Adapter Displayportmini - HDMI

Permalänk
Medlem

Adapter Displayportmini - HDMI

Tjena.
Precis blivit ägare till en ny MBP 13".

Jag är på jakt efter en displayport mini -> HDMI adapter. Jag har dock läst att vissa adaptrar inte får med ljudet till HDMI. Vill koppla datorn till TV och få med ljudet.

Så, vilka adaptrar fungerar och vilka fungerar inte?

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk
Medlem

Vilka som tar ljud och inte tar ljud får man nog fråga i affären när man köper. Jag blev tipsad om en på eBay som jag köpte i september för ca femtilappen men den har fungerat alldeles finfint och jag har köpt en mini-DP -> VGA dongel från samma ställe så.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2605418542...

Permalänk
Medlem

Finns redan tråd om detta om du kollat runt lite innan du gjorde en ny. Gör om gör rätt.

Mini DP -> HDMI

Permalänk
Medlem

Jag skaffade även jag en mbp 13" 2011 och fick tyvärr erfara att inte alla Mini DP --> HDMI fungerar med den nya MBP.

Jag köpte först: http://www.inet.se/artikel/8905134/mini-displayport-till-hdmi...
Men trots att den ska skicka ut både bild och ljud fick jag aldrig varken ljud eller bild ut på tvn (eller de 2 andra bildskärmarna jag testade på). Tydligen så är MBP känsliga för vilka adaptrar den klarar av?

Efter diverse efterforskningar så fann jag att väldigt många hade fått denna adapter att fungera: http://www.kanexlive.com/products/iAdaptV2.html

På ren chansning så beställde jag den istället och nu fungerar det hur bra som helst.
Jag ger inga garantier men det verkar som iAdapt V2 har störst chans att fungera.

Visa signatur

AMD R7 5800X | MSI MPG B550 GAMING PLUS | HyperX Fury Black RGB 32GB | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair RM750X V2 | Corsair iCUE 4000X RGB | Asus Rog Swift PG279Q | Windows 10

Permalänk
Medlem

Kjell oCo har en mini dp till hdmi med ljud, inte testat om den funkar dock.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Här finns en för under hundralappen. Har tänkt beställa en sån själv när min MBP kommer med posten.
http://www.dealextreme.com/p/mini-displayport-dp-male-to-hdmi...

Permalänk
Medlem

Köpte sladd från Kjell.com 299 kr (med ljud).
Vet inte om det är den mest prisvärda/billiga men det står klart och tydligt att den stödjer ljud (inte testat dock).

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrian:

Köpte sladd från Kjell.com 299 kr (med ljud).
Vet inte om det är den mest prisvärda/billiga men det står klart och tydligt att den stödjer ljud (inte testat dock).

Det är tyvärr ingen garanti att det ska fungera med MBP dock om man kikar runt lite på nätet. Återkom gärna om hurvida det fungerar eller inte.

Visa signatur

AMD R7 5800X | MSI MPG B550 GAMING PLUS | HyperX Fury Black RGB 32GB | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair RM750X V2 | Corsair iCUE 4000X RGB | Asus Rog Swift PG279Q | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luffie:

Det är tyvärr ingen garanti att det ska fungera med MBP dock om man kikar runt lite på nätet. Återkom gärna om hurvida det fungerar eller inte.

Skumt för att det står på förpackningen (Skrivet av tillverkaren):

Citat:

Mini DisplayPort to HDMI Converter with Audio

Citat:

...lets you connect a high definition monitor, projector, or LCD that uses a HDMI connectorn or cable to a MacBook, MacBook Pro, or MacBook Air with a Mini Displayport.

Kjell.com har även en likadan produkt fast utan audio, för en 50-lapp billigare.

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk
Medlem

Jag köpte en kabel från kjell o co. Mini DP - HDMI med ljud. Funkar hur bra som helst. Absolut inget att klaga på. Det enda jag behövde göra första gången jag kopplade in den var att ställa om så att ljudet gick via min TV (som jag hade kopplat till) istället för datorns inbyggda högtalare. Efter det så ställer den om automatiskt varje gång.

Så kabel från Kjell är att rekommendera!