Systembolaget pausar digitala ID-kort som legitimation

Permalänk
Medlem

Alkoholkonsumtionen bland minderåriga har ju rasat de senaste åren. Om digitala falskleg kan ändra på den dystra trenden så är i alla fall jag helt för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Länge sen man behövde visa leg på bolaget...
Vi accepterar inte digitala ID i vården heller.

Även om det officiellt inte stöds så är min erfarenhet att det fungerar bra med BankID i vården. Jag har använt det som leg inom vården runt 10 gånger det senaste året, har fungerat varenda gång oavsett om det var magnetkamera, blodprover, läkarbesök som skulle göras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Det nuvarande systemet med okulär besiktning är givetvis inte särskilt säkert. Behöver verifieras i ett tekniskt system.

Men segt för mig som vant mig vid att telefonen räcker för både betalningar och identifiering.

Nackdelen är ju att om allt slås ut, dvs elen och allt digitalt, så är vi tillbaka till stenåldern och folk kommer få panik just pga detta. Farligt hur snabbt alla gått helt över till digitalt. Visst är det bekvämt, men farligt på ett sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Nackdelen är ju att om allt slås ut, dvs elen och allt digitalt, så är vi tillbaka till stenåldern och folk kommer få panik just pga detta. Farligt hur snabbt alla gått helt över till digitalt. Visst är det bekvämt, men farligt på ett sätt.

Där håller jag med dig. Visst är det oftast bekvämt med digitala system, men måste finnas alternativ. Det är ju inte frågan "om" utan" när" systemen går ner kortare eller längre stund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Även om det officiellt inte stöds så är min erfarenhet att det fungerar bra med BankID i vården. Jag har använt det som leg inom vården runt 10 gånger det senaste året, har fungerat varenda gång oavsett om det var magnetkamera, blodprover, läkarbesök som skulle göras.

Inom Region Stockholm räknas det inte som giltig legitimation. Se länk:

https://www.1177.se/Stockholm/fragor--svar/nationellt/sa-fung...

Vad det kan få för konsekvenser för de mottagningar som bryter mot detta framgår inte.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Inom Region Stockholm räknas det inte som giltig legitimation. Se länk:

https://www.1177.se/Stockholm/fragor--svar/nationellt/sa-fung...

Vad det kan få för konsekvenser för de mottagningar som bryter mot detta framgår inte.

Ja jag vet, precis som jag skrev. Men jag har använt det väldigt många gånger ändå utan problem, på många ställen kan man dessutom checka in via personnummer ifall man har frikort och då kollas ingen legitimation alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Det är blandannat därför jag endast handlar med kontanter överallt och bojkottar butiker som inte erbjuder kontantbetalning.
Sen gör mitt yttersta att se till att telefonen inte tjuvloggar diverse. Några andra spionapparater bär jag inte med mig.
Kameror kommer jag inte bry mig om innan ansiktsigenkänning blir den nya normen. Men då löser jag såklart de också.
Tänker inte vika mig en tum för 1984-samhällets fasoner.

Om du använder en telefon med Google Play Services så har Google redan kontinuerlig spårning av dig. Plats loggas mot synliga accesspunkter för att hålla deras databas med WiFi-lokalisering uppdaterad. Om du inte aktivt slår av det så spåras även Bluetooth för att hitta andra telefoner som kan ha blivit rapporterade stulna. Plats spåras även i historiken för Google Maps om du inte slår av det, men skillnaden är om Google visar historiken för dig eftersom informationen ändå skickas till Google av de två tidigare anledningarna.

Om du inte har Google Play Services så fungerar inte push-notifikationer (vilket nästan alla appar använder), eftersom den tjänsten ingår i samma paket. Dessutom fungerar inte Mobilt BankID eftersom appen använder text-/QR-läsning med kameran från Google Play Services.

Har mindre bra koll på iOS men det finns liknande problem där.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Det här är så sjukt skrattretande. På flera ställen har jag sett detta stopp.

Jag har inte förstått någonting. Går det inte att verifiera?

Jodå! Det finns en kod att skanna. Men den verkar ju uppenbarligen inte Systembolaget och dessa andra aktörer haft som rutin att skanna! Fejspalm, eller vad kidsen nu säger!

Hur kan man stå och säga ”välgjorda förfalskningar” när dom alltså hade gått att avslöja genom att skanna koden?

Nej, detta får Systembolaget och övriga som står och skriker förfalskningar ta på sig, är dom så sjukt dåliga att dom inte ens skannar qr-koden så handlar det snarare om brist i deras egna rutiner.