Systembolaget pausar digitala ID-kort som legitimation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Ditt fysiska pass tillverkas i Franska företaget Thales fabrik i Finland.

Så länge det går att legitimera sig med körkort, som rimligen borde ha tillitsnivå nolla, så finns det ändå inget sätt för privata företag att göra ett sämre jobb än staten.

Skrivet av sparkar_boll:

Skillnaden här är att fysiskt pass och nationellt id-kort lyder under statlig tillsyn. Det gör inte BankID, även om Finansinspektionen 2022 ville sätta BankID under statlig tillsyn, vilket mig veterligen inte har hänt.

Det gör att de enda som har översyn är Finansiell ID-Teknik som ägs utav ett antal vinstdrivande svenska banker, däribland åtminstone två banker som varit inblandade i penningtvätt.

När jag förtidsröstade i våras tittade röstmottagaren lite slarvigt på mitt körkort, medan killen som kom efter mig visade Bank-ID från sin telefon. Då läste man av QR-koden innan han fick rösta, vilket gick ganska fort. Jag håller med om att ett falskt Bank-ID troligen är simpelt att komma undan med, så länge kassörskan bara tittar på luren, men med rätt kontroll är Bank-ID säkrare än körkortet, som fortfarande ska gälla på Systemet. Det som borde stoppas som legitimation är snarare körkort, om man är rädd för förfalskningar, så länge körkorten är så pass osäkra som idag! I övrigt är jag enig i att alla legitimationer borde ställas under statlig kontroll, även Bank-ID. Men ända sen det började bli allmänt att ha en fotolegitimation har bankerna och tidigare även posten haft ansvaret att utfärda ID-kort till den som inte hade körkort eller pass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noxela:

Det är många som inte godtar digitalt id. Trafikverket kräver fysiskt id vid körkortsprov. Elgiganten kräver det vid uthämtning av varor. Bara två exempel som jag råkar känna till. Det finns säkert många fler. Kanske är ovanligare att det accepteras?

Ja, vad gäller idkort är det nog så att det mer undantagsvis accepteras digitala varianter.

(Dvs, när poängen är att verifiera att personen de har stående framför sig är den de utger sig för att vara. Till skillnad från online-identifiering/signering, för där dominerar ju Bankid i nuläget vad gäller svenska tjänster.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Nu har det ju uppenbarligen inte fungerat med ett digitalt ID. Nationella ID-kort kommer med RFID som förmodligen lätt kan läsas av vid behov. Tycker personligen att en fysisk lösning alltid bör sträva efter att vara säkrare än en digital lösning. Vi lever våra liv i den fysiska världen trots allt.

Ja det har inte fungerat för att personalen bara kollar på folks telefoner utan att använda funktionen för att bekräfta giltigheten. De har alltså struntat i det som ger säkerhet till BankID, det är som att de skulle acceptera en utskrift på ett körkort som legitimation. Använder man BankID som det är designat är det väldigt svårt att förfalska något.

Hur ska du få en fysisk lösning säkrare än en digital lösning som kan bekräftas vara äkta i realtid? Det säkraste skulle såklart vara en kombination av fysisk och digital lösning där man har ett fysiskt kort som sen scannas och bekräftas hos en server men bara digitalt kan göras säkrare än bara fysiskt som i princip är att titta på ett plastkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dvorak96:

tur att man inte dricker alkohål då.

must be nice?

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk

Jag tycker det är bra.
Jag blev inbjuden av någon okänd till att gå med i en Discordserver, det visade sig att dom sålde Fake BankID och även Freja, samt falsk Swish som även gick att betala med på vissa butiker, både fyssika och online och annat skit, jag gick ur gruppen direkt för jag är inte det minsta intresserad av något sådant. Men vad gäller BankID så finns det väl ändå metoder för att kunna kontrollera de ID-kort man kan ha där?

Visa signatur

How do EndeavourOS users like their coffee?
Just like their system—minimal, efficient, and ready to compile at any moment!

Permalänk
Skrivet av Dvorak96:

tur att man inte dricker alkohål då.

Samma här, bästa!

Visa signatur

How do EndeavourOS users like their coffee?
Just like their system—minimal, efficient, and ready to compile at any moment!