Permalänk
Medlem

Windows 98 32GB???

Har lite probs med en IBM 120GXP 80GB.

På något vis vill inte disken lägga in mer än ca 30GB data. Sen tycker Windows att disken är full även om det står att det är 40,6 GB kvar. Efter omstart har all data "raderas" och enheten fungerar inte utan man får formatera om den om man vill att den skall fungera igen. Det roliga är att den är inställd som den andra GXP120 som jag har och den hade jag 60GB på innan jag fick för mig att flytta över lite information från den till den andra. Bara så ni vet kör jag inte med den andra nu eftersom den inte får plats (har bara tre molexkontakter och orkar inte köpa fler. Kör mer 1st 6.4GBHD 1st 80GB 1st DVD-Rom) (har ett Antex TP 380 som ligger och väntar på montering)

Bara undrar om det kan vara fel på disken eller om jag kanske inte har byglat den lika som den andra även om jag är jävulskt säker på det......Läste om något 32GB probs med Win98 och gamla datorer. Någon som vill utveckla? iofs är det väl inte så jävla viktigt. Finns ju alltod försäkring och skiten är trasig och har ju en 80GBare till så. Det är ju bara att 70GB på CD-R tar en jävlans tid att lägga in.........

Permalänk
Medlem

Kör med IBM's diskprogram som finns på deras hemsida.. Fixar felet i ett nafs.

Permalänk
Medlem

Jo. Jag har hört talas om det. Frågan kvarstår dock. Varför funkar ena disken men inte andra?

Permalänk
Avstängd

Lägg in w2k eller xp istället, så löser sig allt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mathias
Lägg in w2k eller xp istället, så löser sig allt.

Det var inte såndana svar jag ville ha ju. Vill veta varför och hur man återgärdar problemet. Annars lär man väl sig inget?

Permalänk

Det där att man inte kan ha större diskar än 32GB gäller inte bara för Windows 98 eftersom det är en begränsning i datorns BIOS. Det går att fixa med ett kontrollerkort eller ett speciellt program, och ofta går det bra att uppdater BIOS också
Kollade i din profil på vad du har för burk. Det är mycket möjligt att den inte klarar av större diskar än 32GB, detta leder till dom konstiga problem du har. Tror att det finns en bygel på disken så att du kan ställa in den som 32GB disk. Inte den roligaste lösningen precis. Du kan köpa ett IDE kontrollerkort för ca 500:-.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

FAT32 klarar inte mer än 32GB... Fler partioner är lösningen...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
FAT32 klarar inte mer än 32GB... Fler partioner är lösningen...

Det gör det visst, FAT32 klarar lett mer.

Citat:

Microsoft

FAT32 supports drives up to 2 terabytes in size.

NOTE: Microsoft Windows 2000/XP only supports FAT32 partitions up to a size of 32 GB.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Det där att man inte kan ha större diskar än 32GB gäller inte bara för Windows 98 eftersom det är en begränsning i datorns BIOS. Det går att fixa med ett kontrollerkort eller ett speciellt program, och ofta går det bra att uppdater BIOS också
Kollade i din profil på vad du har för burk. Det är mycket möjligt att den inte klarar av större diskar än 32GB, detta leder till dom konstiga problem du har. Tror att det finns en bygel på disken så att du kan ställa in den som 32GB disk. Inte den roligaste lösningen precis. Du kan köpa ett IDE kontrollerkort för ca 500:-.

Bios hittar faktiskt diskarna och säger att de är på 82 XXX någonting, vilken jag inte trodde när jag installerade dem. Eftersom jag sen lyckades få in mer än 32GB på den första disken bör det ju inte vara något problem. Problemet uppstod när jag satte in den andra disken och började kopiera mellan dem. Har Har ett promise ultra 100TX2 ligger i lådan men Windows ville inte boota då så jag la ner det. Byglingsfel kan det inte heller vara eftersom det står fortfarande att den rymmer 76,6 i windows vilket det inte bör stå om man ha byglat om den, eller?? Körde pri. slave och sec. master. bygling om det har betydelse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redhawk

Bios hittar faktiskt diskarna och säger att de är på 82 XXX någonting, vilken jag inte trodde när jag installerade dem. Eftersom jag sen lyckades få in mer än 32GB på den första disken bör det ju inte vara något problem. Problemet uppstod när jag satte in den andra disken och började kopiera mellan dem. Har Har ett promise ultra 100TX2 ligger i lådan men Windows ville inte boota då så jag la ner det. Byglingsfel kan det inte heller vara eftersom det står fortfarande att den rymmer 76,6 i windows vilket det inte bör stå om man ha byglat om den, eller?? Körde pri. slave och sec. master. bygling om det har betydelse.

Edit: Båda diskarna kraschar före 32GB. 30,5 för att vara lite mer precis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluescreen

Det gör det visst, FAT32 klarar lett mer.

Helt rätt , jag kör en 80GB fat32 partion

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redhawk

Bios hittar faktiskt diskarna och säger att de är på 82 XXX någonting, vilken jag inte trodde när jag installerade dem. Eftersom jag sen lyckades få in mer än 32GB på den första disken bör det ju inte vara något problem. Problemet uppstod när jag satte in den andra disken och började kopiera mellan dem. Har Har ett promise ultra 100TX2 ligger i lådan men Windows ville inte boota då så jag la ner det. Byglingsfel kan det inte heller vara eftersom det står fortfarande att den rymmer 76,6 i windows vilket det inte bör stå om man ha byglat om den, eller?? Körde pri. slave och sec. master. bygling om det har betydelse.

Har också ett sånt kontrollerkort och tycker att det funkar super. Prova att ställ in bootdevice till SCSI, det fungerar för mig.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer

Har också ett sånt kontrollerkort och tycker att det funkar super. Prova att ställ in bootdevice till SCSI, det fungerar för mig.

Visst. Om man kan ställa in det i Bios så....Vilket jag inte kan Compaq).....

Permalänk
Medlem

Hur f*n gör man för att lyckas boota upp från en hdd som sitter på controllerkortet?

Visa signatur

Att bli gammal är oundvikligt. Att växa upp är frivilligt.