Ryzen 7 9800X3D bränd – handhavandefel boven

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

@Enviro ännu en anledning till varför det är viktigt att skriva en tydlig rubrik... Tack vare rubriken så tror ju personen att det är samma som med 7800, men i själva verket är självförvållat. Tänk på att ni sitter med en stor påverkan på besökare, och därmed ansvar.

Du röjer ju min plan!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Det egentligt upprörande med den här historien är hur majoriteten av de som skriver på reddit verkar sakna kritiskt tänkande och inte sätter sig in i problematiken utan drar felaktiga slutsatser direkt eller drar till med nån floskel.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Du röjer ju min plan!

Tror du också att valet av rubrik handlar om att dom inte hann få en 98X3D och nu försöker komma framåt i kön genom att få folk att avboka för att dom inte vill att deras CPU brinner? 🤪

Permalänk
Medlem

@Enviro Ordet "Felmonterad" borde absolut ha varit med i titeln och alla referenser till moderkort kunde avlägsnats (var monterar man annars en processor?). Journalister på alla typer av media borde tänka till ett varv till: Resultatet av clickbaits blir att man misstror allt man läser då titeln ympar en vinkling som lever kvar i det undermedvetna även efter att man tagit del av brödtexten. Sådan påverkan råkar tyvärr sammanfalla med de ryska målen för långsiktig desinformation, så det är onödigt att gå ner i samma dypöl.
Att locka läsare är ok, men försök hålla tyglarna lite kortare.

Permalänk
Medlem

Jag brände en AMD K6-2 350MHz i min ungdom, hade det vart idag hade jag kanske fått en rubrik på SweC!
Fantastiskt

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3733 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

AMD får sig givetvis en ironisk känga här för att dom hade riktiga problem med 7800X3D, det kan dom vara värda. Rubriken är dessutom faktakorrekt. En 9800X3D har brunnit i en sockel, undisputed.

Och för er som tror att AMD kommer förlora försäljning pga några rubriker. Folk slutade inte köpa Nvidia för att en del inte klarar av att sätta i kontakten trots tusentals mer eller mindre sensationella rubriker världen över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

-Hej jag bankade ner proppen med en hammare...

https://www.youtube.com/watch?v=vehDp37pLug

Hehe...

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jaadu.. det har uag frågat mig skälv många gånger.

Men vad är det egentligen som är troligt att det skulle gå sönder?

Det finns såklart en risk om vissa pinnar ger spänning som skulle kunna bränna andra pinnar om den monterades på fel håll. Så var uppenbarligen inte fallet.

ESD är helt klart en risk när vi skulle böja tillbaka PCBt.. verkar som vi hade tur där också.

Det sista jag kan tänka mig är att ledningsbanor i PCBt gått sönder när den böjdes. Det var ändå bara biten utanför IHSen som var böjd. Detta är jag mest fachinerad över att det inte hände. Som sagt... vi hade nog tur.

Har du fler förslag på vad som skulle kunna gått sönder? ^^

Ytmonterade komponenter som spricker när man böjer kortet är klassikern.

Permalänk

Bilderna talar sitt tydliga språk, att det handlar om handhavandefel. Så varför denna clickbait-rubrik?

Permalänk
Medlem

Ajdå han brännde den på en AM5 alltså.. Han skulle helt klart använt AM4 istället

Clickbait gets the clicks och kommentarer... Mission accomplished?

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Beror väl på om man måste forcera upp bygeln? Typ kofot....

Det är inte demontering, det är demolering.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Lika roligt att läsa woke-bevägelsen från AMD varje gång. Den reddit-tråden är ju comedy central.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Min gissing är att någon har varit lat å monterat processorn utan å lägga ner datorn på rygg.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Rubriken ändrad nu - snyggt!

Visa signatur

Hjälp mig med mitt nästa datorbygge är ni bussiga. :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är inte demontering, det är demolering.

Man kan demontera med kofot.... Demolering tar inte hänsyn till vad produkten blir efter utfört arbete.
demontering förväntar man sig återbruk, vilket detta fall hade... Sitter något forcerat och fast så använder man någon form av brytverktyg även om den skall återanvändas

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Den som lever får se.

Det är ju en vanlig taktik från storföretagen att skylla på användaren. Lätt att haka på den retoriken också antar jag. Gamer Nexus gjorde ju en granskning av ASUS-supportprocess där det var företaget som hade gjort fel och inte användarna. Så man ska inte vara för snabb att peka finger.

För mig ser det ut som att processorn klämts felaktigt vid montering. Plasten ser sprucken ut och även guidningspinnen ser ut att ha någon åverkan på sig. Sen om det är användaren, moderkortstillverkaren eller underleverantören som levererar hållaren är oklart. För mig ser det dock ut som användarfel om inte någon annan använt moderkortet innan. AMD ser jag just nu som minst trolig orsak.
Att slänga ur sig snabba kommentarer på internet utan insikt eller syfte kan skada berörd part på kort sikt. Men i ett längre perspektiv hjälpa då gratis exponering sker.

Ha en grym dag!

Permalänk

Denna video förklarar ganska så bra på hur detta handhavande felet har uppstått och hur det väldigt lätt undviks.
https://www.youtube.com/watch?v=qY0kEB-1MIc

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Denna video förklarar ganska så bra på hur detta handhavande felet har uppstått och hur det väldigt lätt undviks.
https://www.youtube.com/watch?v=qY0kEB-1MIc

Buildzoid <3

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Jag tror inte det är en extra plastbit.
Det är nog snarare så att kanten i ramen har spruckit av belastningen från felmonteringen.

Sen kan man kanske klaga på att plasten var dålig som sprack under trycket, men kortslutningen hade nog ägt rum oavsett så det blir en moot point 😅

Japp, ser ut som det. Nertryckt med våld. Vore intressant att se varför den tryckts ner med våld, felplacerad eller något produktionsfel. Tech-Jesus ge oss svaren nuuuuu!

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Intressant att läsa tongångarna beroende på vilket företag det gäller. x)

Mest troligt ett montagemisstag.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Intressant att läsa tongångarna beroende på vilket företag det gäller. x)

Mest troligt ett montagemisstag.

Jag trollade dock på grund av den bedrövliga rubriken. Men vet inte om det gick hem.
Det fick dock några napp och rubriken är ändrad.

Överlag bryr jag mig inte om många artiklar bara är översättningar från andra sidor. Men clickbait rubriker ser vi mer och mer utav och det är inte något jag gillar.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken