Ditt fysiska pass tillverkas i Franska företaget Thales fabrik i Finland.
Så länge det går att legitimera sig med körkort, som rimligen borde ha tillitsnivå nolla, så finns det ändå inget sätt för privata företag att göra ett sämre jobb än staten.
Skillnaden här är att fysiskt pass och nationellt id-kort lyder under statlig tillsyn. Det gör inte BankID, även om Finansinspektionen 2022 ville sätta BankID under statlig tillsyn, vilket mig veterligen inte har hänt.
Det gör att de enda som har översyn är Finansiell ID-Teknik som ägs utav ett antal vinstdrivande svenska banker, däribland åtminstone två banker som varit inblandade i penningtvätt.
När jag förtidsröstade i våras tittade röstmottagaren lite slarvigt på mitt körkort, medan killen som kom efter mig visade Bank-ID från sin telefon. Då läste man av QR-koden innan han fick rösta, vilket gick ganska fort. Jag håller med om att ett falskt Bank-ID troligen är simpelt att komma undan med, så länge kassörskan bara tittar på luren, men med rätt kontroll är Bank-ID säkrare än körkortet, som fortfarande ska gälla på Systemet. Det som borde stoppas som legitimation är snarare körkort, om man är rädd för förfalskningar, så länge körkorten är så pass osäkra som idag! I övrigt är jag enig i att alla legitimationer borde ställas under statlig kontroll, även Bank-ID. Men ända sen det började bli allmänt att ha en fotolegitimation har bankerna och tidigare även posten haft ansvaret att utfärda ID-kort till den som inte hade körkort eller pass.