Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

Det handlar inte om vad du tycker utan arbetsgivaren, vill du ha jobb? CVt liknar ett rörigt personligt brev och ska enligt mig enbart vara en sida lång med koncentrerad information där arbetsgivaren snabbt kan antyda utbildning och erfarenhet och det gör man med hjälp av "punktlistor", vilket man inte kan göra på din för fem öre, jag skulle slängt de CVt direkt.

Följ de råd som ges!

Jag håller till viss del med och till viss del inte här.
Jag håller helt med om att det ska vara lätt att lokalisera den viktiga informationen i CV:t och att skriva det i form av punktlistor är bra.
Dock är det inget som förhindrar att man skriver lite mer information under punkterna, tvärtom. Eftersom rekryteraren sällan läser de personliga breven bör man skriva all relevant faktainformation i CV:et. Dock bör det vara "slimmat" och inte en massa ordbajseri. Men man bör inte vara rädd för att CV:t är för långt så länge det är under två a4.

Jag tycker absolut inte att TS CV innehåller för mycket text, tvärtom.
Listan med programspråk och dylikt kunde dock kanske sammanfattas till det viktigaste och göras om till en läsbar mening.

CV:s som bara innehåller punkter med torra fakta uppräknade, utan några förtydliganden och liknande, slängs allför ofta direkt och ingen läser sedan det personliga brevet. De upplevs ofta som tråkiga av rekryterarna som läser det och sorteras till högen av hundratal likadana CV:s.
Det är kanske inte ett system som jag förespråkar, men om man ska anpassa sig till hur processen går till så bör man tänka på det.

Sedan ska man komma ihåg att det finns inget absolut rätt eller fel angående denna fråga, så att jag och andra i denna tråd kanske ger motstridiga svar är inget konstigt. Vi har helt enkelt olika erfarenheter.

Edit :
Under rubriken "språkkunskaper" så står följande mening.
"Bra engelska, var nio månader i Australien under 2006 och har flertalet gånger varit i USA. "

Just den meningen känns inte språkligt riktigt rätt. Det är det där ordet "var" som känns lite "talspråkaktigt".
Du kunde kanske skriva något i stil med
"Min engelska är utmärkt. Jag har dels bott i Australien under nästan ett år 2006 och dels gjort ett antal kortare besök i USA."

Edit2 : ska se om jag kan lägga upp mitt "gamla" cv.

http://www.filesavr.com/TQKSJVFMCN1RTAB

http://www.filesavr.com/4ZBCL8521QBA8DE

Ovan är två av mina CV:n. Först den gamla varianten med torra fakta i punktform, sedan den mer utvecklade varianten med bild och mer målande beskrivningar.

Det första CV:t gav noll resultat, det andra gav napp direkt.
Jag var arbetslös nästan ett år och hann då med att skicka en hel del ansökningar.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

CV:s som bara innehåller punkter med torra fakta uppräknade, utan några förtydliganden och liknande, slängs allför ofta direkt och ingen läser sedan det personliga brevet.

...

http://www.filesavr.com/TQKSJVFMCN1RTAB

http://www.filesavr.com/4ZBCL8521QBA8DE

Ovan är två av mina CV:n. Först den gamla varianten med torra fakta i punktform, sedan den mer utvecklade varianten med bild och mer målande beskrivningar.

Det första CV:t gav noll resultat, det andra gav napp direkt.
Jag var arbetslös nästan ett år och hann då med att skicka en hel del ansökningar.

Jag håller med om att mixad punkt- och textform verkar vara ett vinnande recept.

Punktform i den mening att rubrikerna är konstruerade på ett så tydligt sätt att rekryteraren inte skall behöva spendera mer än 30 sekunder innan han får en bild av vem du är och huruvida din profil matchar vad de söker.

Textform i den mening att CV:t skall kunna klara sig förbi nästa steg när rekryteraren läser det från topp till botten.

... eller så håller jag bara med för att mitt eget CV följer samma idé.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Det man skall tänka på är att inte köra på ett och samma CV och personliga brev hela tiden.
Anpassa hela tiden din ansökan dit du söker, lyft fram det du tror arbetsgivaren vill läsa.

Ditt CV ser mer ut som ett personligt brev, som arbetsgivare skulle jag inte kunna få en bra uppfattning av vad du kan och har gjort så här långt i livet, jag är inte intresserad av att läsa en roman.

*Generella IT kunskaper skall bort, lista bara absoluta kunskaper allt annat kan du skriva in i ditt personliga brev.

* Intressen tas bort, hör till ditt personliga brev.

* Arbetslivserfarenhet, skall vara en lista på dina arbeten inte en generell beskrivning.
Du kan fylla ut med en liten beskrivning av vissa anställningar som är av intresse för arbetsgivaren.

Citat:

Specifika IT kunskaper
Under följer vissa IT relaterade områden som jag har arbetat med under min utbildning och
fritid.

Detta låter som om du har "pilat" lite med nedan, ta bort hela texten skall bara vara rubriken kvar.
Är du inte säker att du kan hantera någon av nedan listade punkter skall det tas bort.

Jag tror många missuppfattar skillnaden på ett CV och ett personligt brev.

CV, listar dina kunskaper på ett bra och lättöverskådligt sätt.
Personligt brev, här skall du sälja in dig och skapa ett intresse hos arbetsgivaren.
Man skall inte skicka ut CV'n utan ett personligt brev det funkar inte.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

Som flera vart inne på så ska bör ett cv vara lättöverskådligt och främst berätta om vad du har för arbetserfarenheter och kunskaper som passar jobbet du söker. Av den anledningen har jag åtminstone två olika cv:n. Ett för när jag söker jobb som grafiker vilket jag är utbildad till och har jobbat mest som, och ett annat när jag söker något annat jobb.

Mitt cv är i listform men berättar vad jag gjort på ett effektivt sätt. Har fått beröm av rekryterare att det är ett bra cv, vad dom nu menar med det
Det är utformat såhär i alla fall.

- Personuppgifter: Namn, adress, telefon, mail och portfolio

- Arbetserfarenheter: Namn på arbetsplats och tidsperiod. Följt av en kort beskrivning vad jag jobbat med och vilka ansvarsområden jag hade.

- Utbildning: Vilka utbildningar jag gått och när som är relevant för det jag söker och kortfattad beskrivning vad jag lärde mig.

- Program och språkkunskaper: Programkunskaper är något som är av stort intresse när man söker jobb som grafiker, men jag vet inte om detta behövs för andra typer av anställningar. Man listar inte saker som alla kan i alla fall som typ windows.

- Övrig intressant information: Här har jag listat ett pris jag vunnit för ett projekt jag gjorde relaterat till mitt arbete. Det är lite skrytsamt kanske, men det visar att jag även på fritiden gillar greja med det jag gör på jobbet.

- Referenser: Här står kontaktuppgifterna direkt till dom referenser jag har. Tycker det är onödigt att skriva lämnar referenser på begäran, fungerar bra att bara skriva dom direkt. Vill företaget kontakta referenserna brukar dom fråga innan om det är ok.

Utöver detta har jag givetvis portfolio där jag visar exempel på arbeten jag gjort och personligt brev. Det är först här man börjar sälja in sig själv till företaget och förklarar varför man borde bli anställd.

Detta skulle nog dom flesta säga är ett för långt cv eftersom det innehåller en del beskrivningar, men det är kategoriserat på ett sätt att man lätt kan hoppa över beskrivningarna om man inte vill läsa dom och ändå få en överblick vad jag jobbat med. Samtidigt får dom som vill veta mer även veta det. Det kanske inte är ett universellt bra strukturerat cv, jag misstänker att man måste utforma sitt cv olika beroende på vilken typ av jobb man söker, för olika brancher rekryterar folk på olika sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stormraider:

Mycket bra synpunkter och råd om hur ett bra cv "bör" skrivas.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Hinner inte svara så mycket på alla svar här då jag har fullt upp med inlämningsarbete; men tackar för att kritik, den uppskattas!

Dock verkar fortfarande några här inte riktigt förstå syftet med mitt CV. Mitt CV skriver jag för att skicka upp till olika siter i stil med Academic Work eller Monster. Då det är praktiskt taget omöjligt att skriva ett personligt brev (iaf då jag tycker det personliga brevet ska riktas till enskilda företag man söker hos).

Dock har jag nu när jag kollat i annonser hittat ett gäng företag som jag kan tänka mig söka direkt hos. Då kommer jag göra om CVt lite för att separera CV och Personligt brev.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Psst, Latex.

Permalänk
Skrivet av Mikael_Berglund:

Dock verkar fortfarande några här inte riktigt förstå syftet med mitt CV. Mitt CV skriver jag för att skicka upp till olika siter i stil med Academic Work eller Monster. Då det är praktiskt taget omöjligt att skriva ett personligt brev (iaf då jag tycker det personliga brevet ska riktas till enskilda företag man söker hos).

På vilket sätt menar du att det är omöjligt att skriva personligt brev via monster tex? Nu har jag bara sökt ett jobb via monster men då fick jag skicka både cv och personligt brev via deras system. Fick även komma på intervju efter det.
Menar du bara att du vill lägga upp ditt cv med personligt brev inkluderat på dessa sidor och tro att jobben skall komma till dig? För jag är rätt säker på att varje gång du söker ett jobb själv så har du möjligheten att skicka med ett personligt brev.

Permalänk
Skrivet av Stormraider:

På vilket sätt menar du att det är omöjligt att skriva personligt brev via monster tex? Nu har jag bara sökt ett jobb via monster men då fick jag skicka både cv och personligt brev via deras system. Fick även komma på intervju efter det.
Menar du bara att du vill lägga upp ditt cv med personligt brev inkluderat på dessa sidor och tro att jobben skall komma till dig? För jag är rätt säker på att varje gång du söker ett jobb själv så har du möjligheten att skicka med ett personligt brev.

Min tanke är att jag ska börja leta jobb snart, men just nu har jag inte tid att aktivt söka jobb. Så då tänkte jag att jag skickar upp mitt CV på de olika siterna som finns och se ifall man får någon respons. Bara genom att registrera mig så har jag fått några erbjudanden så det skadar inte att kasta upp ett välarbetat CV.

Självklart har man möjligheten att skicka med ett personligt brev när man söker. Man har även möjlighet att skicka upp personligt brev så att alla som är intresserade kan läsa. Men jag kan inte komma på hur man ska skriva det brevet på något vettigt sett då det är ganska så klurigt att skriva ett personligt brev som inte riktar sig till något företag eller tjänst. Vet inte ens hur man ska börja ett sånt brev.
"Hej vem som än läser!", "Jag är väldigt bra på vad ditt företag än sysslar med.. "...

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Skrivet av usb:

Psst, Latex.

Latex är nice.. Men föredrar att arbeta med inDesign så man får lite variation på tillvaron..

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Hinner inte svara så mycket på alla svar här då jag har fullt upp med inlämningsarbete; men tackar för att kritik, den uppskattas!

Dock verkar fortfarande några här inte riktigt förstå syftet med mitt CV. Mitt CV skriver jag för att skicka upp till olika siter i stil med Academic Work eller Monster. Då det är praktiskt taget omöjligt att skriva ett personligt brev (iaf då jag tycker det personliga brevet ska riktas till enskilda företag man söker hos).

Dock har jag nu när jag kollat i annonser hittat ett gäng företag som jag kan tänka mig söka direkt hos. Då kommer jag göra om CVt lite för att separera CV och Personligt brev.

Jag har sökt jobb på Academic Work och har jobbat för dom (haft 2 olika tjänster), du bör även där ha ett vanligt CV. Tror du ska tänka mindre på hur unik du vill vara och hur du vill att det ska vara och mer på hur det verkligen är och vad rekryterarna vill se. När du söker tjänster på academic work skriver du 500 ord om varför du passar för jobbet, det är ditt personliga brev som är riktad, tror inte det är någon skillnad på dom och andra rekryterare, de vill nog sålla på CV:n och inte läsa personliga brev.

Permalänk
Medlem

Som de tidigare sagt. Det är rörigt med att blanda Personligt brev och CV.

Stolpa upp saker i CV:et och sedan kan du i ditt personliga brev vidare kommentera det som är i CV:et och då väldigt specifikt lyfta fram vad som är relevant för jobbet.

När jag kollade på ditt CV så tog det lång tid att fatta att du var en civilingenjör i datorteknik och inte bara en vanlig datorintresserad kille. Det framgår heller inte hur gammal du är. Om du har sommarjobbat alla somrar sedan du var 14 bör du ha ett par jobb att stolpa upp trots allt. Om det är direktrelaterat till IT är oväsentligt. Det viktiga är ofta inte vad du haft för specifika arbetsuppgifter, utan mer att du har jobbat och vet vad det innebär och har kunnat hålla arbetstider etc etc.

Fördelen med ett separat personligt brev just det att du kan på ett mycket smidigare sätt lyfta fram dig själv, vad som driver dig och vad du vill, medans det samtidigt snabbt och tydligt på CV:et står vad du har gjort och om du har den bakgrund de söker.

Tillägg: (Missade att det var två sidor i tråden ^^).

När det kommer till sidor som Academic Work och andra bemanningsföretag så har jag som standard ett väldigt generellt personligt brev (med sådan titel också) där jag skriver vad jag vill jobba med och vad som driver mig, och lite annat runt om.

När jag sedan har varit på intervju hos rekryteringsföretaget och de är nöjde och kommer skicka mitt CV vidare till rekryteringsansvarige på slutföretaget, så har jag frågat om jag kan få skriva ett mer riktat personligt brev, vilket aldrig har varit ett problem. Då har du oftast också fått en del ledtrådar om vad jobbet handlar om.

Lite mer off-topic
Bli god vän med rekryterarna också och håll kontakten, ring dom med jämna mellanrum oavsett om du inte fick komma på intervju eller om du kom på intervju men de valde någon annan. Du kan ju ringa och fråga lite kring tjänster du är intresserad av nu bara för att kolla intresse, sen när du ska söka jobb på allvar har du bra kontakter.

Håller du kontakten med alla dessa så behöver du snart inte aktivt skicka iväg ansökningar, då hör dom av sig till dig istället. Jag var arbetssökande från november t.o.m. slutet på januari. Innan Jul var det rätt dött, efter nyår när företagen hade fått fram budget och visste vad de kunde anställa så visste de ju direkt vem de skulle höra av sig till.

Det var mer än en gång som jag ringde och frågade angående en viss tjänst, och vid slutet av telefonsamtalet diskuterat om en annan tjänst de höll på att arbeta med kunde vara av intresse...

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Det finns många bra tips i den här tråden - jätteanvändbart!

Jag har en kort fråga som jag tycker är hyfsat relevant för tråden:
Då jag tar studenten till våren så är min arbetslivserfarenhet begränsad, och jag söker rätt enkla jobb som till exempel
lager/försäljning på IKEA och diverse mataffärer, samt lite telefonsupport. Fokus hamnar därmed automatiskt mer på
det personliga brevet än på CV:t, men var ska jag dra linjen? Jag måste ju referera till saker jag gjort som utvecklat mig som person
och som gjort mig till en social, utåtriktad person som tränat mycket på att sälja in saker hos folk, men samtidigt skriver ni att man inte ska
referera till historia i det personliga brevet? Sen får jag väva in hela ansvars- och ordningsbiten någonstans i det hela också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Det finns många bra tips i den här tråden - jätteanvändbart!

Jag har en kort fråga som jag tycker är hyfsat relevant för tråden:
Då jag tar studenten till våren så är min arbetslivserfarenhet begränsad, och jag söker rätt enkla jobb som till exempel
lager/försäljning på IKEA och diverse mataffärer, samt lite telefonsupport. Fokus hamnar därmed automatiskt mer på
det personliga brevet än på CV:t, men var ska jag dra linjen? Jag måste ju referera till saker jag gjort som utvecklat mig som person
och som gjort mig till en social, utåtriktad person som tränat mycket på att sälja in saker hos folk, men samtidigt skriver ni att man inte ska
referera till historia i det personliga brevet? Sen får jag väva in hela ansvars- och ordningsbiten någonstans i det hela också...

Med att referera till historia bör väl menas att man inte upprepar det som redan finns i CV:et, alltså rabblar upp allt vad man gjort. Att däremot kunna ge en motivering till varför man t.ex. valt att plugga en viss linje på gymnasiet eller att man upptäckt att försäljning är ett spännande jobb genom en tidigare erfarenhet, är sådant som ger en inblick i dig som person.

Att generellt också kunna motivera eller på annat sätt visa hur/varför man är "en glad kille som tycker om försäljning" gör att det faktiskt blir personligt. Jämför

"Jag är en glad kille som tycker om försäljning och kundsupport"

med

"Att arbeta med försäljning ser jag som en möjlighet att med glädje hjälpa andra med rätt produktval samtidigt som jag själv utvecklar mina kunskaper inom <insert produktkategori>".

Kanske inte världens bästa exempel, men det blir intressantare, är mer personligt och ger insikt i varför du är något, eller vill något, och vad du har för drivkrafter.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Ok, jag har varit i situationen att vi skulle anställa nyexade och har granskat en hel del CV och anställt mänskor. Man får normalt in många CV och personligt brev så här brukade mina urvals kriterier vara:

1. Snabb koll av CV, har personen rätt bakgrund och kunskap. Här lyckas inte ditt CV.
2. Om CV ok, läs personliga brevet för att bilda dig en uppfattning om personen och om brevet har något med tjänsten, du ska bara vet hur många som jag stötte på (ofta nyexade) som skrev att de vill göra XX men sökte tjänsten YY. De har inte anpassat brevet till tjänsten.
3. Om allt ok, hamnar i intressant gruppen läs igen och jämför med de andra.

Så varför lyckas inte ditt CV (min synpunkt och antagande att du söker IT-tjänster typ utvecklare, admin etc):
1. Utbildning kunde inte identifieras snabbt, trodde inte att du hade någon vid snabb kollen.
2. Det första du nämner är generella IT-kunskaper, vilket jag förväntar mig att du kan och inte är viktigt. Det viktigaste skall komma först, vilket för dig är antingen utbildning eller dina programmeringsprojekt (är de bra och finns nämnda på weben länka och lägg först i listan)
3. Ingen aning om hur djup kunskap du har inom de olika IT kunskaperna detta bör även sedan definieras och anpassas till det arbete du söker.
4. För mycket löpande text, det viktiga sticker inte ut.

Tror mig ett välgjort standard CV med rätt innehåll är vad man vill ha när man anställer och får många ansökningar. Skall man ta ut svängarna så gör det med layouten.

Skulle jag anställa dig (inget jag gör nu) så skulle jag vilja vet detta och att det syns tydligt.
1. riktigt erfarenhet inom området (websida är ok, länka gärna om den ligger publikt, samma med t.ex. open source projekt osv)
2. utbildning
3. Kvantifiera gärna din specifik IT-kunskaper

Permalänk
Skrivet av tischan:

Ok, jag har varit i situationen att vi skulle anställa nyexade och har granskat en hel del CV och anställt mänskor. Man får normalt in många CV och personligt brev så här brukade mina urvals kriterier vara:

1. Snabb koll av CV, har personen rätt bakgrund och kunskap. Här lyckas inte ditt CV.
2. Om CV ok, läs personliga brevet för att bilda dig en uppfattning om personen och om brevet har något med tjänsten, du ska bara vet hur många som jag stötte på (ofta nyexade) som skrev att de vill göra XX men sökte tjänsten YY. De har inte anpassat brevet till tjänsten.
3. Om allt ok, hamnar i intressant gruppen läs igen och jämför med de andra.

Så varför lyckas inte ditt CV (min synpunkt och antagande att du söker IT-tjänster typ utvecklare, admin etc):
1. Utbildning kunde inte identifieras snabbt, trodde inte att du hade någon vid snabb kollen.
2. Det första du nämner är generella IT-kunskaper, vilket jag förväntar mig att du kan och inte är viktigt. Det viktigaste skall komma först, vilket för dig är antingen utbildning eller dina programmeringsprojekt (är de bra och finns nämnda på weben länka och lägg först i listan)
3. Ingen aning om hur djup kunskap du har inom de olika IT kunskaperna detta bör även sedan definieras och anpassas till det arbete du söker.
4. För mycket löpande text, det viktiga sticker inte ut.

Tror mig ett välgjort standard CV med rätt innehåll är vad man vill ha när man anställer och får många ansökningar. Skall man ta ut svängarna så gör det med layouten.

Skulle jag anställa dig (inget jag gör nu) så skulle jag vilja vet detta och att det syns tydligt.
1. riktigt erfarenhet inom området (websida är ok, länka gärna om den ligger publikt, samma med t.ex. open source projekt osv)
2. utbildning
3. Kvantifiera gärna din specifik IT-kunskaper

Tack för din feedback!

Suttit och knåpat lite och delat upp det hela i personligt brev och CV..

http://wherepigsdare.com/wherepigsdare/cv_pb_draft.pdf

Riktig erfarenhet inom området är lite svårt då typ alla hemsidor jag gjort tidigare inte finns kvar eller inte är publika (senaste vad en turneringssite för Starcraft här på Swec som jag och Gi][Gurra la ner förra månaden)..

Utbildningen har jag lagt upp lite mer synligt nu eftersom du säger att du missade den i början.

Din sista punkt på listan har jag dock svårt för (Kvantifiera IT-kunskaper). Hade en lista tidigare men det kändes dumt att skriva upp en massa saker man är "nybörjare" på.. Och jag kan inte hävda mig vara någon expert inom nått område precis eftersom jag inte har några större arbetserfarenheter att tala om.
Min lösning var att bara säga att jag kan OOP och nämna PHP och Java (samt HTML och CSS) eftersom de språken är de jag är bäst på att hantera...

Angående personliga brevet så vet jag inte riktigt hur man ska hantera det när man använder Academic Work för att söka.. Man lägger upp ett personligt brev på sin profil och sen får alla företag som jag söker samma brev. Därför fick jag försöka skriva typ väldigt allmänt om mig själv där.

Men sen när man väl ska söka jobb får man även en liten ruta där man kan skriva 500 tecken för att motivera varför man ska få platsen; funderingen är då om man ska ta bort det personliga brevet och istället försöka komprimera brevet till 500 tecken som är bättre anpassade för jobbet.. Eller om jag ska försöka komplettera mitt personliga brev vilket är svårt för att inte upprepa sig...

Heh, ironiskt nog så är det nog jobbigare att söka jobb än att jobba känner jag just nu.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Skrivet av Mikael_Berglund:

Heh, ironiskt nog så är det nog jobbigare att söka jobb än att jobba känner jag just nu.

Hehe det är så det är. Att söka jobb är ett jobb i sig självt.

Permalänk
Skrivet av Stormraider:

Hehe det är så det är. Att söka jobb är ett jobb i sig självt.

Heh, tror du man kan lägga till under Jobb i CVt?

Btw, tack allihopa för alla svar! Tror jag ska ta och göra en sista spellcheck på den nuvarande och sen börja söka för 100%.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Tack för din feedback!

Suttit och knåpat lite och delat upp det hela i personligt brev och CV..

http://wherepigsdare.com/wherepigsdare/cv_pb_draft.pdf

Riktig erfarenhet inom området är lite svårt då typ alla hemsidor jag gjort tidigare inte finns kvar eller inte är publika (senaste vad en turneringssite för Starcraft här på Swec som jag och Gi][Gurra la ner förra månaden)..

Utbildningen har jag lagt upp lite mer synligt nu eftersom du säger att du missade den i början.

Din sista punkt på listan har jag dock svårt för (Kvantifiera IT-kunskaper). Hade en lista tidigare men det kändes dumt att skriva upp en massa saker man är "nybörjare" på.. Och jag kan inte hävda mig vara någon expert inom nått område precis eftersom jag inte har några större arbetserfarenheter att tala om.
Min lösning var att bara säga att jag kan OOP och nämna PHP och Java (samt HTML och CSS) eftersom de språken är de jag är bäst på att hantera...

Angående personliga brevet så vet jag inte riktigt hur man ska hantera det när man använder Academic Work för att söka.. Man lägger upp ett personligt brev på sin profil och sen får alla företag som jag söker samma brev. Därför fick jag försöka skriva typ väldigt allmänt om mig själv där.

Men sen när man väl ska söka jobb får man även en liten ruta där man kan skriva 500 tecken för att motivera varför man ska få platsen; funderingen är då om man ska ta bort det personliga brevet och istället försöka komprimera brevet till 500 tecken som är bättre anpassade för jobbet.. Eller om jag ska försöka komplettera mitt personliga brev vilket är svårt för att inte upprepa sig...

Heh, ironiskt nog så är det nog jobbigare att söka jobb än att jobba känner jag just nu.

Tänkte bara följa upp eftersom jag gjorde en kommentar angående ditt CV förut.

Det som jag ser nu är bättre än det första och borde kunna användas. Inte riktigt hur jag hade skrivit det men kan inte säga att mitt är perfekt heller.

Utbildning tycker jag du skall nämna programmet och sedan säga att du har inriktat dig mot matematik, IT (eller datateknik) samt pedagogik. Dock EJ IT-data detta är fack språk. Nämn även om när då räknar med att avsluta dina studier om du har sådana planer.

Angående IT-kunskap så ser det stycket ok ut, men tycker att du kan nämna på slutet att du även har grundlägg kunskap inom de andra områden du nämnde tidigare, detta visar att du har en viss bred. Dock skall du kunna svara på enkla frågor om dessa områden.

Samma gäller att jag faktiskt tycker skall nämna de projekt du gjort även om du inte kan länka till dem. Det är alltid mycket positivt med att personer faktiskt håller på att "kodar" på fritiden visar att det finns ett genuint intresse av området.

Tycker även att du kan nämna vad du gjorde som IT-ansvarig åt familjeföretaget, att det kanske är enkla saker som HW (hårdavara) och satandar SW (mjukvara typ word) uppdatering etc. gör inget. Visar grundläggande kunskaper inom området vilket är bra, särskilt när man skall ut och konsultat. Dock skulle jag bara säga antigen företagsnamnet eller vad förslags företag det är ser bättre ut.

Personliga brevet har jag inte haft tid att läsa, men håll det allmänt om det är att lägga upp den på en sida.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du är alldeles för generell i ditt personliga brev när du uttrycker vad du vill arbeta med. Något vet du väl att "åh, det här skulle jag verkligen vilja göra"? Eller iallafall något inom vissa ramar. Det är bra att specificera sig något i generella brev, för det visar att "åh här har vi ju en kille som vill just det vi behöver". Du kanske missar något jobb, däremot så är chansen stor att du får det jobb du vill ha.

Rekryterare verkar läsa en hel del cv/brev och nog tusan är de så smarta att de kommer ihåg om någon de tidigare varit i kontakt med har sagt att de är intresserade av just den saken, som rekryteraren nu letar folk för.

Ofta så är ett 'specifikt' område ändå väldigt brett, och vet man så mycket att man kan specificera vad man vill jobba med, så kan man nog säkert lite runt omkring också.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.