Omfattande internet-fel i Europa just nu

Permalänk
Medlem

Omfattande internet-fel i Europa just nu

http://www.dn.se/nyheter/sverige/stort-internetfel-i-europa

Märker ni också av det ?
Extremt höga latenser inom Europa, jitter inom stomnätet..
Utbredningen verkar massiv, ser ut som att någon nivå 1 AN har allvarliga problem.

Permalänk
Medlem

Ja, märker det på flertalet sidor som befinner sig utanför sverige. Även battle.net fungerar uselt.

Finns inte mycket info att tala om heller men aftonbladet verkar uppdatera oftast, sen svd och sist dn.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8609308.ab
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/stort-internetfel-i-euro...

Testade som exempel att pinga mot tyskland

Ping statistics for 195.71.11.67:
Packets: Sent = 41, Received = 18, Lost = 23 (56% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 40ms, Maximum = 62ms, Average = 45ms

56% packet loss är inte att leka med.

Edit 00:05 : Nu verkar internet fungera normalt för mig igen. Har inte längre packet loss mot tyskland och når sidor som inte gick att nå tidigare.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/stort-internetfel-i-europa

Märker ni också av det ?
Extremt höga latenser inom Europa, jitter inom stomnätet..
Utbredningen verkar massiv, ser ut som att någon nivå 1 AN har allvarliga problem.

Ja, det är extremt segt. Samt vissa sidor går inte att nå alls.

Visa signatur

www.faihido.com - Musikgrupp jag grundat med min bror
www.mathiaskholm.se - Personlig hemsida
www.faihidoadministration.se - Administrativa vårdtjänster på distans
www.medicinsksekreterare.se - Samlad information för vårdadministratörer/medicinska sekreterare

Permalänk
Medlem

Där har vi väl svaret på varför endel är segt ja...

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk

WoW funkar ej för mig iaf.

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk

Hoppas att det fixas snart

Permalänk
Medlem

Har märkt av detta.

Permalänk
Medlem

Väldigt segt här med

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Wow och Lol fungerar skitdåligt iaf sen hänger jag mest på inet och swec så inte märkt något med hemsidor x)

Permalänk
Medlem

Aquatuning.se låg nere för ett tag sen, men det verkar funka nu iaf.

Permalänk
Medlem

Facebook.se funkar dåligt mä...

Permalänk

väldigt många sidor som krånglar... bla facebook här...

Visa signatur

[ ASUS M4A77TD PRO , AMD PHENOM2 X4 965 BE 125W , Scythe Ninja 2 revB , CORSAIR XMS3 4GB DDR3 1600MHz CL9 , Sparkle Geforce GTX460 1GB OC, Define R3 , Corsair VX550 ]

Permalänk

Livet är inte lätt i dessa hårda tider ^__^.
SayZk vad heter du på lol ? kommer inte heller in

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Medlem

Samma vissa sidor är sega som siiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiirap!

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Musikälskare

Märker av det jag med

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

tänkte lira sc2 :-/

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

Backbone i Tyskland som har kraschat tydligen

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Backbone i Tyskland som har kraschat tydligen

Har du någon mer info på det här?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Har själv inte märkt nånting

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Backbone i Tyskland som har kraschat tydligen

Låter troligt. Då all trafik som jag normalt går genom Tyskland för tillfället routars om vilket göra allt väldigt mycket segare en normalt. :/

Hoppas det snarast är fixa vad det nu är.

EDIT: hmm.. Telias nät börjar också bli väldigt segt nu svarstider för telia routar mer en dubblades sen jag skrev inlägget.

Permalänk
Medlem

Tänk er hysterin om internet var nere helt och hållet bara i en dag.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Tänk er hysterin om internet var nere helt och hållet bara i en dag.

Hemsk tanke!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devil May Cry:

Tänk er hysterin om internet var nere helt och hållet bara i en dag.

inga problem då har man lite singel spel o dra igenom! märkte att pingen var hög på black ops ikväll!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Tänk er hysterin om internet var nere helt och hållet bara i en dag.

Bah, det känns nästan som om internet är nere redan ändå =( Kan inte kolla mina kära Starcraft 2-strömmar. Hur ska jag nu överleva?

Permalänk
Medlem

Märker ingen skillnad, mitt ADSL från BBB är endå nere stup i kvarten.... Alltid hög svarstid också :/

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk

Att detta kan hända.. tekniken bygger väll på att man ska paketen ska välja den smartaste vägen? Känns jättekonstigt att man lägger så mycket krut på enstaka förbindelser..

Kan förklara på varför min 3v3 partner fick lagspikes uppemot 2k i blc igår med...

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Säger en hel del om routrar hehe. Trodde dock inte att det skulle ha en så stor påverkan. Större delen av trafiken till typ google/youtube och facebook borde gå igenom PNI:er men påverkades ändå enligt ett antal personer. Tre timmar är dessutom alldeles för lång tid för TSIC att routa om trafik. Så pass stora som dom är så borde dom ha hög redundans.

Permalänk
Medlem

Angående battle-net, såg tråden på flashback, alla dissade killen som tog upp ämnet och sa att han var dum i huvudet tills han hade lyckats övertyga dem att testa, efter de hade testat så jublade alla och tackade honom (med insikten att deras konton förmodligen skulle spärras rätt snart)

Exploiten var att man kan/kunde regga gratiskonton/köpa gratisspel/speltid genom att köpa via en påhittad bank i nederländerna...

Så blizzard stängede ner och starta om osv massa skit, spelade d2 igår och inget funkade ett tag sen va det på benen igen under tiden fungerade inte battle.net heller "hemsidan"

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |