Permalänk

Kritik på CV.

Tjo alla. Har precis suttit och börjat knåpa på mitt första CV. Efter att läst några guider jag hittat på nätet så valde jag till slut på att göra en ganska så smal CV med bara en sidas info. Jag räknar med att så länge jag bygger en intressant bild av sig så kommer man till intervju och väl där så kan jag berätta om mina färdigheter där, är det rätt beslut tycker ni? Eller ska man kanske bifoga en lista på Specifika kunskaper inom IT? Det blir ju lätt lite tjatigt och svårt att rabbla upp allt man kan inom ett ämne.. Typ som Programmering: C++ C# PHP Matlab Python Java JavaScript.. OS:Windows Vista Windows 7 Linux etc etc..

Jag har även bestämt mig att det ska in en bild på mig på CVt men kan inte riktigt bestämma mig om hur man ska se ut på mitt CV (hur sätter man bestämd form på CV? CVt? ). Har helskägg nu, funderar på om man ska raka av det för att se mer respektabel ut, problemet är bara att jag gillar mitt skägg. Och hur ser "den mest respektabla" frisyren ut egentligen. Hmm.. Fan, tror jag har beslutsångest på alla punkter här...

Hursomhelst, ge mig all kritik, idéer etc ni har (it's appreciated!):

http://www.wherepigsdare.com/wherepigsdare/cv_draft.pdf

Nu är det dags för mig att sova! God natt!

EDIT: Hoppas jag stavar bättre i CVt än här...

EDIT 2: Ny version:
http://www.wherepigsdare.com/wherepigsdare/cv_draft2.pdf

EDIT 3:
Efter all kritik om att det såg för mycket ut som ett personligt brev så delade jag upp det.
http://www.wherepigsdare.com/wherepigsdare/cv_pb_draft.pdf

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

När jag tittar på det så här snabbt så tycker jag meningen "har inga problem med ovana arbetstider" verkar underligt. Säger man så? "Besväras ej av obekväma arbetstider" låter bättre och det bör ju enligt mig stå under en separat post där du presenterar dig själv. Din tidiga yrkeserfarenhet borde ju också framkomma samt att under övrigt bör du ju lägga till andra utbildningar som kan vara relevanta, licenser, legitimationer o.s.v. Dina kunskaper om kodspråk kunde gott finnas under övrigt t.ex. Samma sak med vilka operativsystemkunskaper du har om dessa är relevanta för utbildningen du söker. Du behöver ju inte lista Win95, Win98 Win98se osv utan sammanfatta det någorlunda helt enkelt.

Jag önskar mitt CV kunde få plats på en sida

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Från min jobbcoach lärde mig rätt mycket om hur rekryterare tänker och vad de brukar vilja se på ett cv.
Lite saker jag tänker på :

Namnet curriculum vitae och dina personuppgifter är skrivet i lite väl stor stil och drar till sig onödigt fokus.
Man vill att rekryteraren som läser direkt ska få fokus på någonting som gör dig attraktiv i deras ögon.
Personuppgifter behövs, men kan krympas ner väldigt mycket, så att de inte drar uppmärksamhet till sig.

En seriös och bra bild kan göra mycket, så det är bra. Möjligen att du tänkt dig en lite väl stor bild.

Det man bör skriva överst är framför allt ens tidigare jobb och projekterfarenheter och eventuell egna projekt.
Det bör ligga ovanför utbildning. All form av erfarenhet och sådant som tyder på att man verkar driftig bör ligga överst.

Sedan bör man fokusera på vilka skills man har, vad som utmärkte en under utbildningen och gärna skryta så mycket som möjligt (utan att direkt ljuga).
Att bara räkna upp vad man läst brukar inte imponera på rekryterarna.

Och var inte rädd att skriva för långt. Upp till två A4 är helt ok.

Har en del mer tankar, men måste till tåget nu

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Andriod --> Android?

Det sätt du redovisar dina IT-kunskaper på nu tycker jag är helt okej, om du inte söker ett jobb som kräver kunskaper i ett specifikt språk eller liknande. Det kan alltid vara bra att anpassa CV:t efter det sökta jobbet
Vad gäller skägget är det bara att se till att det ser vårdat ut. Långt glest skägg som spretar iväg dödar nog många chanser

Permalänk
Medlem

Har du inte jobbat tidigare?

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

När jag tittar på det så här snabbt så tycker jag meningen "har inga problem med ovana arbetstider" verkar underligt. Säger man så? "Besväras ej av obekväma arbetstider" låter bättre och det bör ju enligt mig stå under en separat post där du presenterar dig själv. Din tidiga yrkeserfarenhet borde ju också framkomma samt att under övrigt bör du ju lägga till andra utbildningar som kan vara relevanta, licenser, legitimationer o.s.v. Dina kunskaper om kodspråk kunde gott finnas under övrigt t.ex. Samma sak med vilka operativsystemkunskaper du har om dessa är relevanta för utbildningen du söker. Du behöver ju inte lista Win95, Win98 Win98se osv utan sammanfatta det någorlunda helt enkelt.

Jag önskar mitt CV kunde få plats på en sida

"Besväras ej av obekväma arbetstider" var helt klart snyggare..

Min tidigare yrkeserfarenhet är typ icke existerande (eller i alla fall inte relevant för it-området) så jag försöker gå runt det på något snyggt sätt.

Skrivet av JesperT:

Från min jobbcoach lärde mig rätt mycket om hur rekryterare tänker och vad de brukar vilja se på ett cv.
Lite saker jag tänker på :

Namnet curriculum vitae och dina personuppgifter är skrivet i lite väl stor stil och drar till sig onödigt fokus.
Man vill att rekryteraren som läser direkt ska få fokus på någonting som gör dig attraktiv i deras ögon.
Personuppgifter behövs, men kan krympas ner väldigt mycket, så att de inte drar uppmärksamhet till sig.

En seriös och bra bild kan göra mycket, så det är bra. Möjligen att du tänkt dig en lite väl stor bild.

Det man bör skriva överst är framför allt ens tidigare jobb och projekterfarenheter och eventuell egna projekt.
Det bör ligga ovanför utbildning. All form av erfarenhet och sådant som tyder på att man verkar driftig bör ligga överst.

Sedan bör man fokusera på vilka skills man har, vad som utmärkte en under utbildningen och gärna skryta så mycket som möjligt (utan att direkt ljuga).
Att bara räkna upp vad man läst brukar inte imponera på rekryterarna.

Och var inte rädd att skriva för långt. Upp till två A4 är helt ok.

Har en del mer tankar, men måste till tåget nu

Ja, kanske ska lägga upp det på två a4 istället. Problemet då är att jag är rädd att det kommer se glest ut då jag inte har så mycket att lägga till...

Skrivet av treffin:

Andriod --> Android?

Det sätt du redovisar dina IT-kunskaper på nu tycker jag är helt okej, om du inte söker ett jobb som kräver kunskaper i ett specifikt språk eller liknande. Det kan alltid vara bra att anpassa CV:t efter det sökta jobbet
Vad gäller skägget är det bara att se till att det ser vårdat ut. Långt glest skägg som spretar iväg dödar nog många chanser

Ah, Android stavar jag alltid fel... Tack!
Tänkte att specifika språk kan man kanske nämna i personliga brevet om inte annat. Jag har bestämt mig för att skägget ska bort alt. trimmas hårt. Jag kommer se ut som en barnrumpa men hellre det än att folk stör sig på skägg.

Skrivet av mrc:

Har du inte jobbat tidigare?

Det är lite det som är problemet. Har jobbat ganska mycket, men ingenting inom IT. Har jobbat varje sommar som allt-i-allo/snickare åt familjeföretaget sedan jag var 14 och sen har jag jobbat som garderobsansvarig på tentapubbar här i stockholm. Men eftersom det inte är i närheten av IT området så kände jag att det var fånigt att ta upp... Kanske ska utvidga till 2st a4 och lägga till det...

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk

Persoligen tycker jag cv:t känns lite väl övergripande och säger inget speciellt om dig som person eller vad du har gjort tidigare. Det där skulle kunna vara en beskrivning av tusentals personer inom samma intresseområde. Sen tycker jag det är ett väldigt kort cv. Men det kanske bara för att mitt cv är på 4 sidor som jag tycker det är ovanligt kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

"Besväras ej av obekväma arbetstider" var helt klart snyggare..

Min tidigare yrkeserfarenhet är typ icke existerande (eller i alla fall inte relevant för it-området) så jag försöker gå runt det på något snyggt sätt.

Ja, kanske ska lägga upp det på två a4 istället. Problemet då är att jag är rädd att det kommer se glest ut då jag inte har så mycket att lägga till...

Ah, Android stavar jag alltid fel... Tack!
Tänkte att specifika språk kan man kanske nämna i personliga brevet om inte annat. Jag har bestämt mig för att skägget ska bort alt. trimmas hårt. Jag kommer se ut som en barnrumpa men hellre det än att folk stör sig på skägg.

Det är lite det som är problemet. Har jobbat ganska mycket, men ingenting inom IT. Har jobbat varje sommar som allt-i-allo/snickare åt familjeföretaget sedan jag var 14 och sen har jag jobbat som garderobsansvarig på tentapubbar här i stockholm. Men eftersom det inte är i närheten av IT området så kände jag att det var fånigt att ta upp... Kanske ska utvidga till 2st a4 och lägga till det...

En viktig aspekt är luckor i tiden. Om du inte fyller i dem så kan du vara vilken som helst dagdrivare eller sjukpensionär som helst. Det är bättre att de ser att du är flitig och arbetsam än att de misstänker att du "varit ute och rest" och "tagit sabbatsår" och allt vad det kan heta. Arbete oavsett form är alltid intressant. Det visar på att du vet vad det betyder att komma i tid till arbetet, att arbeta med andra personer och liknande saker som personer som aldrig arbetat får lära sig allra första ggr.

Om du inte nämner att du arbetat så kan man lätt anta att du varit arbetslös eller sjuk helt enkelt och då ringer det varningsklockor, särskilt om du har större luckor.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

När jag gick i skolan kom det två stycken från olika företag som sysslade med att anställa folk, och båda två tyckte att det inte var bra med bild, pga att den som läser cvt då mycket lätt kan skaffa sig förutfattade meningar om den sökande.

Utöver det som redan påpekats har jag bara en liten åsikt om språket. Man ska ju inte upprepa sig för mycket, men att inleda så många meningar utan att skriva "Jag" innan känns konstigt att läsa, det blir avhugget.
Btw bodde jag på Professorsslingan 41 förut:)

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akka:

När jag gick i skolan kom det två stycken från olika företag som sysslade med att anställa folk, och båda två tyckte att det inte var bra med bild, pga att den som läser cvt då mycket lätt kan skaffa sig förutfattade meningar om den sökande.

Nja, det beror nog mycket på hur bilden ser ut.

En mindre bild tagen där man ser ut att jobba seriöst med det jobbat handlar om är nog oftast positivt.
Sedan beror det förstås på hur man ser ut. Är man fet, ful eller tillhör någon grupp av människor som ofta blir diskriminerade eller utsatta för fördomar så kanske man ska akta sig lite.
På mitt cv hade jag en liten bild på mig när jag ser hyfsat glad ut och jobbar vid datorn med ett gäng läroböcker uppställda.

En bild sätter lite färg på cv:t och gör det mer iögonfallande än ett lite halvtråkigt standard cv.

Tilbaka lite till övriga kommentarer av cv:t nu :

Du skriver att du varit inblandad i programmeringsprojekt rörande onlinespel. Det är sådant extra engagemang och erfarenhet som rekryterare och arbetsgivare gärna vill se. Sådan kan med fördel hamna under en rubrik överst på cv:t, dvs även före formell utbildning.
Bre gärna på med mer detaljer och skryt lite mer.

Sedan måste man också räkna med att en rekryterare knappt vet ett dyft om vad utbildningarna och allt du skriver egentligen innehåller. Det är en bra ide' att utveckla lite här. Beskriv vilka färdigheter du lärt dig under utbildningen och vad dessa kan ha för betydelse för stället du söker till.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Nja, det beror nog mycket på hur bilden ser ut.

En mindre bild tagen där man ser ut att jobba seriöst med det jobbat handlar om är nog oftast positivt.
Sedan beror det förstås på hur man ser ut. Är man fet, ful eller tillhör någon grupp av människor som ofta blir diskriminerade eller utsatta för fördomar så kanske man ska akta sig lite.
På mitt cv hade jag en liten bild på mig när jag ser hyfsat glad ut och jobbar vid datorn med ett gäng läroböcker uppställda.

En bild sätter lite färg på cv:t och gör det mer iögonfallande än ett lite halvtråkigt standard cv.

Tilbaka lite till övriga kommentarer av cv:t nu :

Du skriver att du varit inblandad i programmeringsprojekt rörande onlinespel. Det är sådant extra engagemang och erfarenhet som rekryterare och arbetsgivare gärna vill se. Sådan kan med fördel hamna under en rubrik överst på cv:t, dvs även före formell utbildning.
Bre gärna på med mer detaljer och skryt lite mer.

Sedan måste man också räkna med att en rekryterare knappt vet ett dyft om vad utbildningarna och allt du skriver egentligen innehåller. Det är en bra ide' att utveckla lite här. Beskriv vilka färdigheter du lärt dig under utbildningen och vad dessa kan ha för betydelse för stället du söker till.

Nytt försök då: http://www.wherepigsdare.com/wherepigsdare/cv_draft2.pdf

Har ändrat ordningen lite nu så att den kanske bättre visar upp de som är intressant först.. Plus att den blev 2 sidor. "Övrigt" ser dock fånigt tom ut, kan någon komma på vad man kan fylla ut det med?
Kanske ska arbeta in Övrigt i de andra rubrikerna ifall man inte kommer på någonting roligt...

Angående vad utbildningen innehåller så tror jag att ifall inte rekryteraren vet vad en civilingenjör inom data är för utbildning så är det nog fel jobb jag sökt. Att vara mer specifik känner jag är ganska svårt då det är en så pass bred utbildning att det skulle bli en ganska lång och tråkig lista då (det blev typ en sån på sida två)..

EDIT: Var ju första versionen jag råkade länka till. Fixat nu!

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Skrivet av akka:

När jag gick i skolan kom det två stycken från olika företag som sysslade med att anställa folk, och båda två tyckte att det inte var bra med bild, pga att den som läser cvt då mycket lätt kan skaffa sig förutfattade meningar om den sökande.

Utöver det som redan påpekats har jag bara en liten åsikt om språket. Man ska ju inte upprepa sig för mycket, men att inleda så många meningar utan att skriva "Jag" innan känns konstigt att läsa, det blir avhugget.
Btw bodde jag på Professorsslingan 41 förut:)

Jag vill ju att man ska få förutfattade meningar om mig. Men bra sådana!

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Besväras ej av obekväma arbetstider

Se bara upp så du inte framstår som någon som inte har något liv utanför arbetet.
För övrigt är fullständiga meningar underskattade: "Grundläggande kunskaper i Procedurell och Objektorienterad programmering. Goda kunskaper i Windowsmiljö och har erfaranhet av *nix baserade operativsystem" => "Jag har grundläggande kunskaper i procedurell och objektorienterad programmering, goda kunskaper i windowsmiljö samt erfaranhet av *nix-baserade operativsystem".

Permalänk
Medlem

"Svenska som moderSmål"

Mycket god engelska, levt XX månader i landet X. (Låter galet med "associerat med längre utlandsvistelse".

Arbetar för tillfället med en grupp som utvecklar ett spel till Android och ett till PC.

"Har inga problem med ovana arbetstider". som tidigare sagts, obekväma arbetstider.

Sen skall du nog dra ner storleken på ditt namn och på "Curriculum Vitae"

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Angående vad utbildningen innehåller så tror jag att ifall inte rekryteraren vet vad en civilingenjör inom data är för utbildning så är det nog fel jobb jag sökt. Att vara mer specifik känner jag är ganska svårt då det är en så pass bred utbildning att det skulle bli en ganska lång och tråkig lista då (det blev typ en sån på sida två)..

Angående detta så tänkte jag exakt som dig på denna punkt förut.
Typ "Är dom så korkade eller oinsatta att dom inte ens vet vad det jag läst går ut på så vill jag inte jobba där" och det är ju högst rimligt att tänka så.
Problemet är bara att på många företag kör de med externrekryterare (dvs som inte jobbar på företaget) som gör en första sållning av ansökningarna. Dessa verkar tyvärr i många fall ha väldigt begränsade kunskaper om utbildningar och dylikt, utan de kör lite mer på känsla, om de får ett gott intryck av cv:t och så.
Det är inte så som man skulle önska sig att det fungerade, men tyvärr gör det ofta det.

Sedan menar jag inte att du ska räkna upp i detalj allt du gjort på utbildningen, utan mer lägga till ett par meningar där du sammafattar och skryter över de viktigaste färdigheterna du lärt dig.

Ska kolla igenom nya versionen av cv:t nu

Edit : Ok, har kollat på det nya cv:t och det gav en bättre känsla tycker jag.

Lite saker jag tänkte på :
Ska du ha den där tecknade bilden eller en verklig bild på dig ?
Jag tyckte iofs att bilden var rätt rolig, men jag har ingen aning om hur rekryterarna tänker där.
Finns risk att de saknar humor och bara vill se en ansökan som uberseriös och tolkar då kanske bilden som brist på seriositet. Dock kan det säkert också tolkas som att du har humor och det är ju positivt.

Det där med arbetserfarenheter och engagemang är jättebra. Sånt vill de alltid se mer av. Det är också där du kan ge ansökan en mer personlig prägel jämfört med alla andra ansökningar de får från folk med liknande utbildning.
Just att vara garderobsansvarig imponerar dock nog inte så mycket, så man kanske inte behöver säga nämna just det. Att skriva, som du gör att du jobbat på kåren är bra, även nämna att du bla jobbat som bartender är nog bra att nämna, eftersom de då nog får uppfattnignen av dig som en socialt kompetent person.

Överhuvudtaget att exemplifiera de egenskaper du säger dig ha med saker som stämmer in på detta från ditt liv är mycket bra (tex om du skriver att du har lätt att samarbeta och är social och samtidigt styrker detta med att skriva att du jobbat på kåren, bla som bartender).
Det är bra om man de inte får uppfattningen att man bara skriver lite klyshor, utan verkligen kan exemplifiera.

Sedan, det där om att du är intresserad av och har deltagit i programmeringsprojekt bör stå någonstans betydligt högre upp. Sådant är av mycket stort värde de som läser ansökan.

Angående it kunskaperna så kanske det kan vara bra med en sådan lista på slutet som du har.
Det är lätt att se vad du har ett hum om för programspråk och dylikt.
Dock borde du kanske peka ut vad av allt detta du är särskilt bra på (speciellt då de språk som är relevanta för stället du söker till. ).

Jag har en del erfarenhet av att söka jobb när jag var arbetslös nästan ett år.
Först tittade jag på lite mallar från nätet och så hur man gjorde cv och gjorde mig ett cv som i mitt tycke så bra ut. Dock fick jag noll svar på mina ansökningar.
Jag träffade först en jobbcoach som inte var så insatt i hur rekryterare och så sållar och tänker och hon hade inga åsikter om förbättringar.
Sedan sökte jag själv upp en privat seriös jobbcoach, som verkligen var insatt i hur allt går till bakom kulisserna och själv hade jobbat som rekryterare. Hon gav mig ungefär samma råd som jag själv skriver här. Mitt cv blev totalt omarbetat och såg genast mycket mer attraktivt och professionellt ut.

Det första jobb jag sökte till med det så gick jag vidare i urvalsprocessen och det andra jobbet jag sökte till fick jag (där var det dock i kombination av att en polare jobbade på företaget och han rekommenderade mig).
Att få någon som redan jobbar på ett företag att rekommendera än ökar en chanser hundrafalt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Nja, det beror nog mycket på hur bilden ser ut.

En mindre bild tagen där man ser ut att jobba seriöst med det jobbat handlar om är nog oftast positivt.
Sedan beror det förstås på hur man ser ut. Är man fet, ful eller tillhör någon grupp av människor som ofta blir diskriminerade eller utsatta för fördomar så kanske man ska akta sig lite.
På mitt cv hade jag en liten bild på mig när jag ser hyfsat glad ut och jobbar vid datorn med ett gäng läroböcker uppställda.

En bild sätter lite färg på cv:t och gör det mer iögonfallande än ett lite halvtråkigt standard cv.

Tilbaka lite till övriga kommentarer av cv:t nu :

Du skriver att du varit inblandad i programmeringsprojekt rörande onlinespel. Det är sådant extra engagemang och erfarenhet som rekryterare och arbetsgivare gärna vill se. Sådan kan med fördel hamna under en rubrik överst på cv:t, dvs även före formell utbildning.
Bre gärna på med mer detaljer och skryt lite mer.

Sedan måste man också räkna med att en rekryterare knappt vet ett dyft om vad utbildningarna och allt du skriver egentligen innehåller. Det är en bra ide' att utveckla lite här. Beskriv vilka färdigheter du lärt dig under utbildningen och vad dessa kan ha för betydelse för stället du söker till.

Du har ju kvar dina "ovana" arbetstider!

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Du har ju kvar dina "ovana" arbetstider!

Jasså, du spionerar på mig när jag går från jobbet ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av oobum:

"Svenska som moderSmål"

Mycket god engelska, levt XX månader i landet X. (Låter galet med "associerat med längre utlandsvistelse".

Arbetar för tillfället med en grupp som utvecklar ett spel till Android och ett till PC.

"Har inga problem med ovana arbetstider". som tidigare sagts, obekväma arbetstider.

Sen skall du nog dra ner storleken på ditt namn och på "Curriculum Vitae"

Jag råkade länka fel på mitt andra inlägg. Har ändrat lite i den första CVn..

Här kommer v2 igen. http://www.wherepigsdare.com/wherepigsdare/cv_draft2.pdf

Skrivet av Elgot:

Se bara upp så du inte framstår som någon som inte har något liv utanför arbetet.
För övrigt är fullständiga meningar underskattade: "Grundläggande kunskaper i Procedurell och Objektorienterad programmering. Goda kunskaper i Windowsmiljö och har erfaranhet av *nix baserade operativsystem" => "Jag har grundläggande kunskaper i procedurell och objektorienterad programmering, goda kunskaper i windowsmiljö samt erfaranhet av *nix-baserade operativsystem".

Hm, ja, kanske ska fixa till alla meningar. Jag började med att skriva väldigt strikt och inte nämna "jag" någonstans men ju fler ändringar jag gör desto fler "jag" kommer till.

Skrivet av JesperT:

Angående detta så tänkte jag exakt som dig på denna punkt förut.
Typ "Är dom så korkade eller oinsatta att dom inte ens vet vad det jag läst går ut på så vill jag inte jobba där" och det är ju högst rimligt att tänka så.
Problemet är bara att på många företag kör de med externrekryterare (dvs som inte jobbar på företaget) som gör en första sållning av ansökningarna. Dessa verkar tyvärr i många fall ha väldigt begränsade kunskaper om utbildningar och dylikt, utan de kör lite mer på känsla, om de får ett gott intryck av cv:t och så.
Det är inte så som man skulle önska sig att det fungerade, men tyvärr gör det ofta det.

Sedan menar jag inte att du ska räkna upp i detalj allt du gjort på utbildningen, utan mer lägga till ett par meningar där du sammafattar och skryter över de viktigaste färdigheterna du lärt dig.

Ska kolla igenom nya versionen av cv:t nu

Edit : Ok, har kollat på det nya cv:t och det gav en bättre känsla tycker jag.

Lite saker jag tänkte på :
Ska du ha den där tecknade bilden eller en verklig bild på dig ?
Jag tyckte iofs att bilden var rätt rolig, men jag har ingen aning om hur rekryterarna tänker där.
Finns risk att de saknar humor och bara vill se en ansökan som uberseriös och tolkar då kanske bilden som brist på seriositet. Dock kan det säkert också tolkas som att du har humor och det är ju positivt.

Det där med arbetserfarenheter och engagemang är jättebra. Sånt vill de alltid se mer av. Det är också där du kan ge ansökan en mer personlig prägel jämfört med alla andra ansökningar de får från folk med liknande utbildning.
Just att vara garderobsansvarig imponerar dock nog inte så mycket, så man kanske inte behöver säga nämna just det. Att skriva, som du gör att du jobbat på kåren är bra, även nämna att du bla jobbat som bartender är nog bra att nämna, eftersom de då nog får uppfattnignen av dig som en socialt kompetent person.

Överhuvudtaget att exemplifiera de egenskaper du säger dig ha med saker som stämmer in på detta från ditt liv är mycket bra (tex om du skriver att du har lätt att samarbeta och är social och samtidigt styrker detta med att skriva att du jobbat på kåren, bla som bartender).
Det är bra om man de inte får uppfattningen att man bara skriver lite klyshor, utan verkligen kan exemplifiera.

Sedan, det där om att du är intresserad av och har deltagit i programmeringsprojekt bör stå någonstans betydligt högre upp. Sådant är av mycket stort värde de som läser ansökan.

Angående it kunskaperna så kanske det kan vara bra med en sådan lista på slutet som du har.
Det är lätt att se vad du har ett hum om för programspråk och dylikt.
Dock borde du kanske peka ut vad av allt detta du är särskilt bra på (speciellt då de språk som är relevanta för stället du söker till. ).

Jag har en del erfarenhet av att söka jobb när jag var arbetslös nästan ett år.
Först tittade jag på lite mallar från nätet och så hur man gjorde cv och gjorde mig ett cv som i mitt tycke så bra ut. Dock fick jag noll svar på mina ansökningar.
Jag träffade först en jobbcoach som inte var så insatt i hur rekryterare och så sållar och tänker och hon hade inga åsikter om förbättringar.
Sedan sökte jag själv upp en privat seriös jobbcoach, som verkligen var insatt i hur allt går till bakom kulisserna och själv hade jobbat som rekryterare. Hon gav mig ungefär samma råd som jag själv skriver här. Mitt cv blev totalt omarbetat och såg genast mycket mer attraktivt och professionellt ut.

Det första jobb jag sökte till med det så gick jag vidare i urvalsprocessen och det andra jobbet jag sökte till fick jag (där var det dock i kombination av att en polare jobbade på företaget och han rekommenderade mig).
Att få någon som redan jobbar på ett företag att rekommendera än ökar en chanser hundrafalt.

Tack för all din feedback! Bilden ska ändras till en bild på mig. Ville bara se hur det blev att se ut med lite mera färger på CVt. Ska fundera på det du säger och återkomma!

Skrivet av Sentenced:

Du har ju kvar dina "ovana" arbetstider!

Se i toppen av detta inlägg. Det blev lite fellänkat tyvärr. :/

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser rätt annorlunda ut på ett dåligt sätt :s

Jag skulle lägga upp det såhär:

Curriculum vitae
Mikael Berglund
Födelsedatum: xxxxxx
Adress
email:

Arbetslivserfarenhet

Juni 2004 - Juli 2010 Snickare Byggfastigheter AB

Extrajobb under sommarlov. Allt i allo på ett flertal byggplatser.

Augusti 2007 - idag Bartender / Garderobsansvarig Kårhuset Nymble KTH

Extrajobb under kvällar/helger.

Utbildning

Augusti 2007 - idag Civilingenjör, inriktning matematik och data KTH

osv

Övrigt

Språk: Svenska: Modersmål
Engelska: Flytande

Datorkunskap: Office: Word, Excel, Project,
En lista liknande den du har i ditt andra CV är bra här.

Körkort: B-körkort

Betyg och intyg: Bifogar intyg från KTH, (+ andra eventuella skolor etc)

Fritidsintressen: Mkt kort, typ programmeringsprojekt, hemsidor, spelutveckling,

Skrev ihop det här väldigt hastigt, men tycker det största problemet med ditt cv är att det tar lång tid att få en överblick över vad du har gjort. Har du arbetat utifrån en färdig mall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Jag skulle personligen ha varit väldigt försiktig med att lista upp så många programmeringsspråk som du har gjort. Kan du utan att ta hjälp av dokumentation/internet spika enkla uppgifter i varje språk under en intervju?

T.ex. att skriva ett program som läser in en lista på förnamn + efternamn och som sedan visar dem i en sorterad ordning (sorterat med avseende på efternamnen först).

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Skrivet av ElDiablo:

Jag tycker det ser rätt annorlunda ut på ett dåligt sätt :s

Jag skulle lägga upp det såhär:

Curriculum vitae
Mikael Berglund
Födelsedatum: xxxxxx
Adress
email:

Arbetslivserfarenhet

Juni 2004 - Juli 2010 Snickare Byggfastigheter AB

Extrajobb under sommarlov. Allt i allo på ett flertal byggplatser.

Augusti 2007 - idag Bartender / Garderobsansvarig Kårhuset Nymble KTH

Extrajobb under kvällar/helger.

Utbildning

Augusti 2007 - idag Civilingenjör, inriktning matematik och data KTH

osv

Övrigt

Språk: Svenska: Modersmål
Engelska: Flytande

Datorkunskap: Office: Word, Excel, Project,
En lista liknande den du har i ditt andra CV är bra här.

Körkort: B-körkort

Betyg och intyg: Bifogar intyg från KTH, (+ andra eventuella skolor etc)

Fritidsintressen: Mkt kort, typ programmeringsprojekt, hemsidor, spelutveckling,

Skrev ihop det här väldigt hastigt, men tycker det största problemet med ditt cv är att det tar lång tid att få en överblick över vad du har gjort. Har du arbetat utifrån en färdig mall?

De flesta mallarna på nätet ser ut ungefär som du beskriver. Jag är typ inte intresserad av att stolpa upp det sådär då det blir väldigt rörigt och den info som är intressant för mig att visa upp (dvs min utbildning och fritidsintressen) försvinner lätt i mängden. Vi har tydligen ganska olika åsikter här.

Och nej, det är inte ifrån en färdig mall. Designen har jag själv gjort ifrån grunden så att jag är säker på att få ett unikt CV.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Relik 📜

Jag personligen skulle plocka en mer permanent e-postadress. Nu vet jag inte hur länge ytterligare du pluggar (ett år?), men CV:n kan ju flyta runt ett bra tag ibland innan någon nappar. Synd om din KTH-adress slutat gälla då, liksom.

Men, är alternativet slumpmässig Hotmail är väl det ingen höjdare heller..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Jag skulle skrivit vad man gjort senast tex

2007 - 2010 Jobbat på ica
2006 - 2007 jobbade jag som sopnisse

etc.

Det är inte av intresse att veta vad du har gjort för 5 år sen liksom det är mer av intresse vad du gjorde igår eller rättare sagt gör idag!

det låter ju som
hösten 1980 började jag lekis.
hösten 1981 började jag ettan
hösten 1982 började jag tvåan

2008 gick jag på studeibedrag
2009 jobbade jag som städtankt

Liksom ett CV ska bara innerhålla det relevanta. inte en jävel vill veta om du samlar på frimarken eller så om det nu inte råkar vara något jobb med att designa frimärken då dvs.

Ta upp bra saker och stolpa upp det.
Lämna det i ett rosa brev och ett grönt papper gärna något dyrare tjockare strävt papper så de får ett djupare intryck och sen kommer ett färgat papper ligga och störa en i en hög med cv's etc.

var rak på sak. gå in till företaget och be om ett möte och lämna ett brev mail eller telefonsamtal glöms bort lätt.
ta lite hårt i hand så ger det ett intryck att du vill ha ett jobb etc.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag personligen skulle plocka en mer permanent e-postadress. Nu vet jag inte hur länge ytterligare du pluggar (ett år?), men CV:n kan ju flyta runt ett bra tag ibland innan någon nappar. Synd om din KTH-adress slutat gälla då, liksom.

Men, är alternativet slumpmässig Hotmail är väl det ingen höjdare heller..

Det är ingen risk för KTH-mailen finns kvar efter man slutat.

Skrivet av Mikael_Berglund:

De flesta mallarna på nätet ser ut ungefär som du beskriver. Jag är typ inte intresserad av att stolpa upp det sådär då det blir väldigt rörigt och den info som är intressant för mig att visa upp (dvs min utbildning och fritidsintressen) försvinner lätt i mängden. Vi har tydligen ganska olika åsikter här.

Och nej, det är inte ifrån en färdig mall. Designen har jag själv gjort ifrån grunden så att jag är säker på att få ett unikt CV.

Problemet är att en arbetsgivare med stor sannolikhet kommer få upp ditt CV och på väldigt kort tid vilja se vad du gjort. Det går inte att få en sådan överblick från ditt CV tyvärr. Du förutsätter att någon kommer sitta och läsa genom ditt CV. Ditt CV är ett personligt brev blandat med CV, tror det blir alldeles för rörigt för någon att läsa genom tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElDiablo:

Problemet är att en arbetsgivare med stor sannolikhet kommer få upp ditt CV och på väldigt kort tid vilja se vad du gjort. Det går inte att få en sådan överblick från ditt CV tyvärr. Du förutsätter att någon kommer sitta och läsa genom ditt CV. Ditt CV är ett personligt brev blandat med CV, tror det blir alldeles för rörigt för någon att läsa genom tyvärr.

Som jag ser det kan CV:t gärna innehålla en hel del information. Mitt CV var på två a4 sidor och innehöll mycket information än TS CV
Dock är det, som du skriver, viktigt att den som läser snabbt kan se den viktigaste informationen.
Därför är det viktigt att placera denna först. Sedan kan man strukturera allt i tydliga rubriker, där den som läser lätt kan se vad det handlar om och gå in och läsa i mer detalj om denne så önskar.

De flesta rekryterare tittar inte ens på det personliga brevet vid en första sållning, utan sorterar endast genom en snabb scanning av folks CV:n (iallfall är det vad min fd jobbcoach, som jobbat som rekryterare, påstod). Det är av denna anledning det kan vara bra att framför all verkligt relevant info till CV:t och skriva ett kort personligt brev på högst en a4 sida, där man skryter så mycket man kan om sig själv och varför man passas utmärkt på företaget man söker till.

Skrivet av -=FULLMOON=-:

J
Liksom ett CV ska bara innerhålla det relevanta. inte en jävel vill veta om du samlar på frimarken eller så om det nu inte råkar vara något jobb med att designa frimärken då dvs.

Jo, dock får man tänka lite på att fler saker än man tror kan vara relevant. Olika typer av engagemang på fritiden kan visa på att man är en engagerad person som tar egna initiativ.
Gränsen kan dock vara svår att dra. Man får tänka sig in i hur en som läser det skulle uppfatta det hela.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem

För att vara helt ärlig, din svenska är inte din starka sida. Därför skulle jag inte gjort en CV på det sättet med långa utlägg, använd listor istället och var kortfattad (det skulle jag ändå rekommenderat dock). Du bör ha utbildning först av allt då det är din starka sida, inte dina generella datorvanor som inte för övrigt inte säger arbetsgivaren ett smack då du är civilingenjör och således förväntas vara teknisk kompetent. Försök att få ner CV't till en sida.

Din lista med programspråk (kalla det programmeringskunskaper istället) är redundant och kan tokförkortas - till exempel är XHTML och HTML samma sak, och ingen bryr sig vilka Windows-versioner du kan. Skriv istället att du är van att arbeta både med Windows, Linux och Mac OS (det sistnämnda behöver inte ens vara sant för kan du Windows och Linux kan du garanterat hantera OS X) om du nu måste ha med det. Nätverk säger inte så mycket - vad exakt kan du? Stor skillnad på att konfa ett hemma WLAN eller kunna nätverksprogramering.

Lycka till.

Edit: Förresten vad är det för jobb du skall söka? Du skall alltid anpassa CV't efter arbetsgivaren. Är det inte datorrelaterat jobb så får du trycka på några andra egenskaper ä n dina datorkunskaper.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Skrivet av Weeblie:

Jag skulle personligen ha varit väldigt försiktig med att lista upp så många programmeringsspråk som du har gjort. Kan du utan att ta hjälp av dokumentation/internet spika enkla uppgifter i varje språk under en intervju?

T.ex. att skriva ett program som läser in en lista på förnamn + efternamn och som sedan visar dem i en sorterad ordning (sorterat med avseende på efternamnen först).

Nej, det kan jag nog inte, i alla fall inte alla. Men skriver inte heller att jag kan språken bra, skriver att jag arbetat med dem. Kan inte se att det är fel?

EDIT: Ok, kör istället på att arbeta bort listorna och ta upp det som är relevant i IT delen istället..

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Skrivet av jonasy:

För att vara helt ärlig, din svenska är inte din starka sida. Därför skulle jag inte gjort en CV på det sättet med långa utlägg, använd listor istället och var kortfattad (det skulle jag ändå rekommenderat dock). Du bör ha utbildning först av allt då det är din starka sida, inte dina generella datorvanor som inte för övrigt inte säger arbetsgivaren ett smack då du är civilingenjör och således förväntas vara teknisk kompetent. Försök att få ner CV't till en sida.

Din lista med programspråk (kalla det programmeringskunskaper istället) är redundant och kan tokförkortas - till exempel är XHTML och HTML samma sak, och ingen bryr sig vilka Windows-versioner du kan. Skriv istället att du är van att arbeta både med Windows, Linux och Mac OS (det sistnämnda behöver inte ens vara sant för kan du Windows och Linux kan du garanterat hantera OS X) om du nu måste ha med det. Nätverk säger inte så mycket - vad exakt kan du? Stor skillnad på att konfa ett hemma WLAN eller kunna nätverksprogramering.

Lycka till.

Edit: Förresten vad är det för jobb du skall söka? Du skall alltid anpassa CV't efter arbetsgivaren. Är det inte datorrelaterat jobb så får du trycka på några andra egenskaper än dina datorkunskaper.

Svenska är faktiskt en stark sida hos mig men inte den sortens svenska som man ska ha på ett CV, i alla fall inte om man ser på hur alla exempel på nätet ser ut. Problemet är att flytande språk inte blir lättöverskådligt och punktlistor tycker jag är hemska och fula så det kommer jag inte gå över till. Dock ska jag ta bort listorna på sida två och arbeta in det i delen om it kunskap istället. Du har rätt i att dessa listor blev lite fjantiga...

Angående "du är civilingenjör och således förväntas vara teknisk kompetent" så tror jag inte alls det stämmer. Jag skulle säga att det inte är många som går civilingenjörslinjen inom data som faktiskt har någon kompetens att tala om. Det jag vill häva fram är att jag faktiskt har en bred (om än inte så djup) kompetens inom IT-området. Framför allt är detta CV skrivet för att skicka upp på typ Academic Work och liknande så vill inte vara alltför specifik.

Ps. XHTML och HTML är för övrigt inte samma sak men det vet du säkert om.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Skrivet av oobum:

"Svenska som moderSmål"

Mycket god engelska, levt XX månader i landet X. (Låter galet med "associerat med längre utlandsvistelse".

Arbetar för tillfället med en grupp som utvecklar ett spel till Android och ett till PC.

"Har inga problem med ovana arbetstider". som tidigare sagts, obekväma arbetstider.

Sen skall du nog dra ner storleken på ditt namn och på "Curriculum Vitae"

Tack för rättningarna!

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikael_Berglund:

Svenska är faktiskt en stark sida hos mig men inte den sortens svenska som man ska ha på ett CV, i alla fall inte om man ser på hur alla exempel på nätet ser ut. Problemet är att flytande språk inte blir lättöverskådligt och punktlistor tycker jag är hemska och fula så det kommer jag inte gå över till. Dock ska jag ta bort listorna på sida två och arbeta in det i delen om it kunskap istället. Du har rätt i att dessa listor blev lite fjantiga...

Angående "du är civilingenjör och således förväntas vara teknisk kompetent" så tror jag inte alls det stämmer. Jag skulle säga att det inte är många som går civilingenjörslinjen inom data som faktiskt har någon kompetens att tala om. Det jag vill häva fram är att jag faktiskt har en bred (om än inte så djup) kompetens inom IT-området. Framför allt är detta CV skrivet för att skicka upp på typ Academic Work och liknande så vill inte vara alltför specifik.

Ps. XHTML och HTML är för övrigt inte samma sak men det vet du säkert om.

Håller med Jonasy till 100% och har fått det bekräftat av många många arbetsgivare inc mina egna, är även så jag har fått jobb.

Det handlar inte om vad du tycker utan arbetsgivaren, vill du ha jobb? CVt liknar ett rörigt personligt brev och ska enligt mig enbart vara en sida lång med koncentrerad information där arbetsgivaren snabbt kan antyda utbildning och erfarenhet och det gör man med hjälp av "punktlistor", vilket man inte kan göra på din för fem öre, jag skulle slängt de CVt direkt.

Följ de råd som ges!

Visa signatur

Halleluja