Misstänkt låg FPS i spel, vart är problemet?

Permalänk
Medlem

konstigt kör själv cod och har kört med både lägsta och högre inställningar osv tycker det inte gör någon skillnad i gameplay att man hoppar längre osv inge skillnad på vapnena heller för min del......

(detta var inte på steam btw utan med garena (köpte via spelbutik och koden funkade inte) jättetrevligt och bli av med 499 kr för att ingen vill låna ut en kamera så man kan skicka in till steam och få ny nyckel eller få den upplåst sålde spelet senare o han fick det att funka (fick iallafall 350 kr tilbaks)

detta var ett bra tag sen så därför e det 499 kr ^^

ska köpa mw2 och gmod via steam snart när jag får pengar dock...
(vet att ni snackar om första btw )

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jwlz:

Nu har jag inte läst hela tråden, men som inbiten CoD4'are känner jag att jag kan nog tillföra ett och annat. Vad har du för nuvarande FPS när du spelar? (Antar att du kör med någon form av FPS-config) Hur hoppar FPSen? Det är vanligt att FPSen hoppar (248-252-250-246-250 etc), och jag skulle vilja påstå att det är fysiskt omöjligt att få helt stabil FPS oavsett hårdvara.

@ det folk som påstår att hög FPS inte gör någon skillnad i CoD, samt de som skrattar åt oss som vill nå denna FPS av X anledning, ska jag försöka förklara lite kort hur CoD4 och FPS = sant.

CoD4 är, om jag minns rätt, byggt på Quake-motorn. Att nå en viss FPS (125, 250, 333, 500, 1000) har sina fördelar. 125, 250 och 333 är det vanligaste man hör talas om. Med 125 FPS hoppar man lite längre vilket är nödvändigt för att nå vissa platser (för de som spelat spelet och kan kartorna - för att springa ovanpå garaget på Strike måste man, om man inte använder sig av RPG och en kompis, hoppa från balkongen vid B-hus mot kanten och sedan gå försiktigt längs sidan). Vid 250 FPS hoppar man lite högre (vilket är nödvändigt för att kunna landa vissa "bounces") samt att man skjuter lite snabbare med vissa vapen (SMGs tex). 333 FPS, som nämnt tidigare, kan man springa ljudlöst korta sträckor samt att man hoppar både lite lite längre och högre. 500 och 1000 FPS snackas det aldrig om så jag tänker inte ta upp det.

Som inbiten Q3 spelare så kan jag enbart säga att du har rätt.

OT
För att utesluta cfg så har du min här
http://www.speedyshare.com/files/30402518/config_mp.cfg

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Sorgligt att en såpass ny spelmotor ger skillnader i gameplay beroende på FPS. Hur är det med de övriga nya CoD-spelen? Tänker huvudsakligen på WaW och BlOps, då de i grunden bygger på IW 3.0.

Men som sagt tidigare så borde TS klocka ner allting till stock och kolla vad du har för FPS då. (Om du inte har gjort det redan, kan ha missat nåt inlägg.)

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Avstängd

faan vad många inlägg den här tråden fick

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk

Det kan inte vara problem med grafikkortet i form av att det är klockat för högt och tagit skada eller liknande? Måndagsexemplar finns alltid, men om du testar att klocka ner det till stock, vad händer då?

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Skrivet av sten1930:

vad har du för skärm? ögat uppfattar knappt mer än 30 fps ändå t.ex. you tube kör på 35 har jag för mig

Jag har en skärm vid 24" 3D-Surround 160Hz, kompis.

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggleforce:

Jag har en skärm vid 24" 3D-Surround 160Hz, kompis.

Samsung 2232BW som du har i signaturen har inte riktigt de specifikationerna.

Skrivet av hjox31:

Kan inte se nån direkt skillnad ¨på FPS'en om jag ändrar upplösningen.

Hur lågt du än går?

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Skrivet av mini-ryttge:

Samsung 2232BW som du har i signaturen har inte riktigt de specifikationerna.

Den skärmen är gammal. Köpte mig en ny, kompis.

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem

Jag har clearat CMOS'n, dvs alla BIOS inställningar och överklockningnarna... Har dessutom kört på lägsta upplösningen men det vill fan inte fastna på 250 FPS. Som jag nämnde tidigare så har jag testat Yitch3, en CFG där man har stängt av alla effekter, men endå så fgår jag inte 250 FPS.

@jwlz man kan se att den FPSenhoppar lite hit och dit, kan inte se någon exakt FPS.

@Ang3r Ska kika lite på din CFG

Permalänk
Skrivet av hjox31:

Jag har clearat CMOS'n, dvs alla BIOS inställningar och överklockningnarna... Har dessutom kört på lägsta upplösningen men det vill fan inte fastna på 250 FPS. Som jag nämnde tidigare så har jag testat Yitch3, en CFG där man har stängt av alla effekter, men endå så fgår jag inte 250 FPS.

@jwlz man kan se att den FPSenhoppar lite hit och dit, kan inte se någon exakt FPS.

@Ang3r Ska kika lite på din CFG

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så är det i princip omöjligt att få 110% stadig FPS. Din FPS kommer att hoppa, men hur mycket hoppar den? Är det småhopp runt 250-sträcket eller rör det sig om grov underprestation (ord?)?

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk
Skrivet av hjox31:

Jag har clearat CMOS'n, dvs alla BIOS inställningar och överklockningnarna... Har dessutom kört på lägsta upplösningen men det vill fan inte fastna på 250 FPS. Som jag nämnde tidigare så har jag testat Yitch3, en CFG där man har stängt av alla effekter, men endå så fgår jag inte 250 FPS.

@jwlz man kan se att den FPSenhoppar lite hit och dit, kan inte se någon exakt FPS.

@Ang3r Ska kika lite på din CFG

Har du testat Yitch3, lägsta upplösningen och standard klocks på alla komponenter? om du inte får stabila fps då så är det stabilitets fel på en eller flera av dina komponenter.

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Medlem

Alltså spel har varit FPS påverkade sen urminnes tider
Minns på den tiden man spelade Q2 efter några år då datorerna blivigt mycket bättre än vad dom var i början när Q2 släpptes så ändrades spelet avsevärt. Precis som denna cod4 spelare beskriver så var det mycket med hopp osv

Nej detta är allmänt känt så ist för att sitta och verka vara bättre vetande så hjälp ist

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

lite jobbigt att WiggleForce kallar alla kompis :S

OT: vad kör din kompis med för upplösning? (du kanske har skrivit det, har kollat alla post, för 5min sedan så kommer inte ihåg allt)

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Verkade onekligt skumt med allt snack om att högre FPS gjorde spelet lättare och har själv aldrig hört talas om att högre FPS kan ändra spelets mekaniker och liknande
http://www.youtube.com/watch?v=CVVjkUNpeXc
Vad fan är det egentligen som pågår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

vad har du för skärm? ögat uppfattar knappt mer än 30 fps ändå t.ex. you tube kör på 35 har jag för mig

suck..du har då inte lärt dig mkt inte, fps finns av en anledning, samt det man pratar om att ögat kan uppfatta är Bilder i sekunden. runt 24-30 ibilder i sekunden ger en film en normal look..dvs människor rör sig normal hastighet, spelar du upp en film i flera hundra bilder isekunden skulle filmen gå i slowmotion för dig. ögat kan uppfatta hur mkt som helst men om hjärnan hänger med är en annan femma.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av qif:

Verkade onekligt skumt med allt snack om att högre FPS gjorde spelet lättare och har själv aldrig hört talas om att högre FPS kan ändra spelets mekaniker och liknande
http://www.youtube.com/watch?v=CVVjkUNpeXc
Vad fan är det egentligen som pågår?

Tycker det är lite billigt när man kan manipulera spelet på det sättet. Personligen jämställer jag det med fusk, då man får orättvisa fördelar.
(Hade man åstadkommit exakt samma sak med ett externt hack så skulle det ju varit fusk, eller hur?)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

oj va roligt med 350fps jumps!
hehe såg min kusin spela nån CS karta där man hoppar runt, o han skulle alltid hålla på o tweaka med sin fps o fadderuttanhejsan.. Skrattade åt han, Jag kan bli lite smått irriterad när folk tycker att PC spel e helt värdelösa, men de e sånt som får oss riktiga spelare o se dåliga ut! jag kör 90% av mina spel där jag vet att jag kan köra Co-op och lira tillsammans med en kompis på ett givande spel.. men o bunnyhoppa känns lite väl... weird? i princip fuskar man fram så man kan hoppa längre liksom..
nu försöker jag inte attackera någon eller så.. men kom igen, de finns faktiskt mycket roligare o givande spel!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem

Hej alla som aldrig spelat promod på CoD4.
Att ha 60fps är tillräckligt om du är low och inte kan "strafe-jumpa" http://www.youtube.com/watch?v=YHJ3wJY9NIo
Att ha 125fps är bra ifall du vill hoppa långt.
Att ha 250fps är bra ifall du vill hoppa högt.

Jag har ingen aning om varför du får låg fps, själv ligger jag över 250 med min rig på högsta.

SÅ, Nu kan folk sluta diskutera "MAN BEHÖVER INTE FPS FÖR JAG GILLAR BFBC2" och istället hjälpa snubben

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem

Eftersom folk obv inte verkar få in detta i deras skallar så måste jag väl förklara det en gång till...
HELA COD4'S SPELMOTOR BYGGER PÅ FPS=MER FPS HÖGRE JUMPS=HÖGRE JUMPS=BÄTTRE STÄLLEN...

Ni kan inte heller komma och säga att vi inte kan spela något annat spel som BF eller Crysis, DET ÄR FÖRFAN INTE SAMMA SPELMOTOR.

@fermia CoD 4 är ett ganska gammalt spel, inte direkt några grymma grafiker så det är skit samma om man inte kör på högsta...

@MightyKLARA Jo, misstänker att mitt grafikkort har ett fel... Har inget annat grafikkort att testa med. Men om grafikkortet hade varit sönder så borde det väl inte få 7.8 i Windows Index?

@KRQKAN jag har testat hans CFG, men endåså så får jag inte stabil FPS.

@jwlz Man kan ha en relativt stabil FPS, kanske inte i smoke eller om en bil sprängs framför en... FPS'en hoppar mellan 245-250, man kan hela tiden se att den ändras.

Så, kan vi nu återgå till min fråga?!

På min gamla rig så lirade jag Rift, men enda problemet var att jag hade låg FPS. Jag skickade ett mail till Rift med min xDiag och då kunde dom konstatera att jag saknade en uppdatering, DirectX June 2010 update. Efter jag hade installerat denna uppdatering så fick jag ca 50 FPS boost(med alla dom senaste uppdateringarna). Så, kan jag ha missat någon uppdatering?

Förutom fråga 1 så hade jag en annan fråga:
Borde jag köpa ett till SLi(Geforce GTX 460 768 till) eller kanske 560?

Permalänk
Skrivet av hjox31:

Eftersom folk obv inte verkar få in detta i deras skallar så måste jag väl förklara det en gång till...
HELA COD4'S SPELMOTOR BYGGER PÅ FPS=MER FPS HÖGRE JUMPS=HÖGRE JUMPS=BÄTTRE STÄLLEN...

Ni kan inte heller komma och säga att vi inte kan spela något annat spel som BF eller Crysis, DET ÄR FÖRFAN INTE SAMMA SPELMOTOR.

@fermia CoD 4 är ett ganska gammalt spel, inte direkt några grymma grafiker så det är skit samma om man inte kör på högsta...

@MightyKLARA Jo, misstänker att mitt grafikkort har ett fel... Har inget annat grafikkort att testa med. Men om grafikkortet hade varit sönder så borde det väl inte få 7.8 i Windows Index?

@KRQKAN jag har testat hans CFG, men endåså så får jag inte stabil FPS.

@jwlz Man kan ha en relativt stabil FPS, kanske inte i smoke eller om en bil sprängs framför en... FPS'en hoppar mellan 245-250, man kan hela tiden se att den ändras.

Så, kan vi nu återgå till min fråga?!

På min gamla rig så lirade jag Rift, men enda problemet var att jag hade låg FPS. Jag skickade ett mail till Rift med min xDiag och då kunde dom konstatera att jag saknade en uppdatering, DirectX June 2010 update. Efter jag hade installerat denna uppdatering så fick jag ca 50 FPS boost(med alla dom senaste uppdateringarna). Så, kan jag ha missat någon uppdatering?

Förutom fråga 1 så hade jag en annan fråga:
Borde jag köpa ett till SLi(Geforce GTX 460 768 till) eller kanske 560?

GTX460 SLI ger ganska bra prestanda, snarlik ett GTX580 (om inte bättre). Personligen är jag inte förtjust i multi-GPU lösningar. Jag föredrar ETT BRA kort istället för två mediokra.

Off topic - jag börjar tröttna på alla som hela tiden påpekar, gnäller och klagar om FPS och CoD4. Att spela med en viss FPS ger ett visst övertag, men jag ser inte hur det kan vara fusk. Du utnyttjar spelmotorn på ett helt annat sätt. Vissa njuter av läcker grafik med hyggligt flyt medan andra föredrar en väldigt mjuk spelupplevelse med vissa mindre fördelar. Ska ni börja klanka ner på folk som använder sig av addons i World of Warcraft för att de underlättar raidencounters och/eller PvP? Ni kanske ska börja klaga på att spelare som använder sig av mus och tangentbord får ett sånt övertag över spelare som använder sig av gamepad? Helt seriöst - har ni inget vettigt att tillföra denna diskussion kan ni lika gärna hålla tysta och stänga ner browsern.

*edit* On topic - jag vet inte riktigt hur man kan lösa ditt problem. Min FPS hoppar en del mellan 245 och 250, men det är inget jag direkt stör mig på. Promod211 använder sig av z_feather vilket har en tendens att äta FPS. (Jag vet inte riktigt vad z_feather gör, men det borde inte vara omöjligt att ta reda på)

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk
Medlem

Tror ni mitt Corsair 650watt 80+ certified nätagg skulle klara 2x GTX geforce 460?

Permalänk
Skrivet av hjox31:

Tror ni mitt Corsair 650watt 80+ certified nätagg skulle klara 2x GTX geforce 460?

Definitivt.

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk
Medlem

Oki Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk

Har aldrig spelat, cod men tyckte det var sjukt intressant läsning angående fps och hopp/speed. Alltid kul när man lär sig något nytt.

Permalänk
Skrivet av hjox31:

@MightyKLARA Jo, misstänker att mitt grafikkort har ett fel... Har inget annat grafikkort att testa med. Men om grafikkortet hade varit sönder så borde det väl inte få 7.8 i Windows Index?

grafikkortkortet blir inte lika hårt pressat i windows benchmark. När du vill pressa ut massa fps så kommer grafikkortet (om det är instabilt) att börja räkna fel eller missa vissa uträkningar vilket ger störningar som resulterar i ostabila fps. Får själv bara 7,6 i grafikprestanda i windows vilket inte verkar så verklighetsförankrat

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd städad från offtopic och påhopp*

Alla, tänk på tonen och visa respekt när ni svarar på varandras inlägg. Okunskap kan bli upplyst, bara man är tydlig. Om mottagaren inte är villig att ta emot information eller bara dyker in för att smäda tråden, anmäl det så tar vi hand om det utan att tråden spårar ur.

Lycka till, TS.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers