Permalänk
Medlem

Annan vätska i H20 system

Borde det inte gå att använda någon annan vätska i vattenkylninssystem än vatten? Nåt som inte leder ström utifall nån slang skulle gå sönder? Eller finns det ingen med lika bra kylningsförmåga?

Ni som har vattenkylning med allt i datorn, alltså tank å hela köret. Vågar ni släpa med datorn på lan å sådär utan att tappa ut vattnet i systemet när ni fraktar den? Jag menar en bilfärd kan ju vara ganska hoppig.

Visa signatur

//Brodin

Permalänk
Medlem

borde väl kunna köra nån form av kylarolja?

Permalänk
Medlem

Om du använder avjoniserat vatten så ska det inte leda ström...
men det e nog svårt att hålla det vattnet helt rent så efter ett tag kommer det nog leda ström igen...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

får väl bygga in en avjoniserare

Permalänk
Medlem

Går det inte att blanda i nåt i vattnet då som håller det "icke ledande"? Men känns farligt ändå med vatten tycker jag, vågar man lite på slangkopplingarna på prollen?

Visa signatur

//Brodin

Permalänk

1. Olja.... då måste man nog blanda den med typ sprit för att få den mer "rinnig" annars kommer det bli stopp vid radiatorn.
Dessutom så kommer väll en olja "klibba fast" i slangväggarna och bidra till högre friktion.. tror ni pumpen orkar med det?

2. JA jag skulle våga köra min dator till lan utan att tappa ur vattnet.
Om alla slangklämmor sitter ordentligt så borde det inte vara något problem.... Jag kan lyfta min pump i bara slangen när den är påträdd över nippeln.. då UTAN slangklämma så det borde hålla för det...

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Sätter man ihop det riktigt så vågar man dra med den på lan. Ska ha med min på dreamhack och det är ca 90mil från mig till Jönköping.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
1. Olja.... då måste man nog blanda den med typ sprit för att få den mer "rinnig" annars kommer det bli stopp vid radiatorn.
Dessutom så kommer väll en olja "klibba fast" i slangväggarna och bidra till högre friktion.. tror ni pumpen orkar med det?

2. JA jag skulle våga köra min dator till lan utan att tappa ur vattnet.
Om alla slangklämmor sitter ordentligt så borde det inte vara något problem.... Jag kan lyfta min pump i bara slangen när den är påträdd över nippeln.. då UTAN slangklämma så det borde hålla för det...

Men om man kör med bara sprit då?

Permalänk
Medlem

Men bensin då, det leder väl inte ström. Eller är det lite brandfarligt kanske

Men diesel då, det är ju inte alls lika brandfarligt som bensin. Vad tror ni om det?

Visa signatur

//Brodin

Permalänk
Medlem

Det har diskuterats lite om sprit. Jag tror det inte hade lika bra ledningsförmåga. Dessutom så var det vissa pumpar som kanske inte gillar det, det torkar ju trots allt ut plaster. Men det kanske är lite väl "nojjigt"

Jag skulle gärna byta ifrån vatten till ngtr med lägre fryspunkt. Jag måste ju snart blanda i glykol. Vattnet är 3*c nu. Isolerade just slangarna som kommer ifrån väggen o in i datorn

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk
Medlem

Får väl kolla i formelsammlingen på måndag efter en vätska med bra värmeledningsförmåga och som inte leder ström. Nåt bra borde väl finnas!

Visa signatur

//Brodin

Permalänk

Ha mjölk!! Vore grymt fett....

Visa signatur

[size="1"]...and on the 8:th day God[/size] [font="arial"][size="3"]overclocked[/size][/font].

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodin
Får väl kolla i formelsammlingen på måndag efter en vätska med bra värmeledningsförmåga och som inte leder ström. Nåt bra borde väl finnas!

Säg tilll direkt då du hittar nåt/några!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [0verlord]
Ha mjölk!! Vore grymt fett....

JAA...fan va koolt det kommer vara när datorn luktar sur mjölk!

Permalänk
Medlem

asså detta kanske låter skumt... men skulle d inte alkohål vara bra?
asså typ läkra sprit lr nått son?

Visa signatur

"It takes a big man to cry, but it takes a man with a rail gun to laugh at the big man crying."

Permalänk
Medlem

Jag tror jag ahr läst någonstanns att vatten var det enda lämpliga kylmediumet för en rimlig summa... dock så minns jag inte var.. och sen så förstår jag inte varför det inte ska räcka.. att blanda i glykol för att sänka fryspunkten gör itne någon större skillnad från att köra utan glykol... man hittar nog ivarjefall knappast något som är bättre och framförallt enklare än glykol + vatten...

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredde
Jag tror jag ahr läst någonstanns att vatten var det enda lämpliga kylmediumet för en rimlig summa... dock så minns jag inte var.. och sen så förstår jag inte varför det inte ska räcka.. att blanda i glykol för att sänka fryspunkten gör itne någon större skillnad från att köra utan glykol... man hittar nog ivarjefall knappast något som är bättre och framförallt enklare än glykol + vatten...

Jo men den här tråden handlar om en icke strömledande vätska

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodin
Får väl kolla i formelsammlingen på måndag efter en vätska med bra värmeledningsförmåga och som inte leder ström. Nåt bra borde väl finnas!

Det är _inte_ värmeledningsförmågan som är det intressanta. Det är värmekapaciteten du ska titta på!
Det finns ingen vätska som ens kommer i närheten av vatten.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wasqer

Men om man kör med bara sprit då?

Och det uppstår en knista av elen vid ev. läckage så kan du ju tänka dig effekten av det.... *kabooooooom*

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delar!um

Och det uppstår en knista av elen vid ev. läckage så kan du ju tänka dig effekten av det.... *kabooooooom*

skoj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodin
Men bensin då, det leder väl inte ström. Eller är det lite brandfarligt kanske

Men diesel då, det är ju inte alls lika brandfarligt som bensin. Vad tror ni om det?

Diesel är väl mer brandfarligt?

1. Det har lägre självantändningstemp än bensin
2. Alla oljor är elaka mot plast och kommer fräta på dina slangar
3. Har låg värmekapacitet, så vätskan kommer bli mycket varmare i jämförelse med vatten.

Alltså efter ett litet tag kommer du få en läckande slang som sprutar ut en brandfarlig vätska som kan komma antändas vid kontakt med luft. Låter väl skoj? Vissa gör allt för att få lite spänning i sin tillvaro.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wasqer

skoj

om det inte vore din rigg kanske

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Diesel är mycket svårare att tända en bensin. Kastar du en tändsticka i ett glas bensin så tar det eld direkt med en jävla fart. Men om man gör lika med diesel så blir det inte alls lika. Man måste hålla tändstickan där en stund innan det tar eld.

Det här med avjoniserat vatten. Går det inte att fixa det utan att destilera vattnet? Finns det inget man kan ha i vattnet så att det inte blir elektrisk ledande?

Visa signatur

//Brodin

Permalänk

Tänkte bara säga att dest-vatten också leder ström, det beror på vattnets självprotolys. Det är jonerna i en vätksa som leder strömmen, och dest-vatten är helt enkelt H20. Men följande reaktion sker alltid spontant i vatten: 2H20 -> H30+ + OH-
Det innebär att det bildas joner som leder ström.

Permalänk
Hedersmedlem

Men avjoiserat vatten då? De flesta använder nog inte destillerat vatten, avjoniserat är mer vanligt.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Avjoniserat innebär bara att alla andra joner är borta, H30+ och OH- finns fortfarande i vattnet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [NH]Noddan
Avjoniserat innebär bara att alla andra joner är borta, H30+ och OH- finns fortfarande i vattnet.

Så vad är nyttan av att avjonisera då?

Permalänk

Man slipper alla andra joner, så att det leder mindre. Främsta fördelen är att ph blir mer eller mindre neutralt, eftersom det finns lika delar hydroxid och oxoniumjoner (OH- och H3O+)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wasqer

Så vad är nyttan av att avjonisera då?

Du blir av med kalkjoner och annat som finns i vanligt kranvatten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zorin

Du blir av med kalkjoner och annat som finns i vanligt kranvatten.

Ok, men är det nödvändigt?