Permalänk
Medlem

Annorlunda problem

Hej!

Jag är ny här på forumet och ber nu i förväg om ursäkt för mitt ganska smala datorkunnande.

Jag har nyligen bytt chassi för min dator, och använde anti ESD-armband när jag gjorde det (bra att veta kanske?)

Hur som helst har jag nu stött på ett litet problem, det verkar som att mitt moderkort har gått sönder i flytten. När jag trycker på startknappen på datorn så startar fläktarna i chassit, samt PSU,GPU och CPU fläktarna, men det är allt. Jag får inget fel "beep" (jag får inget beep alls) från den lilla moderkorts högtalaren. Jag har kollat datorfelsökningen här på forumet, och försökt att koppla ur alla chassifläktar från PSU (kopplade via molex tror jag minsann) samt att starta datorn utan grafikkortet ikopplat, inget av det ger något resultat. Är detta något som kan antas vara ett moderkorts-fel?

Info om systemet:
PSU: Ace 750W
GPU: Zotac gtx480
CPU: Intel i7 870 @ 2,93ghz
ram:8 gig ddr3 @ 1333mhz
moderkort: asus p7p55-lx
chassi: NZXT Tempest EVO (6 chassifläktar, 2 takfläktar @ 140mm utblås, 1 120 mm bak utblås, 2 120mm fram, insug, 1 120mm sidan insug.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

postar väl standard frågan: Sitter alla moderkorts distanser i nya chassi. inte för några eller för många.
skall sitta en distans under varje skruv hål för moderkortet.

Visa signatur

Datorn: G4:a goes imperial
Fear can never kill u

Permalänk

posta med standard testa endast med ett ram minne och byt och se om det ger nårra resultat du behöver bara mobo grafikkort prolle och en ramsticka inkopplat

Visa signatur

Intel Core i5 4670k gigabyte Gigabyte GA-Z87X-D3H A-Data 4x4Gb 1600mhz 4x1Tb diskar SSD 120gb Kingston r9 270X Gigabyte

Permalänk
Medlem

Försäkra dig först om att du har ström till MB..

Lyser något?
Är fläktarna kopplade till MB och snurrar? Går dom direkt till nätagget så snurrar dom ändå.
Är kontakterna från PSU, både den stora och den med 4 pinnar i ordentligt?

Återställ sedan BIOS, vet inte om du har en snabbfunktion för det, knapp att peta och hålla in på baksidan som på min EVO variant.
Ta ut det platta batteriet och strömkablen, läs manualen och kolla hur du återställer BIOS.

När du kollat detta och det fortfarande inte funkar kan det vara så illa att MB har fått sig en knäck.

EDIT:
Jag tror inte på minnesproblem, ditt MB borde larma då.
Distanserna är förstås viktiga.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

"Ace 750w" hmm skrämmande, köp annat märke!

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk
Skrivet av synthiax:

"Ace 750w" hmm skrämmande, köp annat märke!

han måste få igång sin kära dator först xD

Visa signatur

Intel Core i5 4670k gigabyte Gigabyte GA-Z87X-D3H A-Data 4x4Gb 1600mhz 4x1Tb diskar SSD 120gb Kingston r9 270X Gigabyte

Permalänk
Medlem
Skrivet av psykiskanka:

han måste få igång sin kära dator först xD

är nästan säker på att nätagget som har gett sig! ace suger!

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk
Skrivet av synthiax:

är nästan säker på att nätagget som har gett sig! ace suger!

du har en syn där som kan stämma faktiskt nu när jag tänker efter för vissa delar kan fortfarande gå igång i datorn även att agget ät trasigt!

Visa signatur

Intel Core i5 4670k gigabyte Gigabyte GA-Z87X-D3H A-Data 4x4Gb 1600mhz 4x1Tb diskar SSD 120gb Kingston r9 270X Gigabyte

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Försäkra dig först om att du har ström till MB..

Lyser något?
Är fläktarna kopplade till MB och snurrar? Går dom direkt till nätagget så snurrar dom ändå.
Är kontakterna från PSU, både den stora och den med 4 pinnar i ordentligt?

Återställ sedan BIOS, vet inte om du har en snabbfunktion för det, knapp att peta och hålla in på baksidan som på min EVO variant.
Ta ut det platta batteriet och strömkablen, läs manualen och kolla hur du återställer BIOS.

När du kollat detta och det fortfarande inte funkar kan det vara så illa att MB har fått sig en knäck.

EDIT:
Jag tror inte på minnesproblem, ditt MB borde larma då.
Distanserna är förstås viktiga.

Har fläktar kopplade både till PSU och till MB, och alla snurrar

Permalänk
Medlem

Distanserna är de skruvar som gör att moderkortet inte nuddar chassit baktill eller? jag har som sagt dåligt med koll på datorers insida

Permalänk
Skrivet av Pherox:

Distanserna är de skruvar som gör att moderkortet inte nuddar chassit baktill eller? jag har som sagt dåligt med koll på datorers insida

yes det är korrekt

Visa signatur

Intel Core i5 4670k gigabyte Gigabyte GA-Z87X-D3H A-Data 4x4Gb 1600mhz 4x1Tb diskar SSD 120gb Kingston r9 270X Gigabyte

Permalänk
Medlem

Aight, distanserna är på plats, har som sagt testat det mesta. Hur kan man kolla om det är nätagget eller moderkortet som är trasigt?

Permalänk
Skrivet av Pherox:

Aight, distanserna är på plats, har som sagt testat det mesta. Hur kan man kolla om det är nätagget eller moderkortet som är trasigt?

Skulle varit bra om du hade ett annat agg att testa med eller låna ett annars är det nog mobo som har åkt på stryk

Visa signatur

Intel Core i5 4670k gigabyte Gigabyte GA-Z87X-D3H A-Data 4x4Gb 1600mhz 4x1Tb diskar SSD 120gb Kingston r9 270X Gigabyte

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen gissa på att det är mobo (ni vet förmodligen bättre dock) men fläktarna går ju igång som sagt, och det var inget problem bara timmarna innan jag flyttade nätagget till den nya datorn, och dessutom så åkte kanske mobo på lite för mycket stryk...hade problem att få loss 24-pins kontakten från nätagget...kan ju vara så... hur som helst, vad skulle ni föreslå för mobo för under 1000:- till intel i7 870? måste finnas 4 ramplatser för ddr3 ram.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem, testa att koppla ur alla ramminnen och kör ett. Testa dig fram tills den startar.

Testa alla platser, alla kombinationer men bara ett i taget. Se till att det sitter. Återkom med resultat

Edit: distarna vet jag inte hur viktigt det är, har själv bara 50% av dom pga matx kort i ett gammalt Lian Li chassi som inte var skapat för matx kort

Edit2: Kan vara intressant att veta hur gammalt psu´et är.
Edit2: Vet inte om du gjort det men testa att ta bort batteriet som sitter på moderkortet (och dra ur strömkabel) tills alla lampor på moderkortet slocknat. Inte troligt att det fungerar men värt ett försök (så pass snabbt det ändå går när man är där nere och pillar)

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem

Bara för att bekräfta, du ska endast ha så många distanser som moderkortet har hål. Inga fler.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pherox:

Jag skulle personligen gissa på att det är mobo (ni vet förmodligen bättre dock) men fläktarna går ju igång som sagt, och det var inget problem bara timmarna innan jag flyttade nätagget till den nya datorn, och dessutom så åkte kanske mobo på lite för mycket stryk...hade problem att få loss 24-pins kontakten från nätagget...kan ju vara så... hur som helst, vad skulle ni föreslå för mobo för under 1000:- till intel i7 870? måste finnas 4 ramplatser för ddr3 ram.

Ett plain P7P55D från ASUS ligger visserligen 38:- över din budget men ändå...
http://www.inet.se/artikel/1900983/asus-p7p55d

Men felsök först ordentligt, BIOS reset och testa annat nätagg

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Har rätt antal distanser, sitter ju nu och byter och flyttar ram, mitt nätagg är cirka 4 månader gammalt. Letar efter hur man gör en reset på bios på moderkortet, hittar det inte. Någon som vet hur man gör generellt? Vilken jumper använder man (om man nu ens använder en jumper)

Permalänk
Medlem

Okej, har testat att flytta alla ramminnena nu, 1 åt gången etc. Har resetat CMOS, utan resultat. Har inget annat nätagg att tillgå, och jag tror att det är moderkortet som är trasigt, tack för hjälpen alla! Ni är guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pherox:

Okej, har testat att flytta alla ramminnena nu, 1 åt gången etc. Har resetat CMOS, utan resultat. Har inget annat nätagg att tillgå, och jag tror att det är moderkortet som är trasigt, tack för hjälpen alla! Ni är guld

lol... låna ett nätagg av en polare är nästan säker på att ditt ace har total havererat.. det är rent skräp!

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |