Alla fyndtips från mellandagsrean
Permalänk

Internet - routrar

Hej skulle behöva hjälp med internetdelningen på vårat boende, vi bor ca 100 människor och har en 100mbits lina in till boendet. av dessa 100 människor så vill ungefär 40 personer ha internet (och då trådlöst) så hur löser vi det?
För problemet är att när 40personer försöker ansluta till denna router vi har nu så blir det sjukt stressad och så får ingen internet alt2 så fungerar det en liten stund och sen inte alls, och vi ska inte tala om hur det blir när någon idiot får för sig att ladda ner något.

Så min frågor:
*Hur delar jag ut internet trådlöst till ca 40st användare? (vi bor i ett 2våningshus med tjocka väggar)
*Kan jag begränsa varje enskild användare så att de tex bara får använda sig av 150kbit/sec
*Samt vill kunna dela ut enskilda användarkonton så jag kan ha koll på vilka som nyttjar internet.

tack på förhand

Permalänk
Medlem

För att göra det bra så behöver du lite seriös utrustning. En hyffsad switch och antagligen några stycken trådlösa accesspunkter av bättre kvalitet. Du skulle nog kunna sätta upp en RADIUS server för att fixa användarkonton.

Permalänk

tack för svaret.
Okej i vilken prisklass handlar det om?
är det ens möjligt att få någon form av fungerande nätverk för ca 40personer för ca 5000kr
och kravet är bara att alla ska kunna surfa på internet samtidigt, inte att alla ska kunna streama eller liknande.
Måste jag kanske sänka ambitions nivån till kanske 30personer eller 20? för 5000kr?
Skulle också vara tacksam för länkar till hemsidor där jag isåfall kan köpa den utrustning som krävs.

Permalänk
Medlem