Bästa inställningarna för ljudkortet?/Asus Xonar DX

Permalänk

Bästa inställningarna för ljudkortet?/Asus Xonar DX

Fick hem mitt paket idag beståendes av Sennheiser HD518 och Asus Xonar DX. Dock så tycker jag att det inte låter så bra i spel med "Spel-läget" i programvaran, det blir ekon och skott och ljud låter som dom är mycket längre bort än vad dom är. Idag har jag bara testat cs, spelar annars också BC2 och Cod, men tycker att det är viktigast med ljudet i cs.

Så kör nu med AEC aktiverat,Akustik eko annulering , vad det nu är men det låter bäst enligt mig och man hör andra bättre i Voiplay jämfört med om man har det avaktiverat.

Så vilka inställningar ska man ha i Audio Center? Tack på förhand.

Visa signatur

Asus P8Z68-V // Intel i5 2500K // R9 280X // 8GB 1600Mhz Corsair // Define R3// Fractal Design Tesla 550w // Kingston 60Gb SSD och en 300Gb för lagring // Windows 7 Ultimate 64-Bit // Samsung P2450H //

Permalänk
Medlem

Ska försöka ge lite råd:

I main-fönstret välj 8 kanaler i den översta fliken där det står ljudkanaler för spel, 2 om du lyssnar på musik.

Under den så välj det högsta i sampelskala-fliken. Under den där det står analog ut välj antal högtalare (observera att du får välja hörlurar när de är i kopplade, på min så byter den automatiskt när jag stoppar i hörlurar i frontpanelen (FP hörlurar)). Under den så välj vad som du vill ha för format på 3D-ljudet (på min finns Dolby och någonting som heter 7.1 virtual speaker shifter, kanske finns mer på din eftersom jag har det mer "basic" DG). I den lilla rutan bredvid kan man flytta runt de virtuella högtalarna så det låter bra (tyckte själv att det lät bra så jag ändrade inget).

Under volymratten finns det ett par knappar man kan trycka på, GX heter Asus version av Creatives EAX så den kan du välja för att få det.

AEC är till för VOIP, avaktivera den, inga 3D effekter funkar med det påkopplat. Rekommenderas att inte använda det när man spelar, då det mer är tänkt för Skype etc.

Finns massa mer att läsa om du orkar söka runt.

Permalänk

Tackar för svar. Kan säga att jag också testade BC2 strax efter och där var ljudet grymt bra! Men man kan ju inte jämföra riktigt BC2 mot cs

Ska testa dina förslag snart. Återkommer!

Visa signatur

Asus P8Z68-V // Intel i5 2500K // R9 280X // 8GB 1600Mhz Corsair // Define R3// Fractal Design Tesla 550w // Kingston 60Gb SSD och en 300Gb för lagring // Windows 7 Ultimate 64-Bit // Samsung P2450H //

Permalänk
Medlem

För att få det absolut bästa ljudet gör du bäst i att avaktivera ALLA former av spel/film/musik lägen. Det bästa ljudet får du när det är opåverkat och neutralt.

Så stäng av alla equlizers och dsp tillägg och njut!

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk

Jag tycker inte ljudet är så jätte bra neutralt men har fått det lite bättre(cs 1.6)

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooelhoglund:

Jag tycker inte ljudet är så jätte bra neutralt men har fått det lite bättre(cs 1.6)

http://i52.tinypic.com/5n84fs.jpg

Då har du kassa hörlurar/högtalare

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Skrivet av eckim:

Då har du kassa hörlurar/högtalare

Ja, för Sennheiser HD518 är verkligen jättekassa. Tror du att guldkablar ger bättre ljud också?

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av eckim:

Då har du kassa hörlurar/högtalare

Eller du som aldrig spelat cs

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eckim:

För att få det absolut bästa ljudet gör du bäst i att avaktivera ALLA former av spel/film/musik lägen. Det bästa ljudet får du när det är opåverkat och neutralt.

Så stäng av alla equlizers och dsp tillägg och njut!

Eller så får man skaffa sig audiofil-öron. xD

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Skrivet av eckim:

För att få det absolut bästa ljudet gör du bäst i att avaktivera ALLA former av spel/film/musik lägen. Det bästa ljudet får du när det är opåverkat och neutralt.

Så stäng av alla equlizers och dsp tillägg och njut!

Ja, så kan ju fallet vara. Kan ju avinstallera programmet och testa, det går ju att installera igen.

Visa signatur

Asus P8Z68-V // Intel i5 2500K // R9 280X // 8GB 1600Mhz Corsair // Define R3// Fractal Design Tesla 550w // Kingston 60Gb SSD och en 300Gb för lagring // Windows 7 Ultimate 64-Bit // Samsung P2450H //

Permalänk
Medlem

Lekte lite med equalizern igår kväll och jag tycker ljudet blev mycket mer fylligare.

Kan ju vara värt och testa iaf, sitter med inga super grejer precis men helt klart dugliga.
Logitech z-2300 och Steelseries Siberia V2

Edit: En bra sak att tänka på är att ställa ner basen på 0 innan du börjar

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX GLASS | EVGA SuperNOVA 750 G3, 750 W | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz DDR4 16 GB | Samsung 970 EVO 250 GB M.2 | Samsung 860 EVO 1 TB | Intel Core i7-9700K @ 5 GHz | be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC @ 2100 / 7000 MHz

Permalänk
Medlem

Gå även in på Mixer taben och vrid upp båda kanalerna till 100% för maximal dynamik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Gå även in på Mixer taben och vrid upp båda kanalerna till 100% för maximal dynamik.

Har för mig att ljudet dämpas (ljudnivån går upp och ned)

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX GLASS | EVGA SuperNOVA 750 G3, 750 W | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz DDR4 16 GB | Samsung 970 EVO 250 GB M.2 | Samsung 860 EVO 1 TB | Intel Core i7-9700K @ 5 GHz | be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC @ 2100 / 7000 MHz

Permalänk
Medlem

Kör lite olika settings. Ska jag "fin" lyssna med datorn (händer sällan) Så har jag alla effekter av och sedan kopplat till en Advanced Acoustic Map 305 förstärkare, den har inga inställningar för bass/treble etc. Då tycker jag att ljudet är ok, Gå inte jämföra med en cd snurra för en hyffsad slant.

Men när jag spelar och kör via högtalare så slår jag på GX läget så dolby logic 2 sätter igång och virtual speaker. I vanlig stereo setup så hör jag ljud i ganska hyffsad surround känsla måste jag säga. Hör ljud runt om mig kan man säga och ljudet känns långt bort om de är en explosion längre bort.

Jag har inte provat lira med hörlurar faktiskt.

Just de. Läste på forum att bra settings ska vara soft rock, Men jag provade den och tycker att när man kolla film med Dolby effekt så kan man få ett väldigt burkigt ljud ibland. De kommer inte med default settings!

Permalänk
Medlem

Diggar att folk snackar om "bästa" ljudinställningar. Kör på det du själv föredrar. Själv föredrar jag neutralt och blir illamående av att se EQs som Fredrik8s, men som sagt.

Permalänk
Medlem

EQn Fredrik8 postade är ju ett uppenbart skämt

Bästa ljudinställningar finns det ungefär lika många svar på som det finns användare på forumet.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Gå även in på Mixer taben och vrid upp båda kanalerna till 100% för maximal dynamik.

Det var ett skämt. Musiken blir komprimerad och dynamiken obefintlig om du drar upp mixern på max.

Den eq Fredrik postar är en typisk loudness eq. bas och diskant höjd till skyarna. En sådan ljudbild ger ett fläskigt ljud och en snabb wow kännsla, perfekt att imponera på kompisar med en kort stund eller när du demonstrerar för en potentiel köpare om du är lite ful. Ungefär som Elektronikhandlare vrider upp max på färger och kontrast på skärmar i affärer. Vid en snabbtitt ser det jävligt bra ut men i stort sett alla som jämför under en längre tid är rörande överens om att en mer balancerad ljudbild/bild är att föredra.

Sen så är det lite väl mycket fördomar och hokus pokus här som vanligt tycker jag. "Audiofiler" kan mycket väl använda sig av eq. Faktum är att om man inte har flera miljoner att spendera på perfekt akustik och 100% neutrala högtalare/elektronik så kan man på ett otroligt smidigt och prisvärt sätt ljustera anläggningens tillkortakommanden med en eq. En vanlig syssla för audiofiler.

Vilken eq som är den optimala inställningen beror alltså helt på vilken utrustning du har att matcha eqn mot. Givetvis är egna preferenser lika viktiga om inte mera viktiga. I slutändan är anläggningen inte till för att tillfredsställa diverse mätinstrument utan det är dig det ska låta bra för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det var ett skämt. Musiken blir komprimerad och dynamiken obefintlig om du drar upp mixern på max.

Den eq Fredrik postar är en typisk loudness eq. bas och diskant höjd till skyarna. En sådan ljudbild ger ett fläskigt ljud och en snabb wow kännsla, perfekt att imponera på kompisar med en kort stund eller när du demonstrerar för en potentiel köpare om du är lite ful. Ungefär som Elektronikhandlare vrider upp max på färger och kontrast på skärmar i affärer. Vid en snabbtitt ser det jävligt bra ut men i stort sett alla som jämför under en längre tid är rörande överens om att en mer balancerad ljudbild/bild är att föredra.

Sen så är det lite väl mycket fördomar och hokus pokus här som vanligt tycker jag. "Audiofiler" kan mycket väl använda sig av eq. Faktum är att om man inte har flera miljoner att spendera på perfekt akustik och 100% neutrala högtalare/elektronik så kan man på ett otroligt smidigt och prisvärt sätt ljustera anläggningens tillkortakommanden med en eq. En vanlig syssla för audiofiler.

Vilken eq som är den optimala inställningen beror alltså helt på vilken utrustning du har att matcha eqn mot. Givetvis är egna preferenser lika viktiga om inte mera viktiga. I slutändan är anläggningen inte till för att tillfredsställa diverse mätinstrument utan det är dig det ska låta bra för.

Precis, håller med fullständingt. EQn som jag postade tidigare var mest på skoj men också kul att se hur ljudet kan låta så MYCKET mer än innan

- Uppdaterad

Har man lite mp3:or som är äldre och inte finns i bättre kvalitet så tycker jag ljudet blev mycket klarare med de EQ inställningarna ovan. Men som sagt mycket beror ju på vad man har.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX GLASS | EVGA SuperNOVA 750 G3, 750 W | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz DDR4 16 GB | Samsung 970 EVO 250 GB M.2 | Samsung 860 EVO 1 TB | Intel Core i7-9700K @ 5 GHz | be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC @ 2100 / 7000 MHz