Alla fyndtips från mellandagsrean
Permalänk

Skillnad mellan UDP och TCP???

Hallå.....har taskig fart på glocalnet ADSL (BBB's lina tror jag..) 6-8Mbit har jag

Testade tptest5 och fick stor skillnad mellan UDP och TCP:
TCP nedströms : 386.62 kbit/s

TCP uppströms : 797.13 kbit/s

UDP nedströms : 6.70 Mbit/s

UDP uppströms : 819.23 kbit/s

Jag fattar så mkt att "tcp" är det jag upplever i min dåliga anslutning, men vad är UDP??
Är det vad jag borde kunna uppnå?? För det är ju ungefär de värden man hade hoppats på!
Hastigheten varierar kraftigt över en hel dag.... jag uppnår ungefär "udp"-värden mitt på dagen!!

Och, va ska jag säga till kundtjänst som bara vill att jag ska byta en nätverkskabel?? Varför skulle jag ha hårdvarufel när det funkar vissa tider??
//Dylle

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk

TCP används för t ex surfning. Viktigt att varje paket kommer fram, så detta verifieras. T ex måste hela innehållet på en webbsida laddas fram, därav kan det ta lång tid att öppna upp sidan. UDP gäller för t ex onlinespel. Paket bara matas iväg utan att verifiera att de kommer fram.

Om du har "till och från-problem" med hastigheten, kör du då med egen router? Har du fått ett modem av Glocal/BBB som du sedan kopplat en egen router till, eller har du fått ett modem med inbyggd routerfunktion från dem? Kör du med kabel eller trådlöst till datorn?

För att se att det inte är brandväggsrelaterat eller liknande så kan du ju testa att starta upp datorn i felsäkert läge med nätverk.

Klicka på Windowstangenten+R. Skriv msconfig. Klicka på BOOT.INI eller Systemstart. Bocka i Felsäkert och Nätverk. Klicka på OK och låt datorn startas om. Kolla om hastigheten är bättre nu på www.bredbandskollen.se

Glöm inte bort att gå in i msconfig och bocka ur Felsäkert så att datorn startas upp normalt igen

Permalänk
Skrivet av FinurligFilur:

TCP används för t ex surfning. Viktigt att varje paket kommer fram, så detta verifieras. T ex måste hela innehållet på en webbsida laddas fram, därav kan det ta lång tid att öppna upp sidan. UDP gäller för t ex onlinespel. Paket bara matas iväg utan att verifiera att de kommer fram.

Om du har "till och från-problem" med hastigheten, kör du då med egen router? Har du fått ett modem av Glocal/BBB som du sedan kopplat en egen router till, eller har du fått ett modem med inbyggd routerfunktion från dem? Kör du med kabel eller trådlöst till datorn?

För att se att det inte är brandväggsrelaterat eller liknande så kan du ju testa att starta upp datorn i felsäkert läge med nätverk.

Klicka på Windowstangenten+R. Skriv msconfig. Klicka på BOOT.INI eller Systemstart. Bocka i Felsäkert och Nätverk. Klicka på OK och låt datorn startas om. Kolla om hastigheten är bättre nu på www.bredbandskollen.se

Glöm inte bort att gå in i msconfig och bocka ur Felsäkert så att datorn startas upp normalt igen

Kör med ett speedtouchmodem som glocalnet gav mig!Modemet sitter med kabel i båda ändar! Inget är trådlöst! Ingen router eller liknande! Provat i 2 datorer med samma resultat! (min har win 7 och gamla datorn har XP)
Och det var på bredbandskollen jag först såg de bedrövliga resultaten.....sen tog jag hem tptest från dem för att få en "rapport"!
Kan väl testa ett felsäkert läge med nät lite senare.....men det är i så fall endast WIN7 som är brandvägg här!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Om du upplever att du har olika hastigheter under dagen beror det förmodligen mest på att det är mindre trafik från dina grannar under vissa tider. De sitter på samma nät ut mot telestationen (adsl är värdelöst å) och antar de förmodligen jobbar mitt på dagen.
En annan anledningarna kan vara att du har långt till närmsta telestation, ju längre ju sämre hastighet. Detta kan du ringa till supporten och fråga, de bör veta ganska exakt hur långt du har. Sen är det bara att klaga rent allmänt, säg vilka hastigheter du får (TCP) och att det inte är acceptabelt. Säger de hårdvarufel kan du skrika lite mer på dem att det inte är felet. Och byta nätverkssladd, fan skulle de hjälpa såvida den inte är helt trasig, men det skulle du verkligen märka.

Permalänk

Men om vi säger att de har rätt på Glocalnet >>>> kan en trasig kabel hålla för bra hastighet vissa tider för att sedan vara anledningen till skiten vid annat tillfälle?? Jag tycker det låter konstigt?? Om kabeln e trasig så är den ju det 24/7??

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nomies:

Om du upplever att du har olika hastigheter under dagen beror det förmodligen mest på att det är mindre trafik från dina grannar under vissa tider. De sitter på samma nät ut mot telestationen (adsl är värdelöst å) och antar de förmodligen jobbar mitt på dagen.

Vart kommer dessa dumheter ifrån?
Detta är inte bara fel nu, det har aldrig vart sant. xDSL-tekniken bygger på en enskild kontakt mellan modemet och utrustningen i stationen. Det pågår inget delande mellan grannar. Tvärtom är det så att på det fåtal ställen där flera hushåll fortfarande delar på samma linor så går det inte att leverera xDSL innan denna antika snålhet byggts bort.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dylanator:

Men om vi säger att de har rätt på Glocalnet >>>> kan en trasig kabel hålla för bra hastighet vissa tider för att sedan vara anledningen till skiten vid annat tillfälle?? Jag tycker det låter konstigt?? Om kabeln e trasig så är den ju det 24/7??

Jag har varit med om ett solljusrelaterat kabelfel, på eftermidagen blev det värmeutvidgningar som gav problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

De två största bovarna då det gäller xdsl och problem med hastighet är:
- Avstånd till telestationen
- Kass mellanpropp och rj11 kabel (Telefonsladd) mellan modem och mellanpropp (Telefonpluggen/splitter).
De som levereras med modemen håller sjukt dålig standard.
Testa byta ut dessa, du kan ta från en vanlig telefon både kabel och mellanpropp, om ditt modem inte har inbyggd splitter så kan du få problem med telefonin medans denna är ikopplad (Mellanproppen).
Men detta går över då du kopplar tillbaka det normalt igen, men man bör kunna vara utan telefoni i dom 10minuterna som det tar att koppla in och köra tptest.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag har varit med om ett solljusrelaterat kabelfel, på eftermidagen blev det värmeutvidgningar som gav problem.

Det skulle jag definitivt klaga på.....isolera kabeln då?? kan det kosta 1,50/meter?

Skrivet av ollepelles:

- Kass mellanpropp och rj11 kabel (Telefonsladd) mellan modem och mellanpropp (Telefonpluggen/splitter).
Testa byta ut dessa, du kan ta från en vanlig telefon både kabel och mellanpropp, om ditt modem inte har inbyggd splitter så kan du få problem med telefonin medans denna är ikopplad (Mellanproppen).
Men detta går över då du kopplar tillbaka det normalt igen, men man bör kunna vara utan telefoni i dom 10minuterna som det tar att koppla in och köra tptest.

Glocalnet har erkänt att de har problem "under en uppgradering till stationen", jag skulle få ett sms när arbetet var klart!! De uppgraderar till fiber fram till stationen som ligger 700 meter härifrån
(Nån som har 700 meter fiberkabel att sälja?? plus en "strömtjyv"!!!)

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

ring bbb och be dem stänga av all interleave "pingfilter"

Visa signatur

i7 3770k @ 4.20GHz . MSI Z77A-GD65 . 250GB SSD. G.Skill Ripjaws Gaming 8GB.
Noctua NH-U12P. Cooler Master HAF X. Geforce GTX 560 Ti

Permalänk
Medlem

PhilipAb; interleaven har ingenting med den hastigheten som han får ut om han gör mätningar, så det kommer inte att hjälpa.

Skrivet av Ollepelles:

En sak som du glömt och som nästan oftare brukar vara boven än RJ11an och mellanproppen/splittern är att modemet inte är inkopplat på det första telefonjacket eller att telefonjacket är parallellkopplat. Dessutom brukar man vilja säga att RJ11an från jacket till modemet inte ska vara längre än 3m.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk

Du vet att du kanske bara har 0,5-1Mbit uppströms?
Visst din TCP är lite låg men känns konstigt att du har bra UDP.

Vädret påverkar hastigheten såklart. allt från gamlal kablar som blir blöta när det regnat kraftigt ger signalförluster och ADSL tekniken är skit. Ju mer användare på en station desto sämre funkar det. är precis som det stör

Har du möjlighet så byt modem med en kompis och splitten (den som kopplas in i väggen)

Nu kostar de rät bra mycket mer att fixa en kabel då de troligen behövs tillstånd, grävmaskiner, verktyg och kabel och personal så de springer fort iväg en hel del pengar innan de ens hittat vad felet är. om det ens är ett mätbart fel.

Oftast brukar den kabel som kommer från stationen vara fin men i varje gatuhörn så burkar de finnas en telestolpe/skåp och sen därifrån ligger det som regel alltid en skitkass kabel in i huset.

Det du kan göra är att be de koppla om den kablar till det andra paret som finns i den kablen och göra samma sak i första jacket för dig där hemma och se om det blir bättre. Men skulle knappt tro det. anledningen för man har två par in är/var mest för att kunna ha dubbla nummer etc.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhilipAb:

ring bbb och be dem stänga av all interleave "pingfilter"

Och vilken skillnad skulle det göra hade du tänkt dig?
Interleave påverkar inte hastighet, i alla fall inte i denna utsträckning.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Skrivet av Peking:

PhilipAb; interleaven har ingenting med den hastigheten som han får ut om han gör mätningar, så det kommer inte att hjälpa.

En sak som du glömt och som nästan oftare brukar vara boven än RJ11an och mellanproppen/splittern är att modemet inte är inkopplat på det första telefonjacket eller att telefonjacket är parallellkopplat. Dessutom brukar man vilja säga att RJ11an från jacket till modemet inte ska vara längre än 3m.

Helt korrekt, förutsatte att han satt kopplad där.
Men där är helt klart den vanligaste orsaken till xdsl-problem.

Permalänk

Rekommenderar absolut inte att stänga av interleave på en uppkoppling som redan från början fungerar dåligt