Permalänk
Medlem

Jadu Kaha

Kan vara mycket som ligger bakom detta måste jag nog säga. Felet med att det tar lång tid att "tabba" kan bero på att datorns grafik kort blir varm och inte kan jobba så effektivt har haft samma problem ibland, lösningen på det var att jag tog en bit frigolit och satte den i bakkant så att datorn kom upp från bordet för att öka luftflödet. sen om du vill så kan du alltid sätta dit en liten fläkt som hjälper till. jag håller på att ta fram en laptopkylare just nu till min dator.

Vilken webbläsare syftar du på?
Vilket Vista kör du 32 eller 64 bitars?
Jag kan försöka kolla lite närmare på det där med ljudkortet vore trevligt att veta vilken drivrutin som du kör.

//Bl00m

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Medlem

Tjena undrar hur man får te SPDIF optiskt - toslink och funka läste lite i tråden och har införskaffat en 3,5mm optisk som sitter i hörlursuttaget och så toslink som ska in i recivern men får den inte och lysa så undrar vilka inställningar man ska ha.

Testade sätta den i en dvd spelare (Toslink) och då lös iaf andra änden alltså 3,5mm . Ska Datorn stå på digital output? det har jag testat utan lycka så kanske e fler inställningar som ska göras, kan tillägga att den e nyformaterad med medföljande skiva och kanske behövs ytterligare lite nya drivisar?

Alla tips är välkommna

Peaky

Edit: borde väl lysa i 3,5mm uttaget om det fungerar? Ingen lösning än.

Visa signatur

Peak76

Permalänk
Medlem

Hej:)

Så här funkar det med denna utgång, det lyser inte ut ur kontakten på datorn vet inte varför men tror att det beror på ett lock inne i kontakten för att inte fibern ska skadas.

Det du endast ska behöva göra är att koppla in kontakten sedan ändra uppspelningsenheter till Realtek Digital Output (detta måste göras innan du startat filmen eller media spelaren överhuvudtaget) för att ändra till digital output så högerklickar du bara på högtalar ikonen nere vid klockan och väljer uppspelningsenheter, då kommer ett fönster upp där du kan se alla ljudutgångar som är tillgängliga då markerar du bara digital output och sedan klickar du på knappen standard och sen på okey. Nu är det bara att starta meda spelaren och börja njuta av det goda ljudet:)

Hoppas detta gör så att det funkar.

Får du mer problem bara att komma tillbaka:)

Mvh
Bl00m

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack Bl00m!! Fast hjälper mig inte testat runt i timtal nu utan resultat men kom på att mina interna högtalare slutade funger strax efter jag köpte datorn så kanske e nåt vajsing med de digitala då om de också går på digitalt?

Funkar koppla med vanlig 3,5mm till rca på recivern och så jag kört hela tiden så kanske bara o fortsätta med det, har tänkt skicka in den på garantin men då kommer man ju vara utan dator en ganska lång tid framöver antar jag + att vart ska man skicka den?

Peaky

Edit: Kikade i orginalkartongen och hittade en liten garantibok
som stod att de hämtar upp datorn samt att det är 2 års garanti
så får väl ta o skicka in datorn när man drar på semestern te sommarn så kanske de hinner fixa den på 2-3v fast o andra sidan så har väl de med semester då

Edit2:Kan man öppna till lite under o kika lite hur de ser ut samt kanske rengöra lite utan garantin försvinner?

Visa signatur

Peak76

Permalänk
Medlem

Okey jobbigt läget asså:/ låter väldigt mystiskt.
Det där med interna högtalare så ska du ha på det vanliga inställningarna alltså det som heter högtalare i ljudmenyn. Så dem går inte på någon digital utgång. låter konstigt att det ska fungera med en vanlig kabel om inget annat fungerar.

Kan du länka till kabeln som du köpte?

Edit1: Jo det låter ju as smart då det blir jobbigt om datorn är borta i någon vecka när man verkligen behöver den.

Edit2: Ja det kan du göra så länge det inte sitter någon klisterlapp över något som det inte borde göra.
Det du kan göra utan att garantin försvinner är:
Byta HDD och minnen men du kan även lägga till ett turbomemory från intel om du vill och har plats för det.
Det enda kravet är att du sparar dem gamla komponenterna ifall att datorn skulle pajja så måste du sätta in alla originaldelar innan du skickar iväg den till Supporten.

Om du vill så adda mig på msn: Putte_blom@hotmail.com För kanske lite lättare hjälp.

Mvh
Bl00m

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjena igen köpte kabeln på www.netonnet.se fick inte fram en direktlänk men på Tillbehör Ljud&Bild och så på optisk...

Modell: Optisk Toslink-3,5 mm Hane 5 m ... Art nr: 103845 o kosta 149 riksdaler. (provat satt i toslink i dvd o det lös i 3,5mm änden så kabeln borde fungera? Men toslink i recivern så lyser det inte i 3,5mm men har ifrån dvd'n (toslink) till reciver (toslink) och då fungerar iaf ljudet så borde inte va recivern iaf.

Sen de Inbyggda högtalarna funka som sagt direkt när jag köpte dem
för kommer ihåg när man tog ur 3,5mm kabeln så starta de o spela men de gör de inte längre så tänkte jag pulat med nån meny men vet att jag då testade recovery skivan flera ggr utan att de funka nå mer och har inte brytt mig någe mer på ett tag men kände nu när man fixat lite andra prylar att man ville köra på hemmabion. Så de e ju lite konstigt tänkte de kanske hörde samman (kan de ju dock ändå kanske göra) men de går inte på de digitala då da.

Skit va mycke de blev

Kan lägga till dig på msn när jag e hemma ikväll kanske.

Peaky

Visa signatur

Peak76

Permalänk
Medlem

Okey verkar vara en bra kabel.

Okey så det lyser om du kopplar in den i dvd:ns optiska utgång så lyser 3,5mm kontakten.:/
Nej recivern är det nog inget fel på speciellt inte om det fungerar med DvDn.

Då måste vi tänka på vad som kan vara fel annars:/
Kanske en dum fråga men du har kapplat in den optiska kabeln i rätt uttag?:P det rätta är porten som är svart och inte guld eller silver färgad.:P
Men det där med högtalarna låter skit mysko:/ jag har inte haft något sånt prob, och då har jag haft den i 1,5 år. om inget lyckas så är nog det enda sättet att ringa till Asus support tyvärr.

ska logga in ikväll så kanske kan kolla lite närmare på det då:)

Bl00m

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bl00m
Jadu Kaha

Kan vara mycket som ligger bakom detta måste jag nog säga. Felet med att det tar lång tid att "tabba" kan bero på att datorns grafik kort blir varm och inte kan jobba så effektivt har haft samma problem ibland, lösningen på det var att jag tog en bit frigolit och satte den i bakkant så att datorn kom upp från bordet för att öka luftflödet. sen om du vill så kan du alltid sätta dit en liten fläkt som hjälper till. jag håller på att ta fram en laptopkylare just nu till min dator.

Vilken webbläsare syftar du på?
Vilket Vista kör du 32 eller 64 bitars?
Jag kan försöka kolla lite närmare på det där med ljudkortet vore trevligt att veta vilken drivrutin som du kör.

//Bl00m

Hej Bl00m
Tack för ditt svar.
Har tillverkat 2 "skenor" under datorn så den ska komma upp lite och inte ska bli så varm, den kommer iof bara upp ungefär 5 cm så det kanske är för lite för att den inte ska bli varm.
Jag använder mozilla som webbläsare och har 32 bitars vista, drivisarna ska jag kolla upp när jag kommer hem.
Fläkten du pratade om, är den monterad i datorn eller bara lagd under på högkant så att den varma luften trycks bort från datorn?

Mvh K

*edit: drivrutinen heter (hoppas detta är infon du söker, hojta till annars):

Realtec high definition audio

Version: 6.0.1.5391

Permalänk
Medlem

Jaha, då har skiten slutat fungera då! När jag skulle starta den en dag så var skärmen helt svart och inget hände efter "pang"-ljudet i början. Någon mer som har råkat ut för detta?

Efter massa googlande så verkar det som jag råkat ut för "The Nvidia defect". Tydligen hade dom använt dåligt lod till 8600gt korten vilket gör att dom när som hellst kan sluta fungera, skoj... Tydligen kan man få det att fungera igen, med lite tur, genom att värma upp kortet till en 200grader så lödningarna smälter ihop. Ska testas inom det snaraste.

Men fan vad förbannad man blir när man köpt en dator för runt 18k som går sönder efter drygt tre år. Speciellt när det verkar som att Nvidia har vetat om problemet från början utan att göra något åt det..

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flraer:

Jaha, då har skiten slutat fungera då! När jag skulle starta den en dag så var skärmen helt svart och inget hände efter "pang"-ljudet i början. Någon mer som har råkat ut för detta?

Efter massa googlande så verkar det som jag råkat ut för "The Nvidia defect". Tydligen hade dom använt dåligt lod till 8600gt korten vilket gör att dom när som hellst kan sluta fungera, skoj... Tydligen kan man få det att fungera igen, med lite tur, genom att värma upp kortet till en 200grader så lödningarna smälter ihop. Ska testas inom det snaraste.

Men fan vad förbannad man blir när man köpt en dator för runt 18k som går sönder efter drygt tre år. Speciellt när det verkar som att Nvidia har vetat om problemet från början utan att göra något åt det..

Har samma fel för ett tag sedan. Den är pensionerad nu. Det kostar 4-5000 att laga. Inte lönt att laga för något som kommer att gå sönder igen. Jag har bytt moderkort tidigare. Detta kort fungerade i 1,5 år. Det är skandal.

//Indurain

Permalänk
Medlem
Skrivet av indurain:

Har samma fel för ett tag sedan. Den är pensionerad nu. Det kostar 4-5000 att laga. Inte lönt att laga för något som kommer att gå sönder igen. Jag har bytt moderkort tidigare. Detta kort fungerade i 1,5 år. Det är skandal.

//Indurain

Eller hur, man blir så jävla förbannad så det finns inte.. Räknade ut att denna datorn kostat mig 500kr i månaden undertiden den fungerade, känns bra, jävla skit.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av indurain:

//Indurain

Förresten, kom på en fråga till. När du råkade ut för felet, kunde du höra att den bootade upp ändå? Alltså du kunde höra "splashet" när asus-loggan visas och windows-ljudet när man loggar in?

Jag hör nämnligen ingenting.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av flraer:

Förresten, kom på en fråga till. När du råkade ut för felet, kunde du höra att den bootade upp ändå? Alltså du kunde höra "splashet" när asus-loggan visas och windows-ljudet när man loggar in?

Jag hör nämnligen ingenting.

Till en början hörde jag "splashet" men inte numera. Öppnade datorn efter ett tag när jag insåg att jag inte skulle laga den. Då upptäckte jag att fläkten inte snurrade när jag startade. Den kanske har blivit överhettad. Vad vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av indurain:

Till en början hörde jag "splashet" men inte numera. Öppnade datorn efter ett tag när jag insåg att jag inte skulle laga den. Då upptäckte jag att fläkten inte snurrade när jag startade. Den kanske har blivit överhettad. Vad vet jag.

Okej, tackar för infon.

Du har inte provat "ugnstricket"? Har läst hela dagen på notebookreview, verkar vara många som lyckats laga det på det sättet. Kan ju vara värt att prova? Tänkte testa på min imorron, får hoppas att det funkar..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tala om hur det går.

Permalänk
Medlem

Skärmen gick från kolsvart till att visa ränder i svart/grått. Blir ett försök till imorron!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur många grader kör du på & hur länge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av indurain:

Hur många grader kör du på & hur länge?

Hade ställt ugnen på 200 grader och körde 8 minuter. Men temperaturen sjunker en hel del när man sätter in plåten med kortet så tempen blev aldrig högre än 180. Dock så är det ju så "alla" gör och det funkar ju för vissa. Men ska testa en tredje och sista gång när jag orkar, då ska skiten grillas ordentligt...

Visa signatur