Reflektioner kring Macbook Air

Permalänk
Skrivet av nmc:

Vad tror ni om detta??

Detta gjorde att min köplust minskade kraftigt. :/

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Skrivet av nmc:

Vad tror ni om detta??

Inget jag skulle oroa mig för, skillnaden märks i benchmark men knappast när man använder maskinen. Sekvensiell läsning/skrivning är inte jätteintressant, mer intressant att se om det är några större skillnader när det gäller slumpmässiga läsningar/skrivningar, oftast det som trashar prestandan.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

För er som beställt via hemsidan, hur lång tid från det att varan skickades fick ni ett trackingnummer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narien:

För er som beställt via hemsidan, hur lång tid från det att varan skickades fick ni ett trackingnummer?

Min skickades i måndags, har inte fått än.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

okej min skickades igår, nu har även uppskattad leveransdatum skjutits upp en dag till 10 aug.

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt direkt när det skickades, min gick dock från Nederländerna. Om jag kommer ihåg rätt från en gammal dator jag köpte som skickades från Kina så skickades den med spårbar frakt från Nederländerna eller så, de kan ha en uuppsamlingsplats i Tyskland också.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

rgh, vill ju veta var min är xD

Permalänk
Medlem

Pratade med supporten idag igen. Man får inget nummer förän datorn är i europa. Alltså är den någonstans mellan kina och holland.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa om man bara tänker köra windows. Vill ha en liten lätt dator med BRA skärm.

Permalänk
Medlem

Ja. Se till hårdvaran. Samsung series 9, som i princip är samma dator men med sämre byggkvalitet, kostar 14500. Mba 13.3" kostar 11000 med mecenatkort och har högre upplösning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ringde också supporten, fick höra samma sak, tror han sa min dator skeppades från singapore eller nåt sånt, skrivaren och mitt back to school presentkort ligger dock och väntar i holland

@Dampus, vet inte riktigt hur du definierar en bra skärm, airen har t.ex högre upplösning än en macbook pro 13" men är lite sämre på andra punkter, som betraktningsvinkar osv. På windows-ultrabook marknaden är jag rätt vilse måste jag erkänna, den ända jag riktigt känner till är samsungs variant, den föll dock på att den inte var billigare än en mba, samt att den inte heller verkade bättre. Lenovo tror jag också har en iaf hyffsat lätt variant, men inte pillat på den, samt att asus och acer är väll påväg att släppa sina ultrabooks.

Permalänk
Medlem

Det är värt att notera att en mac inte har "windowsanpassat" tangentbord. Det fungerar ju såklart, men du tappar vissa specialtangenter typ insert och printscreen och sånt.

Permalänk
Medlem

Om jag ska köpa en så hade jag tänkt koppla in den till en vanlig 24" BenQ skärm när jag är hemma. Min fråga är om det då går? Det finns ju knappt några i/o platser

Permalänk
Medlem

Ja, den har ju thunderbolt.

Permalänk
Medlem

Vill bara höja ett varningens finger för er som tänker köpa Air. Skärmen är extremt ömtålig. Mycket värre än någon annan laptop jag kommit i kontakt med. Råkade toucha till den med min mobil och fick en spricka direkt. Har även googlat runt lite och sett folk som tappat sina glasögon eller en USB-kabel på skärmen och den har då inte tålt det. Apple kommer heller inte reparera på garantin och kostnaden för att ersätta skärmen är nästan lika mycket som att köpa en ny dator. Måste man verkligen ha en bärbar Apple-dator så köp hellre macbook pro med glossy skärm. Då har man iaf en glasskiva som täcker skärmen.

Jag förstår inte riktigt syftet med macbook air när den är så ömtålig. Vad spelar det för roll om den är superlätt när den går sönder så fort man petar på den? Det går ju inte att vara portabel med den. Och ska man bara använda den vid sitt skrivbord så är det ju bättre att köpa en macbook pro eller en iMac. Ja ja, den är ju i alla fall vacker att titta på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ssc:

Vill bara höja ett varningens finger för er som tänker köpa Air. Skärmen är extremt ömtålig. Mycket värre än någon annan laptop jag kommit i kontakt med. Råkade toucha till den med min mobil och fick en spricka direkt. Har även googlat runt lite och sett folk som tappat sina glasögon eller en USB-kabel på skärmen och den har då inte tålt det. Apple kommer heller inte reparera på garantin och kostnaden för att ersätta skärmen är nästan lika mycket som att köpa en ny dator. Måste man verkligen ha en bärbar Apple-dator så köp hellre macbook pro med glossy skärm. Då har man iaf en glasskiva som täcker skärmen.

Jag förstår inte riktigt syftet med macbook air när den är så ömtålig. Vad spelar det för roll om den är superlätt när den går sönder så fort man petar på den? Det går ju inte att vara portabel med den. Och ska man bara använda den vid sitt skrivbord så är det ju bättre att köpa en macbook pro eller en iMac. Ja ja, den är ju i alla fall vacker att titta på...

Tips från coachen.Slå inte på en LCD skärm med diverse saker.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Tips från coachen.Slå inte på en LCD skärm med diverse saker.

Verkligen.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Sugen men skulle dock hellre skaffa en Lenovo Thinkpad x220 med 12,5tums IPS skärm, 1,5kg 10timmar battertid, oslagbar kvalite och hållbarhet och 3års garanti. 9000kr med mekanisk hårddisk, ca 10500kr med 120gb SSD,. försök att så det!
Ska vi köra droptest mellan Apple och Thinkpad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Sugen men skulle dock hellre skaffa en Lenovo Thinkpad x220 med 12,5tums IPS skärm, 1,5kg 10timmar battertid, oslagbar kvalite och hållbarhet och 3års garanti. 9000kr med mekanisk hårddisk, ca 10500kr med 120gb SSD,. försök att så det!

Misstänker att det inte är många som hänger på Apple-delen i forumet tycker en Lenovo är något särskiljt spännande.

Hade ju inte skadat att uppdatera sin design lite då och då.. i alla fall mer än vart tionde år.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

Misstänker att det inte är många som hänger på Apple-delen i forumet tycker en Lenovo är något särskiljt spännande.

http://i53.tinypic.com/izx65j.jpg

http://i53.tinypic.com/28gqjj9.jpg

Om man bara går efter utseendet så visst, apple är härligt. Men om man vill ha mer än ett litet år av garanti. och en dator som tål lite smällar, en dator som man inte behöver varar rädd att den ska få repor. Då är det ingen konkurrens, Thinkpad är bäst. Men allt är ju frågan vad man värdesätter. eller har jag fel?

Edit: och designen tycker jag ska vara som den varit, skönt när det är retro. Står ju garanterat ut med än när 80% har apple på vissa utbildningar, vilket är skönt.

Permalänk
Medlem

var det inte lenovon som hade en "riktig" mobil processor (inte ULV)? Isf är det ju också najs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narien:

var det inte lenovon som hade en "riktig" mobil processor (inte ULV)? Isf är det ju också najs

Vad menar du med att ULV inte skulle vara en mobil processor?

Permalänk
Medlem

nej nej, jag menade helt enkelt att den hade en kraftigare processor, anledningen till att jag la till mobile var för att skilja från desktop varianter.

Permalänk

Lenovo måste uppdatera sin design. Nästan pinsamt att använda Lenovon framför datorokunniga personer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeovinceZX:

Lenovo måste uppdatera sin design. Nästan pinsamt att använda Lenovon framför datorokunniga personer.

förstår hur du tänker men jag tycker det snarare är modigt än att följa strömmen

Permalänk
Skrivet av Monarchy:

förstår hur du tänker men jag tycker det snarare är modigt än att följa strömmen

Så kan man också se det men tycker det är synd att de väljer att behålla samma gamla design om man kan kalla det så :/ Däremot verkar de gå på funktionalitet före design vilket är bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Stämmer det där med att den har 9.2 timmars batteritid? Känner du nån som har den? Hur är skärmen på den i jämförelse mot en macbook?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeovinceZX:

Nej där har du fel. Icke datorkunniga personer kommer att skratta åt den, men dom som har koll på datorer kommer att veta att det är bra skit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Japp, fast thinkpad märket fick sig en liten smäll när de bytte ibm loggan mot lenovo, har dock inte provat thinkpads sen det stod ibm på dem, så vet själv inte om det blev någon förändring i skiftet.

Permalänk
Medlem

Fick den idag. Jag har haft tur och fått samsung-ssd:n. Kring 220-240MB/s skriv/läs.

Sjukt nöjd hittils! Enda nackdelen jag stött på är väl att rosetta inte finns i lion. Kan inte spela battlefield 1942 :O.
Nåja, lär väl bli multiboot i vilket fall.

Visa signatur