Permalänk

Hade hellre valt ett par Corsair SP2500 istället för Z5500
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=804547

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk

Hmm okej, ska nog dra hela storyn för att ni ska få en så klar bild av vad jag tänkt göra. http://imageshack.us/photo/my-images/406/namnlsf.png/ där har ni en bild på rummet. Lucky me att den här tråden inte handlar om konstnärlighet. Jag har under en tid använt en dvi-hdmi kabel för att koppla datorn till tvn (datorn har inte hdmi) vilket som ni vet inte skickar ljud. Ljudet är alltså kvar i datorn. Kan man på något sätt optimera positionerandet av högtalarna till att både sitta vid datorn och lyssna på musik och ligga i sängen och titta på film? Basen är väl bara att sätta t.ex under sängen antar jag? Men de andra två? Är det viktigt att högtalarna befinner sig nära dig själv, eller kan de vara några meter bort? Ni får gärna komma med förslag på hur man kan sätta högtalarna, samt kabelllösningar. Tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av livinlegend:

Hmm okej, ska nog dra hela storyn för att ni ska få en så klar bild av vad jag tänkt göra. http://imageshack.us/photo/my-images/406/namnlsf.png/ där har ni en bild på rummet. Lucky me att den här tråden inte handlar om konstnärlighet. Jag har under en tid använt en dvi-hdmi kabel för att koppla datorn till tvn (datorn har inte hdmi) vilket som ni vet inte skickar ljud. Ljudet är alltså kvar i datorn. Kan man på något sätt optimera positionerandet av högtalarna till att både sitta vid datorn och lyssna på musik och ligga i sängen och titta på film? Basen är väl bara att sätta t.ex under sängen antar jag? Men de andra två? Är det viktigt att högtalarna befinner sig nära dig själv, eller kan de vara några meter bort? Ni får gärna komma med förslag på hur man kan sätta högtalarna, samt kabelllösningar. Tackar

Kan man på något sätt optimera positionerandet av högtalarna till att både sitta vid datorn och lyssna på musik och ligga i sängen och titta på film?

Hur tänker du då?
Du ställer upp högtalarna mot en vägg som vanligt och diskanten i öronhöjd och lyssningsplatsen skall vara en bit framför högtalarna så att det bildas en triangel.

Basen är väl bara att sätta t.ex under sängen antar jag?

Enklast är att ställa den vid lyssningsplats och gå runt i rummet och känna var det bör placeras.
Dock inte hörnen.

Är det viktigt att högtalarna befinner sig nära dig själv, eller kan de vara några meter bort?

Det är bra om de står på avstånd.

Permalänk

jomen grejen är ju att de ska placeras optimalt för att man ska kunna lyssna både från kontorsstolen och sängen utan att behöva flytta på dem

Permalänk
Medlem

Bara att testa sig fram. Där dem fungerar bäst för båda ändamålen där placerar du dem. Finns ju ingen direkt modell a, eftersom alla rum är olika och vi människor är olika.

Permalänk

jo de är klart menar mest om ni tror att det kommer funka hyffsat okej, och att högtalarna har tillräckligt med krut. Jag menar, är det inte tänkt att de två högtalarna ska vara till höger/vänster om en? det går ju nämligen inte att lösa då man jag inte tittar åt samma riktning på punkt A och B. Kan man t.ex sätta en högtalare på skrivbordet och en på sängbordet? Då blir ju en högtalare framför och en bakom när man sitter vid datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av livinlegend:

jo de är klart menar mest om ni tror att det kommer funka hyffsat okej, och att högtalarna har tillräckligt med krut. Jag menar, är det inte tänkt att de två högtalarna ska vara till höger/vänster om en? det går ju nämligen inte att lösa då man jag inte tittar åt samma riktning på punkt A och B. Kan man t.ex sätta en högtalare på skrivbordet och en på sängbordet? Då blir ju en högtalare framför och en bakom när man sitter vid datorn

Jag menar, är det inte tänkt att de två högtalarna ska vara till höger/vänster om en?

Jo det klart som sjutton,man ska ju ha ett bra stereoperspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livinlegend:

jomen grejen är ju att de ska placeras optimalt för att man ska kunna lyssna både från kontorsstolen och sängen utan att behöva flytta på dem

Ja men det optimala är som jag sagt innan,när du finlyssnar så vill man sitta framför båda högtalarna,ligger du i sängen å slölyssnar så är det skitsamma,du hör väl ändå.

Permalänk

det är det optimala ja, så långt är jag med.. problemet är ju att det scenariot inte är möjligt i mitt fall, vill ju ligga i sängen och titta på film på tvn ju. Krävs kanske 5.1 för att det ska gå att placera ut dem på ett bra sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av livinlegend:

det är det optimala ja, så långt är jag med.. problemet är ju att det scenariot inte är möjligt i mitt fall, vill ju ligga i sängen och titta på film på tvn ju. Krävs kanske 5.1 för att det ska gå att placera ut dem på ett bra sätt?

Men ställ högtalarna vid TVn då,svårare än så är det inte.

Permalänk

Varför måste du ha bra ljud till tv:n? Om du tittar mycket på film förstår jag men om du bara tittar på något tv program nån gång ibland så kvittar det väl?

Du kan ju inte ha en högtalare bakom dig då blir det skit med allt. Du ska ha dom placerade rätt vid datorn tycker jag.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

ace ix500. 499:- sjukt mycket för pengarna. är supernöjd.

Permalänk

får väl bli så, till vardags sitter jag och lyssnar på ganska hög musik vid datorn, på kvällar/helger ligger jag och tittar på film.. blir alltså skit att placera båda vid datorn eller vice versa

Permalänk
Medlem

Skummat igenom tråden lite bara och såg att någon skrev att Logitech inte var bra.. Jag sitter själv med ett par Logitech Z4, tycker dom är riktigt bra faktiskt, bra bas och fint ljud!

Dom borde ligga på en 600-900 nuförtiden.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Skrivet av livinlegend:

får väl bli så, till vardags sitter jag och lyssnar på ganska hög musik vid datorn, på kvällar/helger ligger jag och tittar på film.. blir alltså skit att placera båda vid datorn eller vice versa

Vilka köper du nu då?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Skummat igenom tråden lite bara och såg att någon skrev att Logitech inte var bra.. Jag sitter själv med ett par Logitech Z4, tycker dom är riktigt bra faktiskt, bra bas och fint ljud!

Dom borde ligga på en 600-900 nuförtiden.

Z-4 har bara ju 4" bas så varför skulle den ha bra bas.
Nej Logitech är inte bra.

Permalänk

Jadu, trots intensivt uppvaktande av några personer och väldigt bra svar så har jag inte blivit mycket klokare på vad som är smartast tyvärr Man kanske får prioritera och helt enkelt fortsätta med de kassa högtalarna till datorn eller tvn.. fast det vill jag ju inte =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av livinlegend:

Jadu, trots intensivt uppvaktande av några personer och väldigt bra svar så har jag inte blivit mycket klokare på vad som är smartast tyvärr Man kanske får prioritera och helt enkelt fortsätta med de kassa högtalarna till datorn eller tvn.. fast det vill jag ju inte =/

Eller så köper man högtalare både till dator och tv så är problemet löst.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Eller så köper man högtalare både till dator och tv så är problemet löst.

absolut, hade jag kunnat och velat klämma fram runt 5000 spänn så hade ju inte de vart något problem

Permalänk

Men vadå? Om du använder datorn mest, och du har 1000 kr så kanske det är smartast att bara köpa högtalare till datorn först?

Visa signatur

Permalänk

så kan det ju vara, fast grejen är att jag fick tanken då jag är trött på att ligga med headset i sängen när jag tittar på film.

Permalänk
Skrivet av livinlegend:

så kan det ju vara, fast grejen är att jag fick tanken då jag är trött på att ligga med headset i sängen när jag tittar på film.

Har du inga inbyggda högtalare i TV:n?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Orkade inte läsa hela tråden men tänkte kommentera lite på Logitech snacket.
Logitech gör grejer som många ej ljudintresserade gillar då basen mullrar rätt trevligt.
Dock är den grötig samt "fel" (många bastoner låter ungefär lika, spec. dem lägre som inte riktigt orkar ända ner) utan det blir mer som ett evigt mullrande. Dessutom är mellanregistret (som vanligt) väldigt svagt.

Är du någorlunda intresserad av ljud skulle jag välja något annat.

Permalänk

Citerar mig själv ett par inlägg upp

Skrivet av livinlegend:

Jag har under en tid använt en dvi-hdmi kabel för att koppla datorn till tvn (datorn har inte hdmi) vilket som ni vet inte skickar ljud. Ljudet är alltså kvar i datorn.

Permalänk
Skrivet av livinlegend:

Citerar mig själv ett par inlägg upp

Ja jag vet inte ritkigt hur du ska göra faktiskt... Jag är ledsen..

Ett alternativ är ju att köpa dom här o flytta runt på, dom är ju ganska små och smidiga och säkert ganska bra för priset:

http://jam.se/studio/studiomonitorertillbehor/A49494/

Dock har jag aldrig hört dom så jag kan inte säga något mer!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Ja jag vet inte ritkigt hur du ska göra faktiskt... Jag är ledsen..

Ett alternativ är ju att köpa dom här o flytta runt på, dom är ju ganska små och smidiga och säkert ganska bra för priset:

http://jam.se/studio/studiomonitorertillbehor/A49494/

Dock har jag aldrig hört dom så jag kan inte säga något mer!

Jag kikade lite på dom och skulle vilja ha ett par vettiga högtalare till datorn.
Men är det bara att koppla in dom i datorn? Är tänkt att jag ska köpa ett riktigt ljudkort framåt jul.(blir att köra på det inbyggda sålänge)
Är ju aktiva högtalare, så finns ju förstärkare i dom vad jag förstår.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av THEBADGUY:

Jag kikade lite på dom och skulle vilja ha ett par vettiga högtalare till datorn.
Men är det bara att koppla in dom i datorn? Är tänkt att jag ska köpa ett riktigt ljudkort framåt jul.(blir att köra på det inbyggda sålänge)
Är ju aktiva högtalare, så finns ju förstärkare i dom vad jag förstår.

Ja bara att plugga in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Ja bara att plugga in.

Göttans tack för svaret.
Blir nog att leta runt efter lite recensioner på dom och sen pensionera Z4orna.(eller ja, blir nog festhögtalare istället)

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2

Permalänk
Medlem
Skrivet av THEBADGUY:

Göttans tack för svaret.
Blir nog att leta runt efter lite recensioner på dom och sen pensionera Z4orna.(eller ja, blir nog festhögtalare istället)

LOL Z4 som festhögtalare,med 4" baselement.
Recensioner ska du inte läsa,gör världen och dig själv en tjänst och åk i väg och lyssna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

LOL Z4 som festhögtalare,med 4" baselement.
Recensioner ska du inte läsa,gör världen och dig själv en tjänst och åk i väg och lyssna.

Eftersom jag bor i en lägenhet och mina kompisar inte är värst kräsna när det gäller ljud(och ännu mindre vid alkoliserat tillstånd) så funkar dom okej.
Fyller lägenheten med ljud iaf :P.

Och EDIT: Ska ta mig till en Hi-Fi butik som säljer dom såklart. Ska bara hitta en som ligger hyfsat nära.
EDIT 2: Ska även åka och lyssna på Argon 6340A på hifiklubben kristianstad om jag inte hittar någon som säljer dom andra i närheten.

Visa signatur