Permalänk
Medlem

Lagringsserver mm.

Hej!

Nu är det så att jag har fått i uppdrag att bygga en server som ska användas för att lagra filer men ska även använda den för att koppla ihop skrivare och datorer i hemmet. I framtiden hoppas jag även kunna strema filmer till olika TV apparater.
Funderar även på att ha en dator i köket som ska kunna spela upp musik osv.

Jag undrar om det är någon som har lite tips på en bra rigg, helst ska det vara atx/mini-ITX och relativt billig.
Om ni sedan har några tips för hur jag ska rigga upp allt så skulle jag vara jätte tacksam!

Permalänk
Medlem

Beskriv gärna mer utförligt hur du ska lagra filer. Vilken typ av filer är det? Skrivs det 100 filer om dagen eller 1 i veckan? Vill du ha någon redundans så att när en disk går sönder kan du fortsätta istället för att behöva återställa från din backup? Hur mycket data handlar det om? Vill du kunna expandera och i så fall med vilken takt? Är du ute efter några andra tjänster?

Utan att veta svaren på frågorna ovan skulle jag säga att du kan plocka en Netgear NAS, bara att packa upp och plugga in mer eller mindre. Det borde räcka mer än väl om du inte har några andra krav.
Ser att Dustin kör en kampanj på ReadyNas Ultra, kanske värt att slå till?
http://www.dustin.se/netgear-readynas-ultra-2-4tb-(2x2tb-omon...
http://www.dustin.se/netgear-readynas-ultra-4-4tb-(2x2tb-omon...
http://www.dustin.se/netgear-readynas-ultra-6-6tb-(3x2tb)-gig...
Plocka en Ultra 4 eller 6 om du vill ha mer plats än 4TB.

Plugga in skrivaren i en USB-port för att dela ut den och skapa en mapp där du har all lagring. Enklare blir det inte.

Permalänk
Medlem

Problemet med att använda en NAS för min del är att jag vill ha som en central dator i hemma där alla datorerna är sammanlänkade. Desutom om jag har en server istället för nas så kan jag använda den för att lagra filmer på som jag sedan har planerat att koppla ihop med ett xbox som står brevid en tv så jag kan kolla på filmer från servern på tv:n.
Jag funderar på att ha 2TB och köra raid 5 tror jag det är, eftersom vi kommer ha bilder och studie material som vi inte vill förlora. Det ända kravet vad gäller att expandera vore att kunna i framtiden sätta in fler HDD:s

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHN:

Problemet med att använda en NAS för min del är att jag vill ha som en central dator i hemma där alla datorerna är sammanlänkade.

Ehh, va?! Ska du skapa en domän menar du?

Skrivet av JHN:

Desutom om jag har en server istället för nas så kan jag använda den för att lagra filmer på som jag sedan har planerat att koppla ihop med ett xbox som står brevid en tv så jag kan kolla på filmer från servern på tv:n.

Menar du att du ska transcoda eller? Annars räcker fortfarande en NAS.

Skrivet av JHN:

Jag funderar på att ha 2TB och köra raid 5 tror jag det är, eftersom vi kommer ha bilder och studie material som vi inte vill förlora. Det ända kravet vad gäller att expandera vore att kunna i framtiden sätta in fler HDD:s

Raid 5 kräver minst tre diskar (3 x 2Tb alltså), är du beredd på det? Gissar att RAID 1 räcker långt...

Om du fortfarande är inne på serverspåret så slå ett öga på HP´s ML110 Base serie:
http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=HP%20ProLiant%20ML110%20G6...
Den plus en licens av antingen Windows Server 2008 Foundation R2 eller Microsoft Windows Home Server 2011 ger rätt stora möjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHN:

Problemet med att använda en NAS för min del är att jag vill ha som en central dator i hemma där alla datorerna är sammanlänkade. Desutom om jag har en server istället för nas så kan jag använda den för att lagra filmer på som jag sedan har planerat att koppla ihop med ett xbox som står brevid en tv så jag kan kolla på filmer från servern på tv:n.
Jag funderar på att ha 2TB och köra raid 5 tror jag det är, eftersom vi kommer ha bilder och studie material som vi inte vill förlora. Det ända kravet vad gäller att expandera vore att kunna i framtiden sätta in fler HDD:s

Och när de är "sammanlänkade" ska de göra vad? Vilken tjänst är det du söker som du inte skriver om?
En NAS är som gjord för att lagra filmer som du sedan streamar till ditt nätverk.
RAID har ingenting med att förlora data eller inte. Om det är något du ska lära dig så är det att RAID inte ersätter backup. Poängen med RAID är redundans, inget annat. En vettig backup-lösning är vad du saknar i så fall. Får jag föreslå att du tar en titt på crashplan eller liknande tjänst? Du gör nog bäst i att lämna över den delen till någon annan.

Den här kan vara skoj att spana in. Gäller iofs andra förutsättningar än vad du har, men man ser ganska tydligt förhållandet mellan olika nivåer av RAID.

Från www.servethehome.com

Skrivet av JHN:

Det ända kravet vad gäller att expandera vore att kunna i framtiden sätta in fler HDD:s

Då rekommenderar jag en sådan här.

(Seriöst... du har inte funderat på att du får mer hjälp om du faktiskt skriver lite utförligt om vad du är ute efter?)

Permalänk
Medlem

Ok, Jag ursäktar för att jag har varit lite otydlig och ska nu försöka att förklara vad jag har för planer.

Plan1: Först vill jag sätta upp en server i hemmet där jag kommer att länka ihop alla datorer antagligen med win7 homegroup eller likanade, för att sedan koppla in alla skrivare vi har för att man ska slippa gå ner till skrivaren med en dator eller ta upp skrivaren. Och sedan till själva fillagringen så vill jag helst ha någon typ av raid, funderar på att raida 2 stycken 2 TB HDDs. Det var fel av mig att skriva backup eftersom det är fel. Som CBTCP sa så är det nog RAID 1 Jag är ute efter och inte raid 5. Anledningen till detta är att det kommer att lagras en hel del bilder, och filer som inte få försvinna pågrund av en HDD krash.

Plan2: Senare så vill jag kunna använda servern för att lagra filmer som jag sedan ska kunna koppla ihop servern med alla tv apparater i huset med. Av den här anledningen vill jag helst ha en server så att jag bara behöver just 1 server och inte en NAS och sedan en server osv.

Plan3: Det kan även vara så att jag får lust att sätta upp VENT, eller liknande servrar.

Men eftersom jag inte har gjort detta förut vänder jag mig till er som antagligen vet lite mer om detta än vad jag gör.

Hoppas detta var en bättre förklaring. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Ehh, va?! Ska du skapa en domän menar du?

Menar du att du ska transcoda eller? Annars räcker fortfarande en NAS.

Raid 5 kräver minst tre diskar (3 x 2Tb alltså), är du beredd på det? Gissar att RAID 1 räcker långt...

Om du fortfarande är inne på serverspåret så slå ett öga på HP´s ML110 Base serie:
http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=HP%20ProLiant%20ML110%20G6...
Den plus en licens av antingen Windows Server 2008 Foundation R2 eller Microsoft Windows Home Server 2011 ger rätt stora möjligheter.

Jag vill helst inte köpa en färdigbyggd server eftersom jag tror att jag lär mig mera på att bygga en själv, och jag du har antagligen rätt vad gäller raid 1. : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHN:

Plan1: Först vill jag sätta upp en server i hemmet där jag kommer att länka ihop alla datorer antagligen med win7 homegroup eller likanade, för att sedan koppla in alla skrivare vi har för att man ska slippa gå ner till skrivaren med en dator eller ta upp skrivaren. Och sedan till själva fillagringen så vill jag helst ha någon typ av raid, funderar på att raida 2 stycken 2 TB HDDs. Det var fel av mig att skriva backup eftersom det är fel. Som CBTCP sa så är det nog RAID 1 Jag är ute efter och inte raid 5. Anledningen till detta är att det kommer att lagras en hel del bilder, och filer som inte få försvinna pågrund av en HDD krash.

En NAS räcker...

Skrivet av JHN:

Plan2: Senare så vill jag kunna använda servern för att lagra filmer som jag sedan ska kunna koppla ihop servern med alla tv apparater i huset med. Av den här anledningen vill jag helst ha en server så att jag bara behöver just 1 server och inte en NAS och sedan en server osv.

En NAS räcker fortfarande...

Skrivet av JHN:

Plan3: Det kan även vara så att jag får lust att sätta upp VENT, eller liknande servrar.

Nu, och först nu, behövs något som liknar en server. Däremot finns det nog ingen anledning att använda något serveroperativsystem, en vanlig sketen XP licens (t.ex.) räcker...

Skrivet av JHN:

Men eftersom jag inte har gjort detta förut vänder jag mig till er som antagligen vet lite mer om detta än vad jag gör.

Som sagt, ingenting tyder på att du behöver en server (i ordets rätta mening).

Skrivet av JHN:

Jag vill helst inte köpa en färdigbyggd server eftersom jag tror att jag lär mig mera på att bygga en själv, och jag du har antagligen rätt vad gäller raid 1. : )

Se ovan och ta nån gammal XP maskin som står i ett hörn någonstans... Inte lönt att köpa något nytt till det som den ska användas till, ska du ändå köpa nytt så tänk budget, budget. Internminne är bra, möjligen något S-ata kort, RAID:en kan du göra direkt i Windows (mjukvaru RAID).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHN:

Ok, Jag ursäktar för att jag har varit lite otydlig och ska nu försöka att förklara vad jag har för planer.

Plan1: Först vill jag sätta upp en server i hemmet där jag kommer att länka ihop alla datorer antagligen med win7 homegroup eller likanade, för att sedan koppla in alla skrivare vi har för att man ska slippa gå ner till skrivaren med en dator eller ta upp skrivaren. Och sedan till själva fillagringen så vill jag helst ha någon typ av raid, funderar på att raida 2 stycken 2 TB HDDs. Det var fel av mig att skriva backup eftersom det är fel. Som CBTCP sa så är det nog RAID 1 Jag är ute efter och inte raid 5. Anledningen till detta är att det kommer att lagras en hel del bilder, och filer som inte få försvinna pågrund av en HDD krash.

Plan2: Senare så vill jag kunna använda servern för att lagra filmer som jag sedan ska kunna koppla ihop servern med alla tv apparater i huset med. Av den här anledningen vill jag helst ha en server så att jag bara behöver just 1 server och inte en NAS och sedan en server osv.

Plan 1: Du behöver ingen server för att köra homegroup, och skrivardelning finns inbyggt i Windows. Det finns nas:ar som stödjer raid och är enklare och billigare att driva än en server som står och tickar på elräkningen.

Plan 2: Hur ska du koppla ihop Servern med Tv'n, via DLNA eller via ett mediacenter? för om det är det sistnämnda så går det fortfarande direkt mot Nas:en.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att du blandar ihop det lite.. en server/NAS är inte en burk som spelar upp materialet. Om du ska spela upp material på en teve, kommer du att behöva nån form av spelare vid varje teve, som sedan läser från servern/NASen (streaming), och då är det bara läsning som sker. Alltså räcker en NAS, en ganska simpel sådan, bra för detta.

Du kan slippa den där extra spelaren vid teven, men då är du låst till en teve (du behöver använda grafikkortet i datorn och en kabel till teven), och får släpa runt lådan om du ska titta på en annan teve. Fast då liknar din server/NAS mer en HTPC.

Hoppas jag inte rör till det för dig nu..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Jag gissar på att du blandar ihop det lite.. en server/NAS är inte en burk som spelar upp materialet. Om du ska spela upp material på en teve, kommer du att behöva nån form av spelare vid varje teve, som sedan läser från servern/NASen (streaming), och då är det bara läsning som sker. Alltså räcker en NAS, en ganska simpel sådan, bra för detta.

Du kan slippa den där extra spelaren vid teven, men då är du låst till en teve (du behöver använda grafikkortet i datorn och en kabel till teven), och får släpa runt lådan om du ska titta på en annan teve. Fast då liknar din server/NAS mer en HTPC.

Hoppas jag inte rör till det för dig nu..

Tack för ditt svar.

Det är så att jag vill ha en server inte en NAS, jag vet att till mycket väl att det jag ska ha servern till så skulle en NAS funka bra.
Men eftersom jag försöker lära mig så vill jag bygga en liten server och sätta upp den i hemmet. Tanken med att kunna kolla på film via server var att jag antingen har en nätverkskabel kopplad till teven eller att jag sätter upp en xbox för att skicka filmen dit. Det stämmer mycket väl att jag inte har så stor kolla på det här och det är just därför jag vänder mig hit.

Jag kan ju lika gärna passa på och fråga, vet någon om det finns något bra sätt att lägga upp en schema lagd backup på olika datorer i hemmet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

En NAS räcker...

En NAS räcker fortfarande...

Nu, och först nu, behövs något som liknar en server. Däremot finns det nog ingen anledning att använda något serveroperativsystem, en vanlig sketen XP licens (t.ex.) räcker...

Som sagt, ingenting tyder på att du behöver en server (i ordets rätta mening).

Se ovan och ta nån gammal XP maskin som står i ett hörn någonstans... Inte lönt att köpa något nytt till det som den ska användas till, ska du ändå köpa nytt så tänk budget, budget. Internminne är bra, möjligen något S-ata kort, RAID:en kan du göra direkt i Windows (mjukvaru RAID).

Du har helt rätt det är RAID 1 jag är ute efter och inte RAID 5

Permalänk
Medlem

Jag skulle helt klart rekommendera en HP Proliant Microserver. Lika stor som en NAS men är en riktig server för samma pengar. 2700:- ungefär, finns plats för 4 diskar o stödjer ecc-minne. Kolla på Dustin får du se. Jag ska köpa en sådan som ska få ersätta min NAS. Kommer att köra mysql-server, filserver och som tvcentral till en början.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoberT:

Jag skulle helt klart rekommendera en HP Proliant Microserver. Lika stor som en NAS men är en riktig server för samma pengar. 2700:- ungefär, finns plats för 4 diskar o stödjer ecc-minne. Kolla på Dustin får du se. Jag ska köpa en sådan som ska få ersätta min NAS. Kommer att köra mysql-server, filserver och som tvcentral till en början.

Ok, jag antar att jag skulle kunna köpa en färdig server från hp. Fast jag var mer inne på spåret att bygga en själv och använda ett lian Li chassi. När du säger tvcentral hur funkar det då? Skulle du kunna förklara lite hur du har satt upp det. Jag hade bara tänkt lagra filmerna på servern och sedan hämta dem på en Xbox som står tex vid tvn. Eller bara använda tvn eftersom den är ganska ny och har en nätverks ingång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så långt har jag inte kommit än, idag har jag ett tv-kort till min htpc i vardagsrummet så att jag bara kan se tv där. Tanken är att ha ett par tv-kort till servern som sedan kör ett program som delar ut tv-signalen till resten av datorerna i nätverket, då kan jag se på tv i två olika rum samtidigt. Har för mig att programmet som sköter det heter tvheadend men har inte kollat så mycket på det än, jag hoppas även på att Xbmc ska få inbyggt stöd för tv snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoberT:

Så långt har jag inte kommit än, idag har jag ett tv-kort till min htpc i vardagsrummet så att jag bara kan se tv där. Tanken är att ha ett par tv-kort till servern som sedan kör ett program som delar ut tv-signalen till resten av datorerna i nätverket, då kan jag se på tv i två olika rum samtidigt. Har för mig att programmet som sköter det heter tvheadend men har inte kollat så mycket på det än, jag hoppas även på att Xbmc ska få inbyggt stöd för tv snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Så om jag förstår det rätt, så kommer du ha en server med ett antal tv-kort i och sedan skicka tv-signalen till datorer som står bredvid skärmar/tv-apparater?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHN:

Så om jag förstår det rätt, så kommer du ha en server med ett antal tv-kort i och sedan skicka tv-signalen till datorer som står bredvid skärmar/tv-apparater?

Det stämmer alldeles utmärkt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoberT:

Så långt har jag inte kommit än, idag har jag ett tv-kort till min htpc i vardagsrummet så att jag bara kan se tv där. Tanken är att ha ett par tv-kort till servern som sedan kör ett program som delar ut tv-signalen till resten av datorerna i nätverket, då kan jag se på tv i två olika rum samtidigt. Har för mig att programmet som sköter det heter tvheadend men har inte kollat så mycket på det än, jag hoppas även på att Xbmc ska få inbyggt stöd för tv snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Kör mediaportal istället, fungerar redan idag och kan såvitt jag förstått allting xbmc kan (och en hel del till). Något mer pill att sätta upp, men det är å andra sidan bara att förvänta sig eftersom den kan mer.. Dock krävs det att du kör ett klientoperativ (XP eller Win 7 enl. min rekommendation) då stöd för TV-kort saknas i Server-operativen från MS (och mediaportal inte finns för linux än, något som jobbas på dock!). Själv har jag därför valt att köra en TV-server (som även kör de tjänster jag behöver i serverväg utom fildelning) och en NAS som sedan HTPC, Workstation och Laptops ansluter sig emot..
Nämnas bör även att med mina 10mbit upstream funkar det faktiskt över förväntan bra att koppla upp sig mot tv-servern över internet och kolla på TV, något bökigare att ställa in om man inte är duktig på nätverk, men det går..

Lycka till!