Streama trådlöst till flera

Permalänk

Streama trådlöst till flera

Hej!

På min nuvarande praktikplats, som är ett gym, funderar dom på att försöka hitta någon ny lösning för att spela upp musik i de olika rum de har.

Jag har tagit mig friheten att försöka hitta en lösning för att streama musik ifrån deras enda stationära dator till fyra olika rum, jag har hittat en del lösningar men oftast gäller det ett antal tusen kronor vilket inte är intressant.

Undrar nu om någon härlig människa skulle vilja hjälpa mig att hitta en lösning.

Kort och gott:
1. 4 rum där musiken skall spelas upp ifrån datorn som står i receptionen.
2. Använder iTunes men kommer förmodligen att gå över till Spotify.
3. Högtalare fixar dom själva.
4. Thomson router med trådlöst.
5. Lågt pris, Sonos är troligtvis för dyrt.
6. Det ska kunna styras separat ifrån samma dator, t.ex så ska Maskinrummet och Friaviktrummet ha samma musik medans Cykelrummet ska ha sin och Aerobiksrummet sitt.
7. Trådlöst.

Tacksam för svar!
Kan förstå om det blir lite krångligt men ni är väl proffs

Permalänk
Entusiast

Kolla på Apples lilla trådlösa router. Den har 3,5 mm uttag för att streama musik från iTunes. Kostar dock 1000 kr styck och vet inte hur det funkar om man vill ha olika musik till olika delar men det kan vara värt att titta på.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Får ta och kolla det, glömde naturligtvis säga att musiken ska kunna styras separat ifrån rummena i sig, så Cykel och Aerobiksrummet ska kunna styras in ifrån de rummen, inte ifrån receptionen.

Permalänk
Medlem

Låter som att ni bör kolla in logitechs Squeezebox, den har stöd för synkronisering (man bör kunna välja vilka som ska synka, ej testat) och har nu mera stöd för spotify "på riktigt" om man har intel eller amd-processor

Permalänk
Medlem

Logitechs Squeeze serie är bra..
Finns olika enheter med allt från bara "musikbrygga" till hela små stereoanläggningar

Du kan synca musik i tre rum och lyssna på annan musik i fjärde rummet. Trådlöst eller trådbundet.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Logitechs Squeeze serie är bra..
Finns olika enheter med allt från bara "musikbrygga" till hela små stereoanläggningar

Du kan synca musik i tre rum och lyssna på annan musik i fjärde rummet. Trådlöst eller trådbundet.

Antar att det där med 3+1 är per server? Dubbla servrar ger då 2st grupper om 3 synkat som 2 fristående

Permalänk
Medlem
Skrivet av dEnnA:

Antar att det där med 3+1 är per server? Dubbla servrar ger då 2st grupper om 3 synkat som 2 fristående

Nej du kan ha fler än tre enheter per server. Du kan även ha 6 enheter (tex) som är 3 grupper där två syncas med varandra och två andra med varandra osv. 2 + 2 + 2

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Nån som vet exakt hur man skulle sätta upp detta med Logitech Squeezebox serien?
Hur många och vilka enheter man behöver?

Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillbrorsan:

Nån som vet exakt hur man skulle sätta upp detta med Logitech Squeezebox serien?
Hur många och vilka enheter man behöver?

Tackar!

Det ger sej själv när du installerar programmet och hårdvaran. Det är inte svårt.

Installerar programvaran på en dator kopplar in Squeezarna till de högtalare som finns, pluggar i ström och följ anvisningarna på fjärren

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Då vet jag hur jag installerar allt men hur många av vilka enheter behövs för att få ihop allt detta?

Permalänk
Medlem

En squeeze box till varje högtalarpar + en controller skulle jag föreslå.

1 x http://www.dustin.se/pd_5010129245.aspx
3 x http://www.dustin.se/pd_5010135751.aspx

Men kom ihåg det är ingen förstärkare i Squeezen så högtalarna måste ha en egen (inbyggd eller separat).
Om man är osäker om den har en förstärkare eller inte i högtalaren, ta din telefon/mp3spelare och koppa till högtalarna.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Tacksam för all hjälp, det har nu uppstått en fundering ifrån deras sida, då det behövs en förstärkare så undrar dom om detta skulle fungera med den de har just nu.

De har en Technics Stereo Amplifier SU-VX500, skulle det fungera och hur kopplar man i sådana fall ihop allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillbrorsan:

Tacksam för all hjälp, det har nu uppstått en fundering ifrån deras sida, då det behövs en förstärkare så undrar dom om detta skulle fungera med den de har just nu.

De har en Technics Stereo Amplifier SU-VX500, skulle det fungera och hur kopplar man i sådana fall ihop allt?

Utan att veta något om förstärkaren så är svaret ja. Så länge den har en Aux In eller ännu bättre Digital In i form av Coax eller Optisk

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.