På jakt efter ett bra, tyst och snyggt chassi..

Permalänk
Medlem

På jakt efter ett bra, tyst och snyggt chassi..

Jag är på jakt efter ett bra, och tyst chassi där man enkelt kan stuva undan resterande sladdar från nätagget o.s.v.. Jag vill även att det ska ha ett cleant utseende utan en massa fula led-lampor med blått sken eller fula fönster på sidan av chassit.. Det ska vara ett kvalitetschassi som håller måttet helt enkelt..

Jag har kollat lite på Antec Three Hundred och det verkar ju hyffsat, men vet inte hur pass tyst det egentligen är, samt hur bra det kyler komponenterna i datorn.. Har även kollat på Lian Li PC-K52, men då verkar rekommendationen att man stegar upp till PC-K62 istället, som i sig verkar som ett väldigt vettigt chassi, d.v.s. det är tyst, kyler bra o.s.v.. Men personligen tycker jag inte det är särskilt snyggt. Fönster på sidan, blått sken (som visserligen ska vara ganska svagt) och inte särskilt Lian Li snyggt i övrigt.. Har även kollat lite på FD R3, men det verkar lite si och så med kvalitet och hur bra det egentligen är.. Meningarna verkar rätt delade..

Så jag får väl hoppa upp någon prisklass till kanske.. Runt 1000-1200:- borde man ju kunna få tag på ett vettigt chassi? Hur är Corsairs chassin? Håller de sämre eller bättre kvalitet än t.e.x Lian Li PC-K62? Då syftar jag mest på Corsair Graphite 600..
http://www.inet.se/artikel/6900699/corsair-graphite-600t-svart

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Både Lian Li och Corsairs chassin har hög kvalitet.

Kanske det här? http://www.inet.se/artikel/6900429/silverstone-raven-rv02b-w-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jag är på jakt efter ett bra, och tyst chassi där man enkelt kan stuva undan resterande sladdar från nätagget o.s.v.. Jag vill även att det ska ha ett cleant utseende utan en massa fula led-lampor med blått sken eller fula fönster på sidan av chassit.. Det ska vara ett kvalitetschassi som håller måttet helt enkelt..

Jag har kollat lite på Antec Three Hundred och det verkar ju hyffsat, men vet inte hur pass tyst det egentligen är, samt hur bra det kyler komponenterna i datorn.. Har även kollat på Lian Li PC-K52, men då verkar rekommendationen att man stegar upp till PC-K62 istället, som i sig verkar som ett väldigt vettigt chassi, d.v.s. det är tyst, kyler bra o.s.v.. Men personligen tycker jag inte det är särskilt snyggt. Fönster på sidan, blått sken (som visserligen ska vara ganska svagt) och inte särskilt Lian Li snyggt i övrigt.. Har även kollat lite på FD R3, men det verkar lite si och så med kvalitet och hur bra det egentligen är.. Meningarna verkar rätt delade..

Så jag får väl hoppa upp någon prisklass till kanske.. Runt 1000-1200:- borde man ju kunna få tag på ett vettigt chassi? Hur är Corsairs chassin? Håller de sämre eller bättre kvalitet än t.e.x Lian Li PC-K62? Då syftar jag mest på Corsair Graphite 600..
http://www.inet.se/artikel/6900699/corsair-graphite-600t-svart

Finns ju Lian Li K56 och K58 om man gillar utseendet men inte är fan av plexi. Threehundred är inte så tyst i grundutförandet, krävs en del arbete för att få det tyst.

R3 är ju ett alternativ, ett annat är Nexus Prominent 5 och Prominent 9 (föredrar Prominent 9 av de lådorna).

Corsairs chassin håller hög kvalitet, betydligt högre än R3 och förmodligen bättre än Prominent 9 med men de kostar ju mer och jag kan tycka att det knappt är värt det. Dock så är 600T en bra låda och du ka skruva bort övre hårddiskburen för bättre luftflöde och lägre temperaturer.

Om du nu missat recensionen så kommer det snart ett chassi från NZXT som heter H2, ska gå för runt 1000 kronor och det var bara bra saker som sades:
http://www.sweclockers.com/recension/13680-nzxt-h2

Dröjer ju ett tag innan det kommer men den lådan hade jag nog kunnat vänta på, den verkar helt fantastisk.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Finns ju Lian Li K56 och K58 om man gillar utseendet men inte är fan av plexi. Threehundred är inte så tyst i grundutförandet, krävs en del arbete för att få det tyst.

R3 är ju ett alternativ, ett annat är Nexus Prominent 5 och Prominent 9 (föredrar Prominent 9 av de lådorna).

Corsairs chassin håller hög kvalitet, betydligt högre än R3 och förmodligen bättre än Prominent 9 med men de kostar ju mer och jag kan tycka att det knappt är värt det. Dock så är 600T en bra låda och du ka skruva bort övre hårddiskburen för bättre luftflöde och lägre temperaturer.

Om du nu missat recensionen så kommer det snart ett chassi från NZXT som heter H2, ska gå för runt 1000 kronor och det var bara bra saker som sades:
http://www.sweclockers.com/recension/13680-nzxt-h2

Dröjer ju ett tag innan det kommer men den lådan hade jag nog kunnat vänta på, den verkar helt fantastisk.

NZXT H2, var det första jag tänkte på faktiskt.
Så även jag tipsar om det

Permalänk
Medlem
Permalänk

Har detta själv, väldigt nöjd, dock tagit bort sidodämpningen som sitter för 140mm fläkthålet på sidan för att sätta en fläkt där och kyla mina grafikkort

http://www.inet.se/artikel/6900440/fractal-define-xl-svart

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog rekommendera NZXT H2 som nyligen blev testat här på sweclockers och det såg riktigt bra ut. dock hittar jag ingen stanns där man kan köpa det :/ är själv sugen på att köpa det

Permalänk
Medlem

NZXT H2 verkar ju onekligen som ett vettigt chassi. Kollade nyss recensionen här på sweclockers.. Rätt smidigt att kunna stoppa in en hårddisk uppe på toppen om det skulle behövas. Själv agerar man ju datorreparatör då och då och plocka ut data ur hårddiskar, så det var ju grymt smidigt..
Men är lite skeptisk till luckan på fronten, gillar inte att behöva öppna en lucka för att komma åt DVD:n.. men men, det är väl en småsak egentligen..

Corsair Graphite 600T är dock något snyggare, men frågan är om det funktionsmässigt är bättre än NZXT H2? Kylning, inkoppling av komponenter, kabeldragning på baksidan, o.s.v....

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

650D eller H2 imo.
Corsair 600t är nog en smaksak, jag tycker det är extremt fult chassi.

Permalänk
Medlem

Tjohej, beställde nyligen en Corsair Graphite 600T, var mellan den och något fractal chassi.
Är ju lite beroende på vad man är ute efter.

Jag ville ha ett lagomt stort chassi, fast med bra uttymme för utbyggnad. Plus platser för fläktar och fin kabeldragning.

Efter att ha skummat igenom några reviews och kikat på denna från sweclockers eget testcenter
http://www.sweclockers.com/recension/12952-corsair-graphite-600t

Samt även denna tyckte jag var bra, även denna från youtube http://www.youtube.com/watch?v=64JDcsyQqt8

samt denna på Fractal Design R3 från youtube http://www.youtube.com/watch?v=WJt61BHymBc

så bestämde jag mig tillslut för Corsair:en, och jag blev inte alls besviken, den hade verkligen allt jag ville ha plus lite till. Och som jag tror sweclockers review nämner; "att de kan krävas lite bök för att byta ut fläktarna" de upplevde inte jag alls, att byta ut 200 fläktarna till 120 var inga problem. Behöll dock den stora i fronten och men satte 2st 120 noctua fläktar på taket.
Nu må det ju vara att jag är rätt oldschool, sista chassit jag byggde i var en Nzxt rouge, så de var ju ett tag sen

Anywho, jag tycker att de är ett väldigt gediget chassi med väldigt många fina lösning och som sagt bra utbyggnads möjligheter till när man vill bygga nytt. Kan rekommendara den varmt.

Beställde min från dustinhome, tog en dag, sen hade jag min beställning leverad. Beställde även en SSD som system disk och de var även färdiga mounthål för denna i HDD slotsen.
Corsair Graphite 600t Lycka till

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

NZXT H2 verkar ju onekligen som ett vettigt chassi. Kollade nyss recensionen här på sweclockers.. Rätt smidigt att kunna stoppa in en hårddisk uppe på toppen om det skulle behövas. Själv agerar man ju datorreparatör då och då och plocka ut data ur hårddiskar, så det var ju grymt smidigt..
Men är lite skeptisk till luckan på fronten, gillar inte att behöva öppna en lucka för att komma åt DVD:n.. men men, det är väl en småsak egentligen..

Corsair Graphite 600T är dock något snyggare, men frågan är om det funktionsmässigt är bättre än NZXT H2? Kylning, inkoppling av komponenter, kabeldragning på baksidan, o.s.v....

Ganska likvärdiga i funktionalitet, även luftflödet om man tar bort hårddiskburen. Mest dörren som skiljer. Eventuellt mindre plats för kabeldragning men det går ju lösa.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Är själv på jakt efter ett tyst chassi och hade ögonen på Silverstone Fortress FT02B men dom verkar inte göras längre

Visa signatur

Silverstone Raven RV02B-W | Fractal Design Tesla 650W 80+ | Asus SABERTOOTH P67 | Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair 2x4GB 1600MHz XMS3 | Corsair SSD Force Series 60GB | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 570 OC 1280MB | Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Lutar starkt åt ett NZXT H2 för min del, men dom verkar inte ha kommit i lager nånstans.. Jag vet inte om jag orkar vänta till den 22:e april, som Inet anger att de ska komma i lager

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

På jakt efter ett bra, tyst och snyggt chassi..

Skrivet av SanTeoX:

Jag vet inte om jag orkar vänta till den 22:e april, som Inet anger att de ska komma i lager

Den som väntar på ngt gott...
Ha lite tålamod. jag väntar också på denna låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Lutar starkt åt ett NZXT H2 för min del, men dom verkar inte ha kommit i lager nånstans.. Jag vet inte om jag orkar vänta till den 22:e april, som Inet anger att de ska komma i lager

Verkar ändrat till 22:e Maj nu....

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Nej, här är det fortfarande 2011-04-22, d.v.s. 22 April.. (På Inet.se)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Nej, här är det fortfarande 2011-04-22, d.v.s. 22 April.. (På Inet.se)

Jaha det var olika datum för svart och vita lådor.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Även jag väntar på H2 och om man inte är i ett extremt behov av ett chassi nu på en gång så kan man nog vänta i 24 dagar till på H2

Permalänk

Jag undrar själv. Har byggt datorer länge men har liasom aldrig gått in helt och hållt för tysta datorer ännu.
Blir lite förvirrad dock. SweClockers verkar tycka att H2 är sketabra, men jag såg nån test på youtube där dom hatade den.

Kanske säkrast att köra på Antec eller Fractal R3?

------

Hittade länken: http://www.youtube.com/watch?v=MHcyWTorjdU

Vem ska man tro på? SweClockers är ju pålitliga annars men den där engelska killen är ungefär 100% helt mittimot.

Permalänk
Medlem

Antec P183, inte värdens sexigaste chassi men trots in ålder ett riktigt stabilt chassi. Finns fortfarande väldigt få chassin som kan mäta sig med P18x serien när det gäller att bygga tysta datorer. Sladdriga, lätta aluminium chassin har ingen chans mot ett rejält stål chassi med dämpade sidor enda nackdelen är egentligen att det är lite meckigt att dra kablarna snyggt, men det går helt klart.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilentNewbie:

Jag undrar själv. Har byggt datorer länge men har liasom aldrig gått in helt och hållt för tysta datorer ännu.
Blir lite förvirrad dock. SweClockers verkar tycka att H2 är sketabra, men jag såg nån test på youtube där dom hatade den.

Kanske säkrast att köra på Antec eller Fractal R3?

------

Hittade länken: http://www.youtube.com/watch?v=MHcyWTorjdU

Vem ska man tro på? SweClockers är ju pålitliga annars men den där engelska killen är ungefär 100% helt mittimot.

Han är hård när det kommer till chassin, men även väldigt ärlig. Själv måste jag hålla med om att det känns som en väldigt hastigt byggd R3-kopia. Förutom den snitsiga lösningen med frontfläktarna ser jag ingen anledning att välja H2 framför R3.

Permalänk
Skrivet av SilentNewbie:

Jag undrar själv. Har byggt datorer länge men har liasom aldrig gått in helt och hållt för tysta datorer ännu.
Blir lite förvirrad dock. SweClockers verkar tycka att H2 är sketabra, men jag såg nån test på youtube där dom hatade den.

Kanske säkrast att köra på Antec eller Fractal R3?

------

Hittade länken: http://www.youtube.com/watch?v=MHcyWTorjdU

Vem ska man tro på? SweClockers är ju pålitliga annars men den där engelska killen är ungefär 100% helt mittimot.

Det roligara är att han är den enda som inte har gillat chassit av de recensoner jag har läst. Den får topp betyg över allt annars:

SweClockers Rekommenderar
TechPowerUp 9.1 av 10 och Editor's Choice
SilentPCReview recommended
Vortez Gold Award
HardwareSecrets Golden Award
Legit reviews: "The H2 from NZXT is a very nice solidly built case that is also very quiet. If you're in the market for a classy looking case with some nice features and a reasonable asking price, look at the H2."

Väntar även jag på detta chassi.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilentNewbie:

Jag undrar själv. Har byggt datorer länge men har liasom aldrig gått in helt och hållt för tysta datorer ännu.
Blir lite förvirrad dock. SweClockers verkar tycka att H2 är sketabra, men jag såg nån test på youtube där dom hatade den.

Kanske säkrast att köra på Antec eller Fractal R3?

------

Hittade länken: http://www.youtube.com/watch?v=MHcyWTorjdU

Vem ska man tro på? SweClockers är ju pålitliga annars men den där engelska killen är ungefär 100% helt mittimot.

Utöver de andra som recenserat chassit så var Silent PC Review mycket positiva:
http://www.silentpcreview.com/nzxt-h2

En sval dator är således lite tystare i H2 jämfört med övriga och lösningen på den tjocka dörren med få ventilationshål är ganska enkel.

Hade valt H2 före R3 alla gånger i veckan då den enligt SPCR även håller hög kvalitet när det gäller sidoplåtar vilket R2/R3 inte gör.

P183 är såklart bättre men även dyrare. Det är en betydligt mer påkostad låda jämfört med H2 och R3.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Utöver de andra som recenserat chassit så var Silent PC Review mycket positiva:
http://www.silentpcreview.com/nzxt-h2

En sval dator är således lite tystare i H2 jämfört med övriga och lösningen på den tjocka dörren med få ventilationshål är ganska enkel.

Mja, SPCR är hyfsat men inte odelat positiva: de säger ju faktiskt att R3 är bättre om man har lite mer strömddrivande komponenenter. R3 är ju restriktiv i fronten, men H2 är nästan parodiskt tillsluten i luftvägarna överlag IMHO. Ska man bygga en strömsnål burk kan den ju funka, men då skulle jag ärligt talat skaffat ett mindre och smidigare chassi när jag ändå håller på.

För mig personligen går iallafall H2 bort.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Mja, SPCR är hyfsat men inte odelat positiva: de säger ju faktiskt att R3 är bättre om man har lite mer strömddrivande komponenenter. R3 är ju restriktiv i fronten, men H2 är nästan parodiskt tillsluten i luftvägarna överlag IMHO. Ska man bygga en strömsnål burk kan den ju funka, men då skulle jag ärligt talat skaffat ett mindre och smidigare chassi när jag ändå håller på.

För mig personligen går iallafall H2 bort.

Lite moddning av luftintaget i nederkant så ska det nog lösa sig. Enligt SPCR är det inga problem att göra det intaget betydligt större med en såg eller dremel.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mja, SPCR är hyfsat men inte odelat positiva: de säger ju faktiskt att R3 är bättre om man har lite mer strömddrivande komponenenter. R3 är ju restriktiv i fronten, men H2 är nästan parodiskt tillsluten i luftvägarna överlag IMHO. Ska man bygga en strömsnål burk kan den ju funka, men då skulle jag ärligt talat skaffat ett mindre och smidigare chassi när jag ändå håller på.

För mig personligen går iallafall H2 bort.

Om de inte var så positiva så hade de inte angett hur man enkelt fixar svagheterna. Läs sista sidan.
Ska R3 vara en ok låda så måste man montera bort hela hårddiskburen och det är betydligt mer jobb, sen att lådan håller sämre kvalitet i övrigt gör att den inte är värd mina pengar.
Sen har jag skrivit på flera ställen bland annat i H2 tråden att jag tycker dörren är för restriktiv varför det känns som att du felciterar mig.

SPCR säger ju också att 1200 är bättre än R3 för strömslukande komponenter så R3 framstår fortfarande som en dålig kompromiss. För övrigt är det ett naivt att tro att man ska kunna kyla en high-end rig med flera grafikkort tyst, man kan inte få allt.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Om de inte var så positiva så hade de inte angett hur man enkelt fixar svagheterna. Läs sista sidan.

Om den där begränsade utökningen av ett av de smala hålen i lådan skulle gjort en massiv skillnad i temps, så hade de nog redovisat siffror på det

Skrivet av Typhonos:

Ska R3 vara en ok låda så måste man montera bort hela hårddiskburen och det är betydligt mer jobb, sen att lådan håller sämre kvalitet i övrigt gör att den inte är värd mina pengar.

Ett litet större hål i plasten i H2 gör IMHO knappast samma nytta som flytt av hela HD-buren på R3... Det känns inte som en rimlig jämförelse. Man kan nog konstatera att frontarna är rätt kassa på båda.
R2/R3 har ju sen alternativet med en fläkt i sidan, med de för och nackdelar det har.

Kvalitetsmässigt kan du absolut ha rätt - jag har inte pillat på R3 själv. De kommentarer man hör om R3 kvalitetsmässigt, plus den restriktiva fronten gör nog att jag sannolikt heller aldrig kommer köpa den heller - jag lägger en hel del vikt vad du och andra här säger

Skrivet av Typhonos:

SPCR säger ju också att 1200 är bättre än R3 för strömslukande komponenter så R3 framstår fortfarande som en dålig kompromiss..

Mjae, det har vi argumentat om förut: visst, bättre än R2 men ingen enorm skillnad, vilket nästan är konstigt i sig. Men i vilket fall: det gör väl inte H2:s resultat bättre?

SPCR:s definition av "strömslukande komponenter" är ju det som är nästan är low-end i Swec-kretsar...
Jag tror helt enkelt att för "mr average Swec:are" så räcker det egentligen att kolla SPCR:rs hög-belastningstest, och där får ju H2 helt enkelt spö av R2 enligt SPCR, och det utan att R2 är speciellt klockren ventilationsmässigt den heller! Det känns alltså svårt att rekommendera H2 IMHO.

Alltså: det kanske är värt att leta efter andra lådor än både H2, R2/R3 som är bättre

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Om den där begränsade utökningen av ett av de smala hålen i lådan skulle gjort en massiv skillnad i temps, så hade de nog redovisat siffror på det

Ändå, hur många negativa anmärkningar fick inte R2? Jämför med plus och minus så skulle jag vilja hävda att H2 framstår tydligt som favorit mellan dem från SPCRs sida.
Sen att de inte testat behöver ju inte betyda att det är verkningslöst, ingen har i större omfattning jämfört ljudnivå på upphängda diskar med hårdmonterade diskar utan gummikuddar men alla är överrens om att det är den bästa metoden för att maximalt dämpa ljudnivån från mekaniska diskar (Nu avser jag inte säkerhet, temperatur eller utseende som man kan ha olika uppfattningar om).

Citat:

Ett litet större hål i plasten i H2 gör IMHO knappast samma nytta som flytt av hela HD-buren på R3... Det känns inte som en rimlig jämförelse. Man kan nog konstatera att frontarna är rätt kassa på båda.
R2/R3 har ju sen alternativet med en fläkt i sidan, med de för och nackdelar det har.

Kvalitetsmässigt kan du absolut ha rätt - jag har inte pillat på R3 själv. De kommentarer man hör om R3 kvalitetsmässigt, plus den restriktiva fronten gör nog att jag sannolikt heller aldrig kommer köpa den heller - jag lägger en hel del vikt vad du och andra här säger

Helt klart, det är och kommer alltid vara en nackdel för temperaturen. Kommenterade det när jag läste andra reviewen i H2 tråden. Dock så kan man ju ta bort hela dörren på H2 om man vill, det kräver inget mer än några handtag, ljudnivån blir dock klart sämre. För att ta bort buren på R3 måste du kapa eller borra.

Inte på något sätt en perfekt låda men ska det vara tyst ska man nog fundera på om det är möjligt att ha sina GTX570 i SLI. Tycker precis som SPCR att det är ganska rimligt att H2 har sina begränsningar då gränsen för ett grafikkort som går att kyla såpass tyst som går vid HD5770.

Citat:

Mjae, det har vi argumentat om förut: visst, bättre än R2 men ingen enorm skillnad, vilket nästan är konstigt i sig. Men i vilket fall: det gör väl inte H2:s resultat bättre?

Dessvärre tröttnade du på mina inlägg när det bästa stödet för 1200 kom fram :). Nej det gör såklart inte H2 bättre men R2/R3 sämre och ett alternativ som HAF framstår som bättre då ventilationshålen inte utgör någon nackdel för ljudnivån med så krävande komponenter. Korsläs artiklarna så förstår du vad jag menar.

Helt klart att H2 inte är riktad till dagens high-end kort men som jag skrev ovan är det väl inte ett sammanträffande att SPCR ger den bra betyg om de rekommenderar max HD5770? Det är en bra tyst låda men kylningen är inte på topp vilket den aldrig är i tysta lådor, P180, Solo, Sonata, Whisper, EDGE, R3 har alla ganska dålig kylning när de är optimerade för låg ljudnivå. Hur bra kyler R3 på en skala med enbart en frontfläkt och en bak-fläkt? You get my point.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Ändå, hur många negativa anmärkningar fick inte R2? Jämför med plus och minus så skulle jag vilja hävda att H2 framstår tydligt som favorit mellan dem från SPCRs sida.

... upp till 5770-nivå, vilket ju är i princip så lågt som "normalswecaren" kan tänkas hamna prestanda- och värmemässigt.

Skrivet av Typhonos:

Sen att de inte testat behöver ju inte betyda att det är verkningslöst

Sant, och jag tror inte det är verkningslöst! ... men jag kan inte tänka mig annat än att de gjort någon inofficiellt kort jämförande test för egen del, och OM skillnaden hade varit brutal kan jag inte tänka mig annat än att de skulle rapporterat det.

Skrivet av Typhonos:

Dock så kan man ju ta bort hela dörren på H2 om man vill, det kräver inget mer än några handtag, ljudnivån blir dock klart sämre. För att ta bort buren på R3 måste du kapa eller borra.

Sant (det jämnar ju ut skillnaden en hel del) Fast att köra en dörrförsedd låda utan dörren känns ju kanske inte det mest estetiskt tilltalande.

Skrivet av Typhonos:

Inte på något sätt en perfekt låda men ska det vara tyst ska man nog fundera på om det är möjligt att ha sina GTX570 i SLI. Tycker precis som SPCR att det är ganska rimligt att H2 har sina begränsningar då gränsen för ett grafikkort som går att kyla såpass tyst som går vid HD5770.

Det finns ett ganska stort spann där mellan ett 5770 och två 570 Många av "oss" hamnar just där och jag tycker fortfarande baserat på vad jag läst och vad jag sett av konstruktionen att H2 inte är riktigt värd att rekommendera för den kundgruppen. (Och det är gränsfall även för R3)

Skrivet av Typhonos:

Helt klart att H2 inte är riktad till dagens high-end kort men som jag skrev ovan är det väl inte ett sammanträffande att SPCR ger den bra betyg om de rekommenderar max HD5770?

Nä, det är inget sammanträffande att SPCR kan leva med en låda som klarar begränsat varma komponenter

Skrivet av Typhonos:

Det är en bra tyst låda men kylningen är inte på topp vilket den aldrig är i tysta lådor, P180, Solo, Sonata, Whisper, EDGE, R3 har alla ganska dålig kylning när de är optimerade för låg ljudnivå. Hur bra kyler R3 på en skala med enbart en frontfläkt och en bak-fläkt? You get my point.

Mjo, det är trist att ett stort antal av lådor som är gjorda för att hålla ner ljudvolymen så sällan hittar nån bra kompromiss (eller bra flexibilitet) mellan att blocka ljud och släppa in luft.
P183 har sina nackdelar (och börjar nästan bli tråkig) men där börjar de så sakteliga få till insugen iallafall. (förutom hålen i fronten)
Solo är gränsfall ventilationsmässigt i fronten, men storleken begränsar ändå litegrann hur varma komponenter som går in. Önskar verkligen Antec kunde förnya den!
Edge är bara korkat byggd, Whisper känns inte speciellt ljuddämparfokuserat egentligen, och R3 är som nämnts för restriktivt i fronten.

...

Kan inte nån tillverkare bygga något nytt och bra med fokus på tysthet genom få öppningar mot användaren, genomtänkt HD-upphängning, stabilt tungt bygge där de verkligen minimerat vibrationer (bra grundmaterial + ev dämpmattor), smarta gummiupphängningar till fläktarna och nätagget, uppdelning av kylningen på ett vettigt sätt osv? Kan f-n inte vara omöjligt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

... upp till 5770-nivå, vilket ju är i princip så lågt som "normalswecaren" kan tänkas hamna prestanda- och värmemässigt.

Även om det börjar bli vanligare med 1920*1080 så vill jag nog påstå att de allra flesta fortfarande sitter på en 17 eller 19 tums skärm och de behöver ju inga HD6950 eller GTX560 heller.

Sen vill man verkligen ha en tyst dator så tror jag det är ganska uppenbart att man dels:
köper ett grafikkort som har stöd för 3:e partskylare
Köper en tredje partskylare till så vidare man inte köper ett kort med passiv kylning (och det gör man ju inte om man inte kan nöja sig med HD5770 var gränsen går).
Att tro att någon låda ska kunna få ett referenskylt HD4870 tyst är ju ganska naivt, inte ens 1200 är ju särskilt tyst där även om det uppmätt lägsta ljudnivån.

Har aldrig någonsin köpt ett grafikkort som inte stödjer en 3:e partskylare och har alltid bytt inom 1 dag pga oväsendet, även från mitt HD5750 och gamla 9600 Pro.

Citat:

Sant, och jag tror inte det är verkningslöst! ... men jag kan inte tänka mig annat än att de gjort någon inofficiellt kort jämförande test för egen del, och OM skillnaden hade varit brutal kan jag inte tänka mig annat än att de skulle rapporterat det.

Skillnaden behöver ju inte bli brutal, det är i verkligheten inte så jättestor skillnad mellan R2 och H2. Men Som sagt, det är inte lådan för alla, det är en tyst låda med hyfsad kylning precis som de skriver att den ska vara :).

Citat:

Kan inte nån tillverkare bygga något nytt och bra med fokus på tysthet genom få öppningar mot användaren, genomtänkt HD-upphängning, stabilt tungt bygge där de verkligen minimerat vibrationer (bra grundmaterial + ev dämpmattor), smarta gummiupphängningar till fläktarna och nätagget, uppdelning av kylningen på ett vettigt sätt osv? Kan f-n inte vara omöjligt.

Tror dock inte det är möjligt att få allt, man kan inte lura termodynamiken, i synnerhet inte om man i princip vill ha det ohörbart oavsett belastning.

Min idé om den perfekta lådan är en låda med enbart insug i botten av lådan och en eller två utblås precis som 1200 eller DF85 har, eventuellt ett utsug dedikerat till grafikkortet men placeringen skulle bli knepig då den sannolikt skulle behöva jobba mot värmen som vill stiga.
Diskarna skulle man montera i väldigt tjocka och mjuka gummikuddar, värre än P180 har och diskarna skulle varit vinklade ned mot golvet.
Dock skulle en sådan låda antagligen ha ännu sämre kylning jämfört med dagens men tyst skulle den bli i alla fall. Jäkligt stor och bökig skulle den bli i alla fall :P.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.