Permalänk
Medlem

Vill skapa ett fritt internet

Vill skapa ett nytt (world wide web) ett friare ocensurerat till större del , är det någon som har någon koll på vilken ände jag ska börja på? vill inte bli idiotförklarad helst för jag har en sådan ide , dem som vill hjälpa till är fria att kommentera annars gör det inte.

// Sharing is caring

Visa signatur

Phenom II B25 @ 2.7ghz , Corsair 2x2gb 667mhz , Seagate 160gb , 3870HD @ 850mhz Core Stock Mem , FSP 400W 85+ Bronze , Ace Ecco 420 Case , Asus M4A78-AM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tsarn:

Vill skapa ett nytt (world wide web) ett friare ocensurerat till större del , är det någon som har någon koll på vilken ände jag ska börja på? vill inte bli idiotförklarad helst för jag har en sådan ide , dem som vill hjälpa till är fria att kommentera annars gör det inte.

// Sharing is caring

Fatar nada xD

Permalänk
Medlem

Visst är det möjligt, men du bör ha några miljarder i plånboken när du börjar. Noderna är inte speciellt billiga samt att du måste köpa in dig på andra länders fiberlinor.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för budget?

Permalänk
Medlem

Vilken ambition, tyvärr inte möjligt om du nu inte har bill gates konto, om du har det, sök på google

Permalänk
Medlem

Du vill ha helt ocensurerad gratis porr då eller?

Permalänk
Medlem

Ja asså du kan ju börja med ett lokalt nätverk, sen kan du ju utöka det

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Vilken ambition, tyvärr inte möjligt om du nu inte har bill gates konto, om du har det, sök på google

Tyvärr är det nog så :/
BTW varför vill du skapa ett mer ocensurerat nät? Tycker faktiskt att vi har ett rättså ocensurerat nät + att jag tror att ett helt fritt nät bara skulle vara ett ända stort kaos.

Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|

Permalänk
Medlem

Du kanske ska börja med att donera en peng till Freenetprogect.org eller något liknande.

Permalänk
Medlem

Jag har också funderat på det vid något tillfälle, i praktiken är det ju i stort sett omöjligt att göra ett eget fysiskt nät eftersom du behöver enorma resurser för att inte tala om tillstånd för att dra ledningar etc.
Men någon form av p2p-vpn borde ju vara görbart, kikade snabbt på den där freenetproject som H_Celine nämde och det verkar ju vara på den vägen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag har flera gånger tänkt samma tanke. Fast lite åt andra hållet, ett internet med högre säkerhet och mindre spam. Typ som ett stort intranet inom t.ex Sveriges Gränser.

Jag har ingen aning om hur man skulle genomföra det men tanken är god!

Permalänk
Medlem

Vill du bygga ett eget WAN utan någon som helst koppling till det nät som finns idag? Det blir lite svårt att övertala kunder att migrera till ditt nät

Permalänk
Medlem

Är det någon elr några t.ex här som skulle migrera över till det nya nätet om det kom? , det skulle varit ungefär lika fritt som 90 talets , det är en stor ide men som man alltid hörde när man var liten "allt är möjligt"!

Visa signatur

Phenom II B25 @ 2.7ghz , Corsair 2x2gb 667mhz , Seagate 160gb , 3870HD @ 850mhz Core Stock Mem , FSP 400W 85+ Bronze , Ace Ecco 420 Case , Asus M4A78-AM

Permalänk
Medlem

90 talets nät var inte speciellt fritt igentligen. snarare så att lagar i världern hunnit ikapp tekniken lite. Tror att Även om du skulle ha kapital att starta upp en början till ett nytt nät så lär du bli motarbetat av lagar i diverse länder. Finns inget som gör att du är undantagten lagar i ett land om du inte själv äger landet möjligtvis. Fsat då lär du säkert råka ut för
någon form av blockad eller nått iaf.

Sedan kanske du skall kolla lite hur Internet växte fram. Det kom ju bara inte till sådär, utan det växte fram över årtionden. Stora steget var ju när alla bbs:er började gå över mot fidonet och verkligen knyta samma alla servers/databaser.

Visserligen inte samma sak som WWW, men vi som växte upp med BBSer och Internet i sin linda . Fanns ju inte ens stöd för bilder i början på webbsidorna, var en big deal när det kom.

Kolla om dokumentären http://en.wikipedia.org/wiki/BBS:_The_Documentary den är riktigt bra och den tar upp hur internet förändrade en del av 80-90 talets kommunikationskultur.
Från att BBS vara allt folk använde till att gå över till den nya tekniken.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tsarn:

Är det någon elr några t.ex här som skulle migrera över till det nya nätet om det kom? , det skulle varit ungefär lika fritt som 90 talets , det är en stor ide men som man alltid hörde när man var liten "allt är möjligt"!

Migrera som i att byta ut min befintliga uppkoppling mot din? Ska du dra uppkoppling till varenda hushåll mao?
Om det kom något nät som var intressant så skulle jag naturligtvis undersöka om det föll inom mitt intresseområde och i så fall koppla upp mig mot det. Men jag skulle aldrig byta ut "Internetuppkopplingen" (Internet med stort i).

Men ska vi titta realistiskt på detta så är det ju ett virtuellt distribuerat nät med stark kryptering du förmodligen är ute efter och inte ett eget fysiskt nät.

Sen ser jag inte cencuren som något större problem i västvärlden så min gissning är att du vill ha nätet till piratkopiering och barnporr och till varje pris minimera risken att åka dit. Eller så är du bara DJÄVLIGT taggad på att sprida linuxdistributioner utan att FRA vet det.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte varför jag tyckte som jag gjorde när jag skrev iden för ett litet tag sen men jag säger så här har ändrat vinkel efter endel research , jag tycker nätet är bra som det är i västvärlden jag tycker däremot man ska däremot istället för att ta bort grejer ha nån som sätter dit dem stora bovorna som lösning

Visa signatur