Permalänk
Medlem

Köpa nytt grafikkort

Hejsan alla.
Som så många skrivit tidigare så är Grafikkortsmarknaden en jungel..
Jag är inne på nu att köpa ett nytt då mitt börjar att göra sitt.

Jag har en budget på 2500 kr till att börja med iaf , Är väl mest inne på ett Geforce grafikkort då jag haft radeon länge. (för omväxlingens skull)

Jag har idag en
*INTEL CORE I7 870 2.93GHZ 8MB S-1156
*GIGABYTE GA-P55A-UD3 P55 S-1156 ATX
*CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 INTEL I7 9XX DOMINATOR 1600MHZ
*FRACTAL DESIGN NEWTON R2 650W MODULÄRT

Någon som kan ge mig tips på vad jag skall köpa? så vore det riktigt bussigt!!

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623947
Lite över budget men kraft finns så det räcker. Frågan är om det kommer gå att köra i SLI på ditt nätagg.

Edit: Efter närmare titt så ser jag att ditt moderkort inte har stöd för SLI.

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Antielefant

650W är lite lite för 570 SLI, skulle snarare satsa på 750-850W. Finns förresten 570'or för 2490 på Webhallen.
Annars fungerar 560 Ti SLI alldeles utmärkt på 650W.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeckarN:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623947
Lite över budget men kraft finns så det räcker. Frågan är om det kommer gå att köra i SLI på ditt nätagg.

Edit: Efter närmare titt så ser jag att ditt moderkort inte har stöd för SLI.

Jag såg nu också att det inte kommer att gå i SLI. dock finns det om man tittar på moderkortsbilden uttag för 2 PCI Express x16

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se stödjer det enbart CF enligt Gigabytes hemsida och den ena PCI-e porten kör i x4-läge.

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3439#o...

Visa signatur

5900X | Gigabyte X570 | 32 GB DDR4-3200
NH-U14S | RTX 4060 | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zcenicx:

650W är lite lite för 570 SLI, skulle snarare satsa på 750-850W. Finns förresten 570'or för 2490 på Webhallen.
Annars fungerar 560 Ti SLI alldeles utmärkt på 650W.

Det kortet (KFA2) har utgått FYI.

Kör på ett ZOtac GTX 570 för 2600 kr :)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Vad jag kan se stödjer det enbart CF enligt Gigabytes hemsida och den ena PCI-e porten kör i x4-läge.

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3439#o...

då var det ett dåligt val av moderkort när man ändå uppdaterade sig helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Då jag är inne på att sedan kanske köra Eyeinfinity så kankse ett Sapphire Radeon HD 6970 2GB GDDR5 skulle smaka bra? eller vad tror ni?
Kostar 2900 kr så man tar några lappar till över budget men är väl ganska framtidssäker?

Permalänk
Antielefant

Kom bara ihåg att ett ensamt 6970 inte orkar driva särskilt krävande spel över flera skärmar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av sengstr:

Då jag är inne på att sedan kanske köra Eyeinfinity så kankse ett Sapphire Radeon HD 6970 2GB GDDR5 skulle smaka bra? eller vad tror ni?
Kostar 2900 kr så man tar några lappar till över budget men är väl ganska framtidssäker?

För lättare spel klarar ett 6970 sig ganska bra i 3x1920x1080, i crossfire klarar det sig ganska bra i tyngre också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Kom bara ihåg att ett ensamt 6970 inte orkar driva särskilt krävande spel över flera skärmar.

ok. då får det bli ett gtx 570 isåfall..
Så får jag vänta med att uppdatera moderkortet tills om några år
Det är ju bara grafikkortet som är gammalt i burken just nu så..

Men vilken är bäst annars av 6970 och Gtx 570?? priset är ju nästan lika

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

För lättare spel klarar ett 6970 sig ganska bra i 3x1920x1080, i crossfire klarar det sig ganska bra i tyngre också.

Så då skulle jag egentligen kunna köpa ett tillfälligt och när man får pengar köpa ett till och köra i crossfire? är jag med på rätt spår då?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av sengstr:

Men vilken är bäst annars av 6970 och Gtx 570?? priset är ju nästan lika

Prestandaskillnaden är så liten att man kan bortse från den. Dock är 570 oftast billigare, med prisdippar ner mot 2500:- om man köper från rätt butik vid rätt tillfälle.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Prestandaskillnaden är så liten att man kan bortse från den. Dock är 570 oftast billigare, med prisdippar ner mot 2500:- om man köper från rätt butik vid rätt tillfälle.

Fungerar det att köra 570 i crossfire är min nästa fråga då?

Permalänk
Medlem

Japp som Zcenix säger fast om du ska investera i cf och eyefinity så ta sapphire radeon 6970! mer framtidsäkert me de 2 gig ram!
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=622374 en skönhet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av XfanX:

Japp som Zcenix säger fast om du ska investera i cf och eyefinity så ta sapphire radeon 6970! mer framtidsäkert me de 2 gig ram!
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=622374 en skönhet!

just det kortet jag tittade emot.
Hur funkar crossfire kontra SLI då? på samma sätt?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av sengstr:

just det kortet jag tittade emot.
Hur funkar crossfire kontra SLI då? på samma sätt?

Samma teknik, något bättre prestanda i CrossFire.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sengstr:

just det kortet jag tittade emot.
Hur funkar crossfire kontra SLI då? på samma sätt?

Har för mig att SLI funkar bättre än Crossfire. Eller iaf att SLI är lättare att ha och göra med än CF. Jag kan ha fel dock.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

vad är det för skillnad på detta kort och det på komplett?

Permalänk
Medlem

Olika märken men samma skit i sig!
Ta sapphire mkt finare!
Crossfire funkar bättre än sli! mkt bättre prestanda så jalla ta sapphiremodellen å du kmr att känna dig nöjd!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av sengstr:

Fungerar det att köra 570 i crossfire är min nästa fråga då?

Nej.

Geforcekort körs i SLI, Radeonkort i CF.

Skrivet av sengstr:

just det kortet jag tittade emot.
Hur funkar crossfire kontra SLI då? på samma sätt?

Skrivet av monster08:

Har för mig att SLI funkar bättre än Crossfire. Eller iaf att SLI är lättare att ha och göra med än CF. Jag kan ha fel dock.

Prestandan är nästan exakt identisk. Under optimala förutsättningar får du aningen (enstaka procent) bättre prestanda ur CF än SLI, men SLI har en tendens att fungera bra i nya spel oftare än CF och orsaka mindre problem i gamla.

Sen har Forceware en del fördelar framför Catalyst också; dels kan du automatiskt stänga av SLI i spel som inte stöder det, dels uppdateras SLI-profilerna automatiskt (och du blir dessutom tillsagd när nya drivrutiner släpps). Glöm sen heller inte att NVidiakorten klarar både 3D och fysik, kanske inte det första man tänker på men ändå en bonus som är värd att ta med i beräkningen.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Nej.

Geforcekort körs i SLI, Radeonkort i CF.

Prestandan är nästan exakt identisk. Under optimala förutsättningar får du aningen (enstaka procent) bättre prestanda ur CF än SLI, men SLI har en tendens att fungera bra i nya spel oftare än CF och orsaka mindre problem i gamla.

Sen har Forceware en del fördelar framför Catalyst också; dels kan du automatiskt stänga av SLI i spel som inte stöder det, dels uppdateras SLI-profilerna automatiskt (och du blir dessutom tillsagd när nya drivrutiner släpps). Glöm sen heller inte att NVidiakorten klarar både 3D och fysik, kanske inte det första man tänker på men ändå en bonus som är värd att ta med i beräkningen.

Eftersom jag nu inte kan köra SLI så borde ju ända valet vara HD6970 isåfall och sedan köpa ett till isåfall.
Vill vara lite förberedd nu inför att BF 3 , MW 3 och diablo 3 kommer hör i höst antagligen.. Så blir nog ett HD 6970 isåfall. Är det ett bra köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Sen har Forceware en del fördelar framför Catalyst också; dels kan du automatiskt stänga av SLI i spel som inte stöder det, dels uppdateras SLI-profilerna automatiskt (och du blir dessutom tillsagd när nya drivrutiner släpps). Glöm sen heller inte att NVidiakorten klarar både 3D och fysik, kanske inte det första man tänker på men ändå en bonus som är värd att ta med i beräkningen.

Catalyst söker uppdateringar automatiskt varranan lördag och AMD korten räknar fysik mycket trevligt genom Direct Compute.

F.ö är prestandaskillnaden CF vs. SLI ganska stor: http://www.sweclockers.com/recension/13695-nvidia-geforce-gtx...

HD 6970: 4,04/2,12=190,6%
GTX 570: 3,87/2,23=173,5%

90% vs 73% skalning är mycket. (nästan 25% bättre)

Permalänk
Antielefant
Skrivet av xyllian:

AMD korten räknar fysik mycket trevligt genom Direct Compute.

Vilket Geforce också kan göra precis lika bra, men Direct Compute-fysik är fortfarande betydligt mindre utbrett än PhysX.

Citat:

F.ö är prestandaskillnaden CF vs. SLI ganska stor: http://www.sweclockers.com/recension/13695-nvidia-geforce-gtx...

HD 6970: 4,04/2,12=190,6%
GTX 570: 3,87/2,23=173,5%

90% vs 73% skalning är mycket. (nästan 25% bättre)

Skillnaden är faktiskt inte så stor i verkligheten, men SweC har en väldigt begränsad testbas och en irriterande vana att inte uppdatera gamla resultat när nya drivrutiner släpps. 570's skalning har förbättrats rejält med nyare drivrutiner.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Skillnaden är faktiskt inte så stor i verkligheten, men SweC har en väldigt begränsad testbas och en irriterande vana att inte uppdatera gamla resultat när nya drivrutiner släpps. 570's skalning har förbättrats rejält med nyare drivrutiner.

HD 6000 kördes på 11.1a, GTX 500 kördes på 266.58, båda är 5 månader gammla, det är knappast så att AMD inte uppdaterar sina drivrutiner också.

Hur stort tror du PhysX kommer vara i framtiden? Något som funkar på 50% av alla grafikkort mot något som funkar på 90% (DX10+) av alla kort? Svarade du obefintligt är du nära sanningen.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av xyllian:

HD 6000 kördes på 11.1a, GTX 500 kördes på 266.58, båda är 5 månader gammla, det är knappast så att AMD inte uppdaterar sina drivrutiner också.

Nej, det håller jag med om. Skillnaden är snarare att NVidia hade mer utrymme för förbättringar än AMD hade. Med 5xxx-serien var det precis tvärt om, och AMD vann också tillbaka en hel del prestanda med senare drivrutinssläpp.

I dagsläget skulle jag vilja påstå att det i princip är icke märkbar skillnad mellan 2x570 och 2x6970, men att 6970 fortfarande har en mätbart bättre skalning.

Citat:

Hur stort tror du PhysX kommer vara i framtiden? Något som funkar på 50% av alla grafikkort mot något som funkar på 90% (DX10+) av alla kort? Svarade du obefintligt är du nära sanningen.

För AMD har ju haft ett enormt inflytande över spelvärlden de senaste åren, eller hur? Nej, TWIMTBP är fortfarande ett av spelvärldens starkaste varumärken, och där ingår både PhysX och 3DVision.

Nåja, jag har ingenting emot DirectCompute Physics, det är bara det att det att lösningen inte används än. Alls. Det finns inte ett enda spel idag, och inte ett enda som kommer att släppas de närmaste 1-2 åren, som använder det.

Inte ett enda.

Hur många spel använder PhysX? Visst, listan är inte jättelång men inkluderar en hel del väldigt välkända namn som exempelvis Metro, Batman, Mafia, Fallout 3/NV och Unreal Tournament. Listan görs rätt mycket längre om man inkluderar alla spel som kör Unreal Engine, Hero eller Gamebryo, då PhysX ligger med i grafikmotorerna (vilket även borde innebära att exempelvis Star Wars: TOR kommer att använda PhysX, då det bygger på Hero Engine).

Om sedan DirectCompute Physics blir dominerande om några år var väl det bra, men det kräver att speltillverkarna går över till DX10/11 nativt också vilket inte lär hända så länge konsolerna är standardsättande. 360 och PS3 klarar Havok och PhysX, men de klarar inte DirectCompute.

Sen får du det att låta som om DirectCompute vore uteslutande en AMD-grej när det i verkligheten fungerar precis lika bra på Geforce.

Den stora skillnaden är att AMD enbart klarar DC-Physics, vilket återigen inte existerar i varken dagens eller morgondagens spel, medan NVidia klarar både DC-Physics och PhysX - vilket faktiskt både existerar och används, om än sparsamt.

Återkom när DirectCompute Physics faktiskt börjar användas och bli en standard. Vid det laget (2013-2014 nånstans) diskuterar vi däremot antagligen köpråd gällande HD 8970 och/eller GTX 780.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

TWIMTBP är fortfarande ett av spelvärldens starkaste varumärken, och där ingår både PhysX och 3DVision. Om sedan DC-Physics blir dominerande om några år var väl det bra, men det kräver att speltillverkarna går över till DX11 också vilket inte lär hända så länge konsolerna är standardsättande. 360 och PS3 klarar Havok och PhysX, men de klarar inte DirectCompute.

Sen får du det att låta som om DC-Physics vore uteslutande en AMD-grej när det i verkligheten fungerar precis lika bra på Geforce.
Den stora skillnaden är att AMD enbart klarar DC-Physics, vilket inte existerar i dagens (eller morgondagens) spel, medan NVidia klarar både DC-Physics och PhysX (vilket faktiskt både existerar och används, om än sparsamt).

Återkom när DirectCompute Physics faktiskt börjar användas. Än så länge finns det inte ens ett spel på ritbordet som bekräftat kommer att använda den motorn.

Jag har inte påstått att NVidia inte kan räkna Direct Compute, jag sa tom att det fungerade på 90% av alla grafikkort (vilket självklart inkluderar nvidia) medan PhysX fungerar på hälften.

TWIM2BP innefattar knappast PhysX, en herrans massa spel är med i TWIM2BP och jag har nog med fingrar på ena handen för att räkna de med PhysX som är någorlunda intressanta. (Batman AA, Batman AC, Metro 2033, Mirrors Edge, Mafia 2)

Problemet är att PhysX har inte potentialen att bli stort för att det funkar bara på NVidia hårdvara, DC fungerar på allt med DX10 eller senare.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av xyllian:

TWIM2BP innefattar knappast PhysX

Jodå, det gör det. I TWIM2BP ingår hjälp från NVidias egna programmerare med implementering av alla NVidia-ägda SDK'er vilket inkluderar både PhysX och 3DVision. Det ingår också både programoptimering och rejält med betatestning mot NVidias befintliga samt kommande hård- och mjukvara.

PhysX ingår också i NVidias "Built for Professionals"-program vilket är varför hårdvaruaccelererad PhysX faktiskt används i bl.a. 3DSMax och Maya.

Citat:

Problemet är att PhysX har inte potentialen att bli stort för att det funkar bara på NVidia hårdvara, DC fungerar på allt med DX10 eller senare.

Helt rätt, men problemet med DC är fortfarande att det är en lösning som inte existerar i verkligheten, och inte kommer att göra det förrän tidigast om 1½-2 år eftersom inget kommande spel faktiskt kör det. I gengäld kommer det ett antal spel som kör Gamebryo, Hero och Unreal Engine, vilka samtliga kör någon form (mjukvaru- eller hårdvaruaccelererad) PhysX.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Jodå, det gör det. I TWIM2BP ingår hjälp från NVidias egna programmerare med implementering av alla NVidia-ägda SDK'er vilket inkluderar både PhysX och 3DVision. Det ingår också både programoptimering och rejält med betatestning mot NVidias befintliga samt kommande hård- och mjukvara.

Enorm skillnad på hjälp att implementera vs. att någon använder det.

Faktan kvarstår att PhysX används i pytteutsträckning och att det alldrig kommer bli någon hit. Men vill TS välja NVidia får han gärna göra det, dock tycker jag att PhysX = Invalid argument.