Permalänk
Medlem

Vad gäller för OEM

Hur får jag tag i Windows Home Server om man är privatperson (ej partner)? Den är ju OEM. Finns att köpa på Dustin mm. jag vet men får man aktiveringskoden/ licens mm. då också? Vad gäller angående uppdateringar?

Om man installerat OEM på ett mobo kan man sedan inte flytta OSet - är det så?

Permalänk
Hedersmedlem

En OEM-licens fungerar precis som en vanlig licens. Egentligen måste den säljas med hårdvara men Microsoft ser nog lite mellan fingrarna här när de låter exempelvis Dustin sälja den. Huruvida du får installera om eller liknande vet jag inte specifikt för Home Server, men du kan nog kolla upp det själv på Microsofts hemsida.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Skrivet av Gullock:

Hur får jag tag i Windows Home Server om man är privatperson (ej partner)? Den är ju OEM. Finns att köpa på Dustin mm. jag vet men får man aktiveringskoden/ licens mm. då också? Vad gäller angående uppdateringar?

Om man installerat OEM på ett mobo kan man sedan inte flytta OSet - är det så?

OEM är följer med hårdvaran, alltså installerar du en OEM på en dator. så får man inte flytta nyckel till en annan dator även om den skulle brinna upp tex.
så fungerar OEM.

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013

Permalänk
Medlem

MS har ändrat lite på kraven för försäljning av OEM-licenser..
Tidigare var ett krav att den såldes tillsammans med hårdvara. Det kravet är nu borta.. (Men licenskravet att en OEM-licens endast får användas till en dator som inte har haft något operativsystem tidigare är kvar).

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Vill bara tipsa om att studenter kan via pellesoft få ett msndaa konto och då få home server gratis. Kanske inte hjälper dig men andra som hittar tråden.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av raz0rblade:

OEM är följer med hårdvaran, alltså installerar du en OEM på en dator. så får man inte flytta nyckel till en annan dator även om den skulle brinna upp tex.
så fungerar OEM.

Du får och kan flytta den hur mycket du vill, det är din lagliga rätt om du köpt programvaran som en separat produkt. För OEM-windows som du fått förinstallerat på en märkesdator gäller däremot det du säger, men de brukar inte vara omöjliga då heller.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Du får och kan flytta den hur mycket du vill, det är din lagliga rätt om du köpt programvaran som en separat produkt. För OEM-windows som du fått förinstallerat på en märkesdator gäller däremot det du säger, men de brukar inte vara omöjliga då heller.

Nu var det ju inte tal om Retail som du nämner utan OEM därav skrev jag inget om det, dock bra att det nämndes.

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av raz0rblade:

Nu var det ju inte tal om Retail som du nämner utan OEM därav skrev jag inget om det, dock bra att det nämndes.

OEM-licenser säljs även löst i detaljhandeln till konsumenter.
http://www.dustinhome.se/microsoft-windows-home-svr-2011-64-b...
Det är dessa tråden handlar om och det är dessa jag nämner, inget annat.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Aphex:

OEM-licenser säljs även löst i detaljhandeln till konsumenter.
http://www.dustinhome.se/microsoft-windows-home-svr-2011-64-b...
Det är dessa tråden handlar om och det är dessa jag nämner, inget annat.

Så klar jag vet det, har inte påstått annat. Men även om du köper en OEM så gäller det för en dator, alltså den man installerar på.
det var TS frågade om.

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013

Permalänk
Medlem

Hur funkar det om jag nu installerar OEM Windows 7 home på min nya dator med nuvarande 1TB Hdd och sedan beslutar mig för att köpa en SSD och köra OS:et på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TNordmark:

Hur funkar det om jag nu installerar OEM Windows 7 home på min nya dator med nuvarande 1TB Hdd och sedan beslutar mig för att köpa en SSD och köra OS:et på det?

Det ska inte vara några problem.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

När man säger en dator då menar man väl att moderkortet inte får bytas, så har jag fått det förklarat för mig någon gång. Vad händer om mitt moderkort pajar och jag måste köpa ett nytt då? Måste man skaffa nytt windows då?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 16000 Moderkort: ASUS PRIME B350-PLUS Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1060 Ram: 16GB PSU: Corsair HX750W Chassi: Fractal Design Define C

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av helmius:

När man säger en dator då menar man väl att moderkortet inte får bytas, så har jag fått det förklarat för mig någon gång. Vad händer om mitt moderkort pajar och jag måste köpa ett nytt då? Måste man skaffa nytt windows då?

Nej, det är bara att aktivera igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Om man byter moderkort då? Då är det väl nytt windows som gäller?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 16000 Moderkort: ASUS PRIME B350-PLUS Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1060 Ram: 16GB PSU: Corsair HX750W Chassi: Fractal Design Define C

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av helmius:

Om man byter moderkort då? Då är det väl nytt windows som gäller?

Nej, jag har gjort det hundratals gånger. De nekar aldrig aktivering.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

OEM licenser får säljas till vem som helst. OEM licenser fungerar så att när du installerar OEM första gången så registreras din hårdvara som du får ut i hårdvaruID. Man kan säga att alla komponenter i din dator har ett visst poäng och när du byter en del komponenter så överskrids poängen och din licens är förbrukad. OEM licenser är till för EN dator och lever och dör med den dator den blev installerad på. Byter du moderkort eller ramminnen så anses din licens som förbrukad oavsett och du kan inte aktivera den igen. Du kan byta hårddiskar, grafikkort, cd-rom osv men inte moderkort eller ram-minnen.

OEM licenser så ingår heller ingen support hos microsoft eftersom att i licensavtalet så står det klart och tydligt att man ska vända sig till tillverkaren (är det du som installerat licensen så är det du som är din support. Är det dell, asus eller acer så är det dem som man kan vända sig till.)

så fungerar OEM licenser.

På Windows Home Server så finns bara OEM licenser, finns inte retails.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.
Jag tolkar dem såhär:
Köp OEM bara om du kan produkten! MS OEM gifter sig med ett mobo. Undantagsfall kan skilsmässa ske om MS är på gott humör och därmed tillåter omgifte med nytt mobo.