försvunnen partition

Permalänk
Medlem

försvunnen partition

Hej.

Jag sitter här med ett lite konstigt problem, vet inte riktigt vad som hänt men nått är fel.

Det hela började när jag startade min stationära dator / mediacenter, har den står i vardagsrummet kopplad till tvn och stereo för film och musik enbart.

Startade datorn och upptäckte att den ena av mina 2 500gigs partitioner var försvunnen, (1tb disk, delad i 2 partitioner, runt 500 gig vardera).

Kör Win 7 home premium.

startade diskhanteraren eller vad den heter, och alla mina diskar och partitioner visas, men den berörda partitionen visas bara med storlek, och inget annat. Testade även med acronis disk manager, och hittar där samma sak, alla partitioner, kan till och med gå in i partitionen och se mina filer, men kan för allt i världen inte göra så jag kommer åt dom från "den här datorn".

Testade även att ta ur disken ur datorn, och koppla in den via usb till min mac, och då kunde jag helt plötsligt gå in i disken och köra alla filer på den i windows försvunna partitionen.

Men, på den "försvunna" partitionen finns en mapp, med alla mina bilder från mobil, digitalkamera osv sen kanske 10 år tillbaka, som jag hade markerat som dold i windows (finns bilder där som mina vänner inte ska komma åt punkt) och det är den mappen jag vill ha tillbaka.

Hur ska jag gå till väga för att få partitionen att funka igen? jag vet inte ens vad som är fel.

i windows 7's inbyggda diskhanterare så ser jag partitionen, men så fort jag försöker göra nått med den så får jag ett felmeddelande av windows, något om att diskvyn inte är uppdaterad, har testat att göra allt som felmeddelandet säger men det hjälper inte, kan inte göra någonting med partitionen.

samma i acronis disk manager, ser partitionen men får felmeddelanden när jag försöker göra något med den.

någon som vet vad som kan vara fel och hur jag ska göra för att få det att funka igen?

tack på förhand // micke

Visa signatur

kaka

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Pröva ge den enhetsbokstav i partitionwizard.

Permalänk
Medlem

Jag har testa att ge den en enhetsbokstav i både windows egna diskhanterare, får fellmeddelande, samt i acronis disk manager, felmeddelande där med.

Visa signatur

kaka

Permalänk

Känns väldigt konstigt och har ingen större aning vad som hänt.
Det man kan testa är att stoppa in hårddisken i en annan dator.
Eller så goggla på det exakta felmeddelandet.
Du kan även gå in i loggboken och ser om det står något där.

Sen tips om dölja filer så är kryptera att föredra (truecrypt) och du verkar inte ha backup heller så du kan få en väldigt tråkig läxa men hoppas det löser sig.

Permalänk
Permalänk

CMD --> Diskpart [enter] --> list disk [enter] --> Select disk (# välj gällande disk här) [enter] --> list partitions [enter] --> select partition # [enter] --> assign

Permalänk
Medlem

lyckades på något sätt få disken att acceptera en enhetsbokstav, verkade som problemet låg i att windows blockade disken att ta emot enhetsbokstaven, men allt löstes genom partitionwizard, vet inte vad jag gjorde men har iaf fått partitionen att funka igen, och har även backat all data till dvdskivor nu, haha:D

tack för alla svar!

Visa signatur

kaka