Permalänk
Medlem

Musmatta av glas

Jag skaffade en musmatta av glas, SteelSeries Experience I-2, som jag tyckte verkade praktiskt och många andra pratat positivt om.
I början funkade min mus, Logitech Cordless Click! Plus, ganska hyfsat. Men efter några dagar och nu veckor tycker jag den funkar sämre och sämre.
Jag har provat att rengöra så mycket jag kan, men det hjälper inte.
Kan det vara så att denna modell funkar dåligt, på glas? För jag har provat att lägga ett A4-papper mellan och det är som natt och dag...

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk

Är det inte så att den behöver referenspunkter för att se hur långt du har flyttat musen?
Är inte super-insatt på hur stor skillnad det är mellan laser och optiska möss men kan det vara tänkt så att musmattan är tänkt för lasermöss och inte optiska?

Edit: Kan det vara så att du har slitit ytan för jämn?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

låter helskumt, har använt min icemat varje dag sen julafton 2001, fortfarande den bästa musmattan jag använt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlsson89:

Edit: Kan det vara så att du har slitit ytan för jämn?

Hur menar du då? Jag har bara haft mattan några veckor.

Kanske får skaffa en ny lasermus då, har googlat lite och de ska visst fungera bättre på de flesta underlag.
Men fler får gärna informera mer om kraven på underlag för laser- resp. optiska möss.

Hittade även denna gamla tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/766063-optiskt-vs-laser-mus/
och den säger att lasermöss inte funkar på lika bra på olika underlag, så vad gäller egentligen?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Hur menar du då? Jag har bara haft mattan några veckor.

Kanske får skaffa en ny lasermus då, har googlat lite och de ska visst fungera bättre på de flesta underlag.
Men fler får gärna informera mer om kraven på underlag för laser- resp. optiska möss.

Hittade även denna gamla tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/766063-optiskt-vs-laser-mus/
och den säger att lasermöss inte funkar på lika bra på olika underlag, så vad gäller egentligen?

Jag provade precis med min MX5500 laser mus på glasbordet men det fungerade inte alls. Ej heller när jag höll en tidning på undersidan av glas skivan gick det.
Däremot finns det lasermöss med darkfield laser eller vad det heter. De kanske fungerar bättre på glas.

Permalänk
Avstängd

Laser och glasmatta = BIG NO NO.
Det absolut sämsta underlaget för laser som finns.

Och laser är rejält mycket känsliga på att läsa underlag än optiska är.

Permalänk
Medlem

Kan det alltså variera så mycket mellan olika modeller, hur bra de fungerar på glasmusmatta?

Laser är tydligen inte bra på glas och min mus, som jag antar använder nån LED (optisk), eftersom den lyser rött när jag lyfter på den, fungerar väldigt dåligt på glas.

Vilka modeller är dessa glasmattor gjorda för???

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Köpte en glasmusmatta på biltema, 99:- , Funkar skitbra med MX518.. Innan hade ja en som en polare gjort, Vanligt frostat glas, Funkade utmärkt det också, Dock med andra gamla möss..

Som Motsols skrev, Så funkar ingen mus direkt på ett glasbord (Vad ja vet iaf) Måste vara frostat glas eller liknande, så musen får nånting att beräkna, eller hur man ska förklara..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | Kingston 1Tb M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas Scale |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Glasmattor är till för optiska möss så som MX518.
Min MX510 kunde läsa med sick precision tills den fick gå i graven, inte för att den var trasig, men hela undersidan var flat, fötterna och tillockmed utbuktningarna för fötterna var helt borta samt att plasten på knapparna samt greppet i allmänt hade nätts ned så mycket efter en fyra år.

Skaffa en bra optisk mus istället, laser är helt värdelöst utan en tygmatta.
Laser är inte bättre än Optiska möss. Se bara på odödliga MX518, den presterar bättre är toppmoderna svindyra asfula "gamer" möss. Speciellt vid lyft och flytta mus till andra sidan för att snurra mer, heh eller vad man nu än ska säga. Optiska enheter har en viss charm och funktionalitet laser inte kan kopiera.

Men TS har ju en dålig optisk mus. Så ja mycket möjligt att den modellen inte fungerar alls på glas, kanske glaset hämmar den trådlösa signalen?

Permalänk
Avstängd

Tja Intellimouse 1.1, Explorer 3.0, MX518, DeathAdder 1800dpi, mx310 alla fungerar 100% på en av mina gamla glasmattor jag har liggandes.
Sen ser jag 0 fördel med glasmatta i övrigt, väsnas, sämre perfect traction än plastmatta, oskönt för handleden osv

Dock körde jag glasmatta ett tag för 10 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Sen ser jag 0 fördel med glasmatta i övrigt, väsnas, sämre perfect traction än plastmatta, oskönt för handleden osv

Man kan spilla kaffe, cola, mat, vatten på de, lätt att rengöra vad som än hänt. Kan använda på resor och liknande då man kan balansera en över knäet, eller ha den på annat mjukt underlag.

Har haft min icemat i säkert 7+ år och skulle aldrig vilja byta! Ser 0 fördel med en annan än min musmatta! =P

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, man ska tydligen ha lite tur också för att det ska fungera
Nu har jag i alla fall kontaktat Logitech, så får vi se om de har några rekommendationer...

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Skrivet av pscs3:

Man kan spilla kaffe, cola, mat, vatten på de, lätt att rengöra vad som än hänt. Kan använda på resor och liknande då man kan balansera en över knäet, eller ha den på annat mjukt underlag.

Har haft min icemat i säkert 7+ år och skulle aldrig vilja byta! Ser 0 fördel med en annan än min musmatta! =P

Då har väl du optisk mus va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Då har väl du optisk mus va?

Ja, enligt tråden har jag det!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motsols:

Jag provade precis med min MX5500 laser mus på glasbordet men det fungerade inte alls. Ej heller när jag höll en tidning på undersidan av glas skivan gick det.
Däremot finns det lasermöss med darkfield laser eller vad det heter. De kanske fungerar bättre på glas.

Väldigt konstigt då jag sitter med en likadan mus och kör på icemat (frostigt glas) och funkar perfekt....

Visa signatur

Mvh Andy

Permalänk
Avstängd

Som sagt av någon så måste glaset vara frostat för det ska funka.
Kvittar om du håller något under själva ytan, blir ju en hel bit ner till det.

Men även då så är det många laser som inte gillar glasyta fast det är frostat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2Andy:

Väldigt konstigt då jag sitter med en likadan mus och kör på icemat (frostigt glas) och funkar perfekt....

Mitt glasbord är inte frostat, som någon skrev att det måste vara. Det hade jag ingen aning om innan.
Min lasermus kör jag direkt på träbordet, inga som helst problem med det.

Permalänk

Asså jag fattar inte riktigt läser lasermusen av underlaget och optisk mus typ skickar signaler på underlaget som kommer tillbaks eller vad? Tacksam för svar

sorry att jag låna tråden lite.

Permalänk
Medlem

Nu har jag skaffat en Logitech Performance Mouse MX.
Den har Darkfield Laser och det är skillnad som natt och dag! Glider mycket bättre på glas också.

Tydligen ska Microsoft's Bluetrack-modeller funka bra på glas också.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Min mus till htpc funkar utan problem på ett helt genomskinligt glasbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matnojje:

Min mus till htpc funkar utan problem på ett helt genomskinligt glasbord.

Tämligen meningslöst inlägg om du inte skriver vilken mus

Permalänk
Medlem

Jag har samma musmatta so originalposter, Logitech G9 lasermouse. Fungerar hur bra som helst!!! Läste även en recension innan mitt inköp, där de testat G5'an och en annan lasermus, och de tyckte det flöt på hur bra som helst, både i spel och i PhotoShop.

Jag tycker mattan är grym..

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Tämligen meningslöst inlägg om du inte skriver vilken mus

Ja en trådlös Logitech MK320. Funkar att spela med men är ingen spelmus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Laser och glasmatta = BIG NO NO.
Det absolut sämsta underlaget för laser som finns.

Och laser är rejält mycket känsliga på att läsa underlag än optiska är.

Skrivet av Bopper:

Kan det alltså variera så mycket mellan olika modeller, hur bra de fungerar på glasmusmatta?

Laser är tydligen inte bra på glas och min mus, som jag antar använder nån LED (optisk), eftersom den lyser rött när jag lyfter på den, fungerar väldigt dåligt på glas.

Vilka modeller är dessa glasmattor gjorda för???

Glasmattor = Laser, inte optiska möss.

definition har bara vänt på det. ska vara tvärt om.

Köpte Icemat Black V2 för typ 4 år sen. Hade optisk mus vid det laget men fick snabbt lärt mig att optiska möss inte hör ihop med glasmatta. Fungerade inte alls i princip så de va bara skaffa en lasermus vilket fungerar precis som det ska. Lasermöss fungerar ju på i princip alla ytor som finns som allt ifrån glas till extremt trådiga mattor etc. Laser är mycket mer precis och kräver inte någon speciellt anpassad yta. Svart som min musmatta var fungerade extra dåligt med optiska möss vilket jag fick reda på efter en del googlande sådär i efterhand.

Checka in http://reviews.cnet.com/4520-10166_7-6419059-1.html
-"Besides their tracking speeds, laser mice work on nearly every surface, whereas optical mice may experience trouble tracking on black or shiny surfaces."

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Om detta stämmer kan det kanske hjälpa andra som har problem:
Vänd på musen och om den lyser rött eller nåt så funkar den troligen dåligt på glas (för laser ser man väl inte med ögat?)
Är det en lasermus (lyser inte) så bör den funka på glas.
Ok?

Precis, optiska möss lyser rött på grund av ledlampan. Fungerar dåligt på svarta ytor och glas på grund av att ljuset absorberas eller inte studsar tillbaka lika bra som på andra färger.

Lasermöss har ingen synlig lampa och fungerar på det mesta. Är oftast dyrare också och används till 99% om inte 100% till gamingmöss som vill ha högre DPI.

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Colery:

Glasmattor = Laser, inte optiska möss.

definition har bara vänt på det. ska vara tvärt om.

Köpte Icemat Black V2 för typ 4 år sen. Hade optisk mus vid det laget men fick snabbt lärt mig att optiska möss inte hör ihop med glasmatta. Fungerade inte alls i princip så de va bara skaffa en lasermus vilket fungerar precis som det ska. Lasermöss fungerar ju på i princip alla ytor som finns som allt ifrån glas till extremt trådiga mattor etc. Laser är mycket mer precis och kräver inte någon speciellt anpassad yta. Svart som min musmatta var fungerade extra dåligt med optiska möss vilket jag fick reda på efter en del googlande sådär i efterhand.

Checka in http://reviews.cnet.com/4520-10166_7-6419059-1.html
-"Besides their tracking speeds, laser mice work on nearly every surface, whereas optical mice may experience trouble tracking on black or shiny surfaces."

Om du kollar på populära spelmöss och musmattor är det precis tvärtom.
Dom flesta lasermöss har problem med många musmattor med skipping.
Optiska möss som MX518,DA 1800dpi (ir), Explorer 3.0 osv osv läser mjuka och hårda mattor 100%
Lasermöss som Xai,naos osv har ofta problem med många mjuka mattor.

Så det stämmer inte alls imo.

Min DA läser alla underlag 100%, min MX518, 1.1, 3.0 likaså.
Min naos och Xai är inte ens i närheten.

Räcker att googla lite så hittar man hur mycket som helst.
Finns en anledning möss som Xai rekommenderas att köra med plastmatta .

Edit: Ska dock tillägga att en hel del optiska har också problem med genomskinligt glas.
Dock är vissa optiska bra på även glas men det måste vara frostat eller färgat.
Hade en svart icemat med ie3.0 i över 1 år och skippade inte en gång, även andra vänner som spelade använde samma combo med svart eller frostad icemat + ie3.0 utan problem.