Creative gör ny ljudkrets för integrering på moderkort

Permalänk
Medlem

Trevligt! Väntar på recensioner av denna krets.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

men alla ny creative kort kör ju på både xp, windows 7 och linux. Och dessutom så har många moderkort inte längre stöd för versioner under xp.

Det beror helt och hållet på... ALSAs lista för kort de stödjer från Creative är förvisso lång, men börjar man gräva i den ser man många som har

Citat:

no 96kHz support, no support for 24-bit samples

eller

Citat:

Partially supported on 1.0.21; EAX and Advanced sound options like crystalizer not available

så börjar man snabbt inse att med "kör på linux" i detta fallet innebär "du kan spela vissa ljud, men inte mer", lite som att en biltillverkare skulle ha "du har taklucka, men du kan inte stänga den när det regnar", vilket lite förstör fördelarna takluckan har vid varmt väder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Hmm, det låter på dig som att creative är rena rama skräpet. Känner du till att miljontals människor sitter med endast det inbyggda realtek skräpet som finns på de flesta moderkort idag? Dessa kretsar får ju mitt Creative X-fi kort att låta som 10 000 kronors kort. Så jag klagar verkligen inte på creative. Jag köpte mitt kort för endast 600kr så för det priset är jag jävligt nöjd. Vad kan realtek chipen på moderkorten kosta? Max 50kr?

En tia att tillverka, nä fy fan för inbyggda realtek ljudkort å inbyggda ljudkort överhuvudtaget. Hellre ett X-fi kort än inbyggda realskräp tio kr chip.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Det var en fröjd att använda kX Drivarna på gamla live kortet. Kunde styra precis allt, och skriva egen maskinkod för den och göra i princip vafan som helst.

Dock så har Creative lagt locket på med x-fi specsen, så där blev det ingen kX drivare. synd.

Permalänk
Medlem

Creative kan fara och flyga någonstans.
Aldrig någonsin deras kretsar på något kort igen någonsin.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Det här är trevligt för dem som vill ha något bättre än realtek men inte vill casha eller inte har plats för extra kort. Är förvånad att creative inte gjort det här för 10 år sedan då dem såg att realtek höll på att käka upp marknaden. Better late than never...

Håller helt och hållet med, detta är något de borde satsat på för 10 år sedan. Snacka om att de är stelbenta. Men de finns fortfarande kvar, så den ekonomiska biten verkar de ha full koll på.

Permalänk
Medlem

Värst vad folk klagar på Creatives drivrutiner. Vad är det för fel ni får för jag har då inte råkat ut för att Windows inte tycker om dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Värst vad folk klagar på Creatives drivrutiner. Vad är det för fel ni får för jag har då inte råkat ut för att Windows inte tycker om dem?

Om du har använt ett x-fi kort när Vista var aktuellt så borde du veta. Det ända som fungerade var modifierade drivrutiner.

Drivrutinerna funkar nu (vad jag vet) men det spelar ingen roll för min del, Creative är bojkottat av mig för alltid.

Permalänk
Skrivet av shaglord:

Det här är trevligt för dem som vill ha något bättre än realtek men inte vill casha eller inte har plats för extra kort. Är förvånad att creative inte gjort det här för 10 år sedan då dem såg att realtek höll på att käka upp marknaden. Better late than never...

/s

Vågar sätta 20 spänn på att ett standard realtek kommer fungera minst lika bra som detta i alla praktiska användbarthetsområden.

Fina siffror är ju alltid kul men innan någon RMAA:t ett kort så är det rena fantasierna.
RMMA or it didn't happen...

This

Designed by Creative’s in-house team of audio scientists and engineers, Sound Core3D is Creative’s first sound and voice processor to integrate an array of high-performance digital signal processor (DSP) cores and a high-quality HD audio codec on one chip, giving it tremendous versatility.

Den nya ljudkretsen innehåller Creative Quartet DSP med fyra oberoende beräkningsenheter, 6-kanals 24-bit (102 dB) digital till anolog-konverterare, 4-kanals 24-bit (101 dB) analog till digital-konverterare, integrerad hörlursförstärkare, ingång för mikrofon, S/PDIF in- och ut samt GPIO. Sist men inte minst återfinns en mängd efterbehandlingstekniker för exempelvis brusreducering, automatisk volymnormalisering och filtrering av ekon.

Creative Sound Core 3D är certifierad för Dolby Digital, THX Trustudio Pro och Crystalvoice. Först ut med nya produkter med Creatives senaste ljudkrets är den taiwanesiska moderkortstillverkaren Gigabyte.

Om det nu ska är så jävla bra på allt mellan himmel och jord då, får man med bra stabila snabba ASIO-drivrutiner?? Det lär dom ju ha råd att utveckla när dessa kort ska säljas i troligtvis 10-tals miljoner eller mer, eller hur? Finns inte detta så kan man ju direkt börja undra lite..

Istället har dom kört in lite totalt värdelöst och onanvändbart DSP-junk som tog 3,5 minuter att utveckla.
Imponerande så det förslår.

Men annars funkar den säkert bra precis lika bra som alla andra integrerade ljudkort, dvs det kommer ut ljud och du hör oftast inte att det låter dåligt, för att det inte gör det längre.

Jag tror dessutom dom stavat fel lite Designed by Creative’s in-house team of audio scientists and engineers det ska väl ändå vara audio scientologists eller? Creative liksom.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Skrivet av abflex:

Varför skulle någon betala för ett par såna lurar och sedan förstöra dem med den värdelösa stärkaren och DAC:en som sitter i ljudkort? Dessutom gav du exempel på två av de mest svårdrivna lurarna. De kräver väldigt bra stärkare för att låta bra.

Vet inte om båda quotsen kommer med nu men ni har troligtvis fel, dessa lurar är helt problemfria att driva med runt 20mW, du kan spela dig helt fördärvad med 20mW och ovanstående lurar, du kanske inte blir döv direkt, men ingen av lurarna klarar och ge riktigt hög output ändå. Du kan garanterat försämra din hörsel markant genom att spela på full volym med nästan alla saker som har en hörlursutgång och dessa lurar.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem

När man ser hur creative behandlar sina kunder och angriper en privatperson som vill hjälpa folk med problem som creative inte bryr sig ett smack i då kan man bara säga BOJKOTT, jag skiter blankt i hur välkända creative är eller vad de tycker ffs lev upp till lite kompatiblitets krav är det för mycket begärt ja tydligen!

Äger en creative optia pro webcam, jag hatar den 700 spänn bortkastat köper inte en produkt till från creative.

Hellre ett mindre seriöst företag som BRYR sim om sina kunder och ryckte.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asteroid:

Det behövs till mini ITX korten så att man slipper leta efter mini ITX med expansionsplats. Väldigt svårt att få tag på om man nu vill köra prestanda mini ITX.

Håller med till fullo.

Skrivet av RoZa:

Om du har använt ett x-fi kort när Vista var aktuellt så borde du veta. Det ända som fungerade var modifierade drivrutiner.

Drivrutinerna funkar nu (vad jag vet) men det spelar ingen roll för min del, Creative är bojkottat av mig för alltid.

Jag körde med X-fi XtremeMusic Sen XP och fram till W7. Aldrig har jag haft problem med drivrutiner.

Permalänk

hagis - Om du letar efter företag som bryr sig om kunder och människor så lär du få leta länge, ALLA är så där det är bara det att vissa upptäcks inte, eller har väldigt många advokater som tystar ner sakerna så du slipper höra talas om det, peciellt bland multinationella stora företag. Som du kanske känner till så kan endast enskilda personer bli fängslade, men om t e x de flesta stora multinationella företag kunde staffas såsom enskilda personer (efter uppvisat beteende) så skulle dom alla sitta inne på livstid, psykopater skulle dom klassas som.

Visst är det en fin värld vi lever i där alla blir totalt ägda och kan inget göra åt saken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

När man ser hur creative behandlar sina kunder och angriper en privatperson som vill hjälpa folk med problem som creative inte bryr sig ett smack i då kan man bara säga BOJKOTT, jag skiter blankt i hur välkända creative är eller vad de tycker ffs lev upp till lite kompatiblitets krav är det för mycket begärt ja tydligen!

Äger en creative optia pro webcam, jag hatar den 700 spänn bortkastat köper inte en produkt till från creative.

Hellre ett mindre seriöst företag som BRYR sim om sina kunder och ryckte.

Jag personligen har aldrig haft större problem med Creatives ljudkort och jag har haft flera stycken nu.
Men vad jag lagt märke till är att deras installer crashar väldigt ofta och att dom levererar Bloatware av värsta sorten som inte behövs och som troligen inte används av en enda person på den här planeten iaf .
Dessutom tror jag efter allt jag har läst och hört av kompisar som hade strul med dessa kort att Creative kanse bara består av runt fyra pers. En som marknadsför och fixa websidan (som verka ligga på en Pentium 2 med 64 mb ram och är ansluten till en gammal ISDN lina). Andra killen skriver drivrutinerna i Java med en installer som skall tydligen crasha (för inget e bättre än en spännande installation ) . Tredje killen håller koll på företagskontot och den fjärde killen e advokat och stämmer skiten ur folk som klagar på crashande drivisar och installers.
Men jag kanske har fel.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Jag personligen har aldrig haft större problem med Creatives ljudkort och jag har haft flera stycken nu.
Men vad jag lagt märke till är att deras installer crashar väldigt ofta och att dom levererar Bloatware av värsta sorten som inte behövs och som troligen inte används av en enda person på den här planeten iaf .
Dessutom tror jag efter allt jag har läst och hört av kompisar som hade strul med dessa kort att Creative kanse bara består av runt fyra pers. En som marknadsför och fixa websidan (som verka ligga på en Pentium 2 med 64 mb ram och är ansluten till en gammal ISDN lina). Andra killen skriver drivrutinerna i Java med en installer som skall tydligen crasha (för inget e bättre än en spännande installation ) . Tredje killen håller koll på företagskontot och den fjärde killen e advokat och stämmer skiten ur folk som klagar på crashande drivisar och installers.
Men jag kanske har fel.

så.. asus korten är bättre?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bigmac pro:

Vet inte om båda quotsen kommer med nu men ni har troligtvis fel, dessa lurar är helt problemfria att driva med runt 20mW, du kan spela dig helt fördärvad med 20mW och ovanstående lurar, du kanske inte blir döv direkt, men ingen av lurarna klarar och ge riktigt hög output ändå. Du kan garanterat försämra din hörsel markant genom att spela på full volym med nästan alla saker som har en hörlursutgång och dessa lurar.

Fast det är inte bara en fråga om effekt, du måste ha en ren signal utan massa störningar och distorsion. Det är lätt att kräma på massa effekt, det svåra är att få det att låta bra och de brukar de misslyckas helt med.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Ja du kan ha rätt men i vanliga fall så har just själva elektroniken mindre distorsion med en faktor 10-1000 jämfört med det mekaniska (högtalare och lurar). Just vad gäller störningar så är ju det mekaniska helt resistent medans själva ljudkorten kan vara så drabbade så det inte går att lyssna, så där har du rätt, men det är ovanligt i stationära. realtek är bra i bärbara tycker jag, aldrig hört en minsta gnutta ströningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Hmm, det låter på dig som att creative är rena rama skräpet. Känner du till att miljontals människor sitter med endast det inbyggda realtek skräpet som finns på de flesta moderkort idag? Dessa kretsar får ju mitt Creative X-fi kort att låta som 10 000 kronors kort. Så jag klagar verkligen inte på creative. Jag köpte mitt kort för endast 600kr så för det priset är jag jävligt nöjd. Vad kan realtek chipen på moderkorten kosta? Max 50kr?

Som sag, vad har priset med saken att göra. Det är ju vad resultat blir i slutändan och efter att ha haft några kort Live! och några till med allt strul och uppfuckade maskiner så spelar det ingen roll hur dyra dom är för det har absolut inget med saken att göra. Om dom höjer priset har kortet blivit bättre? Creative suger på drivrutiner vilket gör att du inte får det du betalat för och då är det skitsamma vad det står på specen när det inte fungerar. Är det då verkligeheten eller specen som gäller? Prislappen kanske?
Aldrig nånsin mer. Jag går hellre över till kassetter för det fungerar iaf.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk

Även det sämsta creative är ca 1000000 gånger bättre än kassetter men jag förstår din motivation

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Creative är ett riktigt skitföretag, rent ut sagt. De förstörde drivrutinerna till bland annat mitt ljudkort med flit och straffade killen som fixade drivrutinerna åt de kunder som hade kommit i kläm. (se tidigare postad länk av "pimmp") En sinnesförvirrad amöba från gamla hitlertyskland har förmodligen varit med och skrivit deras företagspolicys.. Ok, uselt skämt, men jag hoppas att poängen går fram

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Cawanga:

Creative är ett riktigt skitföretag, rent ut sagt. De förstörde drivrutinerna till bland annat mitt ljudkort med flit och straffade killen som fixade drivrutinerna åt de kunder som hade kommit i kläm. (se tidigare postad länk av "pimmp") En sinnesförvirrad amöba från gamla hitlertyskland har förmodligen varit med och skrivit deras företagspolicys.. Ok, uselt skämt, men jag hoppas att poängen går fram

Glöm inte deras stil mot Aureal heller. Första versionen av EAX var sunkig och Aureals version var sjukt mycket bättre. Då stämmer Creative Aureal för patentbrott. De förlorade striden men efter allt bråk i domstolen var Aureal panka och kursade. Då var Creative snabba på att köpa upp företaget för att komma åt deras patent.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Även det sämsta creative är ca 1000000 gånger bättre än kassetter men jag förstår din motivation

Om Realtek är kassettband är Creative vinylskiva använd som spade i sandlådan. Knasterblaster är ett ytterst passande smeknamn på deras produkter.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Det kan jag faktiskt inte svara på. För jag har aldrig haft Asus Ljudkort. Men en sak vet jag att Asus iaf har: sunkiga program som inte gör vad dom e till för.
Med mitt Moderkort i sign kan jag vissa funktioner inte använda för att Bioset eller Programvaran inte fungerar som den skall. TEX Cool n' Quiet funktionen.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Asus korten ger mycket ljud för pengarna men tyvärr är drivrutinerna inte de bästa. Har ett Xonar DX och förutom att kontrollpanelen är rätt mje (klassisk asus programvara) så har jag stött på ett par irriterande buggar.

Ena buggen är att ljud hakar upp sig och fortsätter att låta om program som spelar ljud avlutas på ett ovanligt sätt(krash, avsluta process etc..), detta går dock att lösa genom att stänga av EAX 5.0 emuleringen men det är lite trist det också. Den andra buggen är inte så vanlig men plötsligt så blir ljudvolymen på ena kanalen ungefär hälften jämfört med vad den brukar ligga på och ljudet blir ojämnt.
När felen väl uppstått är det enda lösning att starta om datorn.

Kan inte uttala mig om creative då jag inte haft något från dem sen Audigy 2 ZS. Vad gäller realteks drivrutiner har de iaf på senare år fungerat bra för mig (ljudkvalitén är en annan femma).

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett par Creative Kort, och _alltid_ försökt undvika deras drivisar pga skitstöd och kastrerade funktioner så fort ett nytt Operativsystem lanseras.

Creative Sound Blaster Live 5.1 (Digital)
- Funkade bra inte med orginal drivisar men efter att tankat kxAudio så levde kortet. Orginala drivisar crashade vid installation.

Creative Elite Pro
- Funkade utmärkt på _XP_ vid flytt till Vista så hade man BSOD de första 6 månaderna, inga funktioner alls som fungerade samt att Audiodg.exe använde 30% cpu hela tiden. Samt att vid 5.1 användning så skiftade kanalerna hela tiden. Sedan kom Creatives Vista drivrutiner nått år efter Vista launch?. Installern fungerade men märkte att det började spraka lite i högtalarna ibland. Spraket kom och försvann sedan vid kommande drivrutiner som kom vart 5e månad eller liknande. Kontaktar support, går genom deras hela hjälp som de länkar, bytar PCI slots som en galning men problemen kvarstår. Skickar kortet på RMA i tron om att kortet är skadat och får ett nytt där samma problem uppstår. Kontaktar supporten igen och får bara FAQ tillbakaskickad. Daniel_K drivisar fixar spraket på kortet men att kanalerna bytar plats fortsätter med varje drivrutin.

För något halvår sen köpte jag Asus Essence STX pga att en dag så hittades inte kortet av Windows eller Linux. Kör in kortet och _ALLT_ bara funkar. Kristallklart ljud och inga problem alls.

X-FI kortet testade jag på, Asus Crosshair (2st), MSI samt Asus M4A79T Deluxe ALLA PCI slots och samma problem hela tiden.

Det enda bra Creative gjorde var deras Creative Zen Micro och Creative Zen mp4 spelare där de hade bra mycket bättre ljudkvalite än Ipods. Hårdvaran må kanske vara bra på Ljudkorten de lanserar men det är en appa som programerar program/drivrutiner till det samt att de är så glada att stäna specen på kortet så Linux inte kommer supportera, tror de fortfarande har BETA till X-FI som linux drivisar.Medans mitt fina STX kort funkar utmäkrt med alla funktioner till Linux och har en extra DAC filter mode som jag inte hittade på Windows.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Är de inbyggda ljudkorten så usla? Har ett Xifi Xtreme gamer kort men har funderat på att plocka bort det för att få plats med något annat kul i datorn. Kommer man märka skillnad?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Är de inbyggda ljudkorten så usla? Har ett Xifi Xtreme gamer kort men har funderat på att plocka bort det för att få plats med något annat kul i datorn. Kommer man märka skillnad?

Ja och nej. De har blivit bättre men är fortfarande i klassen "budgetlösning". Bäst är om man kopplar dem digital till en förstärkare, så man slipper eventuell DAC. Jag tänkte jag skulle klara mig med ett inbyggt Realtek HD, men köpte ett instickskort ett par dagar efter (jag hade byggt ihop en ny burk). Jag hade faktiskt problem med dålig signalnivå till förstärkaren via s/pdif (optisk). Fick höja extremt mycket så om jag bytte ljudkälla utan att komma ihåg att sänka sprängdes man. Det kan dock ha varit specifikt problem med mitt inbyggda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooljmb:

Asus korten ger mycket ljud för pengarna men tyvärr är drivrutinerna inte de bästa. Har ett Xonar DX och förutom att kontrollpanelen är rätt mje (klassisk asus programvara) så har jag stött på ett par irriterande buggar.

Ena buggen är att ljud hakar upp sig och fortsätter att låta om program som spelar ljud avlutas på ett ovanligt sätt(krash, avsluta process etc..), detta går dock att lösa genom att stänga av EAX 5.0 emuleringen men det är lite trist det också. Den andra buggen är inte så vanlig men plötsligt så blir ljudvolymen på ena kanalen ungefär hälften jämfört med vad den brukar ligga på och ljudet blir ojämnt.

Kan inte uttala mig om creative då jag inte haft något från dem sen Audigy 2 ZS. Vad gäller realteks drivrutiner har de iaf på senare år fungerat bra för mig (ljudkvalitén är en annan femma).

Känns som det är Creative ändå som är problemet om det är just EAX biten som strular till det.

Skrivet av Jaxione:

Mvh J

Skall du lägga pengar på ljjud och inte för spel så är en extern DAC lösningen, samma pengar som Creatives och ljud på en helt annan nivå och minimalt med strul.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cooljmb:

Inget jag märkt av alls på mitt Asus Xonar Essense STX, kanske fixat därefter? Har "lite dyrare" AKG och Sennheiser-lurar, efter att ha bytt kristaller fick jag "mitt" ljud i kortet, men såvida man inte är hemmapulare är Xonar-korten från Asus helt outstanding, även om drivarna ser ut att vara från 1800-kallt. Efter Creatives Brusblaster-serie och hur de behandlade Dave i drivrutinsdebaklet, kan de fara åt h*vete på ren svenska.

Visa signatur

Move.L #BEEF, $4 -- Värkar är något kvinnor har innan de föder barn, visst verkar det konstigt?

Permalänk
Moderator
Testpilot

Hoppas drivrutinerna håller samma höga klass som de alltid har gjort!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt