Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Snabb fråga. Om jag väntar och köper ett nytt moderkort om några månader som är AM3+. Kan jag då använda min Phenom II X2 555 BE i det moderkortet? Kommer de riktiga AM3+ kretsarna att heta något på 9xx ??

Ja

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk

När ska man komma att kunna läsa dom första testerna?
När ska man kunna köpa den?

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Dirkschneider:

När ska man komma att kunna läsa dom första testerna?
När ska man kunna köpa den?

Testerna kommer vid lanseringen och lansering sker i juni.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Dirkschneider:

När ska man komma att kunna läsa dom första testerna?
När ska man kunna köpa den?

Väntar också otåligt.
I juni verkar det som?

Permalänk

Ända till juni :/

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Ja vi är många som väntar (lider) i tystnad nu..

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Medlem

Väntar

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

bulldozer och duke nukem i juni då

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Avstängd

frågan är hur processorerna kommer prestera.

antag att vi har en 8 kärnig zambezi processor på 3500mhz 500mhz turbo.

ifall 4 kärnor belastas så kan vi räkna med en frekvens på ca 4000mhz. ifall prestandan per klockcykel då är samma som 2600k så blir processorn 17% snabbare

ifall 8 kärnor belastas kommer då processorn bli 3750(117*1.8-100)/4000% = 103% snabbare.

det sägs att intel skall släppa en 8-kärnig sandy bridge processor när bulldozer kommer. dock är jag rädd att denna kommer kräva ordentlig kylning för att komma upp i nivå med FX8*** serien och dess utom kosta en hel del mer, naturligt vis kan intel välja att pressa priset men den hårda verkligheten är att amd kommer kunna sälja sina 8-kärniga till samma pris som intels 4-kärniga pga hur modulerna är uppbyggda vilket leder till att amd kommer kunna göra stor vinst och ändå vara mycket mer prisvärda.

intel kan sätta sitt hopp till enkeltrådad prestanda även ifall jag är rädd att de kan halka efter även där.

det som återstår att se är hur lång tid det tar innan intel tar efter amd:s rätt geniala moduldesign, detta är garanterat lättare sagt än gjort. man skall dock komma ihåg att detta marknadssegment inte är det allra viktigaste, däremot kommer nog interlagos och llano bidra med otroligt mycket till amd:s favör.

jag citerar xbitlabs: " - initial offering by AMD - may not be the "army" to attack Intel, but rather than a lineup to show what AMD is capable of"

och: "By the end of the year AMD, based on a document seen by X-bit labs, expects approximately 10% of its CPUs to be FX-series in AM3+ form-factor."

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så kommer en 8-kärnig Bulldozer att vara bara runt 1 mm2 större än 4-kärniga Sandy Bridge.

Så i diestorlek har AMD ett försprång i förhållande till antalet kärnor. Självklart beror det ju på hur man räknar med moduler och HT, men AMDs extra integerkärna verkar ju ska vara ganska mycket mer effektiv än Intels HT.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Har inte vart på läst inom dator utvecklingen på något år nu, hur är prestandan på dessa jämfört med dagens processorer?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Har inte vart på läst inom dator utvecklingen på något år nu, hur är prestandan på dessa jämfört med dagens processorer?

Nja, det är det vi inte vet. Inga prestandasiffror har släppts. Dock vissa "läckor", som med största sannolikhet är något någon har hittat på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Har inte vart på läst inom dator utvecklingen på något år nu, hur är prestandan på dessa jämfört med dagens processorer?

Det är det alla spänt sitter och väntar på att få se!

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

http://www.nordichardware.se/nyheter/69-cpu-chipset/42791-exk...

Verkar som vi kommer att få se väldigt höga klockfrekvenser

Sedan vet man ju inte hur mycket 1 april det ligger över nyheten, med jag tror att det inte är helt otänkbart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abb313j:

http://www.nordichardware.se/nyheter/69-cpu-chipset/42791-exk...

Verkar som vi kommer att få se väldigt höga klockfrekvenser

Sedan vet man ju inte hur mycket 1 april det ligger över nyheten, med jag tror att det inte är helt otänkbart.

enligt amd skall turbon ligga på upp mot +500mhz vid full belastning och eventuellt mer vid lägre belastning, intressant är att det är just 500mhz som anjes som turbo men nh skriver:
"Den tidigare okända modellen AMD FX-8150P ska skeppas med en klockfrekvens på hela 4,2 GHz och med andra generationens Turbo Core-teknik ska klockfrekvensen kunna ökas till hela 4,7 GHz vid enkeltrådade belastningar."

det skall bli intressant att se hur högt de kommer i frekvenser när det kommer till ordentlig kylning (syftar på allt mellan antec h20 920 och helium).

fx8150p på 11.5ghz vore något

Permalänk
Medlem

Totalt omöjligt att svara på vilken frekvens som Bulldozer kommer i. Dels är tillverkningsprocessen ny, och dels är det en ny mikroarkitektur på en ny tillverkningsprocess, vilket gör att yields måste öka först och sedan binning med tiden. Visst kan allt gå lyckat och arkitekturen ska vara god för höga frekvenser, dvs en hel del högre än tidigare, men det finns inget konkret än. Det är bara att hoppas på att den släpps i minst 3.5Ghz men att den har desto mer aggressiv överklockning i form av dess uppdaterade turbo-teknologi. Det spekuleras mycket om +500Mhz turbo under flertrådat och +1000Mhz turbo under enkeltrådat.

Bulldozer har mycket resurser för att kunna bli snabb i enkeltrådade applikationer, och även om man inte känner till frekvensen så blir den knappast lågt klockad vilket bäddar för ett kommande prestandamonster. Den har 4 vägs avkodare, och mycket avancerad branch och fetch enhet med optimerade cachenivåer som är garanterade att kunna mata 2 kärnor nästan till dess fulla kapacitet. Därför är det stor chans att den kommer bli snabb under enkeltrådade applikationer.

Är ganska så säker på att samtliga avkodare är av komplex typ, vilket ökar processorns flexibilitet jämfört med Nehalem/Sandy Brigde. Vi har iaf garanterat branch-fusion hos Bulldozer!

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

cpu-z shot på Bulldozer

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Nu blev Otellini osäker...

och hans fru...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Officiellt enligt AMD så är fortfarande en modul att betrakta som en kärna, men med möjligheten att exekvera 2 trådar simultant. Detta stämmer med det jag skrev tidigare, och kan jämföras med Intel's implementering utav Hyperthreading som kräver ungefär 5.5% fler transistorer medans AMD's design med en extra exekveringsenhet istället använder 12% mer transistorer. Skillnaden i arkitekturerna är att Hyperthreading delar på exekveringsenheterna med en ganska kraftfull front-end medans Bulldozer använder 2 separata heltals-enheter som delar på en massiv front-end. Heltalsenheterna delar tom på L1 instruktionscachen hos Bulldozer. En modul är betyligt mer lik 1 kärna, än 2 separata! Sandy Brigde får det svettigt och en Bulldozer MCM finns redo för desktop om Intel släpper en 8 kärnig SB.

Det verkar alltså som att dom kommer att marknadsföras som 4 kärniga processorer med kanske med ett modellnummer likt 8xxx där man vill upplysa om att det är en processor för 8 trådade operationer.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Jag har en liten fråga som jag antar att ingen direkt kan svara på just nu men tänkte iaf skriva ner den här utifall.
Frågan är hur mycket funktioner, prestanda vi förlorar som redan sitter på kompatibla moderkort för Bulldozer, jag är inte så inne på själva arkitekturen men eftersom våra socklar redan är AMD3+ kompatibla så är det väll mest bara funtioner och prestanda från SB-NB som går förlorade eller har jag helt fel?

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redundant:

Jag har en liten fråga som jag antar att ingen direkt kan svara på just nu men tänkte iaf skriva ner den här utifall.
Frågan är hur mycket funktioner, prestanda vi förlorar som redan sitter på kompatibla moderkort för Bulldozer, jag är inte så inne på själva arkitekturen men eftersom våra socklar redan är AMD3+ kompatibla så är det väll mest bara funtioner och prestanda från SB-NB som går förlorade eller har jag helt fel?

Svårt att kommentera, men en del är inte chipset beroende, utan beror på hur moderkorts-tillverkarna konstruerar PWM delen och socket'en. 990FX kommer erbjuda bättre interconnect och eventuellt andra divider's. Det går inte att kommentera hur vida turbo-funktionalitet eller delade strömmatningar till delar av processorn kommer att se ut. 990FX är att vänta!

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Inga nya trevliga rykten att läsa? Känns som det borde börja läcka snart om det ska vara en release 7e juni.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad priset kommer ligga på en moderkort som är kompatibel med AM3+ processorer?

Visa signatur

7800X3D - 3070 Ti - 32GB ~ 6000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nova-X94:

Någon som vet vad priset kommer ligga på en moderkort som är kompatibel med AM3+ processorer?

Det finns redan sånna ute idag. Allt från 500 till värstingkort för flera tusen.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Skrivet av Klimpen2:

Det finns redan sånna ute idag. Allt från 500 till värstingkort för flera tusen.

Fast jag skulle iofs hellre vänta till ett moderkort som kan utnyttja plattformen fullt ut, inte något som bara är kompatibelt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Fast jag skulle iofs hellre vänta till ett moderkort som kan utnyttja plattformen fullt ut, inte något som bara är kompatibelt.

Joo, jag håller med.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

Har det läckt något om CPU-kylarna på AM3+ moderkort kommer passa med de från AM3 eller blir det helt nytt där?

Permalänk
Medlem

Vad är de stora skillnaderna mellan AMD:s nuvarande processorer och Bulldozer?