Permalänk
Medlem

Asus Crosshair V problem!

Hej,

Inköpte en Crosshair V bräda från CDON förra veckan men har extrema problem. Datorn vill ibland inte boota alls och när man väl lyckas komma in på bios fryser det fast efter någon minut. Trodde först det var grafikkortet det var fel på då VGA LED lampan lyser ibland på moderkortet men då borde det väl inte gå igång då och då (+har skickat in grafikkortet till komplett 2 gånger då det har strulat, visserligen är de på komplett totala idioter men tror inte de skulle skicka tillbaka ett defekt grafikkort 2 gånger).

Setup:
Moderkort: Asus Crosshair Formula V
Processor: AMD 965 BE
Grafikkort: Powercolor SCS3 Radeon HD5750 silent
Nätaggregat: Corsair HX750
Ram minne: Crucial Ballistix 4*2gb

Vill ha all hjälp jag kan få för detta är ett riktigt pain in the ass :/

Permalänk
Medlem

Du har inga ndra komponenter du kan testa med? För att utesluta några delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av puppisen:

Du har inga ndra komponenter du kan testa med? För att utesluta några delar.

Har en till dator men är 6 år gammal och använder sig utav am2+. De delarna tror jag inte är direkt kompatibla i dagsläget :/

Permalänk
Medlem

Har precis själv uppdaterat till Crossfire V och det är en lite småbuggig bräda.

Har du anslutit alla strömkontakter? Även 8-pinnars (eller en 4-pinnars, det finns två alternativa ställen att fästa på och tre anslutningsalternativ). Har du slagit av/på Molexkontakten på moderkortet?

Kolla annars att minnena är i som de ska (det var fan inte helt lätt, det såg helt rätt ut men jag lyckades ändå ha missat att få i dom). Prova ett i taget för att se om någon sticka är trasig. Om du kommer in i bios kolla hastigheten, mitt kort startar inte när jag ställer in minnena i 1600, måste använda auto-funtionen som klockar ner dom.

Uppdatera bios - har precis kommit en ny version som ska lösa stabilitetsproblem.

Kolla tempen så att inte överhettningsskyddet löser ut.

Edit: Det strulade för mig i början för att jag inte satte in hårddisken i rätt Sata-kontakt. Den ska sitta i den som är för sig själv, under de andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josuroli:

Har precis själv uppdaterat till Crossfire V och det är en lite småbuggig bräda.

Har du anslutit alla strömkontakter? Även 8-pinnars (eller en 4-pinnars, det finns två alternativa ställen att fästa på och tre anslutningsalternativ). Har du slagit av/på Molexkontakten på moderkortet?

Kolla annars att minnena är i som de ska (det var fan inte helt lätt, det såg helt rätt ut men jag lyckades ändå ha missat att få i dom). Prova ett i taget för att se om någon sticka är trasig. Om du kommer in i bios kolla hastigheten, mitt kort startar inte när jag ställer in minnena i 1600, måste använda auto-funtionen som klockar ner dom.

Uppdatera bios - har precis kommit en ny version som ska lösa stabilitetsproblem.

Kolla tempen så att inte överhettningsskyddet löser ut.

Edit: Det strulade för mig i början för att jag inte satte in hårddisken i rätt Sata-kontakt. Den ska sitta i den som är för sig själv, under de andra.

Har anslutit alla kontakter. Man ska väl inte ha både 8 pin och 4 pin? Har anslutit 8 pin enbart. Det finns en molex ingång på moderkortet men använder den inte, Måste den vara ansluten?

Jo ram minnena var ett helsike att få i xD trodde jag fick i dem första gången men datorns bios beep gick igång. Men har klämt i dem ordentligt och alla 4 är registrerade i bios (står 8 gb ram). Har ram minnena inställda på auto.

Ska försöka uppdatera bios.

Det du nämnde med sata kontakterna kan stämma. Jag plugga in SSD där de resterande sata ingångarna är.

Ska försöka mig på allt du nämnde. Kommer med update om hur det går asap

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lelle91:

Har anslutit alla kontakter. Man ska väl inte ha både 8 pin och 4 pin? Har anslutit 8 pin enbart. Det finns en molex ingång på moderkortet men använder den inte, Måste den vara ansluten?

Jo ram minnena var ett helsike att få i xD trodde jag fick i dem första gången men datorns bios beep gick igång. Men har klämt i dem ordentligt och alla 4 är registrerade i bios (står 8 gb ram). Har ram minnena inställda på auto.

Ska försöka uppdatera bios.

Det du nämnde med sata kontakterna kan stämma. Jag plugga in SSD där de resterande sata ingångarna är.

Ska försöka mig på allt du nämnde. Kommer med update om hur det går asap

Nej man behöver bara använda 8-pin(eller egentligen bara en 4-pin på valfri plats), den extra är för Bulldozer när den kommer (om det behövs dvs). Och Nej man behöver inte använda molex, den är bara extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josuroli:

Nej man behöver bara använda 8-pin(eller egentligen bara en 4-pin på valfri plats), den extra är för Bulldozer när den kommer (om det behövs dvs). Och Nej man behöver inte använda molex, den är bara extra.

Har gått igenom alla saker du föreslog nu så:

- Har uppdaterad mobo (bios 0506)
- Prövat olika setups med ram-minnena
- Kollat temp (på mobo är alla temp på bra nivåer förutom processor som ligger på "high" eller gul lampa. (använder brädans egna system)
- Har chekat att 8 pin är ansluten
- har satt sata kabeln till det enskilda uttaget

I dagsläget får jag inga felmeddelanden på "Q-led" men jag kan inte ens få igång brädan överhuvudtaget längre. Jag får inte ens något "bios beep" och vet inte alls vad jag ska göra längre.

Permalänk
Medlem

Kolla igenom tråden http://www.asusrog.com/forums/forumdisplay.php?117-Crosshair-... och hoppas på någon lösning, annars blir det nog att RMA:a kortet tyvärr.

Permalänk
Medlem

fan åxå.. känns som man inte skulle köpt ett asus v formula.
Min dator har tjafsat som fan om minnena.
Led-lampan har lyst plötsligt vid omstart, datorn krashat med blåskärm som säger t.ex memory_management.
Kollar man de där forumet o alla trådar om problem med kortet kan man nästan få känslan av att de inte borde sålts alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pobO:

fan åxå.. känns som man inte skulle köpt ett asus v formula.
Min dator har tjafsat som fan om minnena.
Led-lampan har lyst plötsligt vid omstart, datorn krashat med blåskärm som säger t.ex memory_management.
Kollar man de där forumet o alla trådar om problem med kortet kan man nästan få känslan av att de inte borde sålts alls.

Fast är ju alltid baby fel när en ny bräda kommer ut Det där du nämnde om memory managment tror jag ja vet vad det är som strular. Pröva ändra "ECC mode" till disabled på memory configuration.

källa:
http://www.asusrog.com/forums/showthread.php?2979-To-those-having-stability-issues....&

Hoppas de hjälper, jag har fortfarande inte lyckats få igång min bräda. ><

Permalänk
Medlem

Det är ett riktigt bra kort. Skicka tillbaks det och få ett nytt. Är det mjukvarubuggar kommer ju asus fixa dom inom kort.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk

jag hade likadana problem, mina är att LED lampan för CPU lyser Gult ( betyder CPU HIGH), ( Grön: CPU NORMAL, GULT: CPU HIGH, RÖD : CPU EXTREM)

Nu vet jag inte varför min lyser GULT; jag har inte ändrat något alls, inga OC. ingenting.
Sedan som TS, lyser min VGA lampa Röd FLERA gånger under starten, sen försvinner det.

:S

Visa signatur

Dator 1: - i himlen
Dator 2: - på besök hos första datorn i himlen.
Laptop: Asus UL50V Series.