Permalänk
Medlem

Begränsad hastighet i uTorrent?

jag har nyligen fått mitt 100-mbits internet.
testade hastigheten på bredbandskollen och kommer upp i ca 95-mbit/s.

Dock när jag laddar hem från utorrent så begränsas hastigheten till drygt 4mb/s = 32mbit/s.
Jag vet att det inte beror på att det inte finns tillräckligt med klienter.

vad kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Troligen så laddar du ner så snabbt du kan, inte nog med klienter.

Du kan testa Inställnings guiden under inställningar.

Permalänk
Medlem

Kör du med någon router eller direkt till ditt nätverkskort?

Visa signatur

| I7 2600K @ 3.4Ghz| Noctua DH14| 8GB DDR3 | GTX670 |

Permalänk
Medlem

kör ju via en router innan, dock är den trådbunden.

det är ej brist på klienter kan jag garantera.

kommer ju upp i ca 95-mbit med bredbandskollen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mingan84:

kör ju via en router innan, dock är den trådbunden.

det är ej brist på klienter kan jag garantera.

kommer ju upp i ca 95-mbit med bredbandskollen

Hur många seeders och clients finns det? och hur många är du connected till? det är mest troligtvis ingen som sitter och seedar därav laddar du inte ner så snabbt. Inte särskilt ofta jag laddar ner i snabbare än 5mb/s

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem

Bara för att man är ansluten till 1000+ seeders så betyder inte det att du kommer maxa din lina...

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk

Testa sätt en manuell cache på 1024MB - beroende på hur mycket RAM du har iofs.

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

Du kan ju även ha ställt in att du bara ska connecta till ett visst antal peers så även om det finns många tillgängliga så använder du bara ett fåtal och det är ju inte säkert att du får de snabbaste..
Dessa inställningar hittas under Options, Bandwidth och Number of connections.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

säger ju att det inte är några problem med klienter eftersom jag har testat att ladda hem två filer samtidigt och de båda själva kom upp i samma hastighet.

Permalänk
Medlem

jag har ställt in på 5000 så det borde inte vara problem där..

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Testa sätt en manuell cache på 1024MB - beroende på hur mycket RAM du har iofs.

hur ändrar man det

Permalänk
Skrivet av Mingan84:

hur ändrar man det

Om du har senaste (µTorrent 3.0) så går du till Inställningar -> Avancerat -> Diskcache och bockar i "Åsidosätt automatisk cachestorlek...."

Typ exakt likadant om du har ett äldre µTorrent

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

ökade med 0.5MB/s iaf.. men fortfarande långt ifrån där jag vill ha det

Permalänk
Skrivet av Mingan84:

ökade med 0.5MB/s iaf.. men fortfarande långt ifrån där jag vill ha det

Okej :/ Vet många som fått en ökning från ~3MB/s till 7-10MB/s genom att göra det. Enda jag kan tänka är ju att det är för lite seeders, men om du är helt säker på att det inte är det som är problemet så vet jag tyvärr inte vad det kan bero på.

Edit: är porten öppen?

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

jag testar med 2 torrent, med en torrent kommer jag upp i 4 och samma sak med två.

Permalänk
Medlem

vilken port menar du?

Permalänk
Skrivet av Mingan84:

jag testar med 2 torrent, med en torrent kommer jag upp i 4 och samma sak med två.

Ok.

Skrivet av Mingan84:

vilken port menar du?

Porten du använder i µTorrent. Öppna den i din router så att du är kontaktbar med alla andra.

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

hur fixar jag det?

Permalänk
Medlem

www.portforward.com leta reda på din router i listan och följ instruktionerna.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem

får det ändå inte att gå ihop, konstigt fel

Permalänk
Medlem

Långsökt anledning skulle kunna vara att din dator inte klarar att skriva så mycket data fast inte så troligt.

Permalänk
Medlem

hmm verkar som om det har något med min router att göra eftersom jag testade på en annan ny dator och det var samma sak där. kanske borde testa med en annan router också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mingan84:

jag har nyligen fått mitt 100-mbits internet.
testade hastigheten på bredbandskollen och kommer upp i ca 95-mbit/s.

Dock när jag laddar hem från utorrent så begränsas hastigheten till drygt 4mb/s = 32mbit/s.
Jag vet att det inte beror på att det inte finns tillräckligt med klienter.

vad kan vara fel?

När jag bytte upp mig till 100mbit fick jag problem med att hårddisken överbelastades när man tankade med utorrent. Dock oftast när man tankade mer än 1 torrent åt gången. Då kunde hastigheten sjunka från runt 11mb/s till 4-5mb/s. Om det är samma problem för dig borde det stå något i stil med "Disk overload XX%" längst ner i programmet. För mig hjälpte det dock med att bara öka cache size.

Permalänk

Vad är det för router du har? Troligtvis är det den som inte klarar att pumpa igenom 100 Mbits.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gunvald Larsson:

Vad är det för router du har? Troligtvis är det den som inte klarar att pumpa igenom 100 Mbits.

Om den klarar hastigheten på bredbandskollen så borde väl routern klara det. Dock klarar inte klenare routrar antalet connections som kan uppstå när man ansluter till många peers i utorrent.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av flaxehytt:

Okej :/ Vet många som fått en ökning från ~3MB/s till 7-10MB/s genom att göra det. Enda jag kan tänka är ju att det är för lite seeders, men om du är helt säker på att det inte är det som är problemet så vet jag tyvärr inte vad det kan bero på.

Edit: är porten öppen?

Testade att ändra disk cache och gick från 2.5 mb/s till 11 mb/s trådburet Dock så får jag fortfarande bara ut runt 2.5 mb/s när jag kör trådlöst med en asus rt56nu i en liten lägenhet på 24 kvadrat och med inga väggar mellan router och dator.

Trådburet får jag ut 98 mbit genom bredbandskollen medans trådlöst får jag enbart ut 45mbit

Permalänk
Medlem

det är en gammal d-link router, det är ju trådburet så det ska ju inte spela någon roll eller?
med wifi får jag bara ut 15mbit/s.

testade ju via bredbandskollen och där fick jag upp högre hastighet.

Permalänk
Skrivet av Mingan84:

det är en gammal d-link router, det är ju trådburet så det ska ju inte spela någon roll eller?
med wifi får jag bara ut 15mbit/s.

testade ju via bredbandskollen och där fick jag upp högre hastighet.

Spelar en jäkla roll.
Lägg ner bredbandskollen, det är opålitligt. Jag får t.ex. 10/20 med mitt Telia Fiber 10/10.
Om du har möjlighet, prova utan routern. Alltså att du kopplar in nätverkskabeln direkt i din dator till "bredbandsuttaget".

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

Får du meddelandet "disk overload" i utorrents nederkant?

Och kan du tanka i full eller högre hastighet från någon ftp/http?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Testa sätt en manuell cache på 1024MB - beroende på hur mycket RAM du har iofs.

Jag testade detta, men stod att jag inte hade tillräckligt diskcache? Hur löser man?

EDIT: De va inget, man kanske skulle läsa hela rutan =D

Detta ökade från 1.3 till 1.5 för mig? Vad är detta som man inte visste nått om?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i