Lenovo ThinkPad X121e - min nästa ultraportabla?

Permalänk
Medlem

Lenovo ThinkPad X121e - min nästa ultraportabla?

Såg att X121E (efterföljaren till X120) ska släppas i Europa i slutet av juli. Det är lite tunt med specs, men enligt prisjakt kommer en av modellerna innehålla 1,3GHz Core-i3 / 4GB / 320GB / 11,6" / 3G och hamnar kring 6000:- Har länge varit på jakt efter en ny ultraportabel och köpte nyligen en Edge 11.6" med AMD. Tyvärr visade det sig att 11.6" med AMD innebär glare-skärm så det får bli en retur. Har också övervägt X201 men tycker att den är lite dyr sett till vad jag använder den till (kör surf, Office samt remote desktop). Har idag en 10" Packard Bell e.dot som fungerar bra bortsett från upplösningen på 1024x600 är för låg samt att touchpadden är för liten.

Någon annan som är sugen?

Länk till egenskaper på prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=927908

Permalänk
Avstängd

Jo den ser rätt nice ut. Touchpadden är inte så stor på den heller dock, men å andra sidan får du Touchpointen. C-50 modellen är nog lite väl långsam för att vara användbar, men i3 modellen lär vara ganska perfekt.

Själv köpte jag en x220 men den är ju ganska mycket större och dyrare (dock fortfarande ganska liten och lätt). Är du student så kan du få en x220i med i3 för runt 7000 från campusdiscount.de (670€ för datorn 35 för frakt och 35 för svenskt tangentbord). Är du inte student närmar sig priset tio tusen dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo den ser rätt nice ut. Touchpadden är inte så stor på den heller dock, men å andra sidan får du Touchpointen. C-50 modellen är nog lite väl långsam för att vara användbar, men i3 modellen lär vara ganska perfekt.

Själv köpte jag en x220 men den är ju ganska mycket större och dyrare (dock fortfarande ganska liten och lätt). Är du student så kan du få en x220i med i3 för runt 7000 från campusdiscount.de (670€ för datorn 35 för frakt och 35 för svenskt tangentbord). Är du inte student närmar sig priset tio tusen dock.

Jag har mecenatkortet, fungerar det på campusdiscount?

Är priset du nämnde med 6-cellsbatteri?

Permalänk
Avstängd

Jag köpte min med mecenatkortet. Bara att ta ett kort på kortet och ditt leg och skicka det via formuläret på sidan. Priset är med 6-cells batteri. För att ändra till svenskt tangentbord klickar du på "Notebook Konfigurator" och gör dina val där, där finns också möjlighet att byta batteri, laddare hårddisk och sånt. Tyvärr är hela sidan på tyska men använder man chrome kan den ju översätta det mesta. Vid mailkontakt klarar de engelska, så det är skönt.

Permalänk
Medlem

Håller på jagar en liten och lätt dator. Har gått från en HP TX2020 som jag tyckte var lite för tung och skaffade sen en HP Mini 5101 som jag haft med mig nu ett längre tag men nu har jag fastnat lite för att göra lite filmklipp i Sony Vegas. Jag har följ tråden om Lenovo Thinkpad x220 och den har allt nästan men gillar inte storleken, den är ungefär lika stor som min gamla TX2020 och då blir det att man inte tar den med sig och nu har jag fått upp ögonen på den här.
Ifall jag skaffar den här så blir det att stoppa i 8gig ram. Min fundering är om den är för klen med Intel Core i3 2357M / 1.3 GHz processorn för att videoredigera?

Visa signatur

/Benny

Permalänk
Medlem

Det var inte så livat i den här tråden men jag kan svara själv på min fråga nu ifall det är nån mer som är ute i samma funderingar.
Jag satte ihop 8st klipp i Sony Vegas Pro 10 från en Canon EOS 5Dmk2 som blev strax över en minut och renderade i AVC/AAC(mp4) 720p 10Mbps och det tog ca 9min. Jag körde på batteri och maximal prestanda. Acceptabelt för mig då den ska användas som en liten resdator.
[edit]Kan väl tillägga att det var med 4gig ram[/edit]

Visa signatur

/Benny