Alla fyndtips från mellandagsrean
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

Som det ser ut nu blir det nog en Vertex 3 faktiskt :S Hade hoppats att intel skulle gjort bättre ifrån sig.

Tror nån M4 kommer klå Vertex 3 btw?

Har du testat den eller sett något test som bekräftar det?

Sen kan man fråga sig hur är det med stabiliteten vertex 3 mot intel 320?

Samt firmwareuppgraderingar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Sen så har 3-serien (känns som man snackar BMW ) andra saker som talar för den, som att det är en Intel controller, som jag skulle tippa på är hårdare testad, och har roliga finesser som Supercapacitor (dvs, den riskerar inte bli korrupt om man resettar / drar strömmen då den har ett eget batteri så den hinner skriva ner sitt cache, liknande va dyra RAID kort har). Och nutida SSDs är rätt kända för att bli korrupta när de blir avbrutna med strömavbrott och liknande.

ouch, det där visste jag inte, finns det ingen liten backup generator att fixa till datorn da? som gör att man har 5min på sig från att strömmen gått att slå av datorn typ den normala vägen? skulle ju va praktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Har du testat den eller sett något test som bekräftar det?

Sen kan man fråga sig hur är det med stabiliteten vertex 3 mot intel 320?

Samt firmwareuppgraderingar?

Nåt test som bekräftar det? Bekräftar vad, jag länka till ett test som antagligen stämmer, och vertex anger 60k iops read och write och når i princip upp till det. Intel anger hmm 40k read och 20k write? Tvivlar på att dom kommer göra DUBBLA iops än dom själva anger och det är det som krävs för att slå vertex 3 antar jag. Samt att Sata 2 inte kan besegra sata 3 vad gäller max hastighet. Funderar på att köpa 2 st vertex 120 eller 240 gigs för extra fin bandbredd

Angående det där med M4, aka C400

http://www.sweclockers.com/nyhet/13687-micron-c400-hos-amerik...

Enligt deras egna specs är dom sämre än vertex 3, inte mycket billigare heller.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Ska bli väldigt intressant att se tester sen när "G3" serien kommer ut sen, både att se priser och att se hur den presterar. Är jätte sugen på SSD men känns som att det är generations skifte nu, med 25nm och nya kontrollers så kanske är smart att vänta och se hur de nya SSD'erna presterar. Annars hoppas jag att man kan hitta billiga förra generations SSD's.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

G3 priserna är mer eller mindre fastsatta på prisjakt nu. Man får inte glömma en sak angående prisskillnaden dock... till skillnad från när G2 släpptes, helt i smyg, så var det i princip inga prissänkningar på dom gamla diskarna flera månader innan, denna gången kan man ju titta på följande:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=622063
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=459908
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=624262

I princip har vi egentligen fått vår prissänkning bara det att vi inte ser det på det sättet.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Imo tycker det är weird att dom inte la på 6gb gränssnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

Nåt test som bekräftar det? Bekräftar vad, jag länka till ett test som antagligen stämmer, och vertex anger 60k iops read och write och når i princip upp till det.

Källa? (hittade ingen länk)
I många tester är ju vertex 3 knappt bättre eller t.o.m. snäppet sämre än G2...

http://www.nordichardware.se/testlabb/32-storage/42429-ocz-ve...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Imo tycker det är weird att dom inte la på 6gb gränssnitt.

Imo är det rätt vettigt. SATA 6 Gb/s ger knappt något i praktiken, så varför betala för det?

Permalänk
Medlem

Nej visserligen är det inte så lönt på SSD diskar då man inte direkt kopierar stora filer, packar upp massa mög osv.
Kanske mer lönt på mekaniska diskar för att få upp maxhastigheten en aning då man ofta kopierar mycket skit.

Har varit rätt inne på vertex 3 länge men 2500-2700kr är rejält jädra mycket pengar, om nu G3 hamnar på 1700 ca för 120gb blir det nog en G3 istället.

Tror inte man kommer märka av top hastigheten mellan G3 och Vertex 3 direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Källa? (hittade ingen länk)

http://www.tomshardware.com/reviews/vertex-3-sandforce-ssd,28...

http://hothardware.com/Reviews/OCZ-Vertex-3-SandForce-SF2000-...

Och sen har vi dom där 5 månader gamla benchmarksen, dom som publicera dom hade ju rätt angående priset. Länka den förut här vad jag vill minnas. Svårt att göra en jämförelse mot G3, men ganska tydligt att G2 förlorar i princip i alla "totaltester".
Sedan att leta upp någon del i något test där G2 är snabbare anser inte jag vara relevant såvida man inte tänk att använda disken till just det ändamålen hela tiden, vilket inte är särskilt troligt.

Nyheten som kom ut nyss angående 320 serien är ju inte direkt lysande heller...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

http://hothardware.com/Reviews/OCZ-Vertex-3-SandForce-SF2000-...

Och sen har vi dom där 5 månader gamla benchmarksen, dom som publicera dom hade ju rätt angående priset. Länka den förut här vad jag vill minnas. Svårt att göra en jämförelse mot G3, men ganska tydligt att G2 förlorar i princip i alla "totaltester".
Sedan att leta upp någon del i något test där G2 är snabbare anser inte jag vara relevant såvida man inte tänk att använda disken till just det ändamålen hela tiden, vilket inte är särskilt troligt.

Jag letar fortfarande efter något som styrker:

Skrivet av Alexei:

Bekräftar vad, jag länka till ett test som antagligen stämmer, och vertex anger 60k iops read och write och når i princip upp till det.

Har jag missat något?

Nu vet jag inte vad jag ska tro då det på nätet ännu inte finns någon riktig indikation på hur G3 kommer att prestera (som jag sa tidigare, spelar ingen roll om testerna som gjordes var på en G3 eller ej - spring över till nVidia och testa ett grafikkort som kommer om 5 månader och se om du blir imponerad). De siffrorna stämmer inte särskilt väl överens med intels specifikationer heller så... Surprise?

Nu har jag inte lusläst några prestandatester men slängde en blick på den här som du länkade:

När vertexen är ansluten till SATA 3 Gb/s så får den i vissa full duktigt med stryk (sista grafen t.ex.vertex 3 får ca 90 MB/s och intel x-25 M (inte ens G2?) får över 200 MB/s). Är det något annat än katastrofala siffror? Vertex 3-disken är dessutom betydligt större...

Jag säger inte att G3 är bättre, men nog fan har den potential, trotts SATA 3 GB/s, "mainstream" och låga sekventiella överföringar. Det har vertex 3 om något bevisat.

Skrivet av Alexei:

[url]Nyheten som kom ut nyss angående 320 serien är ju inte direkt lysande heller...

Nej, det var inte särskilt förvånande... Eller särskilt intressant... Hade ju hoppats på att MHz-myten och megapixelracet hade lärt folk något.

Permalänk
Medlem

http://www.thinkcomputers.org/ocz-vertex-3-240gb-solid-state-...
http://www.legitreviews.com/article/1022/11/

Jag hade nog missat att ge länk till det testet som styrker iops. Accesstiden är mycket bättre på intel, dock så verkar dom ju förlora överlag vad gäller såna där kompletta test som blandar diskaktivitet så bra som möjligt.

Enligt PC mark vantage är Vertex disken 80% snabbare i snitt. Sen vill jag inte gå in på nån diskussion hur bra PC mark är, ingen aning vad den testar ens, litar bara på att dom har nån kompetens.

Men såklart, på G3 finns inte just det IOPS testet.
Enda vi kan gå på är http://en.expreview.com/2010/10/28/intel-x25-m-g3-ssd-debuts-... och jag skrev nånstans att just priset hade dom träffat väldigt rätt ändå. Med tanke på att den artikeln skrevs i oktober...

Mpixelracet? Hade hoppats på att folk som dig borde förstått vad iops är vid det här laget. Om du fortfarande tror att en G2 är snabbare än Vertex 3 kan vi avsluta vår diskussion, iofs det kan vi göra oavsett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska man ha riktigt roligt så ska man ha i åtanke att as-ssd använder okomprimerbar data, använder du data som går att komprimera så kommer värdena att bli ännu högre

(tänker då på länken ovan med iops för vertex 3)

Intel g3 verkar bli en alldeles utmärkt disk som kommer att konkurrera med de bästa nuvarande diskar med sata 3gbit/s (Corsair Force, OCZ Vertex 2 mm). Att påstå att den skulle spela i samma liga som en en vertex 3 är dock lite magstarkt...visst, det går säkert att hitta deltester där intels disk kommer att vara bättre men om man planerar att ha en någorlunda nyanserad syn på det hela får man nog titta lite längre än så.

Är man ute efter bästa möjliga prestanda så är vertex 3 troligen klart bättre, däremot så kommer en intel g3 eller motsvarande att räcka för de allra flesta, speciellt för de som inte har sata 6gbit/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

Om du fortfarande tror att en G2 är snabbare än Vertex 3 kan vi avsluta vår diskussion, iofs det kan vi göra oavsett.

Om du fått för dig att jag tror eller någonsin har hävdat att G2 är snabbare än Vertex 3 så får du nog jobba lite på läsförståelsen.

Permalänk
Medlem

Diverse citerade inlägg från echo:

Citat:

Citat:

När vertexen är ansluten till SATA 3 Gb/s så får den i vissa full duktigt med stryk (sista grafen t.ex.vertex 3 får ca 90 MB/s och intel x-25 M (inte ens G2?) får över 200 MB/s). Är det något annat än katastrofala siffror? Vertex 3-disken är dessutom betydligt större...

Jag säger inte att G3 är bättre, men nog fan har den potential, trotts SATA 3 GB/s, "mainstream" och låga sekventiella överföringar. Det har vertex 3 om något bevisat.

Citat:

Imo är det rätt vettigt. SATA 6 Gb/s ger knappt något i praktiken, så varför betala för det?

Sammantaget tycker jag att det ger intrycket av att du tycker att intels 320 disk är ungefär likvärdig med vertex 3 ...fast du kanske inte riktigt menade allt som det låter?

Personligen tror jag att intels g3 kommer att vara ett vettigt budgetalternativ, men jag tror att läsförståelsen hos oss andra skulle bli bättre om du var lite mer nyanserad i dina inlägg. Att lyfta fram enskilda test för att bevisa sin ståndpunkt är i dessa sammanhang aningen missvisande.

Kommentaren om att vertex 3 är större är dock relevant, de mindre varianterna kommer antagligen att vara långsammare, men som man kan se på specifikationerna gäller detta även för intel g3.

Skrivet av DJ_Datte:

...och har roliga finesser som Supercapacitor (dvs, den riskerar inte bli korrupt om man resettar / drar strömmen då den har ett eget batteri så den hinner skriva ner sitt cache, liknande va dyra RAID kort har). Och nutida SSDs är rätt kända för att bli korrupta när de blir avbrutna med strömavbrott och liknande.

Detta är faktiskt ett påstånde som vore intressant att få källa på, personligen har jag svårt att tro att en ssd är mer benägen till problem pga strömavbrott än en vanlig disk som inte heller har någon "Supercapacitor".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Diverse citerade inlägg från echo:

Sammantaget tycker jag att det ger intrycket av att du tycker att intels 320 disk är ungefär likvärdig med vertex 3 ...fast du kanske inte riktigt menade allt som det låter?

Personligen tror jag att intels g3 kommer att vara ett vettigt budgetalternativ, men jag tror att läsförståelsen hos oss andra skulle bli bättre om du var lite mer nyanserad i dina inlägg. Att lyfta fram enskilda test för att bevisa sin ståndpunkt är i dessa sammanhang aningen missvisande.

Kommentaren om att vertex 3 är större är dock relevant, de mindre varianterna kommer antagligen att vara långsammare, men som man kan se på specifikationerna gäller detta även för intel g3.

Sammantaget kan man säga att det enda jag sagt om G3 är att den har potential till att bli en riktigt bra produkt.

Det enda jag menat med att dra in G2 i diskussionen är all hets kring SATA 6 Gb/s och visa på att en snart 2 år gammal SSD fortfarande i vissa scenarion (särskilt de som speglar normalt användande) står sig bra mot de nya "monsterdiskarna" som i mitt tycke inte är särskilt imponerande eller värda sin hype (för att vara de hypersnabba diskarna som de framställs som). Givetvis är inte G2 en bättre presterande produkt i överlag men att den står sig så bra är rätt anmärkningsvärt och något som i mitt tycke talar för att G3 verkligen har potential (om intel fortsätter i samma spår).

Jag har höga tankar om G3, och det jusst därför att G1 och G2 var helt överlägsna på sin tid - intel var den enda konsumentaktören som fattat poängen. Men svårt att säga något om G3 då det inte finns någon vettig information om den, jag skriver istället om hur ingetsägande höga sekventiella överföringar är (t.ex.).

Men visst blir man lite skeptisk när man såg testerna på 520-serien (inte för att det finns någon egentlig koppling mellan 520 och 320), möjligt att G3 floppar totalt - men oavsett G3 så tycker jag inte att Vertex 3, sandforce etc. är värda sin hype och att man har fel fokus.

x25-M (G1/G2/G3) är och har alltid varit mainstream (så mainstream en SSD nu kan vara), det har alltid funnits snabbare diskar men prestanda/krona och utrymme/krona har tidigare varit svårslagen.

Det enda jag vill ha sagt är att det är för tidigt att räkna ut G3 utgående från den information som finns idag. Om vi pratar realistiska scenarion vill säga, är man ute efter höga siffror i benchmarkprogram så behöver man inte vänta.

Permalänk

Jag är säker på att jag såg en nyhet här på swec ett litet tag igår som sa att G3 skulle använda SandForce 1200 (jag är 100% säker på att jag såg det) men hur jag än letar så hittar jag inte informationen igen och jag snackade med en kompis som var säker på att han såg samma sak.
What's up with that?
Någon som vet mer om detta eller har mer information för nu blev jag intresserad, kan detta verkligen stämma och var kommer den informationen från?

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Jag är säker på att jag såg en nyhet här på swec ett litet tag igår som sa att G3 skulle använda SandForce 1200 (jag är 100% säker på att jag såg det) men hur jag än letar så hittar jag inte informationen igen och jag snackade med en kompis som var säker på att han såg samma sak.
What's up with that?
Någon som vet mer om detta eller har mer information för nu blev jag intresserad, kan detta verkligen stämma och var kommer den informationen från?

Stämmer garanterat inte, g3 är en egen konstruktion från intel precis som g2. Däremot använder deras toppserie 510 en kontroller från marvell, kanske är det du tänker på?

Permalänk
Skrivet av echo:

Sammantaget kan man säga att det enda jag sagt om G3 är att den har potential till att bli en riktigt bra produkt.

Det enda jag menat med att dra in G2 i diskussionen är all hets kring SATA 6 Gb/s och visa på att en snart 2 år gammal SSD fortfarande i vissa scenarion (särskilt de som speglar normalt användande) står sig bra mot de nya "monsterdiskarna" som i mitt tycke inte är särskilt imponerande eller värda sin hype (för att vara de hypersnabba diskarna som de framställs som). Givetvis är inte G2 en bättre presterande produkt i överlag men att den står sig så bra är rätt anmärkningsvärt och något som i mitt tycke talar för att G3 verkligen har potential (om intel fortsätter i samma spår).

Jag har höga tankar om G3, och det jusst därför att G1 och G2 var helt överlägsna på sin tid - intel var den enda konsumentaktören som fattat poängen. Men svårt att säga något om G3 då det inte finns någon vettig information om den, jag skriver istället om hur ingetsägande höga sekventiella överföringar är (t.ex.).

Men visst blir man lite skeptisk när man såg testerna på 520-serien (inte för att det finns någon egentlig koppling mellan 520 och 320), möjligt att G3 floppar totalt - men oavsett G3 så tycker jag inte att Vertex 3, sandforce etc. är värda sin hype och att man har fel fokus.

x25-M (G1/G2/G3) är och har alltid varit mainstream (så mainstream en SSD nu kan vara), det har alltid funnits snabbare diskar men prestanda/krona och utrymme/krona har tidigare varit svårslagen.

Det enda jag vill ha sagt är att det är för tidigt att räkna ut G3 utgående från den information som finns idag. Om vi pratar realistiska scenarion vill säga, är man ute efter höga siffror i benchmarkprogram så behöver man inte vänta.

Håller helt med!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Stämmer garanterat inte, g3 är en egen konstruktion från intel precis som g2. Däremot använder deras toppserie 510 en kontroller från marvell, kanske är det du tänker på?

Jag jag tyckte också det var konstigt men jag vet att 510 använder marvell kontroller. Men hur kan det komma sig att både jag och min kompis såg det i en nyhet på swec (det var faktiskt han som sa det till mig och så sa jag att jag också såg det igår men sen inte hitta det igen).

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit

Permalänk
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Jag jag tyckte också det var konstigt men jag vet att 510 använder marvell kontroller. Men hur kan det komma sig att både jag och min kompis såg det i en nyhet på swec (det var faktiskt han som sa det till mig och så sa jag att jag också såg det igår men sen inte hitta det igen).

Jag läste det också, så ni har inte sett fel. Det HAR stått i deras artikel men det kan vara borttaget nu.

Permalänk

De borde skriva en förklaring eller lägga upp en ny nyhet för att undvika förvirring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hoppas intel G3 blir skitbra, det skulle gynna mig, vill bara säga att jag tvivlar på det. Önskar det kunde komma ut en intel disk till testsiter INNAN dom släpper skiten precis som dom gör med Vertex 3...

Ska tydligen komma nåt uttalande från Intel av nåt slag angående SSDn idag.

Visa signatur