Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FarbrorGaffel
Slutsats, gammla ibm = skit, (min uppfattning), 120gxp skulle jag lätt våga köpa för de verkar ju vara bra(kanske ska köpa en snart), ibm lär ju lärt sig nåt av sina misstag.

Nja, min gamla 75XP (notera avsaknad av G) på 30Gb har puttrat på i typ 3år nu.
Jag velade dock både en och tio gånger innan jag nu nyligen köpte en 120GXP, pga IBM's skamfilade rykte.

Den enda HD som skurit ihop för mig var en Fujitsu på 40Gb. må den (och all min pr0n) vila i frid.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Jag tror lite på JenzAs teori faktist. Ok, 75GXP var en problemdisk, även om min faktist går 24/7 och håller än (peppar, peppar), men när samma snubbe har krashat 5-10 diskar av olika fabrikat på ett halvår börjar man ju undra. En del av dessa har säkert haft otur, men de flesta tror jag helt enkelt har varit ovarsamma med diskarna, inte tänkt på ESD, inte brytt sig om temperatur på diskarna osv.

Mina två IBMdiskar som dog innom 2 resp 3 månader samt seagaten som dog efter 4 dagar dog ej pga vordslöshet. Jag har varit försiktig med stötar, dom har gått väl kylda, jag har använt ESDskydd. De har varit anslutna till ett Enermax431W nätagg som levererar en stabil 12V på 12.25 o en stabil 5V på 5.05.

Slutsatts: Skit-diskar. (seagaten kanske det är lite hårt att dömma, kan vara ett mondagsex men faktumet att två IBMdiskar dog säger ju något)

Visa signatur

Niklas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AsusAndon
Jag tror att något gick snett efter 40GXP och 40GV serien..

allt efter dem har ju från o till fungerat och gått sönder för olika användare

inte snyggt.

Möjligt, köpte en GXP22 som gick i flera år och som nu sitter i min mosters burk, går som en klocka

Visa signatur

Niklas

Permalänk

Jag skulle gissa på inkompatibilitet med vissa moderkort... Jag hade knappt några problem med min 46GB 75GXP på mitt ASUS A7V (lite oljud då och då, det var allt), men så fort jag kopplade in den i mitt ECS K7S5A (efter ~2 år) så började den verkligen skära ihop... Blåskärmar, datakorruption, la av, gick inte att starta upp, o.s.v... Skitskumt... Så nu ligger min IBM:ar i bokhyllan för jag byter inte moderkort för ett viss märke av hårddiskar... Seagate Barracuda är ändå så mycket trevligare...

(Ja den fungerar när jag kopplar tillbaka den på A7V-moderkortet...)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yxel
Hm, är det något att oroa sig för att det låter som en mygga från hårdiskarna ibland? Ibland tjongar de till och låter som den stänger av sig och startar 5 ggr irad. Har 3 120GXP:are, funkar finfint.

det är normalt

Permalänk
Medlem

"Vår returavdelning informerar att denna produkt har en returfrekvens på 0.77%. Normalt för branschen är ca 1-3%, dock kan vissa varugrupper tidvis uppvisa högre värden utan att man skall avskräckas av detta."

det är för ibm 120gb 120gxp disken.

Vår returavdelning informerar att denna produkt har en returfrekvens på 0.84%. Normalt för branschen är ca 1-3%, dock kan vissa varugrupper tidvis uppvisa högre värden utan att man skall avskräckas av detta.

Western Digital Caviar XL 120.0Gb 7200rpm Special Edition (OBS! 8Mb cache!) UDMA100 IDE.

Vår returavdelning informerar att denna produkt har en returfrekvens på 1.26%. Normalt för branschen är ca 1-3%, dock kan vissa varugrupper tidvis uppvisa högre värden utan att man skall avskräckas av detta.

Seagate Barracuda IV 80.0Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 IDE

I rest my case...

(jag är en stolt ägare utav 120gxp 80GB aren o den funkar felfritt)

Permalänk

På jobbet har jag flertalet IBMdiskar som gått i 10-12 år utan problem...

Det, om något, säger vilken kvalitetsnivå det gäller att välja IBM.

Permalänk
Medlem

En 60gxp 40gb pajjade för mig i våras, hade inte gjort något spec med den. Helt plötsligt började det bara skrika i den sen snurrade den aldrig mer upp.
Samma sak hände med min 60gxp 60gb inatt, skrek till och nu snurrar den inte upp.
Har inte partionerat och haft mig med den heller.
Partionerat en gång och inte anstängt den spec mkt.

Båda har då gått några månader, medans jag har en Maxtor 20gb som snurrat i 5år utan problem. Inte ett enda fel på den än.
Jag tycker det säger endel då jag har vart mer ovarsam med min maxtor disk.
Inte för att maxtor är någon direkt kvalitetdisk men endel har tydligen bara otur med IBM diskar.

Jag köper då inga fler från IBM iaf.

Permalänk
Medlem

IBM fick sig en rejäl törn i och med 75GXP serien. En av mina 46,1 GB hårddiskar dog den ökända döden vilket fick mig att temporärt byta hårddiskar, i väntan på en ny serie. Jag tänker skaffa två stycken ur 180GXP serien när de kommer, och jag är inte särskilt orolig över att det står IBM på hårddiskarna. Inget företag som vill stanna kvar på en marknad klantar sig om och om igen, de gör nog sitt yttersta för att det inte ska inträffa igen.

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Avstängd

Det var nån som sa att det inte längre är IBM själva som tillverkar sina HD. Ifall det stämmer då har vi beviset.

Visa signatur

[size="1"]A XP 1700+ Alpha 8045 A7V266-E 512 DDR Creative GF4 TI 4400 Creative Live 5.1
HD: 2X40 GB IBM 120GXP, Seagate CudaIV 60 GB. LiteON40X, LG 52X
Addtronics 6896A + Enermax 330, 3com905C, LG 795 FT Plus, Telia ADSL, Win XP Pro,[/size]

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte att partitionering, lågformatering eller formatering sliter på disken. IBM hade i så fall informerat om det vid nerladning av Zero Fill tools. Jag har lågformaterat även min Seagate många gånger, men den snurrar hur bra som helst. Lite för varm kanske, men tyst, fungerande, bra presterande och snygg HD... Min Seagate presterar faktiskt något bättre än vad mina IBM 120 GXP någonsin har gjort (observera att jag med tiden har noterat en viss prestandaförsämring på båda IBM diskar...)
Jag har inte haft många diskar i mitt liv kanske 13-14 sammanlagt, varav 5 IBM diskar, vilka samtliga har gått sönder (nu har jag tillfälligt åtgärdat problemet på den femte mha ZeroFill, men jag är övertygad om att det kommer tillbaks inom en vecka, så som det brukar). Alla andra HDn har funkat bra. Mest är jag nöjd med Seagate. De första diskar som jag hade (en gammal SCSI i en 468 dator, sedan 2 WesternDigital i de första P1 datorer) har jag inte varit så varsam med. Då viste jag inget om ESD. Men de gick aldrig sönder. De diskar som jag varit mest varsam med, nämligen IBM, har dött alla. hehe.

Visa signatur

[size="1"]A XP 1700+ Alpha 8045 A7V266-E 512 DDR Creative GF4 TI 4400 Creative Live 5.1
HD: 2X40 GB IBM 120GXP, Seagate CudaIV 60 GB. LiteON40X, LG 52X
Addtronics 6896A + Enermax 330, 3com905C, LG 795 FT Plus, Telia ADSL, Win XP Pro,[/size]

Permalänk
Medlem

Ojoj, hade jag haft bara två diskkrascher på raken av samma märke och modell hade jag bytt illa kvickt eller funderat på andra orsaker. Jag har satt ihop en hel del datorer och inte en enda av alla IBM-diskar har säckat ihop. Jag kör själv GXP60-diskar och dom är alldeles utmärkta.

Kraschar man 5 diskar på en månad, eller ens ett år, har man ett hårdvarufel någonannanstans än i disken, oavsett märke, punkt.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk

Jag fattar inte varför man köper fler diskar om man kraschar 5 på en månad!?
En polare har en IBM 120gxp och den har inte krånglat ett skit!

Visa signatur

ECS 945P-A | Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz | 2x Corsair Value PC5300 DDR2 1024MB | Gainward GeForce 7950GT 512MB,1,4ns DDR3 | 2 x Samsung SpinPoint 250GB SATA2

Permalänk

Är nöjd med mina ibm... Har en 20gb en 40gb och två 120gb (ska köpa en till nu innan dh.. ). Hade lite problem med min 20gb ett tag.. den "tappade" partitionerna... Men den funkar bra nuförtiden... Jag skulle däremot aldrig köpa WD nu när jag sitter här med en kompis sådan... Han har två st 80gb 8mb cache... Båda krashade samtidigt.. Går inte formatera eller nått på hans dator... Min dator hittar den inte ens.. (verken mb eller de lösa promiskortet).

Visa signatur

"Trying is first step to failure" Homer J Simpsons

Permalänk
Medlem

Jag tänker då inte acceptera att jag får en "lagad" disk av IBM som någon sade tidigare. Jag betalade dyra pengar för en disk då kräver jag att den fungerar längre än några månader.

Blää, nu pratar jag som mina kunder :/

Sak ringa butiken jag köpte den ifrån imorgon å se vad dom gör.
Dom brukar vara bra att ha med å göra som jag är rätt säker på att jag får en ny utan prat.
Bytte ut saker där förut även fast jag tappat bort kvittot.

btw, tänkte beställa två st seagate barracuda 80gb.. ska jag köpa IV eller V?
några erfarenheter?

Permalänk
Avstängd

trodde dom slapp problem med 120gxp,
senaste rön !
en kompis sa idag att det är just diskarna från en fabrik, minns inte riktigt men jag har för mig att han sa att den log i rumänien och dom diskarna hadde jävla mkt fel på sig, finns ju fortfarande 75gxp diskar som spinner,

Visa signatur

Partilles största Ghetto vattenkylning | We are The MICROSOFT! Lower your firewall and surrender your sourcecode,we will add your features and technological destinctivness to our own. Your ideas will adapt to service us. RESISTANCE IS FUTILE.

Permalänk

Första 20GB 60GXP höll typ ett år, sedan byttes den ut mot en 20Gb 60GXP och den dog efter 2månader sedan fick jag en 30GB 60GXP och den pajja efter 1månad och nu är jag inne på min 40GB 120GXP och jag får se hur länge den håller. Sedan har jag nu en 80GB 120GXP som ligger här och är trasig som jag skall skicka in och byta ut mot en annan tillverkare.
Jag säger bara en sak!

IBM är SSSSSKKKKKIIIIITTTTTT!!!!!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är 2 döda IBM. Alla andra märken på diskar jag har haft har överlevt försäljning eller pensionering.

I rest my case.

Visa signatur

[ Tt XaserII I Asus A7N8X @ 200FSB I AMD 2400+ @ 200*10,5x [2,1Ghz] I TwinMOS 2*256MB PC3200 @ 200MHz [2t,2-2-5] ]
[ HiS IceQ 9800pro @ 450/375 I 2*120GB cudaV SATA raid0 + 80GB cudaV] -Luftkyld och tyst-
Betänk: Alla har inte samma smak. Inte alla har tid/ork att modda. Alla har varit nybörjare. Det du äger är inte automatiskt bäst.

Permalänk
Medlem

Pheeew och jag som funderade på att köpa en IBM disk..men jag ändrade mig i sista stund och tog en Samsung som funkar finfint.

Permalänk
Medlem

1 st IBM 75GXP 46gb : Skade sektorer, PIIIIIIIIIP-PLING
1 st IBM 60GXP 40gb : Skadade sektorer, lagad med DFT, fortsatte krångla
1 st IBM 60GXP 40gb : Stift till IDE-kontakten lossnade - Lagade själv. Fler stift lossnade. Lagade själv igen. Funkade inte efter det (inte IBM's fel).
1 st WD Caviar 100gb (2mb): Fick "IBM-symtom" efter en vecka. Sa BzzzPLING och vägrade starta, körde bara med läshuvudet fram och tillbaka.

Har nu:
1 st IBM 10k RPM 17gig SCSI : Hoppas SCSI-diskarna är bättre än IDE-diskarna....
2 st Caviar 100gb : Sen den första dock (som troligen var halv-DOA) har RAID-arrayn funkat perfa sen i Juni.
1 st Caviar 40gb (5400rpm) : Tillverkad på min 19-årsdag Har suttit i ett rack men funkar finfin ändå. Förutom att den är lite seg ibland har det aldrig varit något fel på den disken (inte ens av Scandisk-karaktär).
1 st Caviar 80gb 8mb : Har inte monterat in den än, ska byta chassie snart - gör det då. Har dock varit inkopplad ett kort tag då en kompis behövde den för att rädda sin data. Körde den i hans helt värdelösa skitkort till KG7 (kompatibelt med 2% av all normal hårdvara typ) och där buggade den ut totalt. Skrivfel, kracher, fel vid boot osv. Funkade dock utmärkt med mitt 8KHA+... AMD760 var ingen höjdare :). Nåja har inte kört den så mycket men den verkade inte DOA iallafall

Kommer aldrig mer i hela mitt liv köpa en IBM. Möjligen SCSI men det känns snart inte relevant med tanke på hur snabba IDE-diskarna blir... Jag tvivlar inte på att 120 och 180GXP är bättre, men jag tycker att 60GXP verkar nästan lika buggig som 75GXP. Samma fel, samma symtom, kör DFT, samma fel igen med ungefär samma tidsintervall som på 75GXP... Därför skulle jag aldrig våga lägga pengar på en disk som jag inte litar på. Med Western Digital går jag iallfall inte och VÄNTAR på att disken ska bryta ihop.

De lär inte vara överhättade för jag har ett Dragon bigtower med två diskar i varje bur och en 80mm bakom - det är bara SCSI-disken som blir lite ljummen när man kör (och då menar jag ljummen - inte varm)...

Kan väl säga att jag grät inte direkt när den sista 60GXPn gick sönder p.g.a mig... Gav mig bara anledning att köpa en ny

Undrar: Jenza - vad menar du med att folk inte vet hur man ska partionera? Finns väl knappast så många sätt att partionera på eller? Brukar köra Windows egna på C: (vid behov) och Partion Magic på resten av diskarna... Gör jag "fel"!?

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att alla (A L L A!) jag känner som haft 75GXP har haft någon form av problem med dom som inneburit ny disk! Iofs är det bevisligen en dålig serie men ändå... I min lilla bakantskapskrets är det en 100%-ig felfrekvens... Lite halvtaskigt...

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Jag har goda erfarenheter av en 20gigga och en 60gigga. Den första är körd någon timme per dag i snart 3 år och den andra under 1 1/2 år.

Kanske har jag haft tur?

Såg någonstans att IBM's diskar skall rulla minst 15-20 timmar per vecka för att må bra i längden.

Stora problem har jag haft med dessa diskar och HPT366 (ATA/66) - tydligen relativt känt problem - vet inte varför och var problemet ligger.

Nu behöver jag köpa mer disk - en 80gigga - är oklar över om det skall vara en 120GXP eller 180GXP - vad är skillnaden?

Om det inte blir en IBM vad skall man då ha och varför det?

Permalänk

Har:

2st WD 800JB 80GB: 8 månader gammla, funkar bra
2st IBM 120GXP 80GB: 3 månader gammla, funkar bra

Hade en Ibm 75GXP 30gb och den funkade iallafall under den tiden jag hade den.

Permalänk

Mkt handlar om dålig kvalitet hos ibm, dels viss okunskap och ren otur.

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Binariussss

Grattis!

Vad det gäller formatering använder jag IBMs egen Zero Fill, sedan jag införskaffat 120GXP. Detsamma gör jag med Seagate fast med deras Zero Fill.
Jag och väldigt många andra har haft väldiga problem med IBM. Att du har klarat dig undan betyder inte att andra människor inte kan hantera sina diskar. Du har helt enkelt haft tur.

JAG HATAR IBM. IBM GÖR SKITDISKAR SOM GÅR SÖNDER EFTER ETT TAG. IBM SKA UT UR MIN BURK. FÖR ALLTID!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Du, förresten... jag har också gjort en zero fill på en Seagate. Kommer du ihåg vad som hände när den kom till 100%?? Hängde musen sig och sen hände inget mer, så att du var tvungen att reboota? Eller stod det "finish" eller något liknande när den kommit till 100%??

Permalänk

Jagh ar en 120Gxp på 80 gb som har börjat släppa ifrån sig ett äckligt högt ljud.

Nån som har koll på om man kan få ny genom IBM på garanti? Jag har inte lyckats hitta kvittot till den så..

Btw den är bara några månader gammal..

Visa signatur

I´m not a player, I just fuck a lot...

Ingen tjej kan någonsin tillfredställa mig lika mycket som min dator gör.

Permalänk
Medlem

suuuuuck!!!!
om jag inte var så jakla tärt så skulle ja skriva ett fetinglångt inlägg om alla dumma #!@¤£ nollor som "hatar" IBM..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xds
En 60gxp 40gb pajjade för mig i våras, hade inte gjort något spec med den. Helt plötsligt började det bara skrika i den sen snurrade den aldrig mer upp.
Samma sak hände med min 60gxp 60gb inatt, skrek till och nu snurrar den inte upp.
Har inte partionerat och haft mig med den heller.
Partionerat en gång och inte anstängt den spec mkt.

Båda har då gått några månader, medans jag har en Maxtor 20gb som snurrat i 5år utan problem. Inte ett enda fel på den än.
Jag tycker det säger endel då jag har vart mer ovarsam med min maxtor disk.
Inte för att maxtor är någon direkt kvalitetdisk men endel har tydligen bara otur med IBM diskar.

Jag köper då inga fler från IBM iaf.

Jag har också en gammal Maxtor. Den har snurrat som Master varje dag i sex års tid. Det är en 6 GB och ska i veckan bli pensionerad till Slave. Har inga större förhoppningar att kunna hitta lika bra kvalité i dagens hårddiskar dock...

Är inte det lite konstigt? Är det något som man inte vill ska pajja så är det ju hårddisken? Borde inte kvalité gå före prestanda?

Min gamla Maxtor har jag spöat oerhört mycket. Den går givetvis alltid full, satt i ett halvår i en P75:a med 16MB RAM då min P400 dog av en åskknall (jorå, hårddisken klara sig) och sitter nu i en AMD 1200. Aldrig några problem trots flyttningar o.dyl.

Funderar på att köpa en WD 80GB 2MB cache, är den bra?

Permalänk
Medlem

Ni har ju löst problemet! Det är moderkorten som det inte fungerar med!

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Funderar på IBM 120GXP, som jag fattat det verkar det vara 120Gb modellen som går sönder där, har en 40 och en 120Gb i den serien, 120 gigarn håller på o dolar sig (Har lite "mysko" rassel- o surr- ljud i bland)

Nån mer som tycker 120Gb modellen verkar "skum"

Ps. Har bara stött på rn modell som var skit, det var en modell från Conner (seagate köpte dem) 850Mb som dog ( snurrade upp *klick* bromsa) Ds

Visa signatur

AthlonXP3000+/ASrock K7S8X/512Mb PC2700/80Gb HDD/ATI 9600XT/Antec SLK3700-BQE
Duron 1600/Asus A7VX-X/256Mb PC3200/120Gb HDD/ATI 7000/Q-TEC L-DT