Macbook Pro 2011 - beställningar, leveranser - första intryck

Permalänk
Medlem

Macbook Pro 2011 - beställningar, leveranser - första intryck

Hittade ingen tråd för det så startar en.

Samla tankar, beställningar och glöm inte att uppdatera när ni får hem era små gullungar och skriv vad ni tycker om dem.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

MBP 15 2,2 Ghz med Hi-res skärm beställd. Tänkte köpa en SSD separat när nästa gen finns i lager.

Något besviken på att det inte var mer nytt i den här lanseringen, men det viktigaste var ju nya CPUer och framförallt nya grafikkort. Thunderbolt har jag svårt att se någon nytta med, all data som behövs streamas ju över nätverket ändå.

Enda fördelen med att väldigt mycket är detsamma i chassit är ju att man antagligen slipper en del barnsjukdomar.

Senast jag hade en macintosh/apple-produkt var 1995 Ska bli spännande att ge sig in i det igen. All gammal pc-utrustning har sålts av så varje dag i väntan kommer kännas.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av 13-tummarna.

Intel HD Graphics 3000 verkar vara en svag länk i 13-tummaren.
Vet någon vad denna Graphics 3000 har för performance?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jukkis:

Jag är intresserad av 13-tummarna.

Intel HD Graphics 3000 verkar vara en svag länk i 13-tummaren.
Vet någon vad denna Graphics 3000 har för performance?

Det finns ju tester på HD Graphics 3000, men då är det ju tyvärr med i7 2600k, vilket därför inte speglar prestandan du kommer få med CPU:n i MBP.

Permalänk
Medlem

13" Macbook Pro
2.7GHz Dual-core Intel Core i7
4GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
128GB Solid State Drive

Fick en bekräftelse på ordern 18.30 idag. Förväntas att bli levererad senast 3-8 mars!

Blir förmodligen en optibay lösning så småning om.

Visa signatur

Proud owner of PS5.

Permalänk
Medlem

Riktigt besviken på att det inte blev ett "ordentligt" grafikkort som de senaste har haft. Väntar med tester innan beställning, är det för dåligt skiter jag i det.

Permalänk

Vad är meningen med macbook? gäntemot andra vanliga personal computers? är det bara att dem är virusfria och har ett speciellt OS? verkar ju inte va något för den som är ute efter att spela på en sådan:P

Snor denna kommentar som jag såg en annan skriva alltså inte mitt citat! Vad är skillnaden på Rolex och Casio båda visar väll rätt tid, är det något liknande så?

Permalänk
Medlem

Jämförelsen haltar när man antar att det bara är kretsarna i datorn som spelar roll för helhetsupplevelsen. I fallet med Casio och Rolex så gör de exakt samma arbete förutom att du får inta horisontal-läge oftare med Rolexen. Kan gälla samma sak för Apple vs "PC", återkommer med rapport kring det.

För mig så var det iaf för att detta är den _enda_ datorn idag där jag får bra spelprestanda och lång batteritid precis i de lägen jag vill ha vardera i en dator som är skön att använda med bland annat bakgrundsbelyst tangentbord för att inte nämna touchplattan som är överlägsen alla konkurrenter än så länge.

För min del hade det lika gärna kunnat bli en "PC" givet att den hade haft samma features, och det lär ju komma snart.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk

sitter ändå med ett bakgrundsbelyst tangentbord för 150 spänn från clas ohlsson xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av TokigaSmurfeN:

Vad är meningen med macbook? gäntemot andra vanliga personal computers? är det bara att dem är virusfria och har ett speciellt OS? verkar ju inte va något för den som är ute efter att spela på en sådan:P

Snor denna kommentar som jag såg en annan skriva alltså inte mitt citat! Vad är skillnaden på Rolex och Casio båda visar väll rätt tid, är det något liknande så?

Vänligen gör inte tråden till en Mac vs. "PC"-tråd, håll dig till topic.

Dessutom finns det en superb tråd där medlemmar listar alla fördelar med Mac som de förälskat sig i, jag hänvisar dig till den ifall du vill få svar på din fråga.
http://www.sweclockers.com/forum/100-apple-mac/991995-varfor-...

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan ansluta flera skärmar via displayporten? Man kan ju t.ex. ansluta både en extern hårddisk och en skärm, men kan man ansluta 2 skärmar?

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jukkis:

Jag är intresserad av 13-tummarna.

Intel HD Graphics 3000 verkar vara en svag länk i 13-tummaren.
Vet någon vad denna Graphics 3000 har för performance?

1 dollar = 6,39 kr
13" i USA 1199 dollar
1199 x 6,39 = 7661,61 kr

10995 - 7661,61 = 3333,39 kr

SVERIGE TILLÄGG: 3333,39 kr dvs (43,5%)

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jukkis:

1 dollar = 6,39 kr
13" i USA 1199 dollar
1199 x 6,39 = 7661,61 kr

10995 - 7661,61 = 3333,39 kr

SVERIGE TILLÄGG: 3333,39 kr dvs (43,5%)

Ja, det kallas moms, arbetsgivaravgifter och fack-inflytande. Det gör att du som vanlig knegare slipper betala din egen sjukvårdsförsäkring varje månad samt får en lön det faktiskt går att leva på.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Det finns ju tester på HD Graphics 3000, men då är det ju tyvärr med i7 2600k, vilket därför inte speglar prestandan du kommer få med CPU:n i MBP.

http://www.anandtech.com/show/4084/intels-sandy-bridge-upheav...

Förvisso värstingvarianten på mobila Sandy Bridge men HD3000 verkar vara i par med gamla goda 310-320M vilket ändå får anses helt okej för en integrerad krets. En integrerad grafikkrets är för första gången i respektabel/acceptabel klass.

Permalänk

Antar att det inte går att köpa en MacBook Pro från Apple US och få den för det priset levererad till Sverige? Men det går kanske via borderlinx som jag gjorde med iPhone 4? Känns ju onödigt att slänga ut 3-5 000:- för mycket.

Permalänk

Hade bestämt mig för att köpa en base 13" först, men nu verkar det som att det lutar mer åt base 15" istället.

Det jag undrar är...

Ska man lägga till lite extra och välja en high-res skärm eller t o m en high-res Anti-glare istället? Känns lite onödigt imo, men jag vet inte riktigt.
Imorgon så ska jag dra förbi en Apple butik och klämma lite på datorn (gamla dock), och se hur 15"arn känns.

Hårddisken är jag osäker på. Skulle vara trevligt att installera en 128GB SSD i den, men jag tror budgeten tar stopp där. Den låg ju på 14k förut, men drog upp till 17k ganska snabbt >.< Tror jag får ta och stanna där.

Jag har också funderat på att köpa en iMac, men eftersom jag behöver en bärbar samt att jag inte orkar vänta på den nya iMacen så blir det nog en MBP istället.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Skrivet av Afrasbaba:

Vänligen gör inte tråden till en Mac vs. "PC"-tråd, håll dig till topic.

Dessutom finns det en superb tråd där medlemmar listar alla fördelar med Mac som de förälskat sig i, jag hänvisar dig till den ifall du vill få svar på din fråga.
http://www.sweclockers.com/forum/100-apple-mac/991995-varfor-...

Vänligen kommentera inte detta i forumet då du nu heller isf inte håller dig till topic. Skicka ett Pm istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TokigaSmurfeN:

Vad är meningen med macbook? gäntemot andra vanliga personal computers? är det bara att dem är virusfria och har ett speciellt OS? verkar ju inte va något för den som är ute efter att spela på en sådan:P

Snor denna kommentar som jag såg en annan skriva alltså inte mitt citat! Vad är skillnaden på Rolex och Casio båda visar väll rätt tid, är det något liknande så?

Skrivet av TokigaSmurfeN:

Vänligen kommentera inte detta i forumet då du nu heller isf inte håller dig till topic. Skicka ett Pm istället.

*Facepalm*

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk

Beställde en MBP 15tum har inte fått något på emailen än, men det står att beräknad avsändning blir den 16 jun 2011 och beräknad leverans 27 jun 2011.
Inte en chans att jag väntar så länge.......trodde mac skulle vara snabba

Permalänk
Medlem
Skrivet av superthai:

Beställde en MBP 15tum har inte fått något på emailen än, men det står att beräknad avsändning blir den 16 jun 2011 och beräknad leverans 27 jun 2011.
Inte en chans att jag väntar så länge.......trodde mac skulle vara snabba

Wut, det där lät ju inte så skoj... Hade eventuellt tänkt att beställa en imorgon.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

1280x800 och sämre grafikkort (och med tanke på att 320M aka 9400M var gammal redan när den satt i förra generationen)? Känns som ett jävla skämt. Det enda som väger upp för det är processorerna... Det vore så mycket trevligare med 1440x900.

Fast den kraftigare femtontummaren är onekligen väldigt intressant.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Då var min beställning lagd

13-tums MacBook Pro

Konfiguration
2.7GHz Dual-core Intel Core i7
4GB 1333MHz DDR3 SDRAM — 2x2GB
128GB Solid State Drive
SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
Bakgrundsbelyst tangentbord (Svenskt) & Användarhandbok (Svensk)
Country Kit

Beräknad leverans 03-08 mars. Blir min första Mac, så får hoppas att man blir nöjd

Visa signatur

Laptop: Macbook Pro 13" 2011: i7 2.7 GHz | 8 GB 1333 MHz DDR3 | 128 GB SSD
Telefon: Samsung Galaxy SII
Platta: Samsung Galaxy Tab 10.1 32 GB Wi-Fi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexandberg:

Det jag undrar är...

Ska man lägga till lite extra och välja en high-res skärm eller t o m en high-res Anti-glare istället? Känns lite onödigt imo, men jag vet inte riktigt.

Värt varenda öre och lite mer.
Gör en otrolig skillnad.

Men det gäller förståss bara om du bryr dig om skrivbordyta.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

1280x800 och sämre grafikkort (och med tanke på att 320M aka 9400M var gammal redan när den satt i förra generationen)? Känns som ett jävla skämt. Det enda som väger upp för det är processorerna... Det vore så mycket trevligare med 1440x900.

Fast den kraftigare femtontummaren är onekligen väldigt intressant.

Måste faktiskt hålla med dig för en gångs skull. Att sätta in ett sämre grafikkort än tidigare generation vid en uppdatering är ju bara skrattretande. Tidigare generation låg ju bara lite efter grafikmässigt, men nu ligger den ju relativt långt efter ändå. Kunde köpt det i en MacBook Air som ändå är mer ultraportabel, men i MBPn tycker jag det är konstigt.

Kan ju säga att när det blir uppgraderingsdags i sommar är det inte troligt att jag tar en MBP.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av superthai:

Beställde en MBP 15tum har inte fått något på emailen än, men det står att beräknad avsändning blir den 16 jun 2011 och beräknad leverans 27 jun 2011.
Inte en chans att jag väntar så länge.......trodde mac skulle vara snabba

Juni? Nu vet jag inte när nästa stora uppdateringen kommer (ingen vet..) men dröjer det så länge så kanske det är en bättre idé att vänta på nästa macbook pro som kommer förmodligen med större nyheter, såsom ny design m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

1280x800 och sämre grafikkort (och med tanke på att 320M aka 9400M var gammal redan när den satt i förra generationen)? Känns som ett jävla skämt. Det enda som väger upp för det är processorerna... Det vore så mycket trevligare med 1440x900.

Fast den kraftigare femtontummaren är onekligen väldigt intressant.

Håller med att 13" och även den sämre 15" är riktigt dåliga.

Den dyrare 15" är förvisso bra mycket bättre men med den bättre skärmen och den minsta SSDn så går kalaset ändå på vansinniga 22270 kronor..

Permalänk
Medlem

Blev den dyrare 15" med högre upplösning.
Tänkte själv senare byta ut hårdisken mot en SSD

Blir riktigt nice, sitter nu med en Macbook 4,1 (1,8 coreduo) och är toknöjd. Kommer bli en sjuk skillnad i prestanda.
Stationära burken lär väl reas ut på blocket, inget behov av den längre.

Permalänk
Medlem

Funderar lite smått på 13"aren men nu när grafikkortet är så skitet, hur stor inverkan gör då processorskillnadne (dvs 2.3ghz i5 vs 2.7ghz i7) i vanligt användande? Hade hoppas på ett integrerat grafikkort istället för superdrive. Ligger nästan närmare till hands för en Air nu alltså. Eller rent av en PC dator. Spelar dock inga spel, men finns ju några fina Asus burkar sedan lär väl Sandy Bridge komma till PC snart. Men till frågan, hur stor skillnad är det prestanda mässigt mellan 2.3ghz i5 och 2.7ghz i7 nu när grafikkortet är dåligt? (inte dåligt kanske, men ni fattar vad jag syftar på)

Permalänk
Medlem

Svarar på min egen fråga då jag hitta detta: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1102765
Var ganska talande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headman:

Svarar på min egen fråga då jag hitta detta: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1102765
Var ganska talande.

Fast det där testet har inget med grafikkortet att göra. Det är endast cpu som testas där. Tyvärr så kan jag inte heller länka ett test som stämmer, då jag inte hittat det själv.