Värdering av 2-3 år gammalt system
Hej,
Ska sälja mitt datorsystem nu i veckan och behöver lite hjälp med att sätta ett rimligt pris.
Byggde ursprungsdatorn för tre år sen, på sommaren 2008.
Nu består PCn av följande komponenter:
ABIT IX38-Quad GT
Intel Core 2 Duo E8400
2x2GB DDR2 Corsair XMS2 Dominator (1066 MHz ( PC2-8500 ))
Samsung SpinPoint F1 750GB
Samsung SpinPoint F3 1000GB
PowerColor Radeon HD 5850 1GB
Corsair TX650W
CPU-kylning: Cooler Master Hyper 212
4 120mm Nexus Real Silent Chassifläktar (en sitter på cpu-kylaren)
2 120mm Fractal Design fläktar
1 140mm Fractal Design Fläkt
Fractal Design Define R2 (Titanium)
DVD spelare/brännare.
CPUn, minnena, moderkortet, 750GB-disken, cpu-kylaren och två av fläktarna sitter kvar från när jag byggde systemet, men resten har tillkommit senare. Chassit är cirka 1½ år gammalt. PSUn är två år gammal, fick den utbytt på garantin för att den dog efter att jag måste råkat kortsluta den förra av misstag. 1TB-disken är lika gammal som chassit och Grafikkortet är inköpt i februari-mars nångång. Övriga fläktar är inköpta i samband med chassit.
CPUn har varit lite lätt överklockad en kortare period på nån månad, typ 400MHz. 2 års garanti kvar på PSUn. Dvs att det är ett uppgraderingsvänligt system.
För övrigt har jag haft en OCZ Vertex 30GB som suttit i datorn i två år men slutade fungera för en månad sen (hittas inte av moderkortet) och jag har inte orkat ta tag i att fixa den.
Är 4-4500kr ett rimligt pris för hela kalaset? Jag ska flytta utomlands, annars hade jag tänkt använda datorn 1-2 år till.
/Philip