Permalänk
Medlem

Slut på Sata slots på moderkortet

Jag har 6st Sata slots/portar på mitt moderkort och använder alla 6, 4hårddiskar, 1frontpanel samt dvd-läsare/brännare.

Men utan att tänka efter skaffade jag mig en 3tbs hårddisk för lagring men upptäckte att jag inte har sata kablar så det räcker, hur löser jag detta? Finns det någon slags splitter kabel kanske?

Tack på förhand!

Visa signatur

mehp

Permalänk
Medlem

Kanske dags att flytta ut några diskar till en NAS-låda?

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svj0hn:

Kanske dags att flytta ut några diskar till en NAS-låda?

Mm funderat på det, men jag gillar att alltid ha allt med mig i datorn
Tips på bra prisvärd NAS?

Visa signatur

mehp

Permalänk
Medlem

Du kan köpa pci-e kort med sata kontakter på köpte själv det igår.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid köpa ett kontrolledkort för hårdiskar, de enklaste kostar några hundra och har två SATA kontakter, sen finns det knappt någon övre gräns

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Splitter för SATA finns inte.

Dina alternativ är:
1. Byt moderkort
2. Sätt in en SATA-kontroller i PCI eller PCIe som ger fler SATA-portar.
3. Klara dig med färre hårddiskar inne i datorn, genom att byta ut befintliga mot högre kapacitet eller flytta ut hårddiskar till filserver/NAS eller liknande.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Splitter för SATA finns inte.

Njae, inte riktigt sant. Det finns port multipliers för SATA så du kan köra upp till 15 enheter på 1 SATA-port. De flesta port multipliers är dock för 5 enheter.
Dock delar samtliga enheter på hastigheten för 1 SATA port, så prestanda kan bli lidande.

Problemet med dessa är till att börja med att det inte är många SATA kontrollers som klarar av port multipliers, vet inga moderkort som klarar av det utan endast separata kontrollerkort med vissa SATA chipset.

Så det finns men är inget som kommer att fungera i detta fallet, jag hade också rekommenderat ett separat 2-portars SATA kontrollerkort anslutet via PCI Express. Se till att få ett som stöder 3TB diskar dock, inte alla som gör det nämligen.

Permalänk
Medlem

Okej, kontroller är ju en lösning men det blir väldigt tight mellan grafikkorten så jag får nog helt enkelt byta ut någon mindre hårddisk och börja spara ihop till en rejäl NAS-enhet!

Tack för all hjälp!

Visa signatur

mehp

Permalänk
Medlem

Om du har ett moderkort med en IDE-port så kan du ju alltid byta ut DVD:n mot en med IDE kontakt istället för S-ATA. Prestandan är likvärdig på dom. Du kan ju även byta ut frontpanelen mot en extern som kopplas via USB. Kör du USB3 så får du ungefär samma prestanda men kör du USB2 så blir det märkbart slöare.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lithen2:

Jag har 6st Sata slots/portar på mitt moderkort och använder alla 6, 4hårddiskar, 1frontpanel samt dvd-läsare/brännare.

Använder du nånsin porten du kopplat till frontpanelen? Dvs eSATA. Annars är det ju bara att koppla bort den så har du en ledig port.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.