Följ Black Week på SweClockers
Permalänk

Köpråd, arbetsdator (systemutv)

Ok, måste skaffa en ny jobbmaskin, men har inte köpt burk på ett tag och behöver hjälp i komponentdjungeln. Strikt kontorsbruk, så spel och dylikt är inte viktigt.

Kör multipla applikationer när jag utvecklar; två eller tre Eclipseinstanser, ett par appservrar igång lokalt, databasklient, webbrowser, XML-editor och gud vet vad. Och det ska helst gå kvickt. Ren råstyrka när det kommer till större byggen uppskattas också. Jobbar inte med video eller bildbehandling dock, så ett grafikkort som kan mata ut windowsapplikationer till 2 1920x1200-skärmar över DVI räcker gott. Är maskinen tyst är det trevligt.

Jag tänker SSD, antagligen 8GB minne, en i5 eller i7, vasst moderkort... Men så mycket längre än så kommer jag inte. Förslag?

Priset är inte så noga. Det finns ingen anledning att köpa dyrt bara för att det är dyrt, men ger det märkbar utväxling i prestanda så får det kosta lite.

Visa signatur

/ Stormreaver

Permalänk

Jag skulle föreslå att du väntar in Sandy Bridge (ny generation processor och moderkort från Intel) som ska släppas 5e januari. De ska ha bättre prestanda, lägre strömförbrukning, och en integrerad grafikdel som har prestanda motsvarande de enklare diskreta grafikkorten. Med lägre strömförbrukning bör de också vara enklare att kyla någorlunda tyst, med en massv 3e-parts-kylare.

Permalänk

Jag bumpar min egen tråd för att få visdom nu när Sandy Bridge har släppts. I korthet:

* i7 2600K
* SSD (120GB iaf, men mer behövs eg inte. Prestanda >> storlek)
* 8GB RAM
* Grafikkort med dubbla digitala utgångar som kan hålla 2st 1920x1200 igång, endast kontorsapplikationer dock.

Idéer?

Visa signatur

/ Stormreaver