Permalänk
Medlem

Vad menas med H-IPS, P-IPS etc?

Som titeln lyder: Vad menas med de olika typerna av IPS-skärmar och vad är det för skillnad?

Visa signatur

Fractal Design R3, MSI P67A-G45 B3, SB i5 2500k @ 3.8 (bluescreen i idle! Hjälp!!!), 4 GB RAM @ 1600 MHz // ASUS DCII 570 // 1 TB @ 7200RPM, 500 GB @ 7200 RPM // Corsair AX850

Permalänk
Medlem

ja du, hitta inte så mycket info på nätet heller, men alla är varianter av IPS och dom har lite olika struktur och uppbyggnad av kristallerna.
S-IPS, har jag för mig räknas som den bästa, (och dyraste) dom övriga är bra dom också, utom E-IPS som bör undvikas även om den kanske är lite bättre än TN

EDIT: Här hitta jag lite nyttig och bra info http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD#In-plane_switching_.28IP...
Men kanske ska läggas till att tex H-IPS kan precis som P-IPS kan återge 30bitars färg, så egenskaperna går in i varann numera

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Inte alls samma Panel men kan passa på att fråga nån som är kunnig. Skillnaden mellan dom olika VA-panelerna då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gisele:

Inte alls samma Panel men kan passa på att fråga nån som är kunnig. Skillnaden mellan dom olika VA-panelerna då?

http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD#Multi-domain_vertical_al...
S-PVA räknas väl som den bättre, men den billigare ePVA är bra också, MVA frodas också, men inte så stora skillnader emellan typerna

Nyare typer VA paneler brukar ha väldigt bra kontrast upp till 3000:1 IPS går upp till 1000:1
nakdelar med IPS är white glow, dvs svart kan se lite urtvättat ut från sidan eller börja se vitt eller gråaktigt ut, påminner lite om bleeding, samt med IPS kan det skimra lite när det är vitt eller väldigt ljus färg
Men färger och betraktingsvinklar är lite bättre med IPS jämte VA, undantag e-IPS

VA kan ha väldigt bra kontrast, svart kan vara svart som bläck, har inte skimrande ljusa färger som dom flesta IPS men detta är mest en effekt av mild eller aggressiv antireflexbehandling.
Med VA kan detaljer i mörka partier försvinna när man tittar på skärmen från vinkel, med VA kan vänstra sidan synas lite mörkare än den högra, syns mest när man har enfärgad bild osv, min förra skärm som var en P-MVA såg jag inte dessa nackdelar, kontrasen var normal på den, har numera en IPS, så för och nackdelar stämmer ganska bra. IPS starka sida är färger och betraktningsvinklar, passar bra när man håller på med foton och bildbehandling
VA starka sida är när man håller på med text mycket, då den är "snällare" för ögona, men betraktnigsvinklar och färger är också väldigt bra, ett snäpp under bra IPS, men betydligt mycket bättre än valfri TN skärm

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Vad jag har hört så är S-IPS en äldre teknik än H-IPS, ergo, H-IPS ska vara bättre Fel alltså?

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Vad jag har hört så är S-IPS en äldre teknik än H-IPS, ergo, H-IPS ska vara bättre Fel alltså?

Nja visserligen äldre variant, men vilket som är bäst S eller H är väl tveksamt, en del tycker S är bättre kanske PGA att nya H skärmar har mer aggressiv antiglare, nästan alla IPS paneler tillverkas av LG och sista 1-2 åren har man kraftigare AG coting är många som stör sig på det, många professionella i bildbehandling m.m som inte gillar riktigt alla H-IPS pga för kraftig AG.
Men jag lider inte även om jag också skulle fördragit mindre AG när man tittar på större vita ytor, men inget problem tycker jag

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Hm knepigt, har H några fördelar jämtemot S då? Sitter i valet om kvalet, ska köpa ny skärm i början på agusti, blir antingen en Dell 27" du vet vilken, eller en Apple. Dvs. H vs. S.

EDIT; Sen vet jag att Apple har super-glare, men, det går nog att bortse från, du verkar ju vara inne på området. Så vad tycker du jag ska göra? Spenderar gärna runt 7k, går att gå både upp och ner såklart, landar dock gärna på en 27" möjligtvis 30" men det känns lite för mkt.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Dustinhome har kampanjpris på Dell U2711, endast 5990:- Kan ju vara värt att beakta

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Hm knepigt, har H några fördelar jämtemot S då? Sitter i valet om kvalet, ska köpa ny skärm i början på agusti, blir antingen en Dell 27" du vet vilken, eller en Apple. Dvs. H vs. S.

EDIT; Sen vet jag att Apple har super-glare, men, det går nog att bortse från, du verkar ju vara inne på området. Så vad tycker du jag ska göra? Spenderar gärna runt 7k, går att gå både upp och ner såklart, landar dock gärna på en 27" möjligtvis 30" men det känns lite för mkt.

Som sagt dustin har jämra bra pris nu på den, apples 27" har glossy skärm och den är LED, bra skärm också men inte vad jag förstår samma panel riktigt
men den är dyrare och har färre ingångar, dells 27" är jämra bra nöjd med min, man får mycket yta, 16:9 stör inte då höjden är 1440 ändå

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Som sagt dustin har jämra bra pris nu på den, apples 27" har glossy skärm och den är LED, bra skärm också men inte vad jag förstår samma panel riktigt
men den är dyrare och har färre ingångar, dells 27" är jämra bra nöjd med min, man får mycket yta, 16:9 stör inte då höjden är 1440 ändå

Tack så mkt för tipset Blir nog en 27" i agusti.
Nej 16:10 är inget jag behöver, dock så 30" har ju 2 hdmi ingångar som är lite lockande, men lite för dyrt för bara det

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Tack så mkt för tipset Blir nog en 27" i agusti.
Nej 16:10 är inget jag behöver, dock så 30" har ju 2 hdmi ingångar som är lite lockande, men lite för dyrt för bara det

Dell U2711 stödjer inte 2560x1440 via HDMI bara 1920x1080, tror det är samma eller liknade med deras 30" Dual link DVI och displayport är vad som gäller med dessa för att få max upplösning och skärpa.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Dell U2711 stödjer inte 2560x1440 via HDMI bara 1920x1080, tror det är samma eller liknade med deras 30" Dual link DVI och displayport är vad som gäller med dessa för att få max upplösning och skärpa.

Kan du förklara för mig hur DVI är bättre än HDMI? Om du har lust och tid.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Kan du förklara för mig hur DVI är bättre än HDMI? Om du har lust och tid.

Om det är HDMI 1.3 eller 1.4 så är inte DVI bättre, men tillverkare av grafikkort och skärmar kan av licensskäl som kostar vara lite snåla med HDMI, och på tex dessa skärmar så funkar dual link DVI och displayport med max upplösning, men exakt vad som är begränsat med HDMI vet jag inte på dessa skärmar, rycken säger att det är nått DRM chip som begränsar på HDMI

Kan läggas till att dessa skärmar också stödjer 30bit färg, men endast displayport kan då användas, och vanliga konsument grafikkort kan inte ge ut 30bit färgdjup, bara AMD FirePro och Nvidia quadro kort fungerar med detta

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Hm, ja i november/när nu SB-E kommer ut så ska den kopplas till ett 6990, så då har jag ju möjlighet till displayport. Dock är väll inte det ett AMD FirePro? (Har inte hört begreppet tidigare faktiskt) Så huvudsakligen ska den ju kopplas till det, dock är det möjligt att en 360 eller HTPC också kopplas till den.

*kliar sig i skägget*

Men 27" Dell som det står i dags läget verkar det endå som? Fan vad knepigt det var Och fan vad duktig du var ^^

Visa signatur

Citera gärna för svar.