spänningen mer men det kanske inte är möjligt.
Riktigt tyst är det iallfall
39grader idle och ~60 load

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Medlem

Kör 965 Core atm utan voltökning, men med nya versionen av MSI Afterburner ska man kunna justera volten också, tror det klockar riktigt bra, mitt ligger runt 60 i load med kass luftomströmmning i burken (ska fixa lite fläktar snart), grym kylare som jag aldrig hör

Permalänk
Medlem

jag har min 470 SOC, och jag har ALDRIG varit med om ett tystare kort, om man bortser från passiva då:)

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Samsung S22

Permalänk

När jag köpte mina 6850 så missade jag totalt gigabytes windforce då dom verkar rätt så bra. Men om inte annat, så kan jag rekommendera Artic Cooling Accelero twin turbo pro. Ser ju ut ungefär som windforce. Låter ingenting och håller mitt övre grafikkort på max 55 grader i spel och det undre på 35-40 grader. Nackdelen dock att byta kylare är att garantin försvinner. Men satan så schysst det blev med nya då går fläktarna på samma hastighet hela tiden.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Jag har också kollat på windforce men en sak som slagit mig är att den mesta av värmen skickas upp till CPU istället.. Är det någon som jämfört just detta mot referens?

Permalänk
Skrivet av mekken:

Jag har också kollat på windforce men en sak som slagit mig är att den mesta av värmen skickas upp till CPU istället.. Är det någon som jämfört just detta mot referens?

Ja det låter lågiskt referens blåser ju ut luften

Jag hade en hd 5770 inte referens och jag har för mig att cpun hade några grader mer i jämfört med hd 6950

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk

windforce kylaren går att köra semi passiv, ialalfall på 460gtx
kan vara trevligt för nån som inte vill köppa accelero, men endå vill ha det lite tystare idle

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Satte in mitt Gigabyte 6850 nu och testade temps i idle precis. Kortet hörs knappt när jag har det på 33% i AMD Overdrive. Efter det inbillar jag mig att jag hör lite lite från det så har det på 33% nu. Tempen ligger på stadiga 37 grader just nu med 0% aktivitet.

Säger bara wow. Återkommer hur temps är i spelet.

Är det okej om jag frågar vilket program jag ska använda om jag vill ställa in att fläkten ska gå upp högre när jag spelar? Automatiskt helst.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

MSI Afterburner är väldigt bra till det

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem

I mitt GTX 560 ti OC gigabyte med windforce så snurrar bara en fläkt utav, någon sade att det var för att det kördes i quiet läge och att man kunde ställa om det till performance nånstans. Jag undrar då vart man gör detta?