Permalänk
Medlem

Datorn luktar bränt och startar inte

tjena
igår kväll så skulle min mamma använda familjens gemensamma dator (dator 2). märkte han att den hade stängt av sig (brukar vara igång 24/7) och inte gick att starta längre och bad mig att kolla på datorn. datorn luktade grymmt bränt och min teori var logiskt nog att något hade bränts sönder. nu har jag dock kollat på moderkortet noggrant med ficklampa och ingenting verkar ha brännt. Har dessutom testat att koppla in 4pin och 24 pin från mitt andra nätagg för att se om den skulle starta men det gjorde den inte.
Har ni några ider om vad det är som har kraschat och hur man kan bli säker på att det just är det som är fel ? kan även tillägga att det hade åskat tidigare på dan och vi har både ström (så klart =P) och fiber inkopllat till dator dock så funkar alla andra stationera prima.

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Hedersmedlem

låter kanske lite dumt, men att lukta sig till felområdet fungerar ofta om man inte hittar felet.
Luktar inte moderkortet så bränt men nätagget luktar så är det ju enkelt att säga var det är fel. Men det går faktiskt även att lukta sig fram till var på moderkortet det bränt om det nu är moderkortet som är drabbat. Luktinspektionen kräver dock att man plockar ut delarna ur datorn.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kollat nätagget?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk

Kan mycket väl varit så att åskan tog med sig något! I värsta fall rök väl det mesta i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Kollat nätagget?

Står ju klart och tydligt att han testat ett annat nätagg.

Men håller med söderbäck, bara att börja lukta sig till problemet
Men har du otur så är det ju mer än 1 grej som gått.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

borde jag testa med att stoppa in den trasiga datorns nätagg i min dator och se om den startar annars är ju allt paj =(
grafikortet borde ju kanske gå att prova också

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att kolla alla kablar också, speciellt där du eventuellt använder adaptrar. Hade en dator som nyligen också dog och började lukta bränt, visade sig att det blivit kortslutning eller något liknande vid en adapter och kabeln hade bränts sönder (det vara en Molex -> S-ATA strömadapter).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dookie95:

borde jag testa med att stoppa in den trasiga datorns nätagg i min dator och se om den startar annars är ju allt paj =(
grafikortet borde ju kanske gå att prova också

Rekommenderar att du INTE testar det på en fungerande rigg. Stor risk för att du förstör även denna.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Rekommenderar att du INTE testar det på en fungerande rigg. Stor risk för att du förstör även denna.

men grafikkortet måste vara safe va ?

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Medlem

Grafikkort går bra att testa i en annan dator.

Minnen går bra också. Annars får man chansa att åtminstone 1 av de som redan sitter funkar. Testa 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer. I nyare generationers moderkort måste ibland en viss minnes plast har ett fungerande minne i satt för att datorns ska få bild eller starta. Tex blå platsen närmast processorn eller plats nr 1.

Exakt vad menar du med att den inte startar?
Snurrar fläktar? Lyser lampor? Får du bild?

Lättaste sättet att hitta vad som luktar är att ta loss delarna och lukta. Börja med lätta saker som nätagg, grafikkort.

Det kan vara flera saker som gått sönder. Ta bort allt som inte behövs för att starta datorn för det mesta kan blockera så att datorn verka helt död och andra start problem. Även saker som tangentbord, mus, kringutrustning, hårddiskar, DVD kablar osv kan orsaka blockera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Grafikkort går bra att testa i en annan dator.

Minnen går bra också. Annars får man chansa att åtminstone 1 av de som redan sitter funkar. Testa 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer. I nyare generationers moderkort måste ibland en viss minnes plast har ett fungerande minne i satt för att datorns ska få bild eller starta. Tex blå platsen närmast processorn eller plats nr 1.

Exakt vad menar du med att den inte startar?
Snurrar fläktar? Lyser lampor? Får du bild?

Lättaste sättet att hitta vad som luktar är att ta loss delarna och lukta. Börja med lätta saker som nätagg, grafikkort.

Det kan vara flera saker som gått sönder. Ta bort allt som inte behövs för att starta datorn för det mesta kan blockera så att datorn verka helt död och andra start problem. Även saker som tangentbord, mus, kringutrustning, hårddiskar, DVD kablar osv kan orsaka blockera.

ville bara tacka dig för att du har sabbat ännu en av mina datorer som jag jobbade i ett halvår för att ha råd att köpa tack för det. stoppade in det andra grafikkortet i min dator start led-en blinkade till och datorn stängdes av. nu har jag 2 trasiga datorer och inte en aning om vad som är fel tacksam för alla råd. kan man lämna in delarna på garanti ? är allt sönder nu ?

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dookie95:

ville bara tacka dig för att du har sabbat ännu en av mina datorer som jag jobbade i ett halvår för att ha råd att köpa tack för det. stoppade in det andra grafikkortet i min dator start led-en blinkade till och datorn stängdes av. nu har jag 2 trasiga datorer och inte en aning om vad som är fel tacksam för alla råd. kan man lämna in delarna på garanti ? är allt sönder nu ?

Skyll inte på personer som ger dig råd på öppna forum. Det är upp till dig att värdera vad de säger och handla efter det.

Troligast är att nätaggregat gått sönder. Du skriver att du har testat med ett annat i den söndriga datorn. Testa med nätaggregatet från den söndriga datorn i en hel dator för att se om det fungerar. Är det helt så kan du gå vidare till nästa komponent, osv. Vill du inte riskera något alls så lämna in den på professionell reparation, men det kostar en del.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dookie95:

ville bara tacka dig för att du har sabbat ännu en av mina datorer som jag jobbade i ett halvår för att ha råd att köpa tack för det. stoppade in det andra grafikkortet i min dator start led-en blinkade till och datorn stängdes av. nu har jag 2 trasiga datorer och inte en aning om vad som är fel tacksam för alla råd. kan man lämna in delarna på garanti ? är allt sönder nu ?

Som föregående talare påpekade så är det upp till dig själv att sålla bland vad som är vettigt och inte på ett forum, allt sker på egen risk. Är du inkompetent så betala någon som kan.

OnT: Plocka ut grafikkortet igen, startar datorn? Startar den första datorn utan grafikkort? Mitt 6850 orsakade i våras precis de felet som du beskrivit, allt var stendött, och det var grafikkortet som orsakade det. Testa med ett annat grafikkort om du inte har ett integrerat på moderkortet, har du det så testa så ta ut ditt 460 och se om datorn startar.

Visa signatur

FD r3 | MSI 870A-G54 | 965 BE @ Stock | Corsair 4 GB | CM 212+ | PC HD6850 PCS+ | 1 TB Samsung F3 | FD Tesla 650w

Permalänk
Medlem
Skrivet av dookie95:

ville bara tacka dig för att du har sabbat ännu en av mina datorer som jag jobbade i ett halvår för att ha råd att köpa tack för det. stoppade in det andra grafikkortet i min dator start led-en blinkade till och datorn stängdes av. nu har jag 2 trasiga datorer och inte en aning om vad som är fel tacksam för alla råd. kan man lämna in delarna på garanti ? är allt sönder nu ?

Kom inte här och klaga på vad som hände den andra datorn. Det är ditt fel som fortfarande inte svarat på många av våra viktiga frågor. Inte förtydligat din beskrivning av problemet när vi bad dig eller ens berättat om du testat det vi bad dig göra.

Du brydde dig inte ens om att berättat om du tog ut grafikkortet eller inte från den andra datorn när den inte längre startade. Du kan också ha varit klumpig och rykt ut något annat när du höll på.

Ta ut grafikkortet och dra ur strömkabeln från den andra datorn och nollställ bios en stund.

Sen starta du datorn helt utan grafikkort så ser du om den dör eller inte. En dator som dör, fläktarna stannar eller står stilla behöver inget grafikkort. Allt utanför chassit utom strömkabeln till nätagget kan faktiskt tas bort då tills man fixat felet så att fläktarna snurrar normalt. För att inte tala om alla hårddiskar, DVD, SATA/IDE kablar mm.

Permalänk
Medlem

I mitt fall luktade det popcorn i hela källaren två veckor innan jag lyckades lokalisera var det kom från, klättrade på väggar och tak, anklagade en blombukett för oredan, tillslut var spolarna på nätagget helt brända och då var det lätt att avgöra vart lukten kom ifrån.

Mitt tips är att du skruvar av kåpan på nätagget och slår ett getöga

EDIT: Läste inte igenom tråden, mitt tips kanske inte är aktuellt nu...

Permalänk
Medlem

Gurrann:
Ditt råd är ändå bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Gurrann:
Ditt råd är ändå bra.

ledsen om jag blev arg har fått min dator att funka nu iallafall även om det blev nånslags kortslutning av grafikkortet =D tack för din hjälp

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrann:

I mitt fall luktade det popcorn i hela källaren två veckor innan jag lyckades lokalisera var det kom från, klättrade på väggar och tak, anklagade en blombukett för oredan, tillslut var spolarna på nätagget helt brända och då var det lätt att avgöra vart lukten kom ifrån.

Mitt tips är att du skruvar av kåpan på nätagget och slår ett getöga

EDIT: Läste inte igenom tråden, mitt tips kanske inte är aktuellt nu...

problemet är ju att jag bryter garantin då och jag vill kunna få pengarna tillbaka om det är trasigt.

för att förtydliga vad som menas med inte startar är att inge fläktar går igång och ingen bildkommer på skärmen dock så lyser en lampa på moderkortet nu (gjorde inte i början) så det verkar ganska helt

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Hedersmedlem

jaa du. Har du testat att lukta som jag tog upp tidigt i tråden? Gör detta innan du börjar testa att kombinera olika eventuella trasiga delar.

Sedan vet jag ej om ditt nätagg är plomberat eller ej. Har denna ingen plombering och du vet hur man skruvar upp skruv utan att nöta på gängorna så ser jag inte hur tillverkaren skall kunna se om du öppnat kåpan eller ej. Jag vill dock höja ett varningens finger angående nätagget som innehåller kondensorer som kan de dig ganska duktiga kyssar även efter att du kopplat ur nätagget ur elnätet. Pillar du i nätagget utan att veta vad du gör så kommer du troligen känna av detta i hela kroppen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

fixat även den andra datorn nu efter att ha luktat på delarna så satte jag ihop den igen utan grafikkort och nu funkar den =D
tack för all hjälp föresten hjälpte verkligen =D

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE