Alla fyndtips från mellandagsrean
Permalänk
Medlem

Operativsystem till HTPC

Hej

Har några frågor om OS till HTPC. Jag har en AMD fusion HTPC och skulle vilja ha ett operativsystem som tar så lite kraft som möjligt. Kör XBMC och det känns lite överkill med att köra win 7 på den som tar en del resurser i onödan.

Vad kör ni för OS på era HTPC:N? funderar på xp eller linux men linux verkar krångligt då jag inte har erfarenhet.

Skulle vilja ha ett os som bara ligger i bakgrunder för xbmc.

Tips??

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av xbmc live som är installerat på hårddisken?

Permalänk
Medlem

Att köra XBMC i Linux är inte svårare än under W7, bara att google fram valfri guide tuta och köra.

Däremot har i alla fall tidigare det varit en förutsättning att man kört Nvidia grafikkort för att få haårdvaruacceleration, då AMD/ATI inte haft fungerande drivrutiner, eller i alla fall för dåligt stöd för att det ska fungera utan orimligt mycket Voodoo Det har blivit bättre men mistänker att Fusion fortfarande saknar stöd under Linux.

Går ju alltid att testa med en XBMC live skiva då behöver man inte installera nått alls.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Läste att man kan installera xbmc live på hårddisken om man vill undrar om det fungerar bra. Det finns HD Radeon 6xxxx drivare till linux men fungerera de?

Vill gärna ha ett så litet os som möjligt.

Permalänk
Medlem

tyvärr brukar det inte funka att köra hd på grafikkortet med amdd och sist jag provade med mitt hd4850 blev det lite screentearing vid videouppspelning också :/ ska funka bra med nvidia däremot

Permalänk
Medlem

Kan säga att det fungerar inte nåt vidare bra, en kund kom in igår och pratade om detta igår
Det han hade fått problem med var först och främst att 1080p filmer inte ville lira ordentligt pga gpu-accelerationen inte fungerade nåt bra:(
Var själv inne på att köpa ett sånthär system..då mitt är ett äldre med nvidia 9400 och en e5200 och jag vill ha fullt stöd för hdmi-ljudformaten då jag köpt mig en ny förstärkare med stöd för detta, kommer intresserat följa din tråd om du lr nån annan hittar en lösning:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Synd att det inte finns ett htpc progam med inbyggd os.

Känns som om win 7 är overkill och onödigt stort som os för just htpc. Det finns en annan version tiny7 men den är tydligen inte laglig?

funderar starkt på att installera XP och xbmc vad tror ni om det för det finns tydligen ett plugin så att man kan köra xbmc som shell.

Permalänk
Medlem

Om jag uppfattat det rätt så ska det gå att få igång ubuntu med xbmc på Fusion. Men är väl inte exakt det enklaste för en nybörjare då det inte bara är att installera och köra. Har själv en HTPC hemma jag håller på att bygga baserad på Fusion, men inte hunnit bygga klart den, än mindre installera OS. Ska försöka mig på att få igång streamad 1080p i xbmc i nya Ubuntu 11.04 beta som finns ute och nyaste kerneln. Men får se om man har tid innan påsk....

Permalänk
Medlem

Jag gjorde ett försök för några månader sen att köra ubuntu och xbmc, men gav upp.
Det var ett h-vete att få igång ljud via vhdmi, det var problem med tearing och efter att det väl var löst blev det ryckig bild istället och då gav jag upp. Och då hade jag ändå nvidia-kort.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ok, får fortsätta med win 7 + xbmc verkar enklast.

Skulle vara intressant med ett special anpassat htpc program med inbyggd os.

Permalänk
Medlem

Jag kör själv fusion + win7 +xbmc och jag förstår faktiskt inte varför du vill ha ett "specialanpassat htpc program med inbyggd os".
Kanske för att det låter tuffare?

Kör på med windows 7 då det funkar klockrent! Samt att man lätt sätter upp egen ftp-server, samba-share osv osv, you name it.

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

Skulle vilja bli av med en massa funktioner i win 7 som inte behövs och som kräver resureser.

Ska dock forsätta med xbmc och win 7 då det är enklast och fungerar. provad förut med att lägga in xbmc som shell med det är bökigt om man ska tillbaka till själva skrivbordet. Någon som vet hur man lägger in xbmc i autostart i win 7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av palman:

Skulle vilja bli av med en massa funktioner i win 7 som inte behövs och som kräver resureser.

Ska dock forsätta med xbmc och win 7 då det är enklast och fungerar. provad förut med att lägga in xbmc som shell med det är bökigt om man ska tillbaka till själva skrivbordet. Någon som vet hur man lägger in xbmc i autostart i win 7?

Finns fina guider på nätet hur man skalar ner Win7. Guider för hur man skapar en smidig hantering/lösning av det finns säkerligen på xbmc.org. Har för mig jag såg något om en bra hantering av shell i Win7.
Borde inte det smidigaste vara att installera xbmc som en tjänst?

Jag går i tankarna att bygga mig en billig htpc med Fusion och då blir det Win7 (inte Live som jag först tänkt) i dagsläget vad jag förstått.

Permalänk
Medlem

Om du känner dig bekväm i Windows 7 så tycker jag nog inte att det finns någon anledning att byta, om det här med att lära sig linux nu inte känns roligt som sådant. Med fungerande GPU-acceleration finns det juice så det räcker och blir över för 1080p i en E-350 så prestandamässigt finns det ingen anledning att slimma ned väldigt aggressivt.

Permalänk
Medlem

Vrf inte satsa på en W7 Starter? (antar att du kör med Vanlig W7 då det inte stod nåt om starter)

Permalänk

Ni skriver att det är problem med tearing med ATI-kort. Jag har kört en laptop med en core2duo och en ett ATI HD3470 som HTPC i snart ett år.

Det enda som behöver göras för att få bort tearingen är att aktivera Vsync i xbmc, eller tvinga det på i drivrutinerna till kortet!

mvh

Visa signatur

Just cuz I'm not paranoid doesn't mean they aren't watching