ASUS G74SX 17.3" Full HD, prisvärd? Finns det bättre för pengarna?

Permalänk
Medlem

ASUS G74SX 17.3" Full HD, prisvärd? Finns det bättre för pengarna?

Jag har suttit och läst och tankarna går fram och tillbaka.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635481#extra

Finns det bättre dator än denna i samma prisklass? Är det någon där ute som skulle kunna ge mig lite tips?

Vad måste datorn innehålla?
- i7
- 17"
- Bra grafik kort

Det jag är lite skeptisk med den här datorn är grafik kortet som är flaskhalsen, eller inte? Kan 6GB ram vara för lite också? Jag vill ha en dator som är jämn, dvs. inte en mega processor och inte ha ett bra grafik kort som kan utnyttja allt, och inte för mycket minne men ingen bra processor.

Så några tips om andra datorer i samma pris klass? Visst ett eller två tusen extra är inte hela världen.

Hoppas ni förstår vad jag menar =). Tack!

Edit: Datorn ska ju givetvis användas för gaming! Så att den klarar de flesta spelen på bra grafik!

Permalänk
Inaktiv

Den som utmanar är ju Msi GT/GX 780 som släpps snart, dem har bl.a bakgrunds belyst tangentbord som kan ändras i flera olika färger och mer därtill...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Den som utmanar är ju Msi GT/GX 780 som släpps snart, dem har bl.a bakgrunds belyst tangentbord som kan ändras i flera olika färger och mer därtill...

Skickades från m.sweclockers.com

Har läst lite om den. Den är ju mycket snyggare i utseendet. Men har du spec på den och vet du release datum? Och vet du något om ljudnivån på en MSI? För datorn ovannämnd, Asus G74SX sägs vara väldigt tyst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PoBErs:

Har läst lite om den. Den är ju mycket snyggare i utseendet. Men har du spec på den och vet du release datum?

I7 2630M
Gtx 560/555
6-16Gb Ram.
750-1.5Tb HDD.
17,3" Full-HD
Inget riktigt release datum, men en av modellerna släpps snart! Den finns redan i Usa så...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

asusen har ju ett bättre grafikkort, är inte det mer värt än extra HDD, blu-ray (för oss som har ps3 som blu-ray spelare) och upplyst tangentbord? ;P
+ MSI:en kommer nog vara dyrare när den släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcer:

asusen har ju ett bättre grafikkort, är inte det mer värt än extra HDD, blu-ray (för oss som har ps3 som blu-ray spelare) och upplyst tangentbord? ;P
+ MSI:en kommer nog vara dyrare när den släpps.

ja det kollade jag upp nu. strunt i HDD, det har aldrig varit så viktigt för mig. Men fan vad snygg MSI:n är =)... men som sagt är jag inte ytlig och kollar efter det inre istället...

någon som vet någon annan dator som har bättre grafik kort än GTX 560M? Nu vill jag inte betala mer än 15k för den. Redan saftigt som det är..

Permalänk
Hedersmedlem

Grafikkortet kommer alltid att vara flaskhalsen om du kikar på Asus och MSI. En jämnt presterande dator med 560M så kan du i princip köpa den billigaste du hittar, processorn kommer alltid att klara sin uppgift oavsett i5 eller i7.
Ram-minne kan du bara själv bestämma, själv kör jag med 4GB och saknar aldrig mer. Vettigare är nog att lägga de pengarna på en SSD som systemdisk istället, lär ge mer upplevelse än +6GB ram och en i7.
Misstänker att du redan vet att Asus och MSI har två platser för hårddisk så den medföljande kan du ha som lagring om du kör på en SSD.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Grafikkortet kommer alltid att vara flaskhalsen om du kikar på Asus och MSI. En jämnt presterande dator med 560M så kan du i princip köpa den billigaste du hittar, processorn kommer alltid att klara sin uppgift oavsett i5 eller i7.
Ram-minne kan du bara själv bestämma, själv kör jag med 4GB och saknar aldrig mer. Vettigare är nog att lägga de pengarna på en SSD som systemdisk istället, lär ge mer upplevelse än +6GB ram och en i7.
Misstänker att du redan vet att Asus och MSI har två platser för hårddisk så den medföljande kan du ha som lagring om du kör på en SSD.

Du menar att jag ska ha OS:et på en SSD disk för att den är snabbare och resultatet blir att Windows blir snabbare?
Har du rekommendationer på tillverkare med jämnare komponenter? Eftersom jag själv bara har använt Asus.

Permalänk
Hedersmedlem

SSD med OS för kvickheten ja.
Som jag skriver så är ju MSI och Asus utrustade med 560, annars får du gå på "specialmodellerna" och de kostar en liten slant till om du ska ha vassare grafik.
Har du behov av en snabbare processor än en tvåkärnig i5? Rimligen kommer det någon modell inom kort med i5 och 1080p för 10K. En sådan och en ssd så har du ju ett väl balanserat system som är riktigt rappt i windows.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Vad sägs om denna?

X-768 13.820,00 kr från PC-Konsulten
+ I7 2630QM 2,0-2,9 GHz 6 MB, 45 W
+ 8 GB DDR3 1333 MHZ (2x4GB)
+ ATI Radeon 6970M 2GB (Ersätter GTX 470M)
+ 500 GB 7200 rpm
+ DVD-brännare
+ Intel Centrino Advanced 6200 - endast trådlöst (2 antenner)

http://pc-konsulten.se/contents/sv/p7.html

Denna verkar vara grymt mycket bättre.

Här får jag då 8gb minne, mycket bättre grafik kort. Mindre HDD men det man jag knappt bry mig om.

Men jag fick denna konfigurationen av en annan. Någon som handlat på PC-Konsulten? Och en lite dum fråga kanske, men vem är tillverkaren av datorn? Märket på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PoBErs:

Vad sägs om denna?

X-768 13.820,00 kr från PC-Konsulten
+ I7 2630QM 2,0-2,9 GHz 6 MB, 45 W
+ 8 GB DDR3 1333 MHZ (2x4GB)
+ ATI Radeon 6970M 2GB (Ersätter GTX 470M)
+ 500 GB 7200 rpm
+ DVD-brännare
+ Intel Centrino Advanced 6200 - endast trådlöst (2 antenner)

http://pc-konsulten.se/contents/sv/p7.html

Denna verkar vara grymt mycket bättre.

Här får jag då 8gb minne, mycket bättre grafik kort. Mindre HDD men det man jag knappt bry mig om.

Men jag fick denna konfigurationen av en annan. Någon som handlat på PC-Konsulten? Och en lite dum fråga kanske, men vem är tillverkaren av datorn? Märket på den?

6970 är väll inte bättre än GTX 560?

undrar bara, vet faktiskt inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcer:

6970 är väll inte bättre än GTX 560?

undrar bara, vet faktiskt inte

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-560M.48313.0....

http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-HD-6970M.43077.0.html

Permalänk
Medlem

Eller det är så jag förstår det iaf. Kollade igenom jämförelserna längre ner på spelen. Snälla rätta mig om jag har fel så jag inte köper ett sämre grafik kort :P.

Permalänk
Medlem

oj det va en rätt så stor skillnad på FPS mellan dom två på ultra inställningarna på olika spel.

problemet för mig är att jag måste hitta en dator på siba/onoff/elgiganten och i "värsta" fall på komplett.se.
CPU är nog aldrig ett problem men GPU verkar va det som drar ner på laptop prestandan.

Någonstans runt 10k-14k kan jag betala, mer än det så går det nog inte.
Vill kunna spela BF3 på höga inställningar (inte max haha) och skyrim på max. Tror du man får en mycket bättre stationär för samma pris? då kan jag nästan behålla min bärbara jag har nu isf

Permalänk
Medlem

Om du vill kunna spela BF3 på höga inställningar och få det att flyta på riktigt bra så skulle jag iaf gissa på att du behöver minst ett 6970m, utan att ha kollat på systemkraven.

Kollar man på t.ex. 3DMark 11 så presterar 6970m ungefär 30% bättre än 560m.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Nu körde jag såhär. Har beställt den och är nöjd!

Processor I7:: I7 2630QM 2,0-2,9 GHz 6 MB, 45 W
RAM DDR3:: 8 GB DDR3 1333 MHZ (2x4GB)
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 485M 2GB

Med den anledningen att "Ska jag köpa en sådan jävla dyr dator så kan jag lika gärna lägga till 2.400:-"
Eftersom det är grafik kortet som som inte kommer att hinna med de nya spelen först. Då kommer jag kunna ha datorn längre! Nåja, hoppas den lever upp till förväntningarna nu. Annars så drar jag datorn ut genom fönstret!

Slutade med 16.450:- inklusive frakt.

Fast nu sitter jag med ångest och funderar på varför jag inte la på 900:- och ha fått 16gb RAM.

Eller gjorde jag rätt som beställde 8? Det ska klara av spelen men jag tänker inte multitaska när jag spelar. Då bör 8gb räcka?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PoBErs:

Nu körde jag såhär. Har beställt den och är nöjd!

Processor I7:: I7 2630QM 2,0-2,9 GHz 6 MB, 45 W
RAM DDR3:: 8 GB DDR3 1333 MHZ (2x4GB)
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 485M 2GB

Med den anledningen att "Ska jag köpa en sådan jävla dyr dator så kan jag lika gärna lägga till 2.400:-"
Eftersom det är grafik kortet som som inte kommer att hinna med de nya spelen först. Då kommer jag kunna ha datorn längre! Nåja, hoppas den lever upp till förväntningarna nu. Annars så drar jag datorn ut genom fönstret!

Slutade med 16.450:- inklusive frakt.

Fast nu sitter jag med ångest och funderar på varför jag inte la på 900:- och ha fått 16gb RAM.

Eller gjorde jag rätt som beställde 8? Det ska klara av spelen men jag tänker inte multitaska när jag spelar. Då bör 8gb räcka?

Grattis!

Permalänk
Hedersmedlem

Trevlig dator, du blir säkert nöjd

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Tack antar jag :). Och tack för hjälpen!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PoBErs:

Tack antar jag :). Och tack för hjälpen!

och 8gb räcker mer än lagom....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcer:

bättre stationär för samma pris? då kan jag nästan behålla min bärbara jag har nu isf

För 16 lax hade du ju kunnat maxa BF3 med en stationär ^^

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Skrivet av PoBErs:

Nu körde jag såhär. Har beställt den och är nöjd!

Processor I7:: I7 2630QM 2,0-2,9 GHz 6 MB, 45 W
RAM DDR3:: 8 GB DDR3 1333 MHZ (2x4GB)
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 485M 2GB

Med den anledningen att "Ska jag köpa en sådan jävla dyr dator så kan jag lika gärna lägga till 2.400:-"
Eftersom det är grafik kortet som som inte kommer att hinna med de nya spelen först. Då kommer jag kunna ha datorn längre! Nåja, hoppas den lever upp till förväntningarna nu. Annars så drar jag datorn ut genom fönstret!

Slutade med 16.450:- inklusive frakt.

Fast nu sitter jag med ångest och funderar på varför jag inte la på 900:- och ha fått 16gb RAM.

Eller gjorde jag rätt som beställde 8? Det ska klara av spelen men jag tänker inte multitaska när jag spelar. Då bör 8gb räcka?

8GB ram räcker gott. Jag själv uppgraderade nyligen min MSI från 4GB till 8GB och märker ingen jätteskillnad, men du kan ju själv uppgradera minnena med tiden om du vill, men du lär inte ha mer användning en 8GB dom närmaste åren.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).